Current Research Information SysTem In Norway
 
 

 English version


 
Hovedside
Forskningsresultater/NVI
Forskere
Prosjekter
Forskningsenheter
Logg inn
Om Cristin
 
 
   




Barn med stort og ekstraordinært læringspotensial

Forskningsgruppeinfo

Deltakere

Johannes Kleppe
Cheng-Yu Pan
Ane Malene Sæverot
Inge Andersland
Alette Aasvold Rolland
Tone Helene Skattør
Gila Hammer Furnes
Tove Hagenes
Gunnvi Sæle Jokstad
Karin Landschulze
Helga Bjørke Harnes
Hilde Kartveit Sundnes
Anne-Lise Flaa
Kari Kvandal
Darko Kocev

Kontakt

NLA Høgskolen
Olav Bjordals vei 41
5111 Breistein
gunnvisaele.jokstad@nla.no


Forskningsgruppeleder

Gunnvi Sæle Jokstad

Ansvarlig enhet(er)

Beskrivelse

Forskergruppen ønsker å fokusere på tilpasset opplæring for barn med stort og ekstraordinært læringspotensial i skole og barnehage. Denne gruppen barn er omtalt med mange ulike begreper (evnerike barn, barn med akademisk talent, stort læringspotensial, høyt begavet m.fl.). To viktige felles kjennetegn for disse barna er at de har behov for opplæring som faglig sett ligger på nivå langt over gjennomsnittet for alderen, og at manglende oppfølging kan føre til atferdsproblem og utfordringer av sosial og emosjonell art. I norsk kontekst er det forsket lite på dette, selv om det er kommet viktige bidrag til forskningslitteraturen de senere årene. Det finnes en del masterstudier, og noen forskere har arbeidet med tematikken over tid. Blant annet har Ella Cosmovici Idsøe, Kjell Skogen, Branca Lie, Jørgen Smedsrud og Astrid Lenvik gitt viktige bidrag når det gjelder kjennetegn, identifisering og tiltak når det gjelder denne gruppen barn. Allerede i 1994 kom en internasjonal erklæring i regi av FN om barns rett til utdannelse, Salamanca-erklæringen, som Norge har underskrevet og dermed er forpliktet til å følge. Her står det: "The guiding principle that informs this framework is that schools should accommodate all children regardless of their physical, intellectual, social, emotional, linguistic or other conditions. This should include disabled and gifted children (…) and children from other disadvantaged or marginalized areas or groups." (s. 6) Erklæringen forstår altså barn med stort læringspotensial som en utsatt gruppe med særskilte behov i utdanningen. Denne forståelsen er i liten grad til stede i den norske skolen, som oppsummert av Jøsendalsutvalget i NOU 2016:14 Mer å hente Bedre læring for elever med stort læringspotensial. Utvalget skriver: Arbeidet med utredningen viser at skolen ikke har tilstrekkelig kunnskap om de elevene som er omfattet av mandatet, og opplæringen blir i liten grad tilpasset disse elevenes evner og behov. Dette kan forklares med at elevgruppen får liten oppmerksomhet i lærerutdanningene, i tillegg til at det er en kultur med manglende kunnskap om elever med stort læringspotensial. (s. 15) • Med mange ulike faglige bakgrunner ønsker vi å inkludere flere perspektiver til eksisterende forskning: Kritiske analyser av politikk som omhandler barn med stort og ekstraordinært læringspotensial. • Undersøkelser av holdninger i barnehage og skole, og barns erfaringer. • Tilpasset og differensiert undervisning i ulike fag; naturfag, matematikk, KRLE, samfunnsfag, engelsk og norsk. Temaet Evnerike barn i skole og barnehage undervises i både BLU (Barnehagen som forebyggende arena) og GLU-utdanningen. Forskergruppen samarbeider for tiden med to skoler i Bergensområdet i et lokalt kompetanseutviklingsprosjekt (DeKomp) med fokus på tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial. Medlemmer i forskergruppen er veiledere for studenter som ønsker å skrive bacheloroppgaver (BLU) og masteroppgaver (GLU) og studentene er velkomne på møter i forskergruppen. Internasjonalt fokus: Forskergruppen har mottatt Erasmus+ midler for utveksling med Østerrike, 2018, England/Wales 2020 (avlyst grunnet Covid) og Sverige 2022-23. Vi samarbeider med Nordic Network for Gifted Education (NNGE) og Universitetet i Karlstad v/ Valerie Margrain https://www.kau.se/en/giftednetwork Forskergruppen har blitt antatt med presentasjoner ved følgende konferanser: European Council High Archives (ECHA) 2018, 2021 og 2022, Nordic Educational Research Organisation (NERA) 2021, 2022, samt ECER 2022.

Publikasjoner

«Mer å hente», et nytt håp for evnerike elevers rett til læring og utvikling, eller en kosmetisk endring? (2021)
Jokstad, Gunnvi Sæle;Furnes, Gila Hammer


Tilknyttede prosjekter/forskningsgrupper

Evnerike elever