Research in Pedagogical Entrepreneurship (RiPE)
Forskningsgruppeinfo
Deltakere
Jan Erik Ølmheim
Mari Skjerdal Lysne
Ragnhild Ås
Lene Hayden Taraldsen
Kirsti Lunde
Odd-Eivind Holo
Frode Olav Haara
Eirik Sørnes Jenssen
Eivind Rogne
Britt Iren Nordeide
Eskil Nore Kveim
Stian Hirth
Anne Line Seime Svedal
Gunhild Skåsheim
Inge Hoven Brakestad
Solveig Bang
Eivind Standal Husabø
Kontakt
Høgskulen på Vestlandet, Campus Sogndal
Sogndal
frode.olav.haara@hvl.no
Forskningsgruppeleder
Frode Olav Haara
Ansvarlig enhet(er)
Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking
Beskrivelse
Denne forskergruppa hører til ved Høgskulen på Vestlandet, og tilhører forskningsprogrammet Kunst, Kreativitet og Kulturelle Praksiser. Forskergruppa ble opprinnelig etablert for å utvikle forskningsdelen av lærerutdanningene i Sogndal sin satsing på pedagogisk entreprenørskap knyttet til utdanning av lærere. Forskergruppa fokuserer på forskningsprosjekter, utviklingsprosjekter og publisering, og har gjennom dette etablert seg i nettverket av forskningsmiljøer for pedagogisk entreprenørskap i Norden. Det er et mål å bidra til forskning på bruk av entreprenørielle tilnærminger i fag i skolen, og implementering av pedagogisk entreprenørskap som læringsstrategi i lærerutdanninger og skole. Til dette har vi i flere år arbeidet med prosjekt og publisering knyttet til utvikling av en entreprenøriell didaktikk for arbeid i skolen. Forskergruppa favner bredt i sitt mål og arbeid om å være en aktør i påvirkning av skole og læring for framtida, og ser dette både i forhold til enkeltfag i skole og lærerutdanning, og i lærerutdanning generelt. Gruppa arbeider for tiden bredt med Fagfornyelsen, med forskning og utvikling knyttet til didaktiske verktøy for nåtidens og framtidens skole. Eksempler på dette er arbeid med programmering i matematikk på barnetrinnet, bruk av Escape Room som didaktisk verktøy for undervisning og læring, og begrepet deltakende læring. Sentrale samarbeidspartnere lokalt er praksisskoler knyttet til lærerutdanningene ved HVL i Sogn og Fjordane, Ungt Entreprenørskap Sogn og Fjordane, og kommuner og regioner gjennom DeKomp-ordningen. Nasjonalt har vi hatt fou-samarbeid med Østlandsforskning og KS Utdanning. Internasjonalt samarbeider vi med forskningsnettverket CIE (Creativity, Innovation, Entrepreneurship), der det er med forskere fra Sverige, Island, Finland, Danmark og Norge, og med europeiske miljøer som arbeider med lek, kreativitet og entreprenørskap i skolen. Vi har også samarbeid med det internasjonale nettverket Oxford Research Encyclopedia of Education.
Publikasjoner
The ambiguity of pedagogical entrepreneurship - the state of the art and its challenges
(2016)
Haara,
Frode Olav;Jenssen,
Eirik Sørnes;Fossøy,
Ingrid;Ødegård,
Inger Karin Røe
Education Inquiry
Pedagogical entrepreneurship in teacher education – what and why?
(2016)
Haara,
Frode Olav;Jenssen,
Eirik Sørnes
Tímarit um uppeldi og menntun
Research on mathematical literacy in schools - Aim, approach and attention
(2017)
Haara,
Frode Olav;Bolstad,
Oda Heidi;Jenssen,
Eirik S.
European Journal of Science and Mathematics Education
"Lekser og tidspress skaper negativ stress, særlig hos jenter i ungdomsalder. De stjeler tid, virker på søvnkvalitet, fysisk velvære og sosiale liv."
(2018)
Haara,
Frode Olav;Jenssen,
Eirik S.
VG : Verdens gang
Læring gjennom pedagogisk entreprenørskap
(2018)
Jenssen,
Eirik S.;Haara,
Frode Olav;Kårstein,
Asbjørn
Den entreprenørskapsorienterte skuleleiaren
(2017)
Husabø,
Eivind Standal
Pedagogical Entrepreneurship in School Mathematics: An Approach for Students’ Development of Mathematical Literacy
(2018)
Haara,
Frode Olav
International Journal for Mathematics Teaching and Learning
Teaching for Entrepreneurial Learning
(2019)
Jenssen,
Eirik S.;Haara,
Frode Olav
Universal Journal of Educational Research
The Influence of Pedagogical Entrepreneurship in Teacher Education
(2019)
Haara,
Frode Olav;Jenssen,
Eirik S.
Undervisning for entreprenøriell læring
(2019)
Jenssen,
Eirik S.;Haara,
Frode Olav
Bedre Skole
Læring for fremtiden: En entreprenøriell didaktikk for arbeid i skolen
(2020)
Jenssen,
Eirik S.;Sagar,
Helena;Agger,
Anne;Haara,
Frode Olav
Kommuneforlaget AS
A review on use of escape rooms in education – touching the void
(2020)
Taraldsen,
Lene Hayden;Haara,
Frode Olav;Lysne,
Mari Skjerdal;Reitan Jensen,
Pernille;Jenssen,
Eirik Sørnes
Education Inquiry
A review of research on teaching of computer programming in primary school mathematics: moving towards sustainable classroom action
(2022)
Holo,
Odd-Eivind;Kveim,
Eskil Nore;Lysne,
Mari Skjerdal;Taraldsen,
Lene Hayden;Haara,
Frode Olav
Education Inquiry
Mathematical Modelling in Upper Primary School: Finding Relevance and Value for Others Outside School
(2022)
Haara,
Frode Olav
European Journal of Science and Mathematics Education