Current Research Information SysTem In Norway
 
 

 English version


 
Hovedside
Forskningsresultater/NVI
Forskere
Prosjekter
Forskningsenheter
Logg inn
Om Cristin
 
 
   




Kunnskap, utdanning og Demokrati (KUD)

Forskningsgruppeleder

Gunn Elisabeth Søreide

Ansvarlig enhet(er)

Beskrivelse

Forskningsgruppen kunnskap, utdanning og demokrati har spesielt fokus på de mulighetene og utfordringene utdanning, demokrati og kunnskapsutvikling møter i samfunn som er i endring. De tre hovedbegrepene; kunnskap, utdanning og demokrati reflekterer gruppens interesseområder og våre prosjekter er situert innenfor områder hvor to (eller alle tre) av disse begrepene overlapper. Våre tematiske hovedområder er: – kunnskapsarbeid og kunnskapsledelse – kunnskapsprosesser innenfor arbeidsliv, utdanningsinstitusjoner, organisasjoner og uformelle læringsarenaer – utdanning og utdanningsinstitusjonenes rolle i et demokratisk samfunn og i samfunn preget av krig og/eller politisk konflikt

Publikasjoner

Peer relations in peer learning (2011)
Riese, Hanne;Samara, Akylina;Lillejord, Sølvi
International Journal of Qualitative Studies in Education
Danning, dialektikk, dialog - Skjervheims og Hellesnes´ pedagogiske danningsfilosofi (2011)
Torjussen, Lars Petter Storm
Fearing the future? Young people envisioning their working lives in the Czech Republic, Norway and Tunisia (2013)
Heggli, Gry;Haukanes, Haldis;Tjomsland, Marit
Journal of Youth Studies
Taking to the Streets! Kurdish Collective Action in Turkey (2013)
Westrheim, Kariane
Preparing university educators for hot moments: theater for educational development about difference, power, and privilege (2014)
Harlap, Yael
Teaching in Higher Education
Fairness in education - a normative analysis of OECD policy documents (2014)
Bøyum, Steinar
Journal of education policy
A Norwegian policy perspective on the relation between school leadership and pupils’ learning outcomes (2014)
Eide, Helene Marie Kjærgård;Søreide, Gunn Elisabeth
Policy Studies
Openness, curiosity and respect: Underlying conditions for developing innovative knowledge and ideas between disciplines (2015)
Ness, Ingunn Johanne;Riese, Hanne
Learning, Culture and Social Interaction
"Vi klarer oss uansett - Det har vi gjort i fem hundre år": Perspektiver på utdanningssituasjonen til norske rombarn (2014)
Hagatun, Kari;Westrheim, Kariane
Balancing tensions in educational policy reforms: Large-scale implementation of Assessment for Learning in Norway (2015)
Hopfenbeck, Therese Nerheim;Florez Petour, Maria Teresa;Tolo, Astrid
Assessment in education : Principles, Policy & Practice
Sight, Sound, Touch: A Methodological Exploration of Ontological Effects in an Ethnographic Study (2015)
Jensen, Vigdis Stokker
International Journal of Qualitative Methods
Education for Deliberative Democracy: A Typology of Classroom Discussions (2016)
Samuelsson, Martin Per
Democracy and Education
‘They don’t know what it means to be a student’: Inclusion and exclusion in the nexus between ‘global’ and ‘local’ (2016)
Hilt, Line
Policy Futures in Education


Lenker

http://www.uib.no/en/rg/ked (Hjemmeside)