Runar Døving
Institutt for markedsføring (Professor) - Høyskolen Kristiania
Bakgrunn
Runar Døving, professor, f. 1963. Døving er Dr. polit i sosialantropologi ved Universitetet i Bergen fra 2002. Han underviser ved Markedshøyskolen i forbrukersosiologi, gastronomi og økonomisk antropologi. Feltarbeid fra Syden, Østfold og Karasjok. Han har arbeidet og publisert på områder som mat, måltidsstruktur, alkohol, kjønn, turisme, fritid, grensehandel, makt, varedannelse, uformell økonomi og økonomisk utsatthet. Han har en 20 % stilling som seniorforsker ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). Døving har bl.a. skrevet bøkene Rype med lettøl. En antropologi fra Norge og Merkevarer – 45 korreksjoner. Blir mye brukt av media og er hyppig foredragsholder for næringslivet og offentlig sektor. Har skrevet ti år under vignetten ”merkevarer” for Dagens næringsliv og vært medlem av fagrådet for Norsk kulturarv, Mannrolleutvalget og Barneombudets Måltidsreform 2006.
Vitenskapsdisipliner
Emner
Forskningsresultater i Cristin
Forskningsresultater i Cristin (246)