Current Research Information SysTem In Norway
 
 

 English version


 
Hovedside
Forskningsresultater/NVI
Forskere
Prosjekter
Forskningsenheter
Logg inn
Om Cristin
 
 
   
Eksporter til


Viser treff 1-50 av 139 << Forrige 1 2 3    Neste >>

2024
1 Alstad, Gunhild Tomter.
Conceptualisations of multilingualism in early childhood teacher education: Ideological and implementational spaces in policy texts. Varhaiskasvatuksen Tiedelehti 2024 ;Volum 13.(1) s. 13-41
HINN Untitled
 
2 Alstad, Gunhild Tomter.
Increased linguistic diversity in society and implications for language education policies: The case of Norway. La Seminaire de Langues et societé; 2024-03-01
HINN Untitled
 
3 Alstad, Gunhild Tomter.
Still a monolingual norm? Challenged language norms and ideologies in the Norwegian educational context. CAREL conference; 2024-02-14
HINN Untitled
 
4 Alstad, Gunhild Tomter; Pesch, Anja Maria.
Transspråking inn i barnehagekonteksten: En språkideologisk diskusjon av språknormer i pedagogiske praksiser. Nordisk barnehageforskning 2024 ;Volum 21.(1) s. 6-26
HINN Untitled
 
5 Hansell, Katri; Alstad, Gunhild Tomter; Bergroth, Mari.
Nordic perspectives on linguistic diversity and multilingualism in early childhood educationand care: Guest editorial. Varhaiskasvatuksen Tiedelehti 2024 ;Volum 13.(1) s. 1-12
HINN Untitled
 
2023
6 Alstad, Gunhild Tomter.
Conflicting language ideologies in teacher education syllabi and textbooks. EECERA; 2023-08-31 - 2023-09-02
HINN Untitled
 
7 Alstad, Gunhild Tomter.
En femtiåring blir til: et historisk riss av barnehagelærerutdanningen ved HINN. 50-årsjubileum barnehagelærerutdanningen på Hamar; 2023-04-27
HINN Untitled
 
8 Alstad, Gunhild Tomter.
Språkideologiske spenninger i barnehagelærerutdanningen. NOA 2023: Den 10. nasjonale forskningskonferansen om norsk som andrespråk; 2023-05-25 - 2023-05-26
HINN Untitled
 
9 .
Tid, berøring og inderlighet. Lesninger av utøvd barnehagefaglighet i lys av Walter Benjamins tankebilder.. Høgskolen i Innlandet 2023
HINN UIA HIOF Untitled
 
10 Kulbrandstad, Lise Iversen; Alstad, Gunhild Tomter; Eek, Marianne.
Barnehage og voksenopplæring, uformelle og formelle læringsarenaer, språkvitenskap og utdanningsvitenskap: spenn i norsk andrespråksdidaktisk forskning. Den 10. forskningskonferansen i norsk som andrespråk; 2023-05-25 - 2023-05-26
HINN Untitled
 
11 Kulbrandstad, Lise Iversen; Alstad, Gunhild Tomter; Kulbrandstad, Lars Anders.
Multiple paths to strengthening the knowledge base of teacher education. A study of PhD dissertations defended at Norwegian teacher education institutions 2020 to 2022. TEPE 2023. teacher education policy in Europe; 2023-05-08 - 2023-05-10
HINN Untitled
 
12 Leirpoll, Beate Kristin.
Tid, berøring og inderlighet. Lesninger av utøvd barnehagefaglighet i lys av Walter Benjamins tankebilder. Høgskolen i Innlandet: Høgskolen i Innlandet 2023 (ISBN 978-82-8380-456-0) 303 s.
UIA HINN Untitled
 
2022
13 Alstad, Gunhild Tomter.
Barnehagelærerutdanningens emneplaner som språkideologisk arena? … og litt om pensumlitteratur. InnBA; 2022-11-10
HINN Untitled
 
14 Alstad, Gunhild Tomter.
Current and Future Agendas in Preparing Teachers for Language Teaching and Learning in ECEC contexts. “Future Challenges in Early Language Learning and Multilingual Education” (ELLME2022); 2022-06-24 - 2022-06-26
HINN Untitled
 
15 Alstad, Gunhild Tomter.
En flerspråklig vending? Norske barnehagelærerutdanningers språkideologier. NORDAN nordiske språk som andre- og fremmedspråk; 2022-05-24 - 2022-05-26
HINN Untitled
 
16 Alstad, Gunhild Tomter.
En fremtidsrettet, helhetlig og ambisiøs satsing på kirkelig undervisning og læring. Avisa Vårt land 2022
HINN Untitled
 
17 Alstad, Gunhild Tomter.
En fremtidsrettet, helhetlig og ambisiøs satsing på kirkelig undervisning og læring. Luthersk Kirketidende 2022 ;Volum 157.(2) s. 36-40
HINN Untitled
 
18 Alstad, Gunhild Tomter.
Helhet, integrering og sammenheng i kirkelig undervisning og læring. Rapport med anbefalinger fra Den norske kirkes trosopplæringsutvalg 31. desember 2021.. Oslo: Kirkerådet, Den norske kirke 2022 105 s.
HINN Untitled
 
19 Alstad, Gunhild Tomter.
Språkideologier i barnehagelærerutdanningen – med særlig blikk på pensumlitteratur. NOA norsk som andrespråk; 2022-02-04
HINN Untitled
 
20 Alstad, Gunhild Tomter; Hegstad, Harald.
Helhet, integrering og sammenheng i Den norske kirkes pedagogiske virksomhet - et bidrag til teologisk og pedagogisk grunnlagstenkning. Prismet 2022 ;Volum 73.(3) s. 153-169
MF HINN Untitled
 
21 Alstad, Gunhild Tomter; Pesch, Anja Maria.
Language ideologies in early childhood teacher education. The politics of textual and visual learning resources. International Conference Future Challenges in Early language Learning and Multilingual Education; 2022-06-22 - 2022-06-24
HINN Untitled
 
2021
22 Alstad, Gunhild Tomter.
Bilingualism and Multilingualism in Early Childhood Education (Norway). I: Bloomsbury Education and Childhood Studies. Bloomsbury Academic 2021 ISBN 9781474209151. s. -
HINN Untitled
 
23 Alstad, Gunhild Tomter.
Med forskningsetiske briller på – en drøfting av dilemma i forskning som involverer gryende flerspråklige barnehagebarn. NOA - Norsk som andrespråk 2021 ;Volum 37.(1-2) s. 7-32
HINN Untitled
 
24 Alstad, Gunhild Tomter; Mourão, Sandie.
Research into multilingual issues in ECEC contexts: proposing a transdisciplinary research field. European Early Childhood Education Research Journal 2021 s. 1-17
HINN Untitled
 
2020
25 Alstad, Gunhild Tomter.
A multilingual turn in the knowledge base in early childhood teacher education?. Teacher education Early language learning TEdELL2020 Virtual ; 2020-11-12 - 2020-11-14
HINN Untitled
 
26 Alstad, Gunhild Tomter.
Communication and Language Development in Early Childhood Education (Norway). I: Bloomsbury Education and Childhood Studies. Bloomsbury Academic 2020 ISBN 9781474209151.
HINN Untitled
 
27 Alstad, Gunhild Tomter.
Creative and flexible multilingual spaces in early childhood education – what views on ‘language’ and ‘multilingualism’ do teachers have?. IKI-seminar; 2020-05-07
HINN Untitled
 
28 Alstad, Gunhild Tomter.
Preparing Teachers for Early Language Education. Language Teacher Education and Professional Development. I: Handbook of Early Language Education. Springer 2020 ISBN 978-3-030-47073-9. s. 1-28
HINN Untitled
 
29 Alstad, Gunhild Tomter.
The ECEC teacher educators – allrounders, language specialists or specialists in early childhood pedagogy?. Teacher education Early language learning TEdELL2020 Virtual ; 2020-11-12 - 2020-11-14
HINN Untitled
 
30 Alstad, Gunhild Tomter; Randen, Gunhild Tveit; Aasen, Solveig Fredriksen.
Læreroppfatninger om endring. En studie av barnehagelæreres perspektiver på språkdidaktisk utviklingsarbeid. NOA - Norsk som andrespråk 2020 ;Volum 36.(2) s. 43-64
HINN Untitled
 
31 Alstad, Gunhild Tomter; Sopanen, Pauliina.
Language orientations in early childhood education policy in Finland and Norway. Nordic Journal of Studies in Educational Policy 2020 s. 1-14
HINN Untitled
 
32 Kulbrandstad, Lise Iversen; Alstad, Gunhild Tomter; Egeland, Birgitta Ljung.
Forord. NOA - Norsk som andrespråk 2020 ;Volum 36.(2) s. 3-4
HINN Untitled
 
33 Syversen, Therese Garshol; Alstad, Gunhild Tomter.
Forståelser av og begrunnelser for barnelitteratur. En studie av litteraturdidaktikkens identiteter i rammeplaner for barnehage og barnehagelærerutdanning. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 2020 ;Volum 14.(2) s. 62-81
HINN Untitled
 
2019
34 Alstad, Gunhild Tomter.
Arbeid med andrespråk og flerspråklighet i barnehage og SFO. Kursdag for medlemmer; 2019-01-31
HINN Untitled
 
35 Alstad, Gunhild Tomter.
Challenges and issues for language, literacy and multilingualism in early childhood teacher education. Developing multilingual pedagogies in Early Childhood - MuLiPEC; 2019-11-28
HINN Untitled
 
36 Alstad, Gunhild Tomter.
Challenges and issues in preparing teachers for multilingual early childhood education. International research conference on Multilingual Childhoods; 2019-05-15 - 2019-05-16
HINN Untitled
 
37 Alstad, Gunhild Tomter; Aanstad, Camilla Helen Ødegården.
Early childhood teacher education and early childhood education and care in Norway. ECEC in Namibia; 2019-09-26 - 2019-09-26
HINN UiT Untitled
 
38 Alstad, Gunhild Tomter; Danbolt, Anne Marit Vesteraas.
Lær deg norsk før skolestart? Studenters refleksjoner om arbeid med flerspråklige barns gryende litterasitet i overgangen fra barnehage til skole. Nordand 14 - the 14th conference on Nordic Languages as a Second Language; 2019-05-27 - 2019-05-29
HINN Untitled
 
39 Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Opsahl, Toril.
Forord og redaksjonelt arbeid. NOA - Norsk som andrespråk 2019 ;Volum 35.(1) s. 3-4
UiB UiO UiT Untitled
 
40 Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Opsahl, Toril.
Forord og redaksjonelt arbeid. NOA - Norsk som andrespråk 2019 ;Volum 35.(2) s. 3-4
UiO UiB HINN Untitled
 
2018
41 Alstad, Gunhild Tomter.
Conflicting multilingual ideologies in early language education policy. EECERA; 2018-08-28 - 2018-08-31
HINN Untitled
 
42 Alstad, Gunhild Tomter.
Creating Challenging Language Learning Spaces in Multilingual Early Childhood Education Contexts. I: Norwegian perspectives on education and cultural diversity. Cambridge Scholars Publishing 2018 ISBN 9781527505872. s. 160-182
HINN Untitled
 
43 Alstad, Gunhild Tomter.
Early childhood education teachers’ beliefs about language teaching and learning. Early Language Learning Conference 2018; 2018-06-13 - 2018-06-15
HINN Untitled
 
44 Alstad, Gunhild Tomter.
En flerspråklig vending i barnehagelærerutdanningene?. Den femtonde nordiska lärarutbildningskonferensen; 2018-05-07 - 2018-05-09
HINN Untitled
 
45 Alstad, Gunhild Tomter.
Forskning på barnehagelæreres refleksjoner om arbeid med språk, flerspråklighet og andrespråk - forskningsfelt, eksempler og relevans  . Språklig og kulturelt mangfold i utdanningssystemet; 2018-11-14 - 2018-11-15
HINN Untitled
 
46 Alstad, Gunhild Tomter.
Kompetanse om språk i profesjonsutdanninga før og nå. Barnehagefolk 2018 ;Volum 1.(35) s. 82-85
HINN Untitled
 
47 Alstad, Gunhild Tomter.
Lærerstudenters refleksjoner om arbeid med gryende litterasitet i overgangen fra barnehage til skole - forskningfelt, eksempler og relevans. Gjesteforelesning; 2018-12-07
HINN Untitled
 
48 Alstad, Gunhild Tomter; Danbolt, Anne Marit Vesteraas.
Arbeid med gryende literasitet i overgangen fra barnehage til skole - fra studenters perspektiv. I: Litterasitet og flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehage, skole og lærerutdanning. Fagbokforlaget 2018 ISBN 978-82-450-2350-3. s. 141-164
HINN Untitled
 
49 Alstad, Gunhild Tomter; Opsahl, Toril; Gujord, Ann-Kristin Helland.
Forord. NOA - Norsk som andrespråk 2018 s. 3-9
HINN UiB UiO Untitled
 
50 Alstad, Gunhild Tomter; Tkachenko, Elena.
Teachers' beliefs and practices in creating multilingual spaces: the case of English teaching in Norwegian early childhood education. I: Preschool Bilingual Education: Agency in Interactions Between Children, Teachers, and Parents. Springer Nature 2018 ISBN 978-3-319-77227-1. s. 245-282
OSLOMET HINN Untitled
 
    Vis neste liste