|
|
English
version
For å registrere i Cristin må du være vitenskapelig eller administrativt ansatt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2022
|
1. |
Folkedal, Ole; Macaulay, Gavin; Fosseidengen, Jan Erik; Mikkelsen, Gunvar; Myrland, Joakim; Søvegjarto, Bendik Sørensen; Klepaker, Tom Olav; Fernø, Anders; Dempster, Timothy David; Oppedal, Frode; Stien, Lars Helge. Deployment of hydroacoustic feeding control in salmon sea-cages; biological and technical considerations. Aquaculture 2022 ;Volum 561. s. - HAVFORSK UiB
Untitled
|
2020
|
2. |
Paccard, Antoine; Hanson, Dieta; Stuart, Yoel E.; Von Hippel, Frank A; Kalbe, Martin; Klepaker, Tom Olav; Skúlason, Skúli; Kristjánsson, Bjarni K; Bolnick, Daniel I.; Hendry, Andrew P.; Barrett, Rowan D.H.. Repeatability of Adaptive Radiation Depends on Spatial Scale: Regional Versus Global Replicates of Stickleback in Lake Versus Stream Habitats. Journal of Heredity 2020 ;Volum 111.(1) s. 43-56 UiB
Untitled
|
|
3. |
Smith, Carl; Zięba, Gregorz; Spence, Rowena; Klepaker, Tom Olav; Przybylski, Mirosław. Three-spined stickleback armour predicted by body size, minimum winter temperature and pH. Journal of Zoology 2020 ;Volum 311.(1) s. 13-22 UiB
Untitled
|
2017
|
4. |
Klepaker, Tom Olav; Almendingen, Siv Flæsen. How confident are primary school teachers to teach science? A comparative European study. Conexão Ciência 2017 ;Volum 12. s. 176-184 NORD UiB
Untitled
|
2016
|
5. |
Klepaker, Tom Olav; Østbye, Kjartan; Spence, Rowena; Warren, Mark; Przybylski, Mirosław; Smith, Carl. Selective agents in the adaptive radiation of Hebridean sticklebacks. Evolutionary Ecology Research 2016 ;Volum 17.(2) s. 243-262 UiB HINN UiO
Untitled
|
|
6. |
Østbye, Kjartan; Harrod, Chris; Gregersen, Finn; Klepaker, Tom Olav; Schulz, Michael; Schluter, Dolph; Vøllestad, Leif Asbjørn. The temporal window of ecological adaptation in postglacial lakes: a comparison of head morphology, trophic position and habitat use in Norwegian threespine stickleback populations. BMC Evolutionary Biology 2016 ;Volum 16.(102) s. 1-16 HINN UiO UiB
Untitled
|
2014
|
7. |
Klepaker, Tom Olav; Almendingen, Siv Flæsen; Tveita, Johannes. What characterizes science tasks that prove challenging for lower secondary school students? An analysis of tasks from TIMSS 2011. IOSTE XVI International Symposium on Science & Technology Education for Development, Citizenship and Social Justice; 2014-09-21 - 2014-09-27 NORD
Untitled
|
2013
|
8. |
Klepaker, Tom Olav; Larsson, Petter. Ferskvann og ørret kan redde vannet. Bergens Tidende 2013 UiB
Untitled
|
|
9. |
Klepaker, Tom Olav; Østbye, Kjartan; Bell, Michael A.. Regressive evolution of the pelvic complex in stickleback fishes: a study of convergent evolution. Evolutionary Ecology Research 2013 ;Volum 15.(4) s. 413-435 HINN UiB UiO
Untitled
|
|
10. |
Voje, Kjetil Lysne; Mazzarella, Anna Virginia Black; Hansen, Thomas F; Østbye, Kjartan; Klepaker, Tom Olav; Bass, Arthur; Herland, Anders; Bærum, Kim Magnus; Gregersen, Finn; Vøllestad, Leif Asbjørn. Adaptation and constraint in a stickleback radiation. Journal of Evolutionary Biology 2013 ;Volum 26.(11) s. 2396-2414 UiB UiO HINN
Untitled
|
2012
|
11. |
Almendingen, Siv Flæsen; Klepaker, Tom Olav; Tveita, Johannes. Noen verktøy hentet fra smårommene i den naturfagsdidaktiske verktøykassa som kan stimulere til å kommunisere naturfag. I: Kvalitet i norsk skole: Internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning. Universitetsforlaget 2012 ISBN 978-82-15-02004-4. s. 255-265 NORD UiB
Untitled
|
|
12. |
Klepaker, Tom Olav; Almendingen, Siv Flæsen. Variation in confidence to teach science in primary school among European teachers. IOSTE XV International Symposium on Science & Technology Education for Development, Citizenship and Social Justice; 2012-10-28 - 2012-11-03 NORD
Untitled
|
|
13. |
Klepaker, Tom Olav; Østbye, Kjartan; Bernatchez, Louis; Vøllestad, Leif Asbjørn. Spatio-temporal patterns in pelvic reduction in threespine stickleback (Gasterosteus aculeatus L.) in Lake Storvatnet. Evolutionary Ecology Research 2012 ;Volum 14.(2) s. 169-191 UiO UiB HINN
Untitled
|
2011
|
14. |
Klepaker, Tom Olav; Alne, Knut Samson. Er det sammenheng mellom hvor mye hjemmelekser elever gjør og deres faglige nivå i naturfag? En studie av norske elever på 8. trinn. NFSUN - Nordiskt forskarsymposium om undervisningen i naturvetenskap; 2011-06-14 - 2011-06-16 NORD
Untitled
|
|
15. |
Klepaker, Tom Olav; Hovgaard, Adolf. Hvor godt kvalifiserte føler danske, svenske og norske naturfaglærere seg til å undervise naturfag – og er det en sammenheng mellom faglig selvtillit og elevenes prestasjon i faget?. NFSUN - Nordiskt forskarsymposium om undervisningen i naturvetenskap; 2011-06-14 - 2011-06-16 NORD
Untitled
|
|
16. |
Le Rouzic, Arnaud; Østbye, Kjartan; Klepaker, Tom Olav; Hansen, Thomas F; Bernatchez, Louis; Schluter, Dolph; Vøllestad, Leif Asbjørn. Strong and consistent natural selection associated with armour reduction in sticklebacks. Molecular Ecology 2011 ;Volum 20. s. 2483-2493 UiO UiB
Untitled
|
2009
|
17. |
Myhre, Fredrik Glenne; Klepaker, Tom Olav. Body armour and lateral-plate reduction in freshwater three-spined stickleback Gasterosteus aculeatus: adaptations to a different buoyancy regime?. Journal of Fish Biology 2009 ;Volum 75.(8) s. 2062-2074 UiB
Untitled
|
2008
|
18. |
Klepaker, Tom Olav; Østbye, Kjartan. Pelvic anti-predator armour reduction in Norwegian populations of the threespine stickleback: a rare phenomenon with adaptive implications?. Journal of Zoology 2008 ;Volum 276. s. 81-88 UiB UiO
Untitled
|
|
19. |
Olsen, Atle Ivar; Henanger, Frode H.; Klepaker, Tom; Pedersen, Bjørn Sture. Teacher's attitude to science education and implications for their teaching of science in school. XIII. IOSTE Symposium on The Use of Science and Technology Education for Peace and Sustainable Development; 2008-09-21 - 2008-09-26 NORD
Untitled
|
|
20. |
Olsen, Atle Ivar; Henanger, Frode H.; Klepaker, Tom; Pedersen, Bjørn Sture; Sørmo, Wenche; Tveita, Johannes. Teacher's attitude to science education and implications for their teaching of science in school. I: Proceedings of the XIII. IOSTE symposium on the use of science and technology education for peace and sustainable development. Palme publications 2008 ISBN 978-605-5829-16-2. s. 585-589 NORD
Untitled
|
2007
|
21. |
Klepaker, Tom Olav; Almendingen, Siv Flæsen; Tveita, Johannes. Young Norwegian students' preferences for learning activities and the influence of these activities on the students' attitudes to and perfomance in science. Nordic Studies in Science Education 2007 ;Volum 3.(1) s. 45-56 UiB NORD
Untitled
|
2006
|
22. |
Klepaker, Tom; Almendingen, Siv Flæsen; Tveita, Johannes. Science and environmental education - can school contribute to positive attitudes among the students?. I: Proceedings of XII IOSTE Symposium, International Organisation for Science and Technology Education. Penang, Malaysia: School of Educational Studies, Universiti Science Malaysia 2006 ISBN 9789832700395. s. - NORD
Untitled
|
|
23. |
Tveita, Johannes; Almendingen, Siv Flæsen; Klepaker, Tom. Har læreverket noe å bety for elevenes faglige prestasjoner og deres holdninger til naturfag og naturfagundervisning?. I: Naturfagsdidaktikkens mange facetter: proceedings fra Det 8. nordiske Forskersymposium om undervisningen i naturfag. Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag 2006 ISBN 87-7684-087-5. s. 275-282 NORD
Untitled
|
|
24. |
Tveita, Johannes; Klepaker, Tom. Nytt masterstudium. Rana Blad [Avis] 2006-11-15 NORD
Untitled
|
2005
|
25. |
Klepaker, Tom; Almendingen, Siv Flæsen; Tveita, Johannes. Fra o-fag til natur- og miljøfag gjennom Reform 97 - ble det en suksess?. Norsk pedagogisk tidsskrift 2005 (1) s. 6-16 NORD
Untitled
|
|
26. |
Klepaker, Tom; Almendingen, Siv Flæsen; Tveita, Johannes. Just for the fun of it? Implications of practical teaching methods on young students' attitude and performance in natural science. ESERA 2005; 2005-08-28 - 2005-09-01 NORD
Untitled
|
|
27. |
Klepaker, Tom; Almendingen, Siv Flæsen; Tveita, Johannes. Natur- og miljøfag - faget elevene liker, men få ser noen framtid i. Noen resultater fra Evalueringa av Reform 97 for natur og miljøfag. Naturfag 2005 (1) s. 50-51 NORD
Untitled
|
|
28. |
Tveita, Johannes; Almendingen, Siv Flæsen; Klepaker, Tom. Har læreverket noe å bety for elevenes faglige prestasjoner og deres holdning til naturfag og naturfagundervisning?. Det 8. nordiske forskersymposium om undervisning i naturfag; 2005-04-30 - 2005-05-03 NORD
Untitled
|
|
29. |
Tveita, Johannes; Pedersen, Bjørn Sture; Klepaker, Tom; Almendingen, Siv Flæsen; Aareskjold, Kåre. Forskningsspiren - hva så? : fagdag for lærere med tema "Naturfag i skolen". Forskningsdagene 2005; 2005-09-29 - 2005-09-29 NORD
Untitled
|
2004
|
30. |
Klepaker, Tom. Jenter og naturfag - en vanskelig kombinasjon?. I: Fag og arbeidsmåter i endring? : tidsbilder fra norsk grunnskole. Universitetsforlaget 2004 ISBN 82-15-00445-8. s. 83-100 NORD
Untitled
|
|
31. |
Klepaker, Tom. Using teacher trainees to improve cooperation between schools and their partnership business. 7th International Partnership Network Conference; 2004-11-16 - 2004-11-19 NORD
Untitled
|
|
32. |
Klepaker, Tom; Almendingen, Siv Flæsen; Tveita, Johannes. Gender differences in attitude to science in Norwegian primary schools: the Norwegian paradox. 11th IOSTE Symposium: Science and Technology Education for a Diverse World? dilemmas, needs and partnerships; 2004-07-25 - 2004-07-25 NORD
Untitled
|
2003
|
33. |
Almendingen, Siv Flæsen; Klepaker, Tom; Tveita, Johannes. Det bortkomne faget : naturfaget tilbake i norsk grunnskole. Oslo: Norges forskningsråd 2003 21 s. NORD
Untitled
|
|
34. |
Almendingen, Siv Flæsen; Klepaker, Tom; Tveita, Johannes. Satisfied or dissatisfied with their science teaching? What distinguishes between teachers who evaluate their teaching positively from those who evaluate it negatively?. International Organization for Science and Technology Education (IOSTE)X Symposium - Brazil - 2002; 2002-07-28 - 2003-08-02 NORD
Untitled
|
|
35. |
Almendingen, Siv Flæsen; Klepaker, Tom; Tveita, Johannes. Tenke det, ønske det, ville det med, men gjøre det...? : en evaluering av natur- og miljøfag etter Reform 97. Nesna: Høgskolen i Nesna 2003 (ISBN 8275690595) 112 s. Høgskolen i Nesnas skriftserie(52) NORD
Untitled
|
|
36. |
Klepaker, Tom; Almendingen, Siv Flæsen; Tveita, Johannes. Practical work and activities in Science – just for the fun of it?. Seminar ved Melbourne Universtity og Monash University; 2003-11-13 - 2003-11-14 NORD
Untitled
|
|
37. |
Klepaker, Tom; Almendingen, Siv Flæsen; Tveita, Johannes. Undring, kreativitet og naturglede – bare honnørord i en fin plan : arbeidsmåtene i natur og miljøfaget etter Reform 97. Evaluering av Reform 97 - avslutningskonferanse; 2003-05-27 - 2003-05-27 NORD
Untitled
|
|
38. |
Klepaker, Tom; Tveita, Johannes; Almendingen, Siv Flæsen. Natur- og miljøfag etter Reform 97 : en evaluering ut fra et elevperspektiv. Forskningsdagene 2003; 2003-09-23 - 2003-09-23 NORD
Untitled
|
|
39. |
Tveita, Johannes; Almendingen, Siv Flæsen; Klepaker, Tom. Natur- og miljøfag liv laga : en evaluering av natur- og miljøfaget etter Reform 97. Nesna: Høgskolen i Nesna 2003 (ISBN 8275690587) 27 s. Høgskolen i Nesnas skriftserie(51) NORD
Untitled
|
|
40. |
Tveita, Johannes; Klepaker, Tom; Almendingen, Siv Flæsen. Vi fann, vi fann – men kva fann vi? : evaluering av natur- og miljøfaget i Reform 97. Didaktikkseminar, Universitetet i Oslo; 2003-05-23 - 2003-05-23 NORD
Untitled
|
2002
|
41. |
Almendingen, Siv Flæsen; Klepaker, Tom; Tveita, Johannes. Reform 97, suksess eller fiasko for natur- og miljøfaget? : hva mener lærerne?. Forskningsdagene 2002; 2002-09-25 - 2002-09-25 NORD
Untitled
|
|
42. |
Klepaker, Tom Olav; Almendingen, Siv Flæsen; Tveita, Johannes. Satisfied or dissatisfied with their science teaching? What distinguishes between teachers who evaluate their teaching positively from those who evaluate it negatively?. I: Rethinking Science and Technology Education to Meet the Demands of Future Generations in a Changing World: Proceedings of 10th [IOSTE] Symposium International... Foz Do Iguaçu, PR, Brasil, 28th July - 2nd August, 2002. International Organization for Science and Technology Education 2002 ISBN 9781551950297. s. - NORD
Untitled
|
2001
|
43. |
Almendingen, Siv Flæsen; Klepaker, Tom; Tveita, Johannes. Hvordan involvere egne studenter i FoU-prosjekter. Forskningsdagene 2001; 2001-09-24 - 2001-09-24 NORD
Untitled
|
2000
|
44. |
Davidsen, Hanne; Dybo, Tor; Klepaker, Tom. FoU-virksomheten ved Høgskolen i Nesna : årsmelding 1998. Nesna: Høgskolen i Nesna 2000 (ISBN 8275690803) 15 s. Fredrikke : organ for FoU-publikasjoner(3) NORD
Untitled
|
|