Current Research Information SysTem In Norway
 
 

 English version


 
Hovedside
Forskningsresultater/NVI
Forskere
Prosjekter
Forskningsenheter
Logg inn
Om Cristin
 
 
   
Eksporter til


Viser treff 1-50 av 81 << Forrige 1 2    Neste >>

2023
1 Pilskog, Ingjald; Johansen, Anders; Torjussen, Lars Petter Storm; Skribekk, Gunnar.
Arven etter Skjervheim: fagkritikk som samfunnskritikk. https://www.podbean.com/ew/pb-uqz3x-136650a [Radio] 2023-01-19
HVL UiB Untitled
 
2 Torjussen, Lars Petter Storm.
A «pedagogy of place» in the 21st century – possible and/or desirable?. ECER 2023 (European Conference on Educational Research); 2023-08-22 - 2023-08-25
UiB Untitled
 
3 Torjussen, Lars Petter Storm.
Dannelse, oppdragelse, læring – hva er lektorens spesifikke oppgave?. Norsk lektorlag/ Lektorstudentenes årsmøte; 2023-03-15 - 2023-03-15
UiB Untitled
 
4 Torjussen, Lars Petter Storm.
Niels Treschow og den norske filosofien på 1800-tallet. Norsk filosofi; 2023-11-24 - 2023-11-24
UiB Untitled
 
5 Torjussen, Lars Petter Storm.
Pedagogikk, humaniora, naturvitenskap. Seminar AHL Høgskulen i Volda; 2023-11-16 - 2023-11-17
UiB Untitled
 
2022
6 Hilt, Line Torbjørnsen; Torjussen, Lars Petter Storm.
Bærekraftig utdanning gjennom grønne dyder. Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning 2022
UiB Untitled
 
7 Lomsdalen, Christian; Hilt, Line Torbjørnsen; Torjussen, Lars Petter Storm.
Lektor Lomsdalen intervjuer: om grunnspørsmål i pedagogikken. Lektor Lomsdalen podcast [Internett] 2022-03-08
UiB Untitled
 
8 Torjussen, Lars Petter Storm.
Du kan, du skal – skolevegring, digitalisering og selvets tretthet i den elevsentrerte skolen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 2022 ;Volum 8. s. 439-447
UiB Untitled
 
9 Torjussen, Lars Petter Storm.
Ecopedagogy in the Anthropocene: A Defence of the Classical Paideia. I: Pedagogy in the Anthropocene. Re-Wilding Education for a New Earth. Palgrave Macmillan 2022 ISBN 978-3-030-90979-6. s. 313-327
UiB Untitled
 
10 Torjussen, Lars Petter Storm.
Er vi alle universitetspedagoger nå?. Khrono 2022
UiB Untitled
 
11 Torjussen, Lars Petter Storm.
Examen philosophicum – mellom ideen om universitas og skolegjøringen av universitetet. Norsk Filosofisk tidsskrift 2022 ;Volum 57.(1-2) s. 42-53
UiB Untitled
 
12 Torjussen, Lars Petter Storm.
General pedagogy and its relevance for teacher education. NERA Annual Conference 2022; 2022-05-31 - 2022-06-03
UiB Untitled
 
13 Torjussen, Lars Petter Storm.
Mot en skjervheimsk pedagogikk? Om "Eit grunnproblem i pedagogisk filosofi" (1965) og "Den meta-vitskaplege problematikken med omsyn til pedagogikken" (1969). I: Arven etter Skjervheim. Fagbokforlaget 2022 ISBN 9788245038033. s. 67-82
UiB Untitled
 
14 Torjussen, Lars Petter Storm.
Pedagogikkens grunnlagskrise, den elevsentrerte skolen og det studentsentrerte universitet. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 2022
UiB Untitled
 
15 Torjussen, Lars Petter Storm.
Torjussen, Lars Petter Storm (2022). Arven etter Skjervheim: fagkritikk som samfunnskritikk.. Forum for vitenskap og demokrati, Universitetet i Bergen.; 2022-11-24 - 2022-11-24
UiB Untitled
 
16 Torjussen, Lars Petter Storm; Hilt, Line Torbjørnsen.
Amor Mundi (Love of the World) in the Anthropocene: Arendt and the Question of Sustainable Education. I: Rethinking Education in Light of Global Challenges. Scandinavian Perspectives on Culture, Society and the Anthropocene. Routledge 2022 ISBN 9781032108193. s. 179-192
UiB Untitled
 
17 Torjussen, Lars Petter Storm; Hvidsten, Andreas Holmedahl.
Arven etter Skjervheim. Fagbokforlaget 2022 (ISBN 9788245038033) 268 s.
UiB MF Untitled
 
18 Torjussen, Lars Petter Storm; Hvidsten, Andreas Holmedahl.
Den krunglete vegen: Arven etter Hans Skjervheim. I: Arven etter Skjervheim. Fagbokforlaget 2022 ISBN 9788245038033.
UiB MF Untitled
 
2021
19 Hilt, Line Torbjørnsen; Torjussen, Lars Petter Storm.
Hva er bærekraftig utdanning? Grønne dyder og karakterdanning i den antropocene tidsalder. I: Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245035476. s. 69-94
UiB Untitled
 
20 Torjussen, Lars Petter Storm.
Hvor går pedagogikkens grenser? - om forholdet mellom pedagogikk og politikk. I: Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245035476.
UiB Untitled
 
21 Torjussen, Lars Petter Storm.
Hvordan skal vi forstå forholdet mellom teori og praksis i pedagogikken?. I: Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245035476.
UiB Untitled
 
22 Torjussen, Lars Petter Storm.
Interessant og tankevekkende om nysgjerrighetens kår i dagens samfunn. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 2021
UiB Untitled
 
23 Torjussen, Lars Petter Storm.
The University as the Union of Wisdom and Eloquence. Philosophy of Education Society of Great Britain - Annual Conference; 2021-09-03 - 2021-09-05
UiB Untitled
 
24 Torjussen, Lars Petter Storm.
Velskrevet essaysamling med noen gullkorn, men kjapt lest og kjapt glemt - bokanmeldelse av boken Politisering og pedagogisk motstand av Lars Løvlie. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 2021
UiB Untitled
 
25 Torjussen, Lars Petter Storm; Hilt, Line Torbjørnsen.
Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget 2021 (ISBN 9788245035476) 389 s.
UiB Untitled
 
26 Torjussen, Lars Petter Storm; Hilt, Line Torbjørnsen.
Hva bør være pedagogikkens gjenstandsområde? - om oppdragelse, undervisning og danning som pedagogiske grunnbegreper. I: Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245035476. s. 121-150
UiB Untitled
 
27 Torjussen, Lars Petter Storm; Hilt, Line Torbjørnsen.
Innledning. I: Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245035476.
UiB Untitled
 
2020
28 Torjussen, Lars Petter Storm.
Bokanmeldelse: Nils Gilje: Hermeneutikk som metode – ein historisk introduksjon. Norsk Filosofisk tidsskrift 2020 ;Volum 04/2020. s. 269-272
UiB Untitled
 
29 Torjussen, Lars Petter Storm.
Skolen bør heller oppdra de unge enn å lære dem livsmestring. Morgenbladet 2020
UiB Untitled
 
30 Torjussen, Lars Petter Storm.
Technology as Demonology. [Kunstnerisk og museal presentasjon] Late Night Happening: Hallusinatoriet. BIT Teatergarasjen; . 2020-12-31
UiB Untitled
 
31 Ulvik, Marit; Eide, Helene Marie Kjærgård; Eide, Liv; Helleve, Ingrid; Jensen, Vigdis Stokker; Ludvigsen, Kristine; Roness, Dag; Torjussen, Lars Petter Storm.
Teacher educators reflecting on case-based teaching - a collective self-study. Professional Development in Education 2020 s. -
UiB Untitled
 
2019
32 Berdinesen, Hein; Torjussen, Lars Petter Storm.
Fra hytta i Todtnauberg til Endchan. Morgenbladet 2019
HVL UiB Untitled
 
33 Berdinesen, Hein; Torjussen, Lars Petter Storm.
Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 (ISBN 9788282654890) 742 s.
HVL UiB Untitled
 
34 Berdinesen, Hein; Torjussen, Lars Petter Storm.
Innledning. I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890. s. 11-21
HVL UiB Untitled
 
35 Torjussen, Lars Petter Storm.
Arendt og Heidegger: Konflikten mellom vita activa - vita contemplativa og foreningen av visdom og veltalenhet i den høyere utdanning. I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890. s. 695-718
UiB Untitled
 
36 Torjussen, Lars Petter Storm.
"Bare en gud kan redde oss nå" - Martin Heidegger i intervju med Der Spiegel. I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890.
UiB Untitled
 
37 Torjussen, Lars Petter Storm.
Bekjennelse til Hitler og den nasjonalsosialistiske stat (Martin Heidegger). I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890.
UiB Untitled
 
38 Torjussen, Lars Petter Storm.
Det tyske universitets selvhevdelse - Heideggers tale i anledning overtagelsen av rektoratet ved universitetet i Freiburg i 1933. I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890.
UiB Untitled
 
39 Torjussen, Lars Petter Storm.
Oppdragelse til vitenskap - Heidegger, theoria og nasjonalsosialismen. I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890. s. 387-416
UiB Untitled
 
40 Torjussen, Lars Petter Storm.
Svarte hefter - oversettelse i utdrag (Martin Heidegger). I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890.
UiB Untitled
 
41 Torjussen, Lars Petter Storm.
The Rhetorical Education of Isocrates and the Exemplary in Teaching: Overcoming the “Learnification of Education”. Nordic Journal of Educational History 2019 ;Volum 6.(2) s. 3-21
UiB Untitled
 
42 Torjussen, Lars Petter Storm; Hilt, Line.
Amor Mundi (love of the world) in the Antropocene - Arendt and the question of sustainable education. Global Challenges and Nordic Education; 2019-03-19 - 2019-03-21
UiB Untitled
 
2018
43 Torjussen, Lars Petter Storm.
Eksemplarisk undervisning i Isokrates' retoriske utdanning. The Seventh Nordic Conference on the History of Education; 2018-09-19 - 2018-09-20
UiB Untitled
 
44 Torjussen, Lars Petter Storm.
En unødvendig debatt. Morgenbladet 2018
UiB Untitled
 
45 Torjussen, Lars Petter Storm.
Examen philosophicum – mellom ideen om universitas og skolegjøringen av universitetet. Universitetet i Bergen; 2018-08-02
UiB Untitled
 
46 Torjussen, Lars Petter Storm.
Foreningen av visdom og veltalenhet - utkast til en universitetsdidaktikk gjennom en kritikk og videreføring av Skjervheims pedagogiske filosofi på bakgrunn av Arendt og Foucault Eller hvorfor menneskelivet er mer som å spille fløyte enn å bygge et hus. Bergen: Universitetet i Bergen 2018 358 s.
UiB Untitled
 
47 Torjussen, Lars Petter Storm.
Hva er en lektor?. Forskningsdagen ved lektorutdanningen ved Universitetet i Bergen; 2018-11-22 - 2018-11-22
UiB Untitled
 
48 Torjussen, Lars Petter Storm.
Hva vi er for når vi er imot foretaksmodellen. Morgenbladet 2018
UiB Untitled
 
49 Torjussen, Lars Petter Storm.
Hvordan skal man forstå forholdet mellom pedagogikk og universitetsdidaktikk?. Prøveforelesning til Ph.d.-graden; 2018-06-14 - 2018-06-14
UiB Untitled
 
50 Torjussen, Lars Petter Storm.
Konflikten mellom filosofi (vita contemplativa) og retorikk (vita activa): historisk bakgrunn og institusjonalisering i den høyere utdanning. Doxa og episteme - workshop for Nordisk nettverk for filosofi og retorikk; 2018-05-22 - 2018-05-23
UiB Untitled
 
    Vis neste liste