2023
|
1. |
Pilskog, Ingjald; Johansen, Anders; Torjussen, Lars Petter Storm; Skribekk, Gunnar. Arven etter Skjervheim: fagkritikk som samfunnskritikk. https://www.podbean.com/ew/pb-uqz3x-136650a [Radio] 2023-01-19 HVL UiB
Untitled
|
|
2. |
Torjussen, Lars Petter Storm. A «pedagogy of place» in the 21st century – possible and/or desirable?. ECER 2023 (European Conference on Educational Research); 2023-08-22 - 2023-08-25 UiB
Untitled
|
|
3. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Dannelse, oppdragelse, læring – hva er lektorens spesifikke oppgave?. Norsk lektorlag/ Lektorstudentenes årsmøte; 2023-03-15 - 2023-03-15 UiB
Untitled
|
|
4. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Niels Treschow og den norske filosofien på 1800-tallet. Norsk filosofi; 2023-11-24 - 2023-11-24 UiB
Untitled
|
|
5. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Pedagogikk, humaniora, naturvitenskap. Seminar AHL Høgskulen i Volda; 2023-11-16 - 2023-11-17 UiB
Untitled
|
2022
|
6. |
Hilt, Line Torbjørnsen; Torjussen, Lars Petter Storm. Bærekraftig utdanning gjennom grønne dyder. Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning 2022 UiB
Untitled
|
|
7. |
Lomsdalen, Christian; Hilt, Line Torbjørnsen; Torjussen, Lars Petter Storm. Lektor Lomsdalen intervjuer: om grunnspørsmål i pedagogikken. Lektor Lomsdalen podcast [Internett] 2022-03-08 UiB
Untitled
|
|
8. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Du kan, du skal – skolevegring, digitalisering og selvets tretthet i den elevsentrerte skolen. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 2022 ;Volum 8. s. 439-447 UiB
Untitled
|
|
9. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Ecopedagogy in the Anthropocene: A Defence of the Classical Paideia. I: Pedagogy in the Anthropocene. Re-Wilding Education for a New Earth. Palgrave Macmillan 2022 ISBN 978-3-030-90979-6. s. 313-327 UiB
Untitled
|
|
10. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Er vi alle universitetspedagoger nå?. Khrono 2022 UiB
Untitled
|
|
11. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Examen philosophicum – mellom ideen om universitas og skolegjøringen av universitetet. Norsk Filosofisk tidsskrift 2022 ;Volum 57.(1-2) s. 42-53 UiB
Untitled
|
|
12. |
Torjussen, Lars Petter Storm. General pedagogy and its relevance for teacher education. NERA Annual Conference 2022; 2022-05-31 - 2022-06-03 UiB
Untitled
|
|
13. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Mot en skjervheimsk pedagogikk? Om "Eit grunnproblem i pedagogisk filosofi" (1965) og "Den meta-vitskaplege problematikken med omsyn til pedagogikken" (1969). I: Arven etter Skjervheim. Fagbokforlaget 2022 ISBN 9788245038033. s. 67-82 UiB
Untitled
|
|
14. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Pedagogikkens grunnlagskrise, den elevsentrerte skolen og det studentsentrerte universitet. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 2022 UiB
Untitled
|
|
15. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Torjussen, Lars Petter Storm (2022). Arven etter Skjervheim: fagkritikk som samfunnskritikk.. Forum for vitenskap og demokrati, Universitetet i Bergen.; 2022-11-24 - 2022-11-24 UiB
Untitled
|
|
16. |
Torjussen, Lars Petter Storm; Hilt, Line Torbjørnsen. Amor Mundi (Love of the World) in the Anthropocene: Arendt and the Question of Sustainable Education. I: Rethinking Education in Light of Global Challenges. Scandinavian Perspectives on Culture, Society and the Anthropocene. Routledge 2022 ISBN 9781032108193. s. 179-192 UiB
Untitled
|
|
17. |
Torjussen, Lars Petter Storm; Hvidsten, Andreas Holmedahl. Arven etter Skjervheim. Fagbokforlaget 2022 (ISBN 9788245038033) 268 s. UiB MF
Untitled
|
|
18. |
Torjussen, Lars Petter Storm; Hvidsten, Andreas Holmedahl. Den krunglete vegen: Arven etter Hans Skjervheim. I: Arven etter Skjervheim. Fagbokforlaget 2022 ISBN 9788245038033. UiB MF
Untitled
|
2021
|
19. |
Hilt, Line Torbjørnsen; Torjussen, Lars Petter Storm. Hva er bærekraftig utdanning? Grønne dyder og karakterdanning i den antropocene tidsalder. I: Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245035476. s. 69-94 UiB
Untitled
|
|
20. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Hvor går pedagogikkens grenser? - om forholdet mellom pedagogikk og politikk. I: Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245035476. UiB
Untitled
|
|
21. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Hvordan skal vi forstå forholdet mellom teori og praksis i pedagogikken?. I: Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245035476. UiB
Untitled
|
|
22. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Interessant og tankevekkende om nysgjerrighetens kår i dagens samfunn. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 2021 UiB
Untitled
|
|
23. |
Torjussen, Lars Petter Storm. The University as the Union of Wisdom and Eloquence. Philosophy of Education Society of Great Britain - Annual Conference; 2021-09-03 - 2021-09-05 UiB
Untitled
|
|
24. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Velskrevet essaysamling med noen gullkorn, men kjapt lest og kjapt glemt - bokanmeldelse av boken Politisering og pedagogisk motstand av Lars Løvlie. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 2021 UiB
Untitled
|
|
25. |
Torjussen, Lars Petter Storm; Hilt, Line Torbjørnsen. Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget 2021 (ISBN 9788245035476) 389 s. UiB
Untitled
|
|
26. |
Torjussen, Lars Petter Storm; Hilt, Line Torbjørnsen. Hva bør være pedagogikkens gjenstandsområde? - om oppdragelse, undervisning og danning som pedagogiske grunnbegreper. I: Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245035476. s. 121-150 UiB
Untitled
|
|
27. |
Torjussen, Lars Petter Storm; Hilt, Line Torbjørnsen. Innledning. I: Grunnspørsmål i pedagogikken. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245035476. UiB
Untitled
|
2020
|
28. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Bokanmeldelse: Nils Gilje: Hermeneutikk som metode – ein historisk introduksjon. Norsk Filosofisk tidsskrift 2020 ;Volum 04/2020. s. 269-272 UiB
Untitled
|
|
29. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Skolen bør heller oppdra de unge enn å lære dem livsmestring. Morgenbladet 2020 UiB
Untitled
|
|
30. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Technology as Demonology. [Kunstnerisk og museal presentasjon] Late Night Happening: Hallusinatoriet. BIT Teatergarasjen; . 2020-12-31 UiB
Untitled
|
|
31. |
Ulvik, Marit; Eide, Helene Marie Kjærgård; Eide, Liv; Helleve, Ingrid; Jensen, Vigdis Stokker; Ludvigsen, Kristine; Roness, Dag; Torjussen, Lars Petter Storm. Teacher educators reflecting on case-based teaching - a collective self-study. Professional Development in Education 2020 s. - UiB
Untitled
|
2019
|
32. |
Berdinesen, Hein; Torjussen, Lars Petter Storm. Fra hytta i Todtnauberg til Endchan. Morgenbladet 2019 HVL UiB
Untitled
|
|
33. |
Berdinesen, Hein; Torjussen, Lars Petter Storm. Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 (ISBN 9788282654890) 742 s. HVL UiB
Untitled
|
|
34. |
Berdinesen, Hein; Torjussen, Lars Petter Storm. Innledning. I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890. s. 11-21 HVL UiB
Untitled
|
|
35. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Arendt og Heidegger: Konflikten mellom vita activa - vita contemplativa og foreningen av visdom og veltalenhet i den høyere utdanning. I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890. s. 695-718 UiB
Untitled
|
|
36. |
Torjussen, Lars Petter Storm. "Bare en gud kan redde oss nå" - Martin Heidegger i intervju med Der Spiegel. I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890. UiB
Untitled
|
|
37. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Bekjennelse til Hitler og den nasjonalsosialistiske stat (Martin Heidegger). I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890. UiB
Untitled
|
|
38. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Det tyske universitets selvhevdelse - Heideggers tale i anledning overtagelsen av rektoratet ved universitetet i Freiburg i 1933. I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890. UiB
Untitled
|
|
39. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Oppdragelse til vitenskap - Heidegger, theoria og nasjonalsosialismen. I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890. s. 387-416 UiB
Untitled
|
|
40. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Svarte hefter - oversettelse i utdrag (Martin Heidegger). I: Heideggers testamente. Filosofien, nazismen og de svarte heftene. Dreyer Forlag A/S 2019 ISBN 9788282654890. UiB
Untitled
|
|
41. |
Torjussen, Lars Petter Storm. The Rhetorical Education of Isocrates and the Exemplary in Teaching: Overcoming the “Learnification of Education”. Nordic Journal of Educational History 2019 ;Volum 6.(2) s. 3-21 UiB
Untitled
|
|
42. |
Torjussen, Lars Petter Storm; Hilt, Line. Amor Mundi (love of the world) in the Antropocene - Arendt and the question of sustainable education. Global Challenges and Nordic Education; 2019-03-19 - 2019-03-21 UiB
Untitled
|
2018
|
43. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Eksemplarisk undervisning i Isokrates' retoriske utdanning. The Seventh Nordic Conference on the History of Education; 2018-09-19 - 2018-09-20 UiB
Untitled
|
|
44. |
Torjussen, Lars Petter Storm. En unødvendig debatt. Morgenbladet 2018 UiB
Untitled
|
|
45. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Examen philosophicum – mellom ideen om universitas og skolegjøringen av universitetet. Universitetet i Bergen; 2018-08-02 UiB
Untitled
|
|
46. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Foreningen av visdom og veltalenhet - utkast til en universitetsdidaktikk gjennom en kritikk og videreføring av Skjervheims pedagogiske filosofi på bakgrunn av Arendt og Foucault Eller hvorfor menneskelivet er mer som å spille fløyte enn å bygge et hus. Bergen: Universitetet i Bergen 2018 358 s. UiB
Untitled
|
|
47. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Hva er en lektor?. Forskningsdagen ved lektorutdanningen ved Universitetet i Bergen; 2018-11-22 - 2018-11-22 UiB
Untitled
|
|
48. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Hva vi er for når vi er imot foretaksmodellen. Morgenbladet 2018 UiB
Untitled
|
|
49. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Hvordan skal man forstå forholdet mellom pedagogikk og universitetsdidaktikk?. Prøveforelesning til Ph.d.-graden; 2018-06-14 - 2018-06-14 UiB
Untitled
|
|
50. |
Torjussen, Lars Petter Storm. Konflikten mellom filosofi (vita contemplativa) og retorikk (vita activa): historisk bakgrunn og institusjonalisering i den høyere utdanning. Doxa og episteme - workshop for Nordisk nettverk for filosofi og retorikk; 2018-05-22 - 2018-05-23 UiB
Untitled
|