2023
|
1. |
Rasmussen, Bjørn K.. Proklamasjon for estetiske læreprosesser. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift 2023 (1) s. 94-97 NTNU
Untitled
|
2022
|
2. |
Barolsky, Kathy. Playback Theatre: Intra-acting with stories in postapartheid South Africa. : Norwegian University of Science and Technology 2022 (ISBN 978 82 326 6140 4) 200 s. Doctoral theses at NTNU(240) NTNU
Untitled
|
|
3. |
Rasmussen, Bjørn K.. Applied theatre and the power play. An international viewpoint. I: Insights in applied theatre. The early days and onwards. Intellect Ltd. 2022 ISBN 1789385245. s. 94-101 NTNU
Untitled
|
2021
|
4. |
Janse Van Vuuren, Petro; Rasmussen, Bjørn K.. Theatre as Inclusive Arts-based Research: A Key to Political Art in the Post-democracy?. I: Theatre and Democracy: Building Democracy in Post-war and Post-democratic Contexts. Cappelen Damm Akademisk 2021 ISBN 978-82-02-71182-5. s. 65-86 NTNU
Untitled
|
|
5. |
Janse Van Vuuren, Petro; Rasmussen, Bjørn K.; Khala, Ayanda. The Political Potential of Applied Theatre Practice, Education and Research. I: Theatre and Democracy: Building Democracy in Post-war and Post-democratic Contexts. Cappelen Damm Akademisk 2021 ISBN 978-82-02-71182-5. s. 7-24 NTNU
Untitled
|
|
6. |
Janse Van Vuuren, Petro; Rasmussen, Bjørn K.; Khala, Ayanda. Theatre and Democracy: Building Democracy in Post-war and Post-democratic Contexts. Cappelen Damm Akademisk 2021 (ISBN 978-82-02-71182-5) 280 s. NTNU
Untitled
|
|
7. |
Knudsen, Kristian Nødtvedt; Rasmussen, Bjørn. Watch Out! Theatre Is Anywhere – Redistributing the Ethics of Arts Education and Applied Theatre. I: Theatre and Democracy: Building Democracy in Post-war and Post-democratic Contexts. Cappelen Damm Akademisk 2021 ISBN 978-82-02-71182-5. UIA NTNU
Untitled
|
|
8. |
Rasmussen, Bjørn K.. Dramaturgi ut over teaterscenen. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift 2021 ;Volum 58.(2) s. 74-75 NTNU
Untitled
|
|
9. |
Rasmussen, Bjørn K.. Man burde forvente mer, ikke minst fra den politiske venstresiden. Musikkultur [Fagblad] 2021-08-18 NTNU
Untitled
|
|
10. |
Rasmussen, Bjørn K.. Ringreven Rasmussen. Drama- Nordisk dramapedagogisk tidsskrift [Tidsskrift] 2021-05-15 NTNU
Untitled
|
|
11. |
Sirnes, Merete Jentoft. Fasilitatoren i TiU En analyse av hvordan fasilitators ulike funksjoner settes i spill i Å se det store i de små – Apisa og Honninglaboratoriet. Trondheim: Institutt for kunst- og medievitenskap 2021 80 s. NTNU
Untitled
|
|
12. |
Storsve, Kristine; Gjærum, Rikke Gürgens; Rasmussen, Bjørn K.. Drama as democratic and inclusive practice. Youth Theatre Journal 2021 ;Volum 35.(1-2) s. 65-78 UiT NTNU OSLOMET
Untitled
|
|
13. |
Strand, Veronica. En undersøkelse av reggisørens, retorens og designeres forsøk på å skape et multimodalt kommuniserende produkt gjennom egenskapt teater.. Trondheim: Institutt for kunst- og medievitenskap 2021 84 s. NTNU
Untitled
|
2020
|
14. |
Fagerli, Arne-Sigurd. Drama i møte med abstrakt visuell kunst og ungdom. Trondheim: Institutt for kunst- og medievitenskap 2020 117 s. NTNU
Untitled
|
|
15. |
Fossesholm, Stine. Drama og sosial kompetanse i skolen Hvilke estetiske øvelser og metoder i drama- og teaterfaget er særlig betydningsfulle i utviklingen av barnets sosiale kompetanse?. Trondheim: Institutt for kunst- og medievitenskap 2020 107 s. NTNU
Untitled
|
|
16. |
Haagensen, Cecilie; Rasmussen, Bjørn K.. Derfor aksjonerer ansatte og studenter ved NTNU. Adresseavisen 2020 s. 32-33 NTNU
Untitled
|
|
17. |
Haagensen, Cecilie; Rasmussen, Bjørn K.. Teatervitenskapen- dinosaur eller spydspiss?. Universitetsavisa 2020 s. - NTNU
Untitled
|
|
18. |
Hovde, Mari Bjørge. Devised Ungdomsteater og Medbestemmelse. Trondheim: Institutt for kunst- og medievitenskap 2020 137 s. NTNU
Untitled
|
|
19. |
Johansen, Glenn Thomas Krahl. Produsentens rolle i skapelsen av etisk teater.. Trondheim: Institutt for kunst- og medievitenskap 2020 80 s. NTNU
Untitled
|
|
20. |
Knudsen, Marianne Nødtvedt; Rasmussen, Bjørn K.. Transition and challenge - ethical concerns in prison theater. I: The Applied Theater Reader 2nd Edition. Routledge 2020 ISBN 9780367376291. s. 113-120 NTNU UIA
Untitled
|
|
21. |
Van Vuuren, Petro; Rasmussen, Bjørn K.. Theatre as inclusive arts-based research A key to political art in the post-democracy?. Artistic Research Africa (ARA); 2020-01-24 - 2020-01-24 NTNU
Untitled
|
2019
|
22. |
Rasmussen, Bjørn K.. International Perspectives on Arts in Education. Art in Education; 2019-08-30 - 2019-08-30 NTNU
Untitled
|
|
23. |
Rasmussen, Bjørn K.. Kunstnerisk medborgerskap-pedagogisk utenforskap?. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift 2019 (2) s. 56-60 NTNU
Untitled
|
|
24. |
Rasmussen, Bjørn K.. Student exchange between the institutions. Diku seminar; 2019-10-25 - 2019-10-25 NTNU
Untitled
|
|
25. |
Rasmussen, Bjørn K.. Teatervitenskapen, profesjonsforskningen og utdanningsprofiler. Kunst som motkraft? Nettverksamling 2019; 2019-11-12 - 2019-11-14 NTNU
Untitled
|
|
26. |
Rasmussen, Bjørn K.; Knudsen, Kristian Nødtvedt. The Role of Art in Education in a post-democracy. Art in Education; 2019-08-28 - 2019-08-28 NTNU
Untitled
|
|
27. |
Storsve, Kristine; Gjærum, Rikke Gürgens; Rasmussen, Bjørn K.. Demokratisk samhandling: drama- og teaterpedagogiske læringsformer som demokratisk praksis og tilpasset opplæring i skolen. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift 2019 ;Volum 1. s. 60-70 OSLOMET NTNU UiT
Untitled
|
|
28. |
Storsve, Kristine; Rasmussen, Bjørn K.; Gjærum, Rikke Gürgens. Klasserommet som Agora – et reelt demokratisk rom?. Peripeti 2019 ;Volum 16.(30.7) s. 70-81 NTNU UiT OSLOMET
Untitled
|
2018
|
29. |
Gjærum, Rikke Gürgens; Rasmussen, Bjørn K.. Skolen-samfunnets viktigste helsefremmende arena. Harstad Tidende 2018 s. - NTNU UiT
Untitled
|
|
30. |
Rak, Ida-Maria. Processdrama: en re-orientering - En undersökning gällande genrens potential för jämlikt medskapande och kritiskt tänkande. Trondheim: Institutt for kunst- og medievitenskap 2018 91 s. NTNU
Untitled
|
|
31. |
Rasmussen, Bjørn K.. Levedyktig teatervitenskap. Teatervitenskap i fokus; 2018-03-17 - 2018-03-17 NTNU
Untitled
|
2017
|
32. |
Gjærum, Rikke Gürgens; Rasmussen, Bjørn K.. Kultur og utdanning. Harstad Tidende 2017 NTNU UiT
Untitled
|
|
33. |
Heggstad, Kari Mjaaland; Rasmussen, Bjørn K.; Gjærum, Rikke Gürgens. Drama, teater og demokrati : Antologi II : I kultur og samfunn. Fagbokforlaget 2017 (ISBN 978-82-450-2144-8) 302 s. HVL OSLOMET NTNU UiT
Untitled
|
|
34. |
Heggstad, Kari Mjaaland; Rasmussen, Bjørn K.; Gjærum, Rikke Gürgens. Drama, teater og demokrati: Om marginalitet, etnisitet og helse. I: Drama, teater og demokrati : Antologi II : I kultur og samfunn. Fagbokforlaget 2017 ISBN 978-82-450-2144-8. s. 13-27 HVL OSLOMET NTNU
Untitled
|
|
35. |
Knudsen, Kristian Nødtvedt. #iLive - konturer af en performativ dramadidaktik i en digital samtid. Trondheim: NTNU 2017 (ISBN 978-82-326-2674-8) 188 s. NTNU
Untitled
|
|
36. |
Nilsen, Ingrid Galadriel Aune. Museumsformidling - en performativ praksis. Multimodalitetsteori som design - og analyseverktøy. Trondheim: Institutt for kunst- og medievitenskap 2017 132 s. NTNU
Untitled
|
|
37. |
Rasmussen, Bjørn K.. Applied theatre in times of terror: Accepting aesthetic diversity and going beyond dilemma. Applied Theatre Research 2017 ;Volum 5.(3) s. 169-183 NTNU
Untitled
|
|
38. |
Rasmussen, Bjørn K.. Arts Education and Cultural Democracy: The Competing Discourses. International Journal of Education and the Arts 2017 ;Volum 18.(8) s. 1-17 NTNU
Untitled
|
|
39. |
Rasmussen, Bjørn K.. Hvorfor så sint?. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift 2017 (1) s. 6-7 NTNU
Untitled
|
|
40. |
Rasmussen, Bjørn K.. Mannen på Månen- eller kunsten å reise dit?. DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift 2017 (2-3) s. 14-21 NTNU
Untitled
|
|
41. |
Rasmussen, Bjørn K.. Svar til: Å leve eller å ikke leve. På Høyden ( UiBs nettavis) 2017 s. - NTNU
Untitled
|
|
42. |
Rasmussen, Bjørn K.. Å iscenesette det usette og uhørte Teaterkunst og dramapedagogikk- tett på demokratiet. I: Drama, teater og demokrati : Antologi I : I barnehage, skole, museum og høyere utdanning. Fagbokforlaget 2017 ISBN 978-82-450-2143-1. s. 31-49 NTNU
Untitled
|
|
43. |
Rasmussen, Bjørn K.; Bore, Kristina Ketola. Ingen evaluering av Motoffentlighet. Periskop [Tidsskrift] 2017-06-14 NTNU
Untitled
|
|
44. |
Rasmussen, Bjørn K.; Gjærum, Rikke Gürgens. Fagovergripende diskurs:en fremtid for kunstfagene i norsk skole. Norsk pedagogisk tidsskrift 2017 (2) s. 192-196 UiT OSLOMET NTNU
Untitled
|
2016
|
45. |
Aspenberg, Christine Therese Thorkildsen. Musikkens påvirkning i teateret. Trondheim: Institutt for kunst- og medievitenskap 2016 80 s. NTNU
Untitled
|
|
46. |
Domaas, Hilde. Å iscenesette det usagte. En refleksjon over den kunstneriske prosessen mot forestillingen Etterpå. Trondheim: Institutt for kunst- og medievitenskap 2016 80 s. NTNU
Untitled
|
|
47. |
Gjærum, Rikke Gürgens; Rasmussen, Bjørn K.. Derfor skal drama inn i norsk skole som del av skolefornyingen. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.) 2016 UiT NTNU OSLOMET
Untitled
|
|
48. |
Gjærum, Rikke Gürgens; Rasmussen, Bjørn K.. Kampen mellom kunst og pedagogikk ødelegger. Periskop 2016 NTNU OSLOMET
Untitled
|
|
49. |
Heggstad, Kari Mjaaland; Ørvig, Anne; Nyrnes, Aslaug; Rasmussen, Bjørn K.; Vareberg, Dag Ove. Unntaket og regelen - et seminar for Stig Audun Eriksson.. Seminar; 2016-04-28 - 2016-04-28 HVL NTNU UiB
Untitled
|
|
50. |
Rasmussen, Bjørn K.. Arts and Education. The potentials and Challenges from a Discursive perspective. Circus Lab; 2016-01-23 - 2016-01-26 NTNU
Untitled
|