2020
|
1. |
Thuen, Harald; Volckmar, Nina. Postwar school reforms in Norway. I: Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford University Press 2020 ISBN 9780190264093. s. - HINN NTNU
Untitled
|
2019
|
2. |
Volckmar, Nina. Fanene i et historisk perspektiv. I: Osloskolens faner. Oslo: Smøyg forlag 2019 ISBN 978-82-690744-4-4. s. 12-19 NTNU
Untitled
|
|
3. |
Volckmar, Nina. Kulturhistorisk bakteppe for etableringen av skolefanen som en levedyktig tradisjon. Boklansering; 2019-05-10 - 2019-05-10 NTNU
Untitled
|
|
4. |
Volckmar, Nina. Norsk skoles samfunnsintegrerende rolle og dagens demokratiutfordring. Traditions and tensions - a Nordic education model?; 2019-05-15 - 2019-05-16 NTNU
Untitled
|
|
5. |
Volckmar, Nina. The Enduring Quest for Equity in Education: Comparing Norway and Australia. IPL conference; 2019-05-14 - 2019-05-14 NTNU
Untitled
|
|
6. |
Volckmar, Nina. The Faroese Path to a Comprehensive Education System. Nordic Journal of Educational History 2019 ;Volum 6.(2) s. 121-142 NTNU
Untitled
|
|
7. |
Volckmar, Nina; Sundsdal, Einar. Notes from the Editors. Nordic Journal of Educational History 2019 ;Volum 6.(2) s. - NTNU
Untitled
|
2018
|
8. |
Volckmar, Nina. En grunnleggende kritikk av virksomheten i skole og barnehage. Salongen – nettidsskrift for filosofi og idéhistorie 2018 NTNU
Untitled
|
|
9. |
Volckmar, Nina. I nasjonsbyggingens tjeneste. Skolefanen som forskningsmateriale. Kulturuka i Levanger; 2018-06-13 - 2018-06-17 NTNU
Untitled
|
|
10. |
Volckmar, Nina. Social integration in Norway from late 1800s until today. Nordic Council of Ministries Conference. Nordic Education in a democratically troublesome time. Threats and opportunities; 2018-10-30 - 2018-10-31 NTNU
Untitled
|
|
11. |
Volckmar, Nina. The enduring quest for equity in education: Comparing Norway and Australia. Scandinavian Journal of Educational Research 2018 s. - NTNU
Untitled
|
2017
|
12. |
Volckmar, Nina. Formal education and curricula 1945-present: Scopes and challenges. Valuing the past, sustaining the future - 2nd international seminar; 2017-09-22 - 2017-09-24 NTNU
Untitled
|
|
13. |
Volckmar, Nina. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon. Fra nasjonsbygging til markedstilpasning.. Fredagsseminar; 2017-03-10 - 2017-03-10 NTNU
Untitled
|
|
14. |
Volckmar, Nina. The Transformation of an Invented Tradition: The School Banner as a Symbol of Education. Scandinavian Journal of Educational Research 2017 ;Volum 61.(4) s. 430-447 NTNU
Untitled
|
|
15. |
Volckmar, Nina; Werler, Tobias Christoph. Norwegen. I: Die Bildungssysteme Europas. Schneider Verlag Hohengehren GmbH 2017 ISBN 3834017051. s. 520-536 HVL NTNU
Untitled
|
2016
|
16. |
Volckmar, Nina. Den utvidede enhetsskolen som kunnskapsintegrerende prosjekt. I: Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon.. Gyldendal Akademisk 2016 ISBN 978-82-05-49182-3. s. 87-110 NTNU
Untitled
|
|
17. |
Volckmar, Nina. Enhetsskolen som solidarisk sosialdemokratisk prosjekt. I: Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon.. Gyldendal Akademisk 2016 ISBN 978-82-05-49182-3. s. 51-86 NTNU
Untitled
|
|
18. |
Volckmar, Nina. Fellesskolen som arbeidsmarkedsintegrerende prosjekt. I: Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon.. Gyldendal Akademisk 2016 ISBN 978-82-05-49182-3. s. 111-131 NTNU
Untitled
|
|
19. |
Volckmar, Nina. Folkeskolen som nasjonsintegrerende prosjekt. I: Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon.. Gyldendal Akademisk 2016 ISBN 978-82-05-49182-3. s. 24-50 NTNU
Untitled
|
|
20. |
Volckmar, Nina. Grunnskolen som samfunnsintegrerende prosjekt. En sammenfattende analyse. I: Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon.. Gyldendal Akademisk 2016 ISBN 978-82-05-49182-3. s. 132-143 NTNU
Untitled
|
|
21. |
Volckmar, Nina. Introduksjon. I: Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon.. Gyldendal Akademisk 2016 ISBN 978-82-05-49182-3. s. 11-22 NTNU
Untitled
|
|
22. |
Volckmar, Nina. Norwegian education policy in the neo-liberal era. Gjesteforelesning; 2016-02-28 - 2016-02-28 NTNU
Untitled
|
|
23. |
Volckmar, Nina. Norwegian education policy in the neo-liberal era. Privatization. Gjesteforelesning; 2016-02-26 - 2016-02-26 NTNU
Untitled
|
|
24. |
Volckmar, Nina. Politik & Pedagogik: En biografi över Fridtjuv Berg.. Nordic Journal of Educational History 2016 ;Volum 3.(2) s. 62-64 NTNU
Untitled
|
|
25. |
Volckmar, Nina. Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon.. Gyldendal Akademisk 2016 (ISBN 978-82-05-49182-3) 285 s. NTNU
Untitled
|
2015
|
26. |
Volckmar, Nina. Kunnskapsløftet som utdanningspolitisk reform og læreplan. Skolen og samfunnet - kritiske perspektiv; 2015-11-10 - 2015-11-11 NTNU
Untitled
|
|
27. |
Volckmar, Nina; Werler, Tobias Christoph. Norway. I: The Education Systems of Europe. Springer 2015 ISBN 978-3-319-07473-3. s. 603-619 HVL NTNU
Untitled
|
2014
|
28. |
Imsen, Gunn; Volckmar, Nina. The Norwegian School for All: Historical Emergence and Neoliberal Confrontation. I: The Nordic Education Model. "A School for All" Encounters Neo-Liberal Policy. Springer Science+Business Media B.V. 2014 ISBN 978-94-007-7124-6. s. 35-55 NTNU
Untitled
|
|
29. |
Volckmar, Nina. Et blå-blått utdanningspolitisk skifte? En studie av den utdanningspolitiske retorikken i partiprogrammene til stortingsvalget 2013 og Sundvollen-plattformen. Norsk pedagogisk tidsskrift 2014 ;Volum 98.(6) s. 482-494 NTNU
Untitled
|
|
30. |
Volckmar, Nina. Nyere norsk utdanningshistorie og utdanningspolitikk; enhet, fellesskap og privatisering. Historiedagene 2014; 2014-06-20 - 2014-06-22 NTNU
Untitled
|
|
31. |
Volckmar, Nina. Scandinavian Education Policy and a brief view on Australia. Children's Issues Center Seminar; 2014-02-18 - 2014-02-18 NTNU
Untitled
|
|
32. |
Volckmar, Nina. The Norwegian School Banner and the Constituion Day. I: EDUCATION ACROSS EUROPE — A Visual Conversation. : European Educational Research Association (EERA) 2014 ISBN 978-989-20-5026-3. s. 71-74 NTNU
Untitled
|
|
33. |
Volckmar, Nina; Wiborg, Susanne. A Social Democratic Response to Market-Led Education Policies: Concession or rejection?. I: The Nordic Education Model. "A School for All" Encounters Neo-Liberal Policy. Springer Science+Business Media B.V. 2014 ISBN 978-94-007-7124-6. s. 117-131 NTNU
Untitled
|
2013
|
34. |
Volckmar, Nina; Wiborg, Susanne. A Social Democratic Response to Market-Led Education Policies: Concession or rejection?. AARE 2014 - Australian Association for Research in Education; 2013-12-01 - 2013-12-05 NTNU
Untitled
|
2012
|
35. |
Imsen, Gunn; Volckmar, Nina. The Norwegian School for All - Historical Emergence and Neoliberal Confrontation. ECER - European Conference on Educational Research.; 2012-09-18 - 2012-09-21 NTNU
Untitled
|
|
36. |
Volckmar, Nina. Fra solidarisk samværskultur til (solidarisk) kunnskapssamfunn: Etterkrigstidens utdanningspolitikk som danningsprosjekt. Femte nordiska utbildningshistoriska konferensen; 2012-09-26 - 2012-09-28 NTNU
Untitled
|
|
37. |
Volckmar, Nina. Norway. I: Balancing freedom, autonomy and accountability in education volume 2. Wolf Legal Publishers 2012 ISBN 978-90-5850-908-6. NTNU
Untitled
|
|
38. |
Volckmar, Nina; Wiborg, Susanne. Social Democratic Response to Market-led Education Policies: Concession or rejection?. European Conference on Educational Research; 2012-09-18 - 2012-09-21 NTNU
Untitled
|
2011
|
39. |
Mjaavatn, Per Egil; Volckmar, Nina. Skolefanen - fra kampduk til merkevare. Trondheims skolefaner 1827-2010. "Kort og godt". Museumsdag på Sveresborg Folkemuesum; 2011-01-31 NTNU
Untitled
|
|
40. |
Volckmar, Nina. Bildung in Norwegian post-war education policy. The European Conference on Educational Research; 2011-09-13 - 2011-09-16 NTNU
Untitled
|
|
41. |
Volckmar, Nina. Fra solidarisk samværskultur til (solidarisk) kunnskapssamfunn. Etterkrigstidens utdanningspolitikk som danningsprosjekt. I: Dannelse : Introduksjon til et ullent pedagogisk landskap. Tapir Akademisk Forlag 2011 ISBN 978-82-519-2554-9. s. 255-278 NTNU
Untitled
|
|
42. |
Volckmar, Nina. Trondheims skolefaner. [Radio] 2011-01-25 NTNU
Untitled
|
2010
|
43. |
Imsen, Gunn; Volckmar, Nina. The Development of a School for All in Norway. (Paper in progress.). NordNet seminar; 2010-09-15 - 2010-09-17 NTNU
Untitled
|
|
44. |
Imsen, Gunn; Volckmar, Nina; Ramberg, Magnus Rye; Korseberg, Karl Arne; Tvedten, Sigrunn; Tommelstad, Kjersti. A School for All - The Case of Norway. Seminar i nettverket NordNet; 2010-03-10 - 2010-03-10 NTNU
Untitled
|
|
45. |
Mjaavatn, Per Egil; Volckmar, Nina. Skolefanen - fra kampduk til merkevare. Trondheims skolefaner 1827-2010. Tapir Akademisk Forlag 2010 (ISBN 978-82-519-2532-7) 163 s. NTNU
Untitled
|
|
46. |
Volckmar, Nina. "En skole for alle" og privatisering - en analyse av de skandinaviske landenes privatiseringspolitikk. : Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie 2010 (ISBN 978-87-87185-15-8) 17 s. NTNU
Untitled
|
|
47. |
Volckmar, Nina. Harald Thuens tiltredelsesforelesning. Norsk pedagogisk tidsskrift 2010 ;Volum 94.(4) s. 291-292 NTNU
Untitled
|
|
48. |
Volckmar, Nina. Susanne Wiborg: Education and Social Integration. Comprehensive Schooling in Europe. : Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie 2010 (ISBN 978-87-87185-15-8) 2 s. NTNU
Untitled
|
|
49. |
Volckmar, Nina. The Nordic Vision of a School for All meets Privatization. ECER 2010; 2010-08-25 - 2010-08-27 NTNU
Untitled
|
|
50. |
Werler, Tobias; Volckmar, Nina. Norwegen. I: Die Bildungssysteme Europas. Schneider Verlag Hohengehren GmbH 2010 ISBN 978-3-8340-0658-5. s. 526-542 HVO NTNU
Untitled
|