Current Research Information SysTem In Norway
 
 

 English version


 
Hovedside
Forskningsresultater/NVI
Forskere
Prosjekter
Forskningsenheter
Logg inn
Om Cristin
 
 
   
Eksporter til


Viser treff 1-50 av 168 << Forrige 1 2 3 4    Neste >>

2019
1 Øksnes, Maria; Tingstad, Vebjørg.
Barneperspektiv i nordisk pedagogikk, barne- og ungdomsforskning. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 2019 ;Volum 5. s. 46-48
NTNU Untitled
 
2018
2 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
"...det langsiktige prosjekt som er min tilværelse" Ungdom, fortellinger og forskning. I: Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv. Cappelen Damm Akademisk 2018 ISBN 978-82-02-50363-5. s. 11-22
NTNU Untitled
 
3 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Fra oppdragelse til læring i barnehagen.. Den sjuende nordiske utdanningshistoriske konferansen; 2018-09-19 - 2018-09-20
NTNU Untitled
 
4 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Lekelyst i barnehage og skole. Friminutt: Universitetsbiblioteket NTNU; 2018-12-05 - 2018-12-05
NTNU Untitled
 
5 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Lekelyst i barnehagen. Å fremme lekens egenverdi. Cappelen Damm Akademisk 2018 (ISBN 9788202602567) 121 s.
NTNU Untitled
 
6 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Lekens egenverdi i ny rammeplan. Første steg 2018 (2)
NTNU Untitled
 
7 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Ny kunnskap om lekens begrunnelse. Aftenposten 2018
NTNU Untitled
 
8 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Når oppdragelse fjernes fra barnehagen, står bare læring igjen. Det bør bekymre. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.) 2018
NTNU Untitled
 
9 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Oppdragelsens endelikt i barnehagen?. Arr. Idéhistorisk tidsskrift 2018 ;Volum 30.(1) s. 57-60, 62-67-
NTNU Untitled
 
10 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Snipp snapp snute, oppdragelse er ute!. Første steg 2018 (3)
NTNU Untitled
 
11 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Udisiplinert lykke. Lek som motstands- og frigjøringsbegrep. I: Barn og deres voksne. Cappelen Damm Akademisk 2018 ISBN 9788202572549.
NTNU Untitled
 
12 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Haugen, Cecilie.
Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv. Cappelen Damm Akademisk 2018 (ISBN 978-82-02-50363-5) 244 s.
NTNU Untitled
 
13 Tverrå Løkås, Mariell; Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Forfatterne kommer med et høyt og tydelig varsko på lekens vegne. Barnehage.no [Fagblad] 2018-09-25
NTNU Untitled
 
14 Øksnes, Maria.
Et lekende læringsliv – en kritisk drøfting. Den gode lærer 2018; 2018-04-19
NTNU Untitled
 
15 Øksnes, Maria.
Hva kan forskningen fortelle om betydningen av barnas lek?. Arendalsuka; 2018-08-14
NTNU Untitled
 
16 Øksnes, Maria.
Lek – hva er egentlig lek, og hva er ikke lek?. Utdanningsforbundet, Lærerrommet, Podcast http://larerrommet [Internett] 2018-09-04
NTNU Untitled
 
17 Øksnes, Maria.
Lek i barnehagen. Fagdag; 2018-10-18
NTNU Untitled
 
18 Øksnes, Maria.
Lek og rammeplan for barnehagen. Utdanningsforbundet; 2018-02-13
NTNU Untitled
 
19 Øksnes, Maria.
Ungdoms lekne motstand i skolen. I: Ungdom, danning og fellesskap. Samfunns- og kulturpedagogiske perspektiv. Cappelen Damm Akademisk 2018 ISBN 978-82-02-50363-5.
NTNU Untitled
 
20 Øksnes, Maria; Brønstad, Eva Stai.
Om å anerkjenne herjelekens egenverdi. I: Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen.. Universitetsforlaget 2018 ISBN 9788215028842.
DMMH NTNU Untitled
 
2017
21 Myhr, Rannveig Oliv; Øksnes, Maria.
Resistance – a part of everyday life in school. NERA; 2017-03-23 - 2017-03-25
NTNU Untitled
 
22 Rasmussen, Torben Hangaard; Øksnes, Maria.
Legforskningens position og fremtid i Norden. I: Barndom i barnehage: Lek. Cappelen Damm Akademisk 2017 ISBN 978-82-02-56956-3.
NTNU Untitled
 
23 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Barnet og læreplanen. Norsk lærerutdanning 2017. Barneperspektiv i nordisk pedagogikk- og barne/ungdomsforskning; 2017-11-30 - 2017-11-30
NTNU Untitled
 
24 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
In defense of the intrinsic value of children`s play. 27th ICCP World Play Conference Researching Play; 2017-06-15 - 2017-06-17
NTNU Untitled
 
25 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Om å stille feil spørsmål i lekforskningen. Dansk pædagogisk tidsskrift 2017 (4)
NTNU Untitled
 
26 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Om å verdsette barns lek. I: Barndom i barnehage: Lek. Cappelen Damm Akademisk 2017 ISBN 978-82-02-56956-3.
NTNU Untitled
 
27 Øksnes, Maria.
Children`s play and the value of fun. Nordisk konferanse om lek og mobilitet hos blinde og svaksynte førskolebarn; 2017-06-08 - 2017-06-09
NTNU Untitled
 
28 Øksnes, Maria.
Lekende motstand som frihetserfaring. I: Barndom i barnehagen: Motstand. Cappelen Damm Akademisk 2017 ISBN 9788202402358. s. 141-163
NTNU Untitled
 
29 Øksnes, Maria.
"Play is very ordinary, yet very magical." Interview with Wendy Russell. I: Barndom i barnehage: Lek. Cappelen Damm Akademisk 2017 ISBN 978-82-02-56956-3.
NTNU Untitled
 
30 Øksnes, Maria; Lerner, Thomas R..
Vuxna har sex - barnen leker. Dagens Nyheter [Avis] 2017-07-13
NTNU Untitled
 
31 Øksnes, Maria; Rasmussen, Torben Hangaard.
Barndom i barnehage: Lek. Cappelen Damm Akademisk 2017 (ISBN 978-82-02-56956-3) 173 s.
NTNU Untitled
 
32 Øksnes, Maria; Samuelsson, Marcus.
Barndom i barnehagen: Motstand. Cappelen Damm Akademisk 2017 (ISBN 9788202402358) 185 s.
NTNU Untitled
 
33 Øksnes, Maria; Samuelsson, Marcus.
"Nei, jeg gjør det på min måte!" Motstand i barnehagen. I: Barndom i barnehagen: Motstand. Cappelen Damm Akademisk 2017 ISBN 9788202402358. s. 11-41
NTNU Untitled
 
34 Øksnes, Maria; Samuelsson, Marcus.
"The encounter With resistance is an existential matter." Interview with Gert Biesta. I: Barndom i barnehagen: Motstand. Cappelen Damm Akademisk 2017 ISBN 9788202402358.
NTNU Untitled
 
35 Øksnes, Maria; Snarby, Anette.
Ny studie: For mange leker er ikke bra for barna. Kvinner og klær [Internett] 2017-12-10
NTNU Untitled
 
36 Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar.
Leklust i förskolan. Främja lekens egenvärde. Stockholm: Gothia fortbildning 2017 (ISBN 978-91-7741-007-2) 128 s.
NTNU Untitled
 
2016
37 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Leg er livet! Om leg i vuggestuer og børnehaver. I: Pædagogik i dagtilbud. ViaSystime 2016 ISBN 9788793114203.
NTNU Untitled
 
38 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Lek – det som gör livet värt att leva. I: Lek på rätt väg? — På spaning efter leken. Studentlitteratur AB 2016 ISBN 9789144106298.
NTNU Untitled
 
39 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Lekelykke i barnehagen. Barnehagefolk 2016 (3) s. 46-51
NTNU Untitled
 
40 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Løvlie, Lars.
Fremtidens skole. Leder. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 2016 ;Volum 2.(3)
NTNU UiO Untitled
 
41 Øksnes, Maria.
"Lære - det gjør man jo bare". Intervju med Dion Sommer.. I: Barndom i barnehagen: Læring. Cappelen Damm Akademisk 2016 ISBN 9788202473860. s. 142-152
NTNU Untitled
 
42 Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar.
Barndom i barnehagen: Læring. Cappelen Damm Akademisk 2016 (ISBN 9788202473860) 160 s.
NTNU Untitled
 
43 Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar.
"Æ ha lært mæ det sjøl!" Læring i barnehagen.. I: Barndom i barnehagen: Læring. Cappelen Damm Akademisk 2016 ISBN 9788202473860. s. 11-26
NTNU Untitled
 
2015
44 Knutas, Kerstin Agneta; Øksnes, Maria.
Lekens rolle i den norske skolefritidsordningen. FoU i Praksis; 2015-04-09 - 2015-04-10
NTNU Untitled
 
45 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Classroom managment and democracy for education - it won't work!. NERA 2015 - Marketisation and Differentiation in Education; 2015-03-04 - 2015-03-06
NTNU Untitled
 
46 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Froebel’s idea of play – a hermeneutical challenge. NERA 2015 - Marketisation and Differentiation in Education; 2015-03-04 - 2015-03-06
NTNU Untitled
 
47 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Heldagsskolen kan true barnets frie lek. Vårt land 2015 s. 18-19
NTNU Untitled
 
48 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Heldagsskolen og barneperspektivet. Seminar om heldagsskolen; 2015-05-27 - 2015-05-27
NTNU Untitled
 
49 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Klassledning och barnperspektivet. Venue: Populärvetenskaplig tidskrift för forskning om skola och förskola 2015
NTNU Untitled
 
50 Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria.
Leg er livet! Om leg i vuggestuer og børnehaver. I: Pædagogik i dagtilbud (iBog). ViaSystime 2015 ISBN 978-87-931-1419-7. s. 146-173
NTNU Untitled
 
    Vis neste liste