Current Research Information SysTem In Norway
 
 

 English version


 
Hovedside
Forskningsresultater/NVI
Forskere
Prosjekter
Forskningsenheter
Logg inn
Om Cristin
 
 
   
Eksporter til


Viser treff 1-50 av 105 << Forrige 1 2 3    Neste >>

2023
1 Brøseth, Heidi; Nygård, Mari.
First-year student teachers’ knowledge of L1 grammar. L1-Educational Studies in Language and Literature 2023 ;Volum 23. s. 1-30
NTNU Untitled
 
2 Brøseth, Heidi; Nygård, Mari.
Using Socratic circles to stimulate students’ reasoning of grammatical structure. Congram23:IV International Confrenecon Grammar Teaching; 2023-01-25 - 2023-01-27
NTNU Untitled
 
3 Nygård, Mari; Brøseth, Heidi.
Conceptions and misconceptions about descriptive grammar among student teachers. Congram23: IV International Conference on Teaching Grammar; 2023-01-25 - 2023-07-27
NTNU Untitled
 
4 Nygård, Mari; Brøseth, Heidi.
Førsteårs lærerstudenters forståelser og misforståelser av deskriptiv grammatikk. Acta Didactica Norden (ADNO) 2023 ;Volum 17.(4) s. -
NTNU Untitled
 
2022
5 Nygård, Mari; Brøseth, Heidi.
Førsteårslærerstudenters forståelse(r) og misforståelse(r) av deskriptiv grammatikk. Nettverksmøte for GRADIMO: Nettverk for grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget; 2022-05-10 - 2022-05-12
NTNU Untitled
 
6 Nygård, Mari; Brøseth, Heidi.
Inquiry-based grammar teaching on generative grounds . Modern linguistics and language didactics (LIDI) 2022; 2022-04-28 - 2022-04-29
NTNU Untitled
 
7 Nygård, Mari; Brøseth, Heidi.
Kunnskap om setningsledd og setningstypologi blant lærerstudenter. 19. møte om norsk språk (MONS 19); 2022-11-23 - 2022-11-25
NTNU Untitled
 
2021
8 Brøseth, Heidi; Nygård, Mari.
Norwegian first-year students' knowledge of grammar. SIG Educational Linguistics (ARLE); 2021-06-25 - 2021-06-25
NTNU Untitled
 
9 Nygård, Mari; Brøseth, Heidi.
Kunnskap om setningsledd og setningstypologi blant lærerstudenter. Nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning; 2021-11-24 - 2021-11-25
NTNU Untitled
 
10 Nygård, Mari; Brøseth, Heidi.
Norwegian teacher students‘ beliefs about grammar. Modern Linguistics and Language Didactics 2021: (Mis-)matches between linguistic content knowledge and beliefs about language and linguistics; 2021-03-25 - 2021-03-26
NTNU Untitled
 
11 Nygård, Mari; Brøseth, Heidi.
Norwegian teacher students’ conceptions of grammar. Pedagogical Linguistics 2021 ;Volum 2.(2) s. 129-152
NTNU Untitled
 
2020
12 Brøseth, Heidi; Busterud, Guro; Nygård, Mari.
"Oppslagsdelen bak i boka gir oversikt over grammatikk". Analyse av grammatisk metaspråk i ei lærebok for ungdomstrinnet. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift 2020 ;Volum 38.(2) s. 187-225
NTNU UiO Untitled
 
13 Brøseth, Heidi; Busterud, Guro; Nygård, Mari.
«Oppslagsdelen bak i boka gir oversikt over grammatikk». Analyse av grammatisk metaspråk i ei lærebok for ungdomstrinnet. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift 2020 ;Volum 38.(2) s. 187-225
NTNU UiO Untitled
 
2019
14 Brøseth, Heidi.
Respons - prosjekt med overføringsverdi til andre fag. Instituttledermøte; 2019-02-19 - 2019-02-19
NTNU Untitled
 
15 Brøseth, Heidi.
Språklæring i morsmål og andrespråk. Malvik språkkafé; 2019-02-25 - 2019-02-25
NTNU Untitled
 
16 Brøseth, Heidi.
Syntaks: Funksjonsanalyse. I: Språket som system: Norsk språkstruktur. Fagbokforlaget 2019 ISBN 978-82-450-2166-0. s. 103-146
NTNU Untitled
 
17 Brøseth, Heidi.
Økt læringstrykk og større engasjement i SPRÅL3500. Studieprogramlederforum; 2019-04-08 - 2019-04-08
NTNU Untitled
 
18 Brøseth, Heidi; Eide, Kristin Melum; Åfarli, Tor Anders.
Språket som system: Norsk språkstruktur. Fagbokforlaget 2019 (ISBN 978-82-450-2166-0) 376 s.
NTNU Untitled
 
19 Brøseth, Heidi; Nygård, Mari.
Grammatikkdidaktikk. I: Språket som system: Norsk språkstruktur. Fagbokforlaget 2019 ISBN 978-82-450-2166-0. s. 337-369
NTNU Untitled
 
20 Brøseth, Heidi; Nygård, Mari; Busterud, Guro.
An analysis of how grammatical content knowledge is presented in a text book for Norwegian in lower secondary school. III International Conference on Teaching Grammar; 2019-01-23 - 2019-01-25
NTNU Untitled
 
21 Nygård, Mari; Brøseth, Heidi.
Ferske lærerstudenters kunnskap om grammatikk. Møte om norsk språk - MONS; 2019-11-27 - 2019-11-29
NTNU Untitled
 
22 Nygård, Mari; Brøseth, Heidi.
Ferske lærerstudenters oppfatning av grammatikk. NNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt; 2019-10-23 - 2019-10-24
NTNU Untitled
 
23 Nygård, Mari; Brøseth, Heidi.
Teacher students’ view on grammar. Workshop on grammar didactics; 2019-11-11 - 2019-11-12
NTNU Untitled
 
24 Nygård, Mari; Brøseth, Heidi; Ulvaag, Paal.
Pro… pre… praposisjon, sa du?. Morgenbladet [Avis] 2019-12-20
NTNU Untitled
 
25 Skarby, Siri Helena.
Landet mitt, land mitt, mitt land eller mitt landet? DP-fraser med possessivpronomen i norsk som andrespråk. Trondheim: NTNU 2019
NTNU Untitled
 
2017
26 Brøseth, Heidi.
Nye tilnærmingsmåter til grammatikk og grammatikkundervisning. Fagdag for norsklærere i Møre og Romsdal; 2017-08-16 - 2017-08-16
NTNU Untitled
 
27 Brøseth, Heidi.
Nye tilnærmingsmåter til grammatikk og grammatikkundervisning. Fagdag for norsklærere i Oppland; 2017-11-09 - 2017-11-09
NTNU Untitled
 
28 Brøseth, Heidi.
Nye tilnærmingsmåter til grammatikk og grammatikkundervisning. Fagdag for norsklærere i Vestfold; 2017-03-16 - 2017-03-16
NTNU Untitled
 
29 Brøseth, Heidi.
The benefits of generative grammar in teacher education. Workshop on Grammar in the Classroom (SYNVAR4); 2017-02-20 - 2017-02-21
NTNU Untitled
 
30 Brøseth, Heidi; Busterud, Guro; Nygård, Mari.
«Oppslagsdelen bak i boka gir oversikt over grammatikk» – en casestudie av hvordan grammatiske termer presenteres i en lærebok i norsk for 8.-10. trinn. MONS 17, Møteom norsk språk; 2017-11-22 - 2017-11-24
NTNU Untitled
 
31 Brøseth, Heidi; Nygård, Mari.
Ubevisst og bevisst grammatikk-kunnskap – det didaktiske potensialet i generativ grammatikk. Oppstartseminar for Master i norsk i skolen; 2017-08-09 - 2017-08-10
NTNU Untitled
 
32 Eide, Kristin Melum; Busterud, Guro; Dahl, Anne; Listhaug, Kjersti Faldet; Høyem, Inghild Flaate; Brøseth, Heidi.
En kunnskapsbasert skolepolitikk for framtida: Flere språk til flere!. Universitetsavisa 2017
NTNU Untitled
 
33 Nygård, Mari; Brøseth, Heidi.
The position of grammar in the Norwegian education system. Workshop on Grammar in the Classroom (SYNVAR4); 2017-02-20
NTNU Untitled
 
34 Sjong, Hedda Kaarstad; Brøseth, Heidi.
Fire norsklæreres syn på grammatikkens posisjon i sin norskundervisning. Trondheim: Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet 2017 65 s.
NTNU Untitled
 
2016
35 Brøseth, Heidi.
Grammatikk er f**n meg artig!. Cappelen Damms norskseminar 2016; 2016-04-08 - 2016-04-08
NTNU Untitled
 
36 Brøseth, Heidi; Nygård, Mari.
What happened to grammar in the Norwegian education system? An overview of the situation and a proposal of a new approach. The Indo-Norwegian Syntax Workshop; 2016-09-12 - 2016-09-13
NTNU Untitled
 
37 Levang, Lisbeth Elvira; Brøseth, Heidi.
PROSJEKTIL. Hvordan legge til rette for studentaktiv læring?. Læringsfestivalen; 2016-05-09 - 2016-05-10
NTNU Untitled
 
2015
38 Brøseth, Heidi.
Bannegrammatikk er hæl**** artig! Om grammatikksyn og grammatikkundervisning. Lansering av læreverk for vgs.; 2015-05-13 - 2015-05-13
NTNU Untitled
 
39 Brøseth, Heidi.
Nettundervisning i retorikk for campusstudenter - Et pilotprosjekt ved Institutt for språk og litteratur høstsemesteret 2014. Instituttlederseminar, HF; 2015-04-15 - 2015-04-15
NTNU Untitled
 
40 Brøseth, Heidi.
Nettundervisning i retorikk for campusstudenter. Et pilotprosjekt ved Institutt for språk og litteratur (ISL), høstsemesteret 2014. Seminar for Institutt for filosofi og religionsvitenskap; 2015-05-11 - 2015-05-11
NTNU Untitled
 
41 Brøseth, Heidi.
Om språk og modeller -og kan vi egentlig si noe vitenskapelig om "det skjulte"?. RISS : magasin for studentar og tilsette ved Institutt for nordistikk og litteraturvitskap, Universitetet i Trondheim 2015 (1) s. 24-30
NTNU Untitled
 
42 ; Nilsen, Julie.
"Forklar arbeidsoppgavene til maskinførerne" En analyse av norskfaglige skriveoppgaver i yrkesfaglige utdanningsprogram. : NTNU grafisk senter 2015
NTNU Untitled
 
43 Brøseth, Heidi; Nygård, Gro.
Nye undervisningsformer i spansk og nordisk: en nærstudie av to undervisningsemner. Faggruppeseminar for faggruppe i språk og kommunikasjon; 2015-03-23 - 2015-03-23
NTNU Untitled
 
44 Eide, Kristin Melum; Brøseth, Heidi; Mikkelsen, Solveig.
Advarer mot seigpining av humaniora. Universitetsavisa [Avis] 2015-05-22
NTNU Untitled
 
45 Nilsen, Julie; Brøseth, Heidi.
"Forklar arbeidsoppgavene til maskinførerne" En analyse av norskfaglige skriveoppgaver i yrkesfaglige utdanningsprogram.. Trondheim: NTNU 2015 70 s.
NTNU Untitled
 
46 Nygård, Mari; Brøseth, Heidi.
Grammatikk. Et unyttig verktøy eller en kilde til undring og kunnskap?. MoNS - Møter om Norsk Språk; 2015-11-25 - 2015-11-27
NTNU Untitled
 
2014
47 Bjørkli, Jonas; Lein, Hilde Lea; Brøseth, Heidi.
Nå skal NTNUs forelesninger bli mer moderne. Adresseavisen [Avis] 2014-01-12
NTNU Untitled
 
48 Brøseth, Heidi.
Alternative undervisnings- og læringsformer. 3 eksempler på hvordan man kan bruke teknologi i undervisning. Stabsmøte Institutt for kunst- og medievitenskap; 2014-03-17 - 2014-03-17
NTNU Untitled
 
49 Brøseth, Heidi.
Om (u)høflighet i språklige møter mellom mennesker og maskiner. Jubileumsarrangement for RISS; 2014-03-05 - 2014-03-05
NTNU Untitled
 
50 Brøseth, Heidi.
PROSJEKTIL - prosjekt innovativ lektorutdanning. Seminar for universitetsbiblioteket; 2014-10-16 - 2014-10-16
NTNU Untitled
 
    Vis neste liste