2020
|
1. |
Jakobsen, Fanny Alexandra; Ytterhus, Borgunn; Vik, Kjersti. Adult children’s experiences of family occupations following ageing parents’ functional decline. Journal of Occupational Science (JOS) 2020 NTNU
Untitled
|
|
2. |
Ursin, Lars Øystein; Ytterhus, Borgunn; Christensen, Erik; Skolbekken, John-Arne. «If you give them your little finger, they’ll tear off your entire arm»: losing trust in biobank research. Medicine, Health care and Philosophy 2020 ;Volum 23. s. 565-576 NORD NTNU
Untitled
|
|
3. |
Ytterhus, Borgunn. Skolestart: Det er vårt felles ansvar at alle barn blir sett. Adresseavisen 2020 s. - NTNU
Untitled
|
|
4. |
Ytterhus, Borgunn; Pape, Kristine; Oldervoll, Line Merethe; Ersfjord, Ellen Margrete Iveland. Blikk på barn. Forskningstorget; 2020-09-18 - 2020-09-19 STO NTNU
Untitled
|
2019
|
5. |
Jakobsen, Fanny Alexandra; Vik, Kjersti; Ytterhus, Borgunn. The art of maintaining everyday life: collaboration among older parents, their adult children, and health care professionals in reablement. Journal of Multidisciplinary Healthcare 2019 ;Volum 12. s. 269-280 NTNU
Untitled
|
|
6. |
Ytterhus, Borgunn. Gradvis flyttes fokus fra omsorg til læring i barnehagen. Adresseavisen 2019 s. - NTNU
Untitled
|
|
7. |
Ytterhus, Borgunn. Hvordan vurdere kvalitet i kvalitativ forskning? Troverdighet og gyldighet.. ISMs fagseminar; 2019-12-05 NTNU
Untitled
|
|
8. |
Ytterhus, Borgunn. Om helsefremming og tjenesteutforming for unge enslige bosatte flyktninger. Hvor står vi og hvor går vi?. Møte mellom TRD 3.0 og NTNU; 2019-12-12 NTNU
Untitled
|
|
9. |
Ytterhus, Borgunn; Åmot, Ingvild. Barn med og uten funksjonsnedsettelser og deltagelse i forskergrupper – når og hvordan kan ulike kvalitative forskningsmetoder få alle barn til å delta i forskning?. Nordisk Barnehageforskning 2019 ;Volum 18.(1) s. 1-15 DMMH NTNU
Untitled
|
|
10. |
Ytterhus, Borgunn; Åmot, Ingvild. Creative confidence, fluid freedom and fixed stability: children’s constructions of inclusive spaces in kindergartens. 15th Interdisciplinary Conference in Disability Research; 2019-05-08 - 2019-05-10 NTNU DMMH
Untitled
|
|
11. |
Ytterhus, Borgunn; Åmot, Ingvild. How to Give "Voice” to Children with a Variety of Abilities in Research-Projects Carried Out in Kindergarten? Methodological, Practical and Ethical Problems and Potentials.. 15th International Congress of Qualitative Inquiry; 2019-05-16 - 2019-05-19 NTNU DMMH
Untitled
|
|
12. |
Åmot, Ingvild; Ytterhus, Borgunn. Spesialpedagogisk arbeid i barnehagen. I: Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk 2019 ISBN 9788202592059. s. 589-614 DMMH NTNU
Untitled
|
2018
|
13. |
Rekaa, Hege Holth; Hanisch, Halvor Melbye; Ytterhus, Borgunn. Inclusion in Physical Education: Teacher Attitudes and Student Experiences. A Systematic Review. International Journal of Disability, Development and Education 2018 ;Volum 66.(1) s. 36-55 OSLOMET NTNU
Untitled
|
|
14. |
Vik, Kjersti; Ytterhus, Borgunn. Stories from the hidden enablers: Doing occupations with/or on behalf of elderly parents. WFOT Congress 2018; 2018-05-21 - 2018-05-25 VID NTNU
Untitled
|
|
15. |
Ytterhus, Borgunn. From theory to practice or from practice to theory? The importance of the chosen fulcrum when applying medical and health care.. Norsk Helsesosiologisk Forskningskonferanse; 2018-04-16 NTNU
Untitled
|
|
16. |
Ytterhus, Borgunn. Funksjonshemmede barn og fysisk aktivitet i barnehagen – sosial deltakelse og inkludering. I: Kroppslighet i Barnehagen: Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse.. Gyldendal Akademisk 2018 ISBN 978-82-05-51221-4. s. 182-195 NTNU
Untitled
|
|
17. |
Ytterhus, Borgunn. Hva trenger vi forskning om? Barn med funksjonsnedsatte foreldre.. Det nasjonale forskernettverket om barn som pårørende sin årlie seminer; 2018-11-13 - 2018-11-13 NTNU
Untitled
|
|
18. |
Ytterhus, Borgunn. Hverdagslivets segregering i oppveksten: en trussel for individenes helse og samfunnets sosiale orden?. Det Kongelige Norske Vitenselskaps Fagmøte; 2018-04-16 - 2018-04-16 NTNU
Untitled
|
|
19. |
Ytterhus, Borgunn. Hvordan vurdere kvalitet i kvalitative forskningsdesign (studier)?. Regional etisk komite midt-norge sitt fagseminar; 2018-10-30 - 2018-10-30 NTNU
Untitled
|
|
20. |
Ytterhus, Borgunn. Mellom organisert barndom og selvforvaltning: Konstruksjoner av kjønn i barnehager. Stoltenbergutvalgets møte i Trondheim; 2018-05-28 NTNU
Untitled
|
|
21. |
Ytterhus, Borgunn; Valenta, Marko; Sundli, Julie. Uforutsigbar og utrygg barndom kan skape syke voksne. Adresseavisen 2018 s. 47- NTNU
Untitled
|
|
22. |
Ytterhus, Borgunn; Åmot, Ingvild. Lek som forskningsmetodisk verktøy og lek som væren, Faglige, etiske og praktiske dilemmaer i samarbeids-forskning med barn med og uten funksjonsnedsettelser i barnehagen. Nasjonal forskningskonferanse; 2018-06-04 - 2018-06-05 DMMH NTNU
Untitled
|
|
23. |
Østvik, Jørn; Balandin, Susan; Ytterhus, Borgunn. Interactional facilitators and barriers in social relationships between students who use AAC and fellow students. Society, health and vulnerability 2018 ;Volum 9.(1) s. - NTNU
Untitled
|
|
24. |
Østvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. Gateways to friendships among students who use AAC in mainstream primary school. Scandinavian Journal of Disability Research 2018 ;Volum 20.(1) s. 92-101 NTNU
Untitled
|
2017
|
25. |
Evensen, Kristin Vindhol; Standal, Øyvind Førland; Ytterhus, Borgunn. Golden Paper, a Chain and a Bag: A Phenomenology of Queer Things in a Special Needs Education Unit. Phenomenology & Practice 2017 ;Volum 11.(2) s. 60-69 NIH NTNU
Untitled
|
|
26. |
Evensen, Kristin Vindhol; Ytterhus, Borgunn; Standal, Øyvind Førland. “He is not crying for real”: severe, multiple disabilities and embodied constraint in two special-needs education units. Society, health and vulnerability 2017 ;Volum 8.(1) s. - OSLOMET NIH NTNU
Untitled
|
|
27. |
Trondsen, Marianne Vibeke; Ytterhus, Borgunn. Først og fremst barn og unge – også når foreldre er psykisk syke. I: Pårørende i kommunale helse- og omsorgstjenester: forpliktelser og ansvar i et utydelig landskap. Gyldendal Akademisk 2017 ISBN 9788205485310. s. 123-146 NTNU UNN
Untitled
|
|
28. |
Ytterhus, Borgunn. ” Utenforskapet endres. Hva gjør vi med det?” Barns samspill med jevnaldrende: inkluderingsideal og hverdagspraksis. AKTIV UNG; 2017-05-31 - 2017-06-01 NTNU
Untitled
|
|
29. |
Ytterhus, Borgunn. Barndom og funksjonshemming i de Nordiske land. Foredrag på faglig forum for ansatte på Tronsletten habiliteringssenter; 2017-10-16 - 2017-10-16 NTNU
Untitled
|
|
30. |
Ytterhus, Borgunn. Juleball: presset er blitt helt ekstremt. http://www.kk.no/mamma/presset-er-blitt-helt-ekstremt-690116 [Internett] 2017-12-11 NTNU
Untitled
|
|
31. |
Ytterhus, Borgunn. Longitudinelle kvalitative analyser: styrker og svakheter. StatPeds PhD-seminar; 2017-10-19 - 2017-10-19 NTNU
Untitled
|
|
32. |
Ytterhus, Borgunn; Åmot, Ingvild. Ethical dilemmas and ambiguities in theoretical sampling and saturation when doing CGT with vulnerable groups of children.. European Congress of Qualitative Inquiry; 2017-02-07 - 2017-02-10 DMMH NTNU
Untitled
|
|
33. |
Ytterhus, Borgunn; Åmot, Ingvild. Inclusive and healthy childhood? Self-Management, Space and Place in Norwegian Kindergartens. 14th Nordic Network on Disability Research Conference, NNDR; 2017-05-03 - 2017-05-05 DMMH NTNU
Untitled
|
|
34. |
Østvik, Jørn; Balandin, Susan; Ytterhus, Borgunn. A "visitor in the class": Marginalization of students using AAC in mainstream education classes. Journal of Developmental and Physical Disabilities 2017 ;Volum 29.(3) s. 419-441 NTNU
Untitled
|
|
35. |
Østvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. ‘So, how does one define a friendship?’: Identifying friendship among students using AAC in inclusive education settings. European Journal of Special Needs Education 2017 ;Volum 33.(3) s. 334-348 NTNU
Untitled
|
2016
|
36. |
Baklien, Børge; Ytterhus, Borgunn; Bongaardt, Rob. When everyday life becomes a storm on the horizon: families’ experiences of good mental health while hiking in nature. Anthropology & Medicine 2016 ;Volum 23.(1) s. 42-53 USN NTNU
Untitled
|
|
37. |
Fugelsnes, Elin; Ytterhus, Borgunn; Dyb, Grete. Mener barn bør få ta forskningsvalg selv. Forskningsetikk 2016 ;Volum 16.(1) s. 16-17 NTNU UiO
Untitled
|
|
38. |
Melbøe, Line; Ytterhus, Borgunn. Disability leisure: in what kind of activities, and when and how do youths with intellectual disabilities participate?. Scandinavian Journal of Disability Research 2016 ;Volum 19.(3) s. 245-255 NTNU UiT
Untitled
|
|
39. |
; Berge, Sigrid Slettebakk. Tolkemediert undervisning for tegnspråklige elever i videregående skole. En analyse av undervisningstolkers rollesett.. : NTNU 2016 (ISBN 978-82-326-1728-9) 229 s. NTNU
Untitled
|
|
40. |
Ytterhus, Borgunn; Østvik, Jørn; Gudkova, Tatiana. Vulnerable and Unequal Childhood: Health - Education - Society. Fusjonseminar for Fakultet for medisin og helsevitenskap, NTNU; 2016-11-10 - 2016-11-11 NTNU
Untitled
|
|
41. |
Ytterhus, Borgunn; Åmot, Ingvild. Children's Construction of Inclusive and Healthy Spaces in Norwegian Day-care-centres: Emancipatory, Participatory or Inclusive Research?. 12th International Congress of Qualitative Inquiry; 2016-05-18 - 2016-05-21 DMMH NTNU
Untitled
|
|
42. |
Østvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. Friendship between children using augmentative and alternative communication and peers: A systematic literature review. Journal of Intellectual & Developmental Disability 2016 s. - NTNU
Untitled
|
|
43. |
Østvik, Jørn; Ytterhus, Borgunn; Balandin, Susan. Gjestende elever i egen klasse - Premisser for utvikling av vennskap blant elever uten funksjonell tale. Norsk Nettverk for forskning om funksjonshemming sin 7. forskningskonferanse; 2016-05-09 - 2016-05-10 NTNU
Untitled
|
|
44. |
Åmot, Ingvild; Ytterhus, Borgunn. Metodiske redskap i forskning sammen med barn med og uten funksjonsnedsettelser i barnehagealder. Norsk nettverk for forskning om funksjonshemming; 2016-05-09 - 2016-05-10 DMMH NTNU
Untitled
|
2015
|
45. |
Baklien, Børge; Ytterhus, Borgunn; Bongaardt, Rob. Familiers erfaring med god psykisk helse på tur i naturen. Innlandskongressen for helseforskning; 2015-09-08 - 2015-09-09 USN NTNU
Untitled
|
|
46. |
Berge, Sigrid Slettebakk; Ytterhus, Borgunn. Deaf and hearing high-school students' expectations for the role of educational sign-language interpreter. Society, health and vulnerability 2015 s. - NTNU
Untitled
|
|
47. |
Kermit, Patrick Stefan; Kittelsaa, Anna M.; Ytterhus, Borgunn; Gustavsson, Anders. Utviklingshemming: Hverdagsliv, levekår og politikk. Universitetsforlaget 2015 (ISBN 978-82-15-02438-7) 171 s. NTNU SAMFORSK
Untitled
|
|
48. |
Kittelsaa, Anna M.; Ytterhus, Borgunn; Kermit, Patrick Stefan. Reformer og dagligliv. I: Utviklingshemming: Hverdagsliv, levekår og politikk. Universitetsforlaget 2015 ISBN 978-82-15-02438-7. s. 11-28 NTNU SAMFORSK
Untitled
|
|
49. |
Melbøe, Line; Ytterhus, Borgunn. Self-Determination of Pupils with Intellectual Disabilities in Norwegian Secondary School. NNDR 13th Research Conference; 2015-05-06 - 2015-05-08 NTNU UiT
Untitled
|
|
50. |
Traustadóttir, Rannveig; Ytterhus, Borgunn; Egilson, Snæfridur Thora; Berg, Berit. Childhood and Disability in the Nordic Countries : Being, Becoming, Belonging. Palgrave Macmillan 2015 (ISBN 978-1-137-03263-8) 264 s. NTNU SAMFORSK
Untitled
|