2024
|
1. |
Valenta, Anita; Rø, Kirsti; Klock, Sigrid Iversen. A framework for reasoning in school mathematics: analyzing the development of mathematical claims. Educational Studies in Mathematics 2024 s. - NTNU UIA HVL
Untitled
|
2023
|
2. |
Arnesen, Kristin Krogh; Langfeldt, Marit Buset; Valenta, Anita; Ødegaard, Reidun Persdatter. ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga. NTNU 2023 NTNU
Untitled
|
|
3. |
Arnesen, Kristin Krogh; Valenta, Anita. Lesson plays as an approach to learning to teach proving. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 2023 s. - NTNU
Untitled
|
|
4. |
Arnesen, Kristin Krogh; Valenta, Anita; Ødegaard, Reidun Persdatter. Arbeid med undervisningspraksiser knyttet til resonnering og argumentasjon i grunnskolelærerutdanning. Konferanse for lærerutdannere i matematikk, Klæm23; 2023-09-18 - 2023-09-20 NTNU
Untitled
|
|
5. |
Langfeldt, Marit Buset; Valenta, Anita; Hansen, Torkel Haugan. Pre-service teachers’ use of the word explain when working on mathematical reasoning and proving. I: Proceedings of the thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). European Society for Research in Mathematics Education 2023 ISBN 978-963-7031-04-5. s. 168-175 NTNU
Untitled
|
2022
|
6. |
Aune, Tellef Ellingsen; Enge, Ole; Hindkjær, Christer Løkås; Iversen, Sigrid; Reitan, Lars Espen; Valenta, Anita. Hvorfor blir det slik?. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2022 ;Volum 3. s. 2-8 NTNU
Untitled
|
|
7. |
Enge, Ole; Valenta, Anita. Helhetlig matematikkundervisning. I: QED1-7 Matematikk for grunnskolelærerutdanningen, Bind 1, 2. utgave. Cappelen Damm Akademisk 2022 ISBN 978-82-02-49188-8. s. 619-656 NTNU
Untitled
|
|
8. |
Enge, Ole; Valenta, Anita. Matematisk resonnering, argumentasjon og bevis på barnetrinnet. I: QED1-7 Matematikk for grunnskolelærerutdanningen, Bind 1, 2. utgave. Cappelen Damm Akademisk 2022 ISBN 978-82-02-49188-8. s. 507-544 NTNU
Untitled
|
|
9. |
Langfeldt, Marit Buset; Valenta, Anita. Decomposing the practice planning a mathematical discussion towards a given goal in Norwegian teacher education. Den 16. Nordiske Læreruddannelseskonference – Innovation i Undervisning og Læring; 2022-05-03 - 2022-05-05 NTNU
Untitled
|
|
10. |
Skott, Elisabeth Larsdatter Bakke; Valenta, Anita. Communication patterns in work on mathematical reasoning. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 2022 ;Volum 16.(2) s. 61-82 NTNU
Untitled
|
|
11. |
Valenta, Anita; Enge, Ole. Teaching practices promoting meta-level learning in work on exploration-requiring proving tasks. Journal of Mathematical Behavior 2022 ;Volum 67. NTNU
Untitled
|
|
12. |
Valenta, Anita; Enge, Ole. Undervisningspraksiser som fremmer elevers læring innen arbeid med bevis i matematikk. Lærekraft 100. Arrangement i forbindelse med 100 år med lærerutdanning i Trondheim; 2022-10-03 - 2022-10-03 NTNU
Untitled
|
2021
|
13. |
Valenta, Anita; Enge, Ole. Bevisrelaterte kompetanser i LK20. Klaem21 Konferanse for lærerutdannere i matematikk; 2021-09-20 - 2021-09-22 NTNU
Untitled
|
|
14. |
Valenta, Anita; Rø, Kirsti; Ødegaard, Reidun Persdatter; Langfeldt, Marit Buset. Dekomponering av planleggingspraksis i en syklus av utforsking og utprøving i lærerutdanning. Nordisk matematikkdidaktikk 2021 ;Volum 26.(1) s. 101-122 NTNU
Untitled
|
2020
|
15. |
Emilsen, Kari; Enge, Ole; Petersen, Jesper Aagaard; Valenta, Anita; Lyngsnes, Kitt Margaret. Leder- FoU i praksis – Politikk og kunnskap i norsk lærerutdanning.. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 2020 ;Volum 14.(1) s. 1-4 DMMH NTNU NORD
Untitled
|
|
16. |
Enge, Ole; Valenta, Anita. Reasoning and proving in primary school - when and how?. Network symposium - Argumentation and proof in the teaching and learning of primary school mathematics; 2020-10-27 - 2020-10-28 NTNU
Untitled
|
|
17. |
Valenta, Anita; Enge, Ole. Bevisrelaterte kompetanser i læreplanen LK20 for matematikk i grunnskolen. Acta Didactica Norden (ADNO) 2020 ;Volum 14.(3) s. - NTNU
Untitled
|
2019
|
18. |
Arnesen, Kristin Krogh; Enge, Ole; Rø, Kirsti; Valenta, Anita. Initial participation in a reasoning-and-proving discourse in elementary school teacher education. I: Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. European Society for Research in Mathematics Education 2019 ISBN 978-90-73346-75-8. s. 112-119 NTNU
Untitled
|
|
19. |
Dahl, Heidi; Enge, Ole; Hansen, Torkel Haugan; Valenta, Anita. Lesson Plays as a Mirror on Prospective Teachers' Professional Knowledge for Mathematics Teaching. Mathematics Teacher Education and Development 2019 ;Volum 21.(1) s. 82-99 NTNU
Untitled
|
|
20. |
Dahl, Heidi; Enge, Ole; Hansen, Torkel Haugan; Valenta, Anita. Lesson Plays as a Mirror on Prospective Teachers' Professional Knowledge for Mathematics Teaching. Mathematics Teacher Education and Development 2019 ;Volum 21.(1) s. 82-99 NTNU
Untitled
|
|
21. |
Rø, Kirsti; Valenta, Anita; Langfeldt, Marit Buset; Ødegaard, Reidun Persdatter. Felles faglig planlegging. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2019 (4) s. 40-52 NTNU
Untitled
|
|
22. |
Stylianides, Gabriel; Buchbinder, Orly; Cramer, Jenny; Durand-Guerrier, Viviane; Mautsios-Retzos, Andreas; Valenta, Anita. Introduction to the papers of TWG01: Argumentation and Proof. I: Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. European Society for Research in Mathematics Education 2019 ISBN 978-90-73346-75-8. s. 100-104 NTNU
Untitled
|
|
23. |
Valenta, Anita. Initial participation in a reasoning-and-proving discourse in elementary school teacher education. CERME 11; 2019-02-06 - 2019-02-10 NTNU
Untitled
|
2018
|
24. |
Enge, Ole; Valenta, Anita. Narratives constructed in the discourse on early fractions. I: Nordic Research in Mathematics Education. Papers of NORMA 17. The Eight Nordic Conference on Mathematics Education. Stockholm, May 30 - June 2, 2017. Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF 2018 ISBN 978-91-984024-1-4. s. 41-50 NTNU
Untitled
|
|
25. |
Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar; Valenta, Anita; Bjuland, Raymond. Good mathematics teaching as constructed in Norwegian teachers’ discourses. I: Nordic Research in Mathematics Education. Papers of NORMA 17. The Eight Nordic Conference on Mathematics Education. Stockholm, May 30 - June 2, 2017. Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF 2018 ISBN 978-91-984024-1-4. s. 239-248 NTNU UIS
Untitled
|
2017
|
26. |
Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar; Valenta, Anita; Bjuland, Raymond. Good mathematics teaching as constructed in Norwegian teachers’ discourses. Nordic research in mathematics education conference (NORMA); 2017-05-30 - 2017-06-02 NTNU UIS
Untitled
|
|
27. |
Strømskag, Heidi; Valenta, Anita. Constraints to a justification of commutativity of multiplication. I: Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10). European Society for Research in Mathematics Education 2017 ISBN 978-1-873769-73-7. s. 520-528 NTNU
Untitled
|
|
28. |
Strømskag, Heidi; Valenta, Anita. Justification of commutativity of multiplication at Grade 6. Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10); 2017-02-01 - 2017-02-05 NTNU
Untitled
|
|
29. |
Valenta, Anita. GJENNOMGANG AV EMNEPLANENE I VIDEREUTDANNINGSTILBUD I MATEMATIKK I STRATEGIEN «KOMPETANSE FOR KVALITET» FOR STUDIEÅRET 2017-2018. Trondheim: NSMO 2017 35 s. NTNU
Untitled
|
|
30. |
Valenta, Anita. Matematikkens rolle og posisjon i skole. Realfagskonferanse; 2017-05-04 - 2017-05-04 NTNU
Untitled
|
|
31. |
Valenta, Anita; Enge, Ole. Narratives constructed in an early fraction discourse. Nordic research in mathematics education conference (NORMA); 2017-05-30 - 2017-06-02 NTNU
Untitled
|
|
32. |
Valenta, Anita; Wæge, Kjersti. Rehearsals in work with in-service mathematics teachers. I: Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10). European Society for Research in Mathematics Education 2017 ISBN 978-1-873769-73-7. s. 3881-3888 NTNU
Untitled
|
2016
|
33. |
Valenta, Anita. Tallforståelse – anvendelse og engasjement. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2016 (4) s. 20-26 NTNU
Untitled
|
|
34. |
Valenta, Anita. Tallforståelse - begrepsmessig forståelse. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2016 (1) s. 10-16 NTNU
Untitled
|
|
35. |
Valenta, Anita. Tallforståelse - beregning. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2016 (2) s. 42-48 NTNU
Untitled
|
|
36. |
Valenta, Anita. Tallforståelse - resonnering. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2016 (3) s. 46-51 NTNU
Untitled
|
|
37. |
Valenta, Anita; Enge, Ole. Samspillet mellom matematikk og matematikkdidaktikk i videreutdanning og eksamen. Fagseminar for tilbydere av videreutdanning i matematikk; 2016-10-19 - 2016-10-20 NTNU
Untitled
|
|
38. |
Valenta, Anita; Enge, Ole. Tenkt samtale som redskap til å planlegge og gjennomføre matematikksamtaler. I: Matematikksamtaler. Undervisning og læring - analytiske perspektiv. Caspar Forlag 2016 ISBN 978-82-90898-73-6. s. 181-199 NTNU
Untitled
|
2015
|
39. |
Enge, Ole; Valenta, Anita. Student teacher's work on reasoning and proving. Suomen ainedidaktinen tutkimusseura 2015 ;Volum 10. s. 61-70 NTNU
Untitled
|
|
40. |
Valenta, Anita; Enge, Ole. Profesjonsskunnskap for matematikklærerutdannere. Bedre Skole 2015 (4) s. 74-78 NTNU
Untitled
|
2014
|
41. |
Enge, Ole; Valenta, Anita. Matematiske diskusjoner om regnestrategier. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2014 (2) s. 36-42 NTNU
Untitled
|
2013
|
42. |
Dahl, Heidi; Valenta, Anita. Utvikling av varierte regnestrategier gjennom korte matematiske samtaler. Novemberkonferansen 2013, Grunnleggende ferdigheter i faget matematikk; 2013-11-27 - 2013-11-28 NTNU
Untitled
|
|
43. |
Enge, Ole; Valenta, Anita. Varierte representasjoner. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2013 (1) s. 8-12 NTNU
Untitled
|
|
44. |
Valenta, Anita; Enge, Ole. Student teachers' work on instructional explanations in multiplication - representations and conversions between them. Nordisk matematikkdidaktikk 2013 ;Volum 18.(1) s. 31-59 NTNU
Untitled
|
2012
|
45. |
Enge, Ole; Valenta, Anita. Reasoning in mathematics - hoe and for whom? Student teacher's use of representations. I: Proceedings of NORMA 11 The Sixth Nordic Conference on Mathematics Education. University of Iceland Press 2012 ISBN 978-9979-54-965-9. s. 696- NTNU
Untitled
|
|
46. |
Valenta, Anita; Enge, Ole. Matematikk i vår lærerutdanning 1-7. Møte om matematikk i lærerutdanningene i Kunnskapsdepartementet; 2012-11-19 - 2012-11-19 NTNU
Untitled
|
|
47. |
Valenta, Anita; Enge, Ole. Representasjoner i lærerstudenters undervisningsforklaringer. Undervisningskunnskap i matematikk - Etterutdanningskonferanse for lærerutdannere i matematikk; 2012-09-24 - 2012-09-27 NTNU
Untitled
|
|
48. |
Valenta, Anita; Enge, Ole. Varierte tenkemåter og regnestrategier. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2012 (1) s. 8-13 NTNU
Untitled
|
|
49. |
Valenta, Anita; Enge, Ole; Botten, Geir Harald. Matte er mer enn pugging. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.) 2012 NTNU
Untitled
|
2011
|
50. |
Botten, Geir Harald; Valenta, Anita. Å lage noe kulerundt fra noe som er flatt- om åpne opplegg i matematikk. Novemberkonferansen 2012; 2011-11-30 - 2011-12-01 NTNU
Untitled
|