Current Research Information SysTem In Norway
 
 

 English version


 
Hovedside
Forskningsresultater/NVI
Forskere
Prosjekter
Forskningsenheter
Logg inn
Om Cristin
 
 
   
Eksporter til


Viser treff 1-50 av 60 << Forrige 1 2    Neste >>

2024
1 Valenta, Anita; Rø, Kirsti; Klock, Sigrid Iversen.
A framework for reasoning in school mathematics: analyzing the development of mathematical claims. Educational Studies in Mathematics 2024 s. -
NTNU UIA HVL Untitled
 
2023
2 Arnesen, Kristin Krogh; Langfeldt, Marit Buset; Valenta, Anita; Ødegaard, Reidun Persdatter.
ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga. NTNU 2023
NTNU Untitled
 
3 Arnesen, Kristin Krogh; Valenta, Anita.
Lesson plays as an approach to learning to teach proving. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 2023 s. -
NTNU Untitled
 
4 Arnesen, Kristin Krogh; Valenta, Anita; Ødegaard, Reidun Persdatter.
Arbeid med undervisningspraksiser knyttet til resonnering og argumentasjon i grunnskolelærerutdanning. Konferanse for lærerutdannere i matematikk, Klæm23; 2023-09-18 - 2023-09-20
NTNU Untitled
 
5 Langfeldt, Marit Buset; Valenta, Anita; Hansen, Torkel Haugan.
Pre-service teachers’ use of the word explain when working on mathematical reasoning and proving. I: Proceedings of the thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). European Society for Research in Mathematics Education 2023 ISBN 978-963-7031-04-5. s. 168-175
NTNU Untitled
 
2022
6 Aune, Tellef Ellingsen; Enge, Ole; Hindkjær, Christer Løkås; Iversen, Sigrid; Reitan, Lars Espen; Valenta, Anita.
Hvorfor blir det slik?. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2022 ;Volum 3. s. 2-8
NTNU Untitled
 
7 Enge, Ole; Valenta, Anita.
Helhetlig matematikkundervisning. I: QED1-7 Matematikk for grunnskolelærerutdanningen, Bind 1, 2. utgave. Cappelen Damm Akademisk 2022 ISBN 978-82-02-49188-8. s. 619-656
NTNU Untitled
 
8 Enge, Ole; Valenta, Anita.
Matematisk resonnering, argumentasjon og bevis på barnetrinnet. I: QED1-7 Matematikk for grunnskolelærerutdanningen, Bind 1, 2. utgave. Cappelen Damm Akademisk 2022 ISBN 978-82-02-49188-8. s. 507-544
NTNU Untitled
 
9 Langfeldt, Marit Buset; Valenta, Anita.
Decomposing the practice planning a mathematical discussion towards a given goal in Norwegian teacher education. Den 16. Nordiske Læreruddannelseskonference – Innovation i Undervisning og Læring; 2022-05-03 - 2022-05-05
NTNU Untitled
 
10 Skott, Elisabeth Larsdatter Bakke; Valenta, Anita.
Communication patterns in work on mathematical reasoning. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 2022 ;Volum 16.(2) s. 61-82
NTNU Untitled
 
11 Valenta, Anita; Enge, Ole.
Teaching practices promoting meta-level learning in work on exploration-requiring proving tasks. Journal of Mathematical Behavior 2022 ;Volum 67.
NTNU Untitled
 
12 Valenta, Anita; Enge, Ole.
Undervisningspraksiser som fremmer elevers læring innen arbeid med bevis i matematikk. Lærekraft 100. Arrangement i forbindelse med 100 år med lærerutdanning i Trondheim; 2022-10-03 - 2022-10-03
NTNU Untitled
 
2021
13 Valenta, Anita; Enge, Ole.
Bevisrelaterte kompetanser i LK20. Klaem21 Konferanse for lærerutdannere i matematikk; 2021-09-20 - 2021-09-22
NTNU Untitled
 
14 Valenta, Anita; Rø, Kirsti; Ødegaard, Reidun Persdatter; Langfeldt, Marit Buset.
Dekomponering av planleggingspraksis i en syklus av utforsking og utprøving i lærerutdanning. Nordisk matematikkdidaktikk 2021 ;Volum 26.(1) s. 101-122
NTNU Untitled
 
2020
15 Emilsen, Kari; Enge, Ole; Petersen, Jesper Aagaard; Valenta, Anita; Lyngsnes, Kitt Margaret.
Leder- FoU i praksis – Politikk og kunnskap i norsk lærerutdanning.. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 2020 ;Volum 14.(1) s. 1-4
DMMH NTNU NORD Untitled
 
16 Enge, Ole; Valenta, Anita.
Reasoning and proving in primary school - when and how?. Network symposium - Argumentation and proof in the teaching and learning of primary school mathematics; 2020-10-27 - 2020-10-28
NTNU Untitled
 
17 Valenta, Anita; Enge, Ole.
Bevisrelaterte kompetanser i læreplanen LK20 for matematikk i grunnskolen. Acta Didactica Norden (ADNO) 2020 ;Volum 14.(3) s. -
NTNU Untitled
 
2019
18 Arnesen, Kristin Krogh; Enge, Ole; Rø, Kirsti; Valenta, Anita.
Initial participation in a reasoning-and-proving discourse in elementary school teacher education. I: Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. European Society for Research in Mathematics Education 2019 ISBN 978-90-73346-75-8. s. 112-119
NTNU Untitled
 
19 Dahl, Heidi; Enge, Ole; Hansen, Torkel Haugan; Valenta, Anita.
Lesson Plays as a Mirror on Prospective Teachers' Professional Knowledge for Mathematics Teaching. Mathematics Teacher Education and Development 2019 ;Volum 21.(1) s. 82-99
NTNU Untitled
 
20 Dahl, Heidi; Enge, Ole; Hansen, Torkel Haugan; Valenta, Anita.
Lesson Plays as a Mirror on Prospective Teachers' Professional Knowledge for Mathematics Teaching. Mathematics Teacher Education and Development 2019 ;Volum 21.(1) s. 82-99
NTNU Untitled
 
21 Rø, Kirsti; Valenta, Anita; Langfeldt, Marit Buset; Ødegaard, Reidun Persdatter.
Felles faglig planlegging. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2019 (4) s. 40-52
NTNU Untitled
 
22 Stylianides, Gabriel; Buchbinder, Orly; Cramer, Jenny; Durand-Guerrier, Viviane; Mautsios-Retzos, Andreas; Valenta, Anita.
Introduction to the papers of TWG01: Argumentation and Proof. I: Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. European Society for Research in Mathematics Education 2019 ISBN 978-90-73346-75-8. s. 100-104
NTNU Untitled
 
23 Valenta, Anita.
Initial participation in a reasoning-and-proving discourse in elementary school teacher education. CERME 11; 2019-02-06 - 2019-02-10
NTNU Untitled
 
2018
24 Enge, Ole; Valenta, Anita.
Narratives constructed in the discourse on early fractions. I: Nordic Research in Mathematics Education. Papers of NORMA 17. The Eight Nordic Conference on Mathematics Education. Stockholm, May 30 - June 2, 2017. Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF 2018 ISBN 978-91-984024-1-4. s. 41-50
NTNU Untitled
 
25 Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar; Valenta, Anita; Bjuland, Raymond.
Good mathematics teaching as constructed in Norwegian teachers’ discourses. I: Nordic Research in Mathematics Education. Papers of NORMA 17. The Eight Nordic Conference on Mathematics Education. Stockholm, May 30 - June 2, 2017. Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF 2018 ISBN 978-91-984024-1-4. s. 239-248
NTNU UIS Untitled
 
2017
26 Fauskanger, Janne; Mosvold, Reidar; Valenta, Anita; Bjuland, Raymond.
Good mathematics teaching as constructed in Norwegian teachers’ discourses. Nordic research in mathematics education conference (NORMA); 2017-05-30 - 2017-06-02
NTNU UIS Untitled
 
27 Strømskag, Heidi; Valenta, Anita.
Constraints to a justification of commutativity of multiplication. I: Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10). European Society for Research in Mathematics Education 2017 ISBN 978-1-873769-73-7. s. 520-528
NTNU Untitled
 
28 Strømskag, Heidi; Valenta, Anita.
Justification of commutativity of multiplication at Grade 6. Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10); 2017-02-01 - 2017-02-05
NTNU Untitled
 
29 Valenta, Anita.
GJENNOMGANG AV EMNEPLANENE I VIDEREUTDANNINGSTILBUD I MATEMATIKK I STRATEGIEN «KOMPETANSE FOR KVALITET» FOR STUDIEÅRET 2017-2018. Trondheim: NSMO 2017 35 s.
NTNU Untitled
 
30 Valenta, Anita.
Matematikkens rolle og posisjon i skole. Realfagskonferanse; 2017-05-04 - 2017-05-04
NTNU Untitled
 
31 Valenta, Anita; Enge, Ole.
Narratives constructed in an early fraction discourse. Nordic research in mathematics education conference (NORMA); 2017-05-30 - 2017-06-02
NTNU Untitled
 
32 Valenta, Anita; Wæge, Kjersti.
Rehearsals in work with in-service mathematics teachers. I: Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10). European Society for Research in Mathematics Education 2017 ISBN 978-1-873769-73-7. s. 3881-3888
NTNU Untitled
 
2016
33 Valenta, Anita.
Tallforståelse – anvendelse og engasjement. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2016 (4) s. 20-26
NTNU Untitled
 
34 Valenta, Anita.
Tallforståelse - begrepsmessig forståelse. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2016 (1) s. 10-16
NTNU Untitled
 
35 Valenta, Anita.
Tallforståelse - beregning. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2016 (2) s. 42-48
NTNU Untitled
 
36 Valenta, Anita.
Tallforståelse - resonnering. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2016 (3) s. 46-51
NTNU Untitled
 
37 Valenta, Anita; Enge, Ole.
Samspillet mellom matematikk og matematikkdidaktikk i videreutdanning og eksamen. Fagseminar for tilbydere av videreutdanning i matematikk; 2016-10-19 - 2016-10-20
NTNU Untitled
 
38 Valenta, Anita; Enge, Ole.
Tenkt samtale som redskap til å planlegge og gjennomføre matematikksamtaler. I: Matematikksamtaler. Undervisning og læring - analytiske perspektiv. Caspar Forlag 2016 ISBN 978-82-90898-73-6. s. 181-199
NTNU Untitled
 
2015
39 Enge, Ole; Valenta, Anita.
Student teacher's work on reasoning and proving. Suomen ainedidaktinen tutkimusseura 2015 ;Volum 10. s. 61-70
NTNU Untitled
 
40 Valenta, Anita; Enge, Ole.
Profesjonsskunnskap for matematikklærerutdannere. Bedre Skole 2015 (4) s. 74-78
NTNU Untitled
 
2014
41 Enge, Ole; Valenta, Anita.
Matematiske diskusjoner om regnestrategier. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2014 (2) s. 36-42
NTNU Untitled
 
2013
42 Dahl, Heidi; Valenta, Anita.
Utvikling av varierte regnestrategier gjennom korte matematiske samtaler. Novemberkonferansen 2013, Grunnleggende ferdigheter i faget matematikk; 2013-11-27 - 2013-11-28
NTNU Untitled
 
43 Enge, Ole; Valenta, Anita.
Varierte representasjoner. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2013 (1) s. 8-12
NTNU Untitled
 
44 Valenta, Anita; Enge, Ole.
Student teachers' work on instructional explanations in multiplication - representations and conversions between them. Nordisk matematikkdidaktikk 2013 ;Volum 18.(1) s. 31-59
NTNU Untitled
 
2012
45 Enge, Ole; Valenta, Anita.
Reasoning in mathematics - hoe and for whom? Student teacher's use of representations. I: Proceedings of NORMA 11 The Sixth Nordic Conference on Mathematics Education. University of Iceland Press 2012 ISBN 978-9979-54-965-9. s. 696-
NTNU Untitled
 
46 Valenta, Anita; Enge, Ole.
Matematikk i vår lærerutdanning 1-7. Møte om matematikk i lærerutdanningene i Kunnskapsdepartementet; 2012-11-19 - 2012-11-19
NTNU Untitled
 
47 Valenta, Anita; Enge, Ole.
Representasjoner i lærerstudenters undervisningsforklaringer. Undervisningskunnskap i matematikk - Etterutdanningskonferanse for lærerutdannere i matematikk; 2012-09-24 - 2012-09-27
NTNU Untitled
 
48 Valenta, Anita; Enge, Ole.
Varierte tenkemåter og regnestrategier. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2012 (1) s. 8-13
NTNU Untitled
 
49 Valenta, Anita; Enge, Ole; Botten, Geir Harald.
Matte er mer enn pugging. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.) 2012
NTNU Untitled
 
2011
50 Botten, Geir Harald; Valenta, Anita.
Å lage noe kulerundt fra noe som er flatt- om åpne opplegg i matematikk. Novemberkonferansen 2012; 2011-11-30 - 2011-12-01
NTNU Untitled
 
    Vis neste liste