2023
|
1. |
Hygen, Beate Wold; Hybertsen, Ingunn Dahler; Røe, Melina; Dahl, Thomas; Buland, Trond Hallgeir; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Wendelborg, Christian. Inkludering og ekskludering i elevers digitale verden : Dypdykk i elevers aktivitet i sosiale medier og gaming og betydning for motivasjon og trivsel på skolen. : NTNU Samfunnsforskning AS 2023 (ISBN 978-82-7570-738-1) 86 s. SAMFORSK
Untitled
|
|
2. |
Wendelborg, Christian; Andrews, Therese Marie; Caspersen, Joakim; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Hammer Smedsrud, Jørgen; Grøgaard, Jens Brandi; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Buland, Trond Hallgeir; Bliksvær, Trond. Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 2. : NTNU Samfunnsforskning AS 2023 (ISBN 978-82-7570-733-6) 107 s. SAMFORSK NF NIFU
Untitled
|
2022
|
3. |
Buland, Trond Hallgeir; Dons, Carl Fredrik; Meidell, Mette. Absolutt; Lokaldemokratiets ansvar for barn og unges læring, utvikling, trivsel og tilhørighet. Sluttrapport fra følgestudien fra Absolutt- programmet. Trondheim: NTNU 2022 59 s. SAMFORSK NTNU
Untitled
|
|
4. |
Buland, Trond Hallgeir; Hybertsen, Ingunn Dahler; Wendelborg, Christian. Utradisjonelle utdanningsvalg blant elever og lærlinger : Hvordan opplever gutter og jenter som har gjort et utradisjonelt utdanningsvalg sin situasjon i skole og lærebedrift?. : NTNU Samfunnsforskning AS 2022 (ISBN 978-82-7570-681-0) 47 s. SAMFORSK
Untitled
|
|
5. |
Buland, Trond Hallgeir; Sivertsvik, Rita Moseng; Farstad, Maja. Hvordan fremme en samskapt karriereveiledning i distriktskommuner? Med Selbu som case.. Trondheim: RURALIS - Institutt for rural- og regionalforskning 2022 44 s. Rapport Norsk senter for bygdeforskning(9/22) RURALIS SAMFORSK
Untitled
|
|
6. |
Holm-Nordhagen, Anne; Mathiesen, Ida Holth; Buland, Trond Hallgeir. Nye ambisjoner for karriereveiledning i skolen. Et utviklingsarbeid i samarbeid med praksis.. Trondheim: NTNU Samfunnsforskning 2022 (ISBN 9788275707084) 34 s. USN UIS NTNU
Untitled
|
|
7. |
Kermit, Patrick Stefan; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir. Å ta i bruk lydutjevningsanlegg : En kvalitativ studie av fem Osloskolers erfaringer. : NTNU Samfunnsforskning 2022 (ISBN 978-82-7570-674-2) 49 s. SAMFORSK
Untitled
|
|
8. |
Mordal, Siri; Holm-Nordhagen, Anne; Mathiesen, Ida Holth; Buland, Trond Hallgeir; Thomsen, Rie. Kvalitet i karriereveiledning i skolen. En undersøkelse av kvalitet og kvalitetsutvikling i karriereveiledning i skolen. Trondheim: NTNU Samfunnsforskning 2022 (ISBN 9788275706797) 106 s. SAMFORSK USN NORCE
Untitled
|
2021
|
9. |
Mathiesen, Ida Holth; Buland, Trond Hallgeir; Mordal, Siri. Inter-organisational Complexity When Working Together for Co-generative Career Guidance. IAEVG International Conference, Maximizing Potential of Career Guidance; 2021-10-19 - 2021-10-21 UIS SAMFORSK NTNU
Untitled
|
|
10. |
Mathiesen, Ida Holth; Mordal, Siri; Buland, Trond Hallgeir. Contextualisation and operationalization of the time resources for counselling in Norwegian basic education. The NoRNet Conference 2021, Career in the post-welfare society: Precariousness, work migration and transitions; 2021-10-06 - 2021-10-07 UIS SAMFORSK NTNU
Untitled
|
|
11. |
Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir; Wendelborg, Christian. Dypdykk i Elevundersøkelsen 2020 : En kommunes arbeid med Elevundersøkelsen. : NTNU Samfunnsforskning AS 2021 (ISBN 978-82-7570-669-8) 19 s. SAMFORSK
Untitled
|
2020
|
12. |
Buland, Trond Hallgeir; Mordal, Siri; Mathiesen, Ida Holth. Utdannings- og yrkesrådgiving og sosialpedagogisk rådgiving i norsk skole anno 2020 : En kartlegging av ressurser og arbeidsoppgaver til rådgiving i skolen i Norge. : NTNU Samfunnsforskning AS 2020 (ISBN 978-82-7570-633-9) 74 s. NORCE SAMFORSK
Untitled
|
|
13. |
Caspersen, Joakim; Buland, Trond Hallgeir; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Røe, Melina. På vei mot inkludering? Sluttrapport fra evalueringen av modellutprøvingen Inkludering på alvor. : NTNU Samfunnsforskning AS 2020 (ISBN 978-82-7570-616-2) 92 s. SAMFORSK
Untitled
|
|
14. |
Fjørtoft, Siw Olsen; Buland, Trond Hallgeir; Mordal, Siri; Midtgård, Trude Mariane; Gjøsund, Gudveig. Digitalisering i Statped. Sluttrapport fra følgeforskning.. Trondheim: SINTEF Digital 2020 (ISBN 978-82-14-06288-5) 132 s. SINTEF Rapport(2020:00334) NTNU SAMFORSK SINTEF
Untitled
|
|
15. |
Hermstad, Ingrid Holmedahl; Caspersen, Joakim; Buland, Trond Hallgeir. Spenning og samspill når PPT skal tett på skolen. Psykologi i kommunen (PIK) 2020 (6) SAMFORSK
Untitled
|
|
16. |
Mordal, Siri; Buland, Trond Hallgeir; Mathiesen, Ida Holth. Career guidance in Norwegian primary education : developing the power of dreams and the power of judgement. I: Career and Career Guidance in the Nordic Countries. Brill|Sense 2020 ISBN 978-90-04-42807-2. s. 237-249 NORCE NTNU SAMFORSK
Untitled
|
|
17. |
Poulsen, Bo Klindt; Buland, Trond Hallgeir. Come Together: Professional Development of Career Guidance Practitioners through Co-Generative Learning. I: Career and Career Guidance in the Nordic Countries. Brill|Sense 2020 ISBN 978-90-04-42807-2. s. 219-234 SAMFORSK
Untitled
|
|
18. |
Wendelborg, Christian; Dahl, Thomas; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir. Elevundersøkelsen 2019 : Analyse av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser. : NTNU Samfunnsforskning AS 2020 (ISBN 978-82-7570-622-3) 316 s. SAMFORSK
Untitled
|
2019
|
19. |
Buland, Trond Hallgeir; Mordal, Siri. Evaluering av forskningsprosjektet Karriereveiledning for NAV-brukere i Buskerud. : NTNU Samfunnsforskning AS 2019 (ISBN 978-82-7570-596-7) 51 s. SAMFORSK
Untitled
|
|
20. |
Buland, Trond Hallgeir; Mordal, Siri; Mathiesen, Ida Holth. The Playful Approach to Career learning? or Reduction of options or learning to cope – Strengthening the agency of young pupils by preserving both the creativity and rationality in career learning . Critical Perspectives on Agency and Social Justice in Transitions and Career Development; 2019-10-23 - 2019-10-24 SAMFORSK UIS NTNU
Untitled
|
|
21. |
Caspersen, Joakim; Buland, Trond Hallgeir; Valenta, Marko; Tøssebro, Jan. Inkludering på alvor? Delrapport 1 fra evalueringen av modellutprøvingen inkludering på alvor. : NTNU Samfunnsforskning AS 2019 (ISBN 978-82-7570-594-3) 54 s. SAMFORSK
Untitled
|
|
22. |
Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir; Hygen, Beate Wold. Elevundersøkelsen 2018 : Analyse av Elevundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen. : NTNU Samfunnsforskning AS 2019 (ISBN 978-82-7570-597-4) 275 s. SAMFORSK
Untitled
|
2018
|
23. |
Buland, Trond Hallgeir; Mordal, Siri; Olsen, Marit Schei; Gjøsund, Gudveig; Caspersen, Joakim; Wendelborg, Christian. Mellom system og individ : En studie av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering innen fagområdene syn, sammensatte lærevansker og språk og tale.. : NTNU Samfunnsforskning AS 2018 (ISBN 978-82-7570-571-4) 122 s. SAMFORSK
Untitled
|
|
24. |
Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir. Elevundersøkelsen 2017 : Analyse av Elevundersøkelsen, Foreldreundersøkelsen og lærerundersøkelsen. : NTNU Samfunnsforskning AS 2018 (ISBN 978-82-7570-507-3) 266 s. SAMFORSK
Untitled
|
|
25. |
Wendelborg, Christian; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir. Læringsmiljøprosjektet : Sluttrapport for evalueringen av Læringsmiljøprosjektet. : NTNU Samfunnsforskning AS 2018 (ISBN 978-82-7570-561-5) 68 s. SAMFORSK
Untitled
|
2017
|
26. |
Buland, Trond Hallgeir; Mathiesen, Ida Holth. Nettverksledelse for bedre samhandling i offentlig sektor En studie av Mission Possible-nettverket på Sunnmøre. Stavanger: IRIS - International Research Institute of Stavanger 2017 (ISBN 978-82-490-0881-0) 84 s. NORCE NTNU
Untitled
|
|
27. |
Buland, Trond Hallgeir; Mathiesen, Ida Holth; Mordal, Siri; Solberg, Astrid. Samarbeid mellom NAV og fylkeskommunen om å hindre frafall fra videregående skole - Utfordringer og gode grep. Stavanger: IRIS 2017 (ISBN 978-82-490-0883-4) 68 s. NORCE NTNU SINTEF
Untitled
|
|
28. |
Emstad, Anne Berit; Buland, Trond Hallgeir. Skolevurdering som verktøy for utvikling. I: Ledelse i fremtidens skole. Fagbokforlaget 2017 ISBN 978-82-450-2016-8. s. 293-316 NTNU
Untitled
|
2016
|
29. |
Buland, Trond Hallgeir. Så kom deg opp av senga og hut deg hit, ellers henter jeg deg!. Adresseavisen 2016 NTNU
Untitled
|
|
30. |
Buland, Trond Hallgeir. «Æ SKJØNNE ITJ, Æ VÅKNE OPP KVAR DAG Å VIL BLI NÅ NYTT Æ» - Yrkesorientering på ungdomstrinnet. Yrkesrelevant opplæring - fra dag en; 2016-02-02 - 2016-02-02 NTNU
Untitled
|
|
31. |
Buland, Trond Hallgeir. Å bevege det ubevegelige. Implementering av vurdering for læring. I: Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling.. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215025889. s. 91-105 NTNU
Untitled
|
|
32. |
Buland, Trond Hallgeir; Langseth, Inger Dagrun. Foreldre og foresatte - fra tilskuer til støttespiller?. I: Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling.. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215025889. s. 230-249 NTNU
Untitled
|
|
33. |
Buland, Trond Hallgeir; Mathiesen, Ida Holth; Mordal, Siri. Kontaktlæreren - en ubrukt ressurs i karriereveiledningen?. Veilederforum.no 2016 NTNU SINTEF NORCE
Untitled
|
|
34. |
Haugum, Margrete Hembre; Mathiesen, Ida Holth; Buland, Trond Hallgeir; Carlsson, Espen. Mangfold for innovasjon - Om etnisitet og kjønn i videregående opplæring og næringsutvikling i Nord-Trøndelag. Steinkjer: Trøndelag forskning og utvikling 2016 (ISBN 978-82–7732–242-1) 106 s. NORCE NTNU TFoU
Untitled
|
|
35. |
Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir. Involverte elever og relevante vurderingsoppgaver. I: Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling.. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215025889. s. 211-229 NTNU
Untitled
|
|
36. |
Sandvik, Lise Vikan; Buland, Trond Hallgeir; Engvik, Gunnar. FIVIS: Problemstillinger, metoder og datakilder. I: Vurderingskompetanse i skolen. Praksis, læring og utvikling.. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215025889. s. 295-323 NTNU
Untitled
|
2015
|
37. |
Buland, Trond Hallgeir. Fra råd til læring - "Æ skjønne itj, æ våkne opp kvar dag å vil bli nå nytt æ". Rådgiverkonferanse i Finnmark; 2015-11-17 NTNU
Untitled
|
|
38. |
Buland, Trond Hallgeir. Intet menneske er en øy Frafall og arbeid mot frafall i skolen, og hvorfor alt henger sammen med alt?. Prosjektsamling Mission Possible; 2015-04-28 - 2015-04-29 NTNU
Untitled
|
|
39. |
Buland, Trond Hallgeir. Ny forskning om karriereveiledning og rådgivning i grunnopplæringa. Samling for rådgiverkoordinatorer 2015; 2015-01-27 - 2015-01-28 NTNU
Untitled
|
|
40. |
Buland, Trond Hallgeir. Status og utviklingsområder for rådgivningen i skolen. Skolens rådgivning i utvikling; 2015-05-12 - 2015-05-12 NTNU
Untitled
|
|
41. |
Buland, Trond Hallgeir. «æ skjønne itj, æ våkne opp kvar dag å vil bli nå nytt æ» - Skolens rådgivning på vei mot framtida?. Rådgiversamling i Hedmark; 2015-12-01 - 2015-12-02 NTNU
Untitled
|
|
42. |
Buland, Trond Hallgeir. "Æ skjønne itj, æ våkne opp kvar dag å vil bli nå nytt æ" - Om ungdoms valg av utdanning og yrke. Seminar for opplæringskontorer i Sør-Trøndelag; 2015-12-02 - 2015-12-02 NTNU
Untitled
|
|
43. |
Buland, Trond Hallgeir. Æ skjønne itj, æ våkne opp kvar dag å vil bli nå nytt æ Om ungdoms valg og skolens rådgivning. Skolelederkonferansen Ledelse og kvalitet i skolen; 2015-02-05 - 2015-02-06 NTNU
Untitled
|
|
44. |
Buland, Trond Hallgeir; Bungum, Brita; Dahl, Thomas. Omvalg - løsning eller symptom? - Rapport fra studie av omvalg i videregående skole i Sør-Trøndelag fylkeskommune. Trondheim: NTNU Program for lærerutdanning 2015 (ISBN 978-82-7923-071-7) 68 s. NTNU
Untitled
|
|
45. |
Falch, Torberg; Buland, Trond Hallgeir. – Ressurssterke foreldre vil fortsette å hjelpe barna sine. Rogalands avis [Avis] 2015-10-21 NTNU
Untitled
|
|
46. |
Falch, Torberg; Buland, Trond Hallgeir; Nordahl, Thomas. – Leksefri er å fortelle foreldre at de ikke trengs. Dagsavisen.no [Internett] 2015-10-21 HINN NTNU
Untitled
|
|
47. |
Mordal, Siri; Buland, Trond Hallgeir; Mathiesen, Ida Holth. Rådgiverrollen, mellom tidstyv og grunnleggende ferdighet. Trondheim: SINTEF Teknologi og Samfunn 2015 (ISBN 978-82-14-05793-5) 127 s. NORCE NTNU SINTEF
Untitled
|
|
48. |
Stiberg-Jamt, Rune; Emstad, Anne Berit; Buland, Trond Hallgeir; Meltevik, Stine; Furrebø, Susan. Evaluering av ordningen med ekstern skolevurdering. Kristiansand: Osford Research 2015 108 s. NTNU
Untitled
|
2014
|
49. |
Buland, Trond Hallgeir. Alt flyter og alt er mulig? Om valg av utdanning og yrke og skolens rolle. Rådgiversamling for Trondheims-regionen; 2014-05-14 - 2014-05-14 NTNU
Untitled
|
|
50. |
Buland, Trond Hallgeir. Alt flyter og alt er mulig? Om yrkesvalg og skolens rådgivning. Seminar om karriereveildening; 2014-03-21 - 2014-03-21 NTNU
Untitled
|