2023
|
1. |
Goga, Nina. Greta Thunberg (Glossary of Climate Literature(s) and Climate Literacy Term). HVL
Untitled
|
|
2. |
Goga, Nina. Invitasjoner til dialoger om naturvern, klimatiltak og vilkår for miljøvennlig forbruk i tre barnelitterære tekster. I: Økokritiske dialoger: Innganger til arbeid med bærekraft i lærerutdanningen. Universitetsforlaget 2023 ISBN 9788215067131. HVL
Untitled
|
|
3. |
Goga, Nina. Realisering av barns rettigheter i bøker nominert til Bokslukerprisen 2021/2022. Barn – forskning om barn og barndom i Norden 2023 ;Volum 41.(1) s. 54-71 HVL
Untitled
|
|
4. |
Goga, Nina; Guanio-Uluru, Lykke Harmony Alara; Hallås, Bjørg Oddrun; Høisæter, Sissel Margrethe; Nyrnes, Aslaug; Rimmereide, Hege Emma. Ecocritical dialogues in teacher education.. Environmental Education Research 2023 ;Volum 29.(10) s. 1430-1442 HVL
Untitled
|
|
5. |
Goga, Nina; Guanio-Uluru, Lykke Harmony Alara; Kleveland, Kristine; Rimmereide, Hege Emma. Introduksjon til økokritiske dialoger. I: Økokritiske dialoger: Innganger til arbeid med bærekraft i lærerutdanningen. Universitetsforlaget 2023 ISBN 9788215067131. s. 9-25 HVL UiO
Untitled
|
|
6. |
Goga, Nina; Guanio-Uluru, Lykke Harmony Alara; Kleveland, Kristine; Rimmereide, Hege Emma. Økokritiske dialoger: Innganger til arbeid med bærekraft i lærerutdanningen. Universitetsforlaget 2023 (ISBN 9788215067131) 207 s. NTNU HVL UiO
Untitled
|
|
7. |
Goga, Nina; Pujol-Valls, Maria; Agostini, Rebecca; Carolo, Debora; Nai, Giulia; Silvestrini, Giulia; Sardella, Ilaria. Picturebook dialogues about environmental and social (in)justice. Climate Literacy in Education 2023 ;Volum 1.(2) HVL
Untitled
|
|
8. |
Stengrundet, Elin; Ulland, Gro; Goga, Nina. Eco-Critical thinking and dialogue in and about Norwegian picturebook Verden sa ja (2018, The world said yes) by Kaia Dahle Nyhus . Environmental Humanities Conference 2023: Recent Approaches to Environmental Humanities. Literary and Cultural Reflections on the Human and More-Than-Human World; 2023-11-17 - 2023-11-19 HVL
Untitled
|
2022
|
9. |
Campagnaro, Marnie; Goga, Nina. Material Green Entanglements: Research on Student Teachers’ Aesthetic and Ecocritical Engagement with Picturebooks of Their Own Choice. International Research in Children's Literature (IRCL) 2022 ;Volum 15.(3) s. 308-322 HVL
Untitled
|
|
10. |
Goga, Nina. Awarded role models – various ways to take action. The Environmental Turn in the Study of Children’s and Young Adult Literature; 2022-06-17 - 2022-06-19 HVL
Untitled
|
|
11. |
Goga, Nina. Gjøre hva og hvordan? Ny svensk faglitteratur for barn og unge om miljø- og klimaspørsmål i lys av FNs barnekonvensjon. Barnboken 2022 ;Volum 45. s. - HVL
Untitled
|
|
12. |
Khateeb, Ahmed Akef. Barnelitterære landskapskonstruksjoner. Økokritiske lesninger av tre danningsfortellinger.. Bergen: Høgskulen på Vestlandet 2022 (ISBN 978-82-93677-97-0) 257 s. HVL
Untitled
|
|
13. |
Sageidet, Barbara Maria; Bergan, Veronica; Lynngård, Anne Myklebust; Heggen, Marianne Presthus; Utsi, Tove Aagnes; Kleemann, Carola; Grindheim, Liv Torunn; Goga, Nina; Nylund, Maritha Berger; Nappen, Kari Grutle; Bjørlykke, Yngvild; Bøe, Kari Wallem; Krempig, Inger Wallem; Midtbø, Ida Lervik. Being and becoming eco-citizens – Preliminary research results to promote more sustainable practices in kindergartens. 30th EECERA Annual Conference; 2022-08-23 - 2022-08-26 UIS HVL UiT
Untitled
|
2021
|
14. |
Campagnaro, Marnie; Goga, Nina. Green Dialogues and Digital Collaboration on Nonfiction Children’s Literature. Journal of Literary Education 2021 ;Volum 4. s. 96-114 HVL
Untitled
|
|
15. |
Goga, Nina. A is for … awareness. Fostering interspecies awareness through nonfiction ABC picturebooks. I: Verbal and visual strategies in nonfiction picturebooks. Theoretical and analytical approaches. Universitetsforlaget 2021 ISBN 9788215042459. s. 174-188 HVL
Untitled
|
|
16. |
Goga, Nina. Hva er greia med å engasjere barn og unge? En undersøkelse av hvordan voksne bokmeldere og formidlere vurderer oppfordringer til handling i sakprosa for barn om miljø- og klimaspørsmål. Barnelitterært forskningstidsskrift 2021 ;Volum 12.(1) HVL
Untitled
|
|
17. |
Goga, Nina. Hva gjør vi med litteraturpensumet når norskfaget skal være med på å fremme bærekraftig utvikling. I: Norsk litterær årbok 2021. Det Norske Samlaget 2021 ISBN 9788234005619. s. 169-189 HVL
Untitled
|
|
18. |
Goga, Nina. “I felt like a tree lost in a storm”—The Process of Entangled Knowing, Becoming, and Doing in Beatrice Alemagna's Picturebook Un grande giorno di niente (2016). I: Plants in Children’s and Young Adult Literature. Routledge 2021 ISBN 9781000469141. s. 130-140 HVL
Untitled
|
|
19. |
Goga, Nina. Jo Tenfjord, 1918–2007. HVL
Untitled
|
|
20. |
Goga, Nina. Skandinavisk sakprosa for barn og unge om plast og klima. I: På tværs af Norden. Økokritiske strømninger i nordisk børne- og ungdomslitteratur. Nordisk ministerråd 2021 ISBN 9789289367424. s. 22-30 HVL
Untitled
|
|
21. |
Goga, Nina; Iversen, Sarah Hoem; Teigland, Anne-Stefi. Verbal and visual strategies in nonfiction picturebooks. Theoretical and analytical approaches. Universitetsforlaget 2021 (ISBN 9788215042459) 292 s. HVL
Untitled
|
|
22. |
Goga, Nina; Iversen, Sarah Hoem; Teigland, Anne-Stefi. Introduction. I: Verbal and visual strategies in nonfiction picturebooks. Theoretical and analytical approaches. Universitetsforlaget 2021 ISBN 9788215042459. HVL
Untitled
|
|
23. |
Goga, Nina; Larsen, Marianne Eskebæk. På tværs af Norden. Økokritiske strømninger i nordisk børne- og ungdomslitteratur. Nordisk ministerråd 2021 (ISBN 9789289367424) 135 s. HVL
Untitled
|
|
24. |
Goga, Nina; Strandos, Ingeborg. Korleis kan norsklæraren bidra til at barn og unge utviklar kompetanse om berekraft?. I: Komplementerende kunnskap i grunnskolelærerutdanningene. Universitetsforlaget 2021 ISBN 9788215051383. s. 111-126 HVL
Untitled
|
|
25. |
Guanio-Uluru, Lykke; Goga, Nina; Hallås, Bjørg Oddrun; Høisæter, Sissel Margrethe; Nyrnes, Aslaug; Rimmereide, Hege Emma. Ecocritical Dialogues. ASLE 2021 EMERGENCE/Y; 2021-07-29 - 2021-08-05 HVL UiB
Untitled
|
2020
|
26. |
Bjørlo, Berit Westergaard; Goga, Nina. Bildebokanalyse. I: Master i norsk. Metodeboka 1. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215032306. s. 62-79 HVL
Untitled
|
|
27. |
Goga, Nina. Betyr det egentlig noe for klima hva barn og unge leser?. Se og Les 2020; 2020-02-11 - 2020-02-12 HVL
Untitled
|
|
28. |
Goga, Nina. Children's Literature and Imaginative Geography. Edited by Aïda Hudson. International Research in Children's Literature (IRCL) 2020 HVL
Untitled
|
|
29. |
Goga, Nina. Claudia Nelson and Anne Morey, Topologies of the Classical World in Children's Fiction: Palimpsests, Maps, and Fractals. Barnboken 2020 HVL
Untitled
|
|
30. |
Goga, Nina. Hvordan kan sakprosabøker skape engasjement for lesing, og hvordan kan lærere bruke sakprosa i klasserommet? På hvilken måte kan sakprosa bidra til mer kritisk refleksjon?. Se og Les 2020 - forseminar; 2020-02-10 - 2020-02-10 HVL
Untitled
|
|
31. |
Goga, Nina. Verbal and Visual Informational Strategies in Non-Fiction Books Awarded and Mentioned by the Bologna Ragazzi Award 2009-2019. I: NON-FICTION PICTUREBOOKS Sharing Knowledge as an Aesthetic Experience. Edizioni ETS 2020 ISBN 9788846757012. s. 51-68 HVL
Untitled
|
|
32. |
Goga, Nina. Økokritiske perspektiv på representasjoner av skog i skandinavisk barnelitteratur. I: Globalt: Svensklärarföreningens årsskrift 2019. Natur och kultur 2020 ISBN 9789127458826. s. 113-129 HVL
Untitled
|
|
33. |
Goga, Nina; Pujol-Valls, Maria. Ecocritical Engagement with Picturebook through Literature Conversations about Beatrice Alemagne’s On a Magical Do-Nothing Day. Sustainability 2020 ;Volum 12.(18) HVL
Untitled
|
|
34. |
Goga, Nina; Roos, Merethe. Leder 3/20 Temanummer om bærekraft og livsmestring. Norsk pedagogisk tidsskrift 2020 ;Volum 104.(3) s. 223-225 HVL USN
Untitled
|
|
35. |
Hauge, Kjellrun Hiis; Goga, Nina; Vågenes, Vibeke; Bergersen, Ane; Eidsvik, Erlend; Heggen, Marianne Presthus. FNs bærekraftsmål i lærerutdanningene – erfarte muligheter og utfordringer ved HVL. Bærekraftskonferansen i Bergen, Day Zero; 2020-02-05 - 2020-02-07 HVL
Untitled
|
|
36. |
Heggen, Marianne Presthus; Sageidet, Barbara Maria; Bergan, Veronica; Goga, Nina; Grindheim, Liv Torunn; Krempig, Inger Wallem; Lynngård, Anne Myklebust; Utsi, Tove Aagnes. Being and becoming ecocitizens. Forskerforum BARNkunne, online meeting; 2020-03-20 - 2020-03-20 HVL UIS UiT
Untitled
|
|
37. |
Sageidet, Barbara Maria; Heggen, Marianne Presthus; Bergan, Veronica; Utsi, Tove Aagnes; Krempig, Inger Wallem; Grindheim, Liv Torunn; Bøe, Kari Wallem; Goga, Nina; Lynngård, Anne Myklebust; Nappen, Kari Grutle; Lynngård, Johanne; Maison, Lea Marie; Crisostomo, Anita Tvedt; Kaldhusseter, Remi; Knudsen, Sissel. Children as eco-citizens – field work experiences and quandaries with the participatory design. Norsk Barnehageforskningskonferanse 2020; 2020-09-28 - 2020-09-30 UIS HVL UiT
Untitled
|
2019
|
38. |
Goga, Nina. Bærekraftig utvikling gjelder ikke norskfaget. Vårt Land [Avis] 2019-06-15 HVL
Untitled
|
|
39. |
Goga, Nina. Day Zero UiB programpost 5. Veien framover: SDG 4 og lærerutdanningen. Day Zero UiB programpost 5. Veien framover: SDG 4 og lærerutdanningen; 2019-02-06 - 2019-02-06 HVL
Untitled
|
|
40. |
Goga, Nina. «Du kan vinne et kamera» Litteraturformidling i konkurranseformat i tXt-aksjonen. I: Litteraturformidlingens arenaer og praksiser. Cappelen Damm Akademisk 2019 ISBN 978-82-02-58469-6. s. 79-92 HVL
Untitled
|
|
41. |
Goga, Nina. Ecocritical literature conversations in the Norwegian five-year teacher-training master programme. IRSCL; 2019-08-14 - 2019-08-18 HVL
Untitled
|
|
42. |
Goga, Nina. Home is outdoors: A study of award-winning Norwegian picturebooks. Ricerche di Pedagogia e Didattica 2019 ;Volum 14.(2) s. 145-174 HVL
Untitled
|
|
43. |
Goga, Nina. Hvordan kan vi analysere sakprosa for barn og unge?. Sakprosa 2019 ;Volum 11.(3) s. - HVL
Untitled
|
|
44. |
Goga, Nina. Økokritiske litteratursamtaler – en arena for økt bevissthet om økologisk samspill?. Acta Didactica Norden (ADNO) 2019 ;Volum 13.(2) s. - HVL
Untitled
|
|
45. |
Goga, Nina; Johansen, Anders. Pålitelig kunnskap, engasjerende språk. Sakprosa 2019 HVL UiB
Untitled
|
|
46. |
Guanio-Uluru, Lykke; Goga, Nina. Ecocritical Perspectives on Nordic Children's and Young Adult Literature. Barnelitterært forskningstidsskrift 2019 ;Volum 10.(1) HVL
Untitled
|
|
47. |
Guanio-Uluru, Lykke; Goga, Nina. Økokritisk litteratursirkel. Fagdag om bærekraftig utvikling i lærerutdanningen; 2019-05-06 - 2019-05-06 HVL
Untitled
|
|
48. |
Heggen, Marianne Presthus; Sageidet, Barbara Maria; Goga, Nina; Grindheim, Liv Torunn; Bergan, Veronica; Krempig, Inger Wallem; Utsi, Tove Aagnes; Lynngård, Anne Myklebust. Children as eco-citizens?. Nordic Studies in Science Education 2019 ;Volum 15.(4) s. 387-402 UiT HVL UIS
Untitled
|
|
49. |
Heggen, Marianne Presthus; Sageidet, Barbara Maria; Utsi, Tove Aagnes; Lynngård, Anne Myklebust; Grindheim, Liv Torunn; Goga, Nina; Krempig, Inger Wallem. Children as eco-citizens?. EECERA; 2019-08-20 - 2019-08-23 HVL UIS UiT
Untitled
|
2018
|
50. |
Bjørlo, Berit Westergaard. Ord og bilder på vandring. Bildebøker som gjenskaper dikt og bildekunst. : Universitetet i Bergen 2018 (ISBN 978-82-308-3608-8) 287 s. HVL UiB
Untitled
|