2020
|
1. |
Kanestrøm, Endre; Taraldsen, Eldar. Å gjøre mer av det elever ikke lykkes med, må være dårlig anvendelse av skolens skrinne budsjett Debatt: Resultatorienteringen i skolen gjør det vanskelig for lærere å skape en god skolekultur for alle elever. Utdanningsnytt.no 2020 NORD
Untitled
|
|
2. |
Vestheim, Ole Petter; Kanestrøm, Endre. Lærermangel - et rekrutteringsproblem?. trønderdebatt.no 2020 NTNU NORD
Untitled
|
|
3. |
Vestheim, Ole Petter; Kanestrøm, Endre. Nasjonale prøver: Iveren etter gode resultater har sin pris. Adressavisen 2020 NORD NTNU
Untitled
|
|
4. |
Vestheim, Ole Petter; Kanestrøm, Endre. Testing i skolen: Hva skal evalueres og ikke?. www.adressa.no 2020 NTNU NORD
Untitled
|
2018
|
5. |
Kanestrøm, Endre; Taraldsen, Eldar. Marionettepedagogikk: Opplæringslovens formål betinger frihet og en indrestyrt utvikling av skolekulturen. I: Marionetteskolen. Cappelen Damm Akademisk 2018 ISBN 9788202569518. s. 15-29 NORD
Untitled
|
|
6. |
Taraldsen, Eldar; Kanestrøm, Endre. Innledning. I: Marionetteskolen. Cappelen Damm Akademisk 2018 ISBN 9788202569518. s. 11-14 NORD
Untitled
|
|
7. |
Taraldsen, Eldar; Kanestrøm, Endre. Marionetteskolen. Cappelen Damm Akademisk 2018 (ISBN 9788202569518) 228 s. NORD
Untitled
|
|
8. |
Taraldsen, Eldar; Kanestrøm, Endre. Marionetteskolen. Skoleseminar under Forskningsdagene; 2018-09-25 - 2018-09-25 NORD
Untitled
|
|
9. |
Taraldsen, Eldar; Kanestrøm, Endre. Ytrestyrt eller indrestyrt pedagogisk praksis. I: Marionetteskolen. Cappelen Damm Akademisk 2018 ISBN 9788202569518. s. 217-224 NORD
Untitled
|
2016
|
10. |
Taraldsen, Eldar; Kanestrøm, Endre. Pedagogikk eller mekanikk. Bedre Skole 2016 ;Volum 107972.(4) s. 84-88 NORD
Untitled
|
2015
|
11. |
Bones, Øyvind; Taraldsen, Eldar; Kanestrøm, Endre; Sakshaug, Kjærsti Vekseth; Asp, Pål. Egge-modellen vekker oppsikt: Reportasje/intervju om Egge-modellen der en ny undervisningsmodell for grunnskolen er utviklet og gjennomført som aksjonsforskningsstudie ved Egge Barneskole med gode resultater i et samarbeid mellom Egge Barneskole og Høgskolen i Nord-Trøndelag. Studien er presentert i "Spesialpedagogikk" nr.07-2014 s.12-17. www.steinkjer-avisa.no 2015 (6) s. jfr.- NORD
Untitled
|
|
12. |
Kanestrøm, Endre; Grandemo, Liv Iren; Holmen, Heidi Kristin; Thorshaug, Arve; Myhre, Hege; Taraldsen, Eldar. Hva vil politikerne? Innlegg omkring HiNTs stilling i forhold til strukturendringer i UH-sektoren med oppfordring til regionens politikere om å komme på banen.. Trønder-avisa 2015 ;Volum 20000.(34) s. 33-33 NTNU NORD
Untitled
|
|
13. |
Kanestrøm, Endre; Taraldsen, Eldar. I skyggen av Opplæringslova. Trønder-avisa 2015 ;Volum 19000.(216) s. 3-3 NORD NTNU
Untitled
|
|
14. |
Kanestrøm, Endre; Taraldsen, Eldar. Kan pedagogikk bli mekanikk?. Trøndelagskonferansen 2015; 2015-10-22 - 2015-10-23 NORD NTNU
Untitled
|
|
15. |
Kanestrøm, Endre; Taraldsen, Eldar. Spesialpedagogiske perspektiver. Inderøy og Levanger: Norsk Pedagogisk Forlag og Høgskolen i Nord-Trøndelag 2015 (ISBN 978-82-93468-01-1) 168 s. NORD NTNU
Untitled
|
|
16. |
Kanestrøm, Endre; Taraldsen, Eldar. Å begripe sin egen rolle og identitet som lærer. I: Lærerens underlige verden. Inderøy, Norge: Norsk Pedagogisk Forlag og Høgskolen i Nord-Trøndelag 2015 ISBN 9788293468004. s. 17-20 NORD NTNU
Untitled
|
|
17. |
Kanestrøm, Endre; Taraldsen, Eldar. Å begripe sin egen rolle og identitet som speialpedagog. I: Spesialpedagogiske perspektiver. Inderøy og Levanger: Norsk Pedagogisk Forlag og Høgskolen i Nord-Trøndelag 2015 ISBN 978-82-93468-01-1. s. 11-13 NORD NTNU
Untitled
|
|
18. |
Taraldsen, Eldar; Kanestrøm, Endre. Hva vil vi med utdanningene? -Kronikk om universitets- og høgskolereformen. Fremsnakker et midtnorsk profesjonsuniversitet - HiNT, HiST, NTNU og DMMH.. Trønder-avisa 2015 ;Volum 20500.(114) s. 3-3 NORD
Untitled
|
|
19. |
Taraldsen, Eldar; Kanestrøm, Endre. Marionettepedagogikk og klok praksis. FoU i praksis; 2015-04-09 - 2015-04-10 NORD
Untitled
|
|
20. |
Taraldsen, Eldar; Kanestrøm, Endre; Sakshaug, Kjærsti Vekseth; Asp, Pål. Skoler i Steinkjer blir lagt merke til. www.steinkjer.kommune.no 2015 NORD
Untitled
|
|
21. |
Taraldsen, Eldar; Kanestrøm, Endre; Thorshaug, Arve. Lærerens underlige verden. Inderøy, Norge: Norsk Pedagogisk Forlag og Høgskolen i Nord-Trøndelag 2015 (ISBN 9788293468004) 168 s. NORD NTNU
Untitled
|
|
22. |
Telhaug, Alfred Oftedal; Kanestrøm, Endre; Taraldsen, Eldar. Progressiv og essayistisk pedagogikk -Et særdeles utfordrende innlegg i norsk pedagogisk debatt, der forfatterne ønsker seg sydende begeistring og brennende engasjement i klasserom og forelesningssaler.. Utdanning 2015 ;Volum 150241.(2) s. 38-38 NORD NTNU
Untitled
|
2014
|
23. |
Johansen, Oddbjørn; Bulling, Ingunn Skjesol; Kanestrøm, Endre. Samhandling rundt barn og unge med sammensatte behov i Overhalla kommune (SARBU) : sluttrapport. Høgskolen i Nord-Trøndelag 2014 (ISBN 978-82-7456-724-5) 43 s. Høgskolen i Nord-Trøndelag. Rapport(100) NORD
Untitled
|
|
24. |
Kanestrøm, Endre; Taraldsen, Eldar. Essayet: Den profesjonelle lærer. I: Å lete etter det skjulte i bokserien "Den profesjonelle lærer". Inderøy: Norsk Pedagogisk Forlag 2014 ISBN 9788299856348. s. 13-28 NORD NTNU
Untitled
|
|
25. |
Kanestrøm, Endre; Taraldsen, Eldar. SAL-Studentaktive Arbeidsmodeller i Lærerutdanningen. I: Spesialpedagogisk entré, -ulike innganger til spesialpedagogisk arbeid. Inderøy og Levanger: Norsk Pedagogisk Forlag og Høgskolen i Nord-Trøndelag 2014 ISBN 978-82-998563-8-6. s. 13-15 NORD NTNU
Untitled
|
|
26. |
Kanestrøm, Endre; Taraldsen, Eldar. Å lete etter det skjulte i bokserien "Den profesjonelle lærer". Inderøy: Norsk Pedagogisk Forlag 2014 (ISBN 9788299856348) 52 s. NORD
Untitled
|
|
27. |
Kanestrøm, Endre; Taraldsen, Eldar; Olsen, Ninni Rotmo. Spesialpedagogisk entré, -ulike innganger til spesialpedagogisk arbeid. Inderøy og Levanger: Norsk Pedagogisk Forlag og Høgskolen i Nord-Trøndelag 2014 (ISBN 978-82-998563-8-6) 354 s. NORD
Untitled
|
|
28. |
Steinsholt, Kjetil; Kanestrøm, Endre; Taraldsen, Eldar. Profesjonell lærer -muligheter og begrensninger. Bok 2 i serien: Den profesjonelle lærer. Inderøy: Norsk Pedagogisk Forlag 2014 (ISBN 9788299856355) 84 s. NORD NIH
Untitled
|
|
29. |
Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Kanestrøm, Endre; Taraldsen, Eldar. Klasseledelsens blindflekker. -om uro, klasseledelse og ny-enkel pedagogikk. Bok 3 i serien "Den profesjonelle lærer". Inderøy: Norsk Pedagogisk Forlag 2014 (ISBN 978-82-998563-6-2) 84 s. NORD NTNU UiO
Untitled
|
|
30. |
Taraldsen, Eldar; Kanestrøm, Endre. Ettertanker - en pedagogisk selfie. I: Klasseledelsens blindflekker. -om uro, klasseledelse og ny-enkel pedagogikk. Bok 3 i serien "Den profesjonelle lærer". Inderøy: Norsk Pedagogisk Forlag 2014 ISBN 978-82-998563-6-2. s. 84-84 NORD NTNU
Untitled
|
|
31. |
Taraldsen, Eldar; Kanestrøm, Endre. Skolens liv og lære Misforholdet mellom Opplæringslovens krav om å vise elevene tillit og respekt og den økende objektiveringen av elevene (og lærerne) innenfor norsk skoleutvikling. Trønder-avisa 2014 ;Volum 20500.(216) s. 3-3 NORD NTNU
Untitled
|
|
32. |
Taraldsen, Eldar; Kanestrøm, Endre. Studenter fra HiNT forfattet egen lærebok. Studentene på Spesialpedagogikk 1, Musikk og Kunst og Håndverk ved Høgskolen i Nord-Trøndelag har dokumentert og offentliggjort sin egen læringsreise gjennom boken "Spesialpedagogisk entré - ulike innganger til spesialpedagogisk arbeid". Adressa.no (kopi hos intervjuobjekt) [Internett] 2014-11-27 NORD
Untitled
|
|
33. |
Taraldsen, Eldar; Kanestrøm, Endre; Sakshaug, Kjærsti Vekseth; Asp, Pål. Egge-modellen. Spesialpedagogikk 2014 ;Volum 4500.(7) s. 12-17 NORD
Untitled
|
2012
|
34. |
Taraldsen, Eldar; Kanestrøm, Endre. Pedagogisk basiskunnskap (1.del av SAL-prosjektet - en 3-årig aksjonsforskningsstudie for å utvikle studentaktive arbeidsmodeller i lærerutdanningen). Inderøy: Norsk pedagogisk forlag 2012 (ISBN 978-82-998563-3-1) 160 s. NORD NTNU
Untitled
|
|
35. |
Taraldsen, Eldar; Kanestrøm, Endre; Leknes, Bjørnar Olav. Lansering av boka "Pedagogisk Basiskunnskap" ved Høgskolen i Nord-Trøndelag 22.11.2012. Intervju med redaktør Eldar Taraldsen og forfatter og student Ida Aunan Ulvik: http://www.hint.no/aktuelt/nyheter /laererstudenter_med_boklansering. http://www.hint.no/aktuelt/nyheter/laererstudenter_med_bokla [Internett] 2012-11-19 NORD NTNU
Untitled
|
2009
|
36. |
Selboe, Aud; Kanestrøm, Endre. Kjønna møteplasser – et segregert ungdomstiltak i integrasjonens tjeneste. Program for barnevernpedagogutdanning: Høgskolen i Sør-Trøndelag 2009 (ISBN 978-82-7877-200-3) 12 s. NTNU
Untitled
|
2008
|
37. |
Kanestrøm, Endre; Bromstad, Eldar. Mobilisering av ansvar. Aksjonsretta tilnærming. Trondheim: NAKU 2008 25 s. NTNU
Untitled
|
|
38. |
Selboe, Aud; Kanestrøm, Endre; Bromstad, Eldar. Prosjekt medborgerskap. Trondheim: NAKU - Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemning 2008 19 s. NTNU
Untitled
|
2005
|
39. |
Kanestrøm, Endre. Heftige rytmer på Stiklestad - Musikk som forebyggende, sosialpedagogisk, virkemiddel for barn og unge. Trønder-Avisa [Avis] 2005-03-19 NORD NTNU
Untitled
|
|
40. |
Kanestrøm, Endre. Hva er primæroppgaven til PPT. Kurs for ansatte i Verdal kommune; 2005-05-03 - 2005-05-03 NORD NTNU
Untitled
|
|
41. |
Kanestrøm, Endre. Oppvekstmiljøet i Verdal - nye veier å gå. Prosjektet finansiert av Barne- og familiedepartementet, Nord-Trøndelag fylkeskommune og Verdal vekst AS: Verdal kommune erkjente uheldig samfunnsutvikling særlig innenfor oppvekstsektoren. Ved hjelp av aksjonsrettede, deltakende arbeidsmåter utviklet prosjektet tiltaksstrukturer for å gjenreise renomme og ønsket utvikling. Verdal i Nord-Trøndelag: Verdal kommune 2005 40 s. NORD NTNU
Untitled
|
|
42. |
Kanestrøm, Endre. Skal PPT være flue på veggen og vente på en ytrestyrt anledning - eller skal vi ta ballen?. Kurs for ansatte i Verdal kommune; 2005-06-05 - 2005-06-05 NORD NTNU
Untitled
|
|
43. |
Kanestrøm, Endre. Spæll i lag! - en mediepresentasjon våren 2005 der HiNT og Verdal kommune tilrettelegger studium for kulturskolelærere med profil innrettet mot ungdomskulturen med rock som virkemiddel. Verdal kommune Verdal 2005 NORD NTNU
Untitled
|
|
44. |
Kanestrøm, Endre. Spælle på lag - Nytt studium i samarbeid mellom Verdal kommune og Høgskolen i Nord-Trøndelag om kultur som tiltak innen folkehelsearbeidet. Adresseavisen [Avis] 2005-01-13 NORD NTNU
Untitled
|
|
45. |
Kanestrøm, Endre. Ungdom i Stiklestad vil ha tilbake tilbudene som forsvant - Idedugnad om oppvekstmiljø. Innherreds Folkeblad og Verdalingen [Avis] 2005-01-27 NORD NTNU
Untitled
|
|
46. |
Kanestrøm, Endre. "Ungdom i Stiklestad: Vil ha tilbake tilbudene som forsvant". Barn og unge i Stiklestad krets i Verdal kommune ble mobilisert til å utlede behov og ønsker om en aktiv fritid. Innherreds Folkeblad og Verdalingen [Avis] 2005-01-27 NORD NTNU
Untitled
|
|
47. |
Kanestrøm, Endre. Unikt kultursamarbeid - Nytt studium i samarbeid mellom Verdal kommune og Høgskolen i Nord-Trøndelag. Studium om kulturskolen som aktør i forhold til barn og unge som sliter i skolen. Trønder-Avisa [Avis] 2005-01-13 NORD NTNU
Untitled
|
|
48. |
Kanestrøm, Endre; Thorhus, Cathrine; Lines, Kåre Ingebrigt; Hovdal, Knut Arne. Kommunedemokrati i Innherred samkommune gjennom aktiv medvirkning. Verdal og Levanger: Verdal kommune og Høgskolen i Nord-Trøndelag 2005 19 s. NORD NTNU
Untitled
|
2004
|
49. |
Kanestrøm, Endre. Brosjyre om sosial mestring. Nr.1 - foreldrebrosjyre: Kritisk dømmekraft - oppførsel - sjøloppfatning. NORD NTNU
Untitled
|
|
50. |
Kanestrøm, Endre. Brosjyre om sosial mestring. Nr.2 - Barnehage. NORD NTNU
Untitled
|