2023
|
1. |
Kersting, Magdalena; Karlsen, Solveig; Ødegaard, Marianne; Olufsen, Magne; Kjærnsli, Marit; Suhr, Mai Lill. Studying the quality of inquiry-based teaching in science classrooms. A systematic video study of inquiry-based science teaching in primary and lower-secondary schools. International Journal of Science Education 2023 s. 1-22 HINN UiO UiT
Untitled
|
2021
|
2. |
Karlsen, Solveig; Kersting, Magdalena; Ødegaard, Marianne; Kjærnsli, Marit; Olufsen, Magne; Lunde, Mai Lill Suhr; Sæleset, Johannes. Kjennetegn på utforskende undervisning i naturfag. I: Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245038439. UiO UiT
Untitled
|
|
3. |
Kersting, Magdalena; Karlsen, Solveig; Ødegaard, Marianne; Kjærnsli, Marit; Olufsen, Magne; Lunde, Mai Lill Suhr; Sæleset, Johannes. Ulike dilemmaer knyttet til utforskende undervisning i naturfag. I: Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245038439. UiO UiT
Untitled
|
|
4. |
Kjærnsli, Marit; Olufsen, Magne; Bjørnsson, Julius Kristjan. Hva har betydning for elevenes læringsutbytte i naturfag?. I: Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245038439. UiO UiT
Untitled
|
|
5. |
Lunde, Mai Lill Suhr; Sæleset, Johannes; Karlsen, Solveig; Kjærnsli, Marit; Kersting, Magdalena; Olufsen, Magne; Ødegaard, Marianne. Hvordan vurdere undervisningskvalitet i naturfag. I: Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245038439. UiO UiT
Untitled
|
|
6. |
Lunde, Mai Lill Suhr; Sæleset, Johannes; Kjærnsli, Marit; Kersting, Magdalena; Karlsen, Solveig; Olufsen, Magne; Ødegaard, Marianne. Forskningsdesign og metode. I: Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245038439. UiO UiT
Untitled
|
|
7. |
Nilsen, Trude; Frøyland, Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Jorde, Doris; Korsager, Majken; Knain, Erik; Ødegaard, Marianne; Teig, Nani; Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Bungum, Berit; Løken, Marianne; Stadler, Matthias Gregor. Et kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skole. I: Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021. Universitetsforlaget 2021 ISBN 9788215045092. s. 207-260 UiO UiB NTNU MUS
Untitled
|
|
8. |
Olufsen, Magne; Lunde, Mai Lill Suhr; Kjærnsli, Marit. Praktiske aktiviteter i naturfag - muligheter for økt elevaktivitet og faglig fordypning?. I: Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245038439. UiO UiT
Untitled
|
|
9. |
Ødegaard, Marianne; Kjærnsli, Marit; Karlsen, Solveig; Kersting, Magdalena; Lunde, Mai Lill Suhr; Olufsen, Magne; Sæleset, Johannes. Tett på naturfag i klasserommet (Linking Instruction in Science & Student Impact). : Utdanningsdirektoratet 2021 113 s. UiO UiT
Untitled
|
|
10. |
Ødegaard, Marianne; Kjærnsli, Marit; Kersting, Magdalena. En studie av kvalitet i naturfagundervisning. I: Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245038439. UiO
Untitled
|
|
11. |
Ødegaard, Marianne; Kjærnsli, Marit; Kersting, Magdalena. Forord. I: Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245038439. UiO
Untitled
|
|
12. |
Ødegaard, Marianne; Kjærnsli, Marit; Kersting, Magdalena. Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 (ISBN 9788245038439) 290 s. UiO
Untitled
|
|
13. |
Ødegaard, Marianne; Kjærnsli, Marit; Kersting, Magdalena; Karlsen, Solveig; Lunde, Mai Lill Suhr; Olufsen, Magne; Sæleset, Johannes. Diskusjon - tettere på naturfag i klasserommet. I: Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245038439. UiO UiT
Untitled
|
2020
|
14. |
Jensen, Fredrik; Frønes, Tove Stjern; Kjærnsli, Marit; Roe, Astrid. Kapittel 2. Lesing i PISA 2000–2018: Norske elevers lesekompetanse i et internasjonalt perspektiv. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. s. 21-45 UiO
Untitled
|
|
15. |
Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Björnsson, Julius Kristjan; Pettersen, Andreas. Kapittel 9. Gir norsk skole alle elever like muligheter til å bli gode lesere?. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. s. 222-241 UiO
Untitled
|
|
16. |
Rasmussen, Ingvill; Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik; Ludvigsen, Sten Runar. Problemløsing ved samarbeid i PISA 2015: En diskusjon av rammeverket og norske elevers resultater. Acta Didactica Norden (ADNO) 2020 UiO
Untitled
|
|
17. |
Teig, Nani; Scherer, Ronny; Kjærnsli, Marit. Identifying patterns of students' performance on simulated inquiry tasks using PISA 2015 log‐file data. Journal of Research in Science Teaching 2020 ;Volum 57. s. 1400-1429 UiO
Untitled
|
2019
|
18. |
Jensen, Fredrik; Pettersen, Andreas; Frønes, Tove Stjern; Kjærnsli, Marit; Rohatgi, Anubha; Eriksen, Anna; Narvhus, Eva Kristin. PISA 2018. Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag.. Universitetsforlaget 2019 (ISBN 9788215037356) 32 s. UiO
Untitled
|
|
19. |
Karlsen, Solveig; Suhr Lunde, Mai Lill; Kjærnsli, Marit; Narvhus, Eva Kristin; Sæleset, Johannes; Ødegaard, Marianne. Utforskende aktiviteter og lærerens rolle på barne- og ungdomstrinnet. LISSI – Linking Instruction in Science and Student Impact. Hell-seminaret; 2019-11-13 - 2019-11-14 UiT UiO
Untitled
|
2018
|
20. |
Jensen, Fredrik; Mork, Sonja Merethe; Kjærnsli, Marit. En sammenligning av naturfagkompetanser i PISA-rammeverket 2015 og den norske læreplanen. I: Tjue år med TIMSS og PISA i Norge: Trender og nye analyser. Universitetsforlaget 2018 ISBN 978-82-15-03006-7. s. 94-127 UiO
Untitled
|
|
21. |
Kjærnsli, Marit. Betydningen av PISA. Agenda Magasin 2018 UiO
Untitled
|
|
22. |
Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik. Gir norsk skole like muligheter for alle?. Agenda Magasin 2018 UiO
Untitled
|
|
23. |
Oskarsson, Magnus; Kjærnsli, Marit; Sørensen, Helene; Eklöf, Hanna. Nordic students' interest and self-belief in science. I: Northern Lights on TIMSS and PISA 2018. Copenhagen: Nordic Council of Ministers: 2018 ISBN 978-92-893-5565-0. s. 95-122 UiO
Untitled
|
2016
|
24. |
Hopfenbeck, Therese Nerheim; Kjærnsli, Marit. Students' test motivation in PISA: the case of Norway. Curriculum Journal 2016 ;Volum 27.(3) s. 406-422 UiO
Untitled
|
|
25. |
Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit. Elevers oppfatninger av naturfagsundervisning. I: Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215027470. s. 94-107 UiO
Untitled
|
|
26. |
Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit. Holdninger til naturfag. I: Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215027470. s. 72- UiO
Untitled
|
|
27. |
Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik. Naturfag i PISA: Definisjon og oppgaver. I: Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215027470. s. 32-49 UiO
Untitled
|
|
28. |
Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik. PISA 2015 - Gjennomføring og noen sentrale funn. I: Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215027470. s. 11-32 UiO
Untitled
|
|
29. |
Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik. Resultater i naturfag. I: Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215027470. s. 49-72 UiO
Untitled
|
|
30. |
Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik. Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 (ISBN 9788215027470) 227 s. UiO
Untitled
|
|
31. |
Kjærnsli, Marit; Rohatgi, Anubha. Læringsmiljøet i skolen. I: Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215027470. s. 172-190 UiO
Untitled
|
|
32. |
Müller, Katharina; Prenzel, Manfred; Seidel, Tina; Schiepe-Tiska, Anja; Kjærnsli, Marit. Theoretical and Empirical Foundations for Investigating Classroom-Level Processes. I: Assessing Contexts of Learning. An International Perspective. Springer Publishing Company 2016 ISBN 978-3-319-45356-9. s. 423-447 UiO
Untitled
|
2014
|
33. |
Kjærnsli, Marit; Nortvedt, Guri A.; Jensen, Fredrik. Norske elevers kompetanse i problemløsing i PISA 2012. Oslo: Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo 2014 (ISBN 978-82-93292-02-9) 49 s. UiO
Untitled
|
2013
|
34. |
Kjærnsli, Marit. Naturfag i PISA. I: Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. Universitetsforlaget 2013 ISBN 978-82-15-02323-6. s. 157-177 UiO
Untitled
|
|
35. |
Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik. Læringsmiljøet i skolen. I: Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. Universitetsforlaget 2013 ISBN 978-82-15-02323-6. s. 261-276 UiO
Untitled
|
|
36. |
Kjærnsli, Marit; Olsen, Rolf Vegar. Feiltolkninger av PISA-data. Stavanger Aftenblad 2013 UiO
Untitled
|
|
37. |
Kjærnsli, Marit; Olsen, Rolf Vegar. Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. Universitetsforlaget 2013 (ISBN 978-82-15-02323-6) 324 s. UiO
Untitled
|
|
38. |
Kjærnsli, Marit; Olsen, Rolf Vegar. PISA 2012 - sentrale funn. I: Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. Universitetsforlaget 2013 ISBN 978-82-15-02323-6. s. 13-42 UiO
Untitled
|
|
39. |
Roe, Astrid; Kjærnsli, Marit. Resultater fra skolespørreskjemaet. I: Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. Universitetsforlaget 2013 ISBN 978-82-15-02323-6. s. 237-259 UiO
Untitled
|
2012
|
40. |
Angell, Carl; Kjærnsli, Marit. "Viking Rubrics" - Vurdering og koding av åpne oppgaver i internasjonale komparative studier. I: Kvalitet i norsk skole: Internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning. Universitetsforlaget 2012 ISBN 978-82-15-02004-4. s. 97-110 UiO
Untitled
|
|
41. |
Hopfenbeck, Therese Nerheim; Eklöf, Hanna; Kjærnsli, Marit. Hva vet vi om elevers testmotivasjon?Erfaringer fra internasjonale og nasjonale undersøkelser i Norge og Sverige. I: Kvalitet i norsk skole: Internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning. Universitetsforlaget 2012 ISBN 978-82-15-02004-4. s. 84-96 UiO
Untitled
|
|
42. |
Hopfenbeck, Therese Nerheim; Kjærnsli, Marit; Olsen, Rolf Vegar. Kvalitet i norsk skole: Internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning. Universitetsforlaget 2012 (ISBN 978-82-15-02004-4) 294 s. UiO
Untitled
|
|
43. |
Kjærnsli, Marit. Om naturfagundervisning i Norge og Verden – fra internasjonale undersøkelser. Seminar på naturfagsenteret, UiO; 2012-12-14 UiO
Untitled
|
|
44. |
Kjærnsli, Marit; Lie, Svein. Naturfag i PISA. Naturfag 2012 (1) s. 110-114 UiO
Untitled
|
|
45. |
Kjærnsli, Marit; Lie, Svein. Norske jenters og gutters framtidsplaner om realfagrelaterte yrker sett i et internajonalt perspektiv. Norsk pedagogisk tidsskrift 2012 (6) s. 491-505 UiO
Untitled
|
2011
|
46. |
Kjærnsli, Marit. Hva forteller PISA-resultatene oss om rekruttering til realfagene?. Det nytter! Nasjonal konferanse om rekruttering til realfag; 2011-03-28 UiO
Untitled
|
|
47. |
Kjærnsli, Marit. Hva kan PISA og andre internasjonale undersøkelser si om norsk skole?. Seminar for tillitsvalgte i Utdanningsforbundet Aust-Agder; 2011-03-14 UiO
Untitled
|
|
48. |
Kjærnsli, Marit. Hva kan vi lære av PISA?. Skoleledersamling i Oslo; 2011-01-25 UiO
Untitled
|
|
49. |
Kjærnsli, Marit. PISA 2009 i et nordisk perspektiv. Nordisk Råd; 2011-01-26 UiO
Untitled
|
|
50. |
Kjærnsli, Marit. PISA 2009: Norske resultater i et nordisk og internasjonalt perspektiv. Spredningskonferanse; 2011-03-29 - 2011-03-30 UiO
Untitled
|