2023
|
1. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Den aktive eleven - læreplanhistoriens røde tråd.. Bedre Skole 2023 (4) s. 20-25 UiO
Untitled
|
|
2. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Enkeltfag, tverrfag eller flerfag - et historisk læreplanperspektiv. Bedre Skole 2023 (2) s. 70-74 UiO
Untitled
|
2020
|
3. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Læreplanens generelle del - et historisk perspektiv.. Norsk pedagogisk tidsskrift 2020 ;Volum 104.(2) s. 206-217 UiO
Untitled
|
2019
|
4. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Fremtidens skole: Gjensyn med vitenskapssentrert læreplantenkning?. Norsk pedagogisk tidsskrift 2019 ;Volum 103.(1) s. 53-64 UiO
Untitled
|
2017
|
5. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Lokal læreplanvirksomhet: Fra desentraliseringsideologi til sentraliseringsstrategi. Bedre Skole 2017 (2) s. 57-61 UiO
Untitled
|
|
6. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Samme sak? Lokalt læreplanarbeid etter M87 og lokalt arbeid med læreplaner etter LK06.. Norsk pedagogisk tidsskrift 2017 ;Volum 101.(1) s. 57-67 UiO
Untitled
|
2016
|
7. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Skoleeierne og den lokale læreplanvirksomheten. Bedre Skole 2016 (1) s. 54-57 UiO
Untitled
|
2015
|
8. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Fagdidaktisk belysning av skolefag i endring. Bedre Skole 2015 (2) s. 41-45 UiO
Untitled
|
|
9. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor?. Gyldendal Akademisk 2015 (ISBN 978-82-05-48086-5) 295 s. UiO
Untitled
|
|
10. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Skolefag i læreplanreformer 1939 - 2013. Gyldendal Akademisk 2015 (ISBN 978-82-05-48019-3) 221 s. UiO
Untitled
|
2013
|
11. |
Karseth, Berit; Engelsen, Britt Ulstrup. Læreplanen for Kunnskapsløftet: Vekjente tråkk og nye spor. I: Reformtakter: Om fornyelse og stabilitet i grunnopplæringen. Universitetsforlaget 2013 ISBN 978-82-15-02138-6. s. 43-60 UiO
Untitled
|
2012
|
12. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Enkeltfag i flerfaglige og tverrfaglige opplegg. Fagdidaktikk i lærerutdanningen. Bedre Skole 2012 (3) s. 19-22 UiO
Untitled
|
|
13. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor. Gyldendal Akademisk 2012 (ISBN 978-82-05-42277-3) 300 s. UiO
Untitled
|
|
14. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Metodeorientering og læreplanlojalitet - fagdidaktikk i læreplaner for lærerutdanningen. Norsk pedagogisk tidsskrift 2012 ;Volum 96.(4 II) s. 258-268 UiO
Untitled
|
|
15. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Sentralt og lokalt styringsnivå i skolen - en presentasjon av konklusjoner fra ARK-prosjektet. Minneseminar for professor Erling Lars Dale; 2012-05-15 - 2012-05-15 UiO
Untitled
|
|
16. |
Sjøbakken, Ola Johan. Elevsamtalen som jevnlig dialog i et aksjonsforskningsperspektiv. Oslo: Det Utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo; Unipub 2012 300 s. USN UiO HINN
Untitled
|
2011
|
17. |
Dale, Eling Lars; Karseth, Berit; Engelsen, Britt Ulstrup. Kunnskapsløftets intensjoner, forutsetninger og operasjonaliseringer: En analyse av en reform. Sluttrapport. Universitetet i Oslo: Pedagogisk forskningsinstitutt. Oslo: Universitetet i Oslo 2011 182 s. UiO
Untitled
|
2010
|
18. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Lærer - kjenn ditt læreplanfag. Norsk pedagogisk tidsskrift 2010 ;Volum 94.(1) s. 41-52 UiO
Untitled
|
|
19. |
Samsing, Helle. En offiser og en gentleman - en studie om militær lederutvikling i et dannelsesperspektiv. Oslo: Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo 2010 89 s. FORSV UiO
Untitled
|
2009
|
20. |
Engelsen, Britt Ulstrup. En læreplanspesifikk lærerutdanning. Bedre Skole 2009 (2) s. 81-85 UiO
Untitled
|
|
21. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Et forskningsblikk på skoleeierne i implementeringen av Kunnskapsløftet og LK06. I: Læreplan i et forskningsperspektiv. Universitetsforlaget 2009 ISBN 978-82-15-01323-7. s. 62-115 UiO
Untitled
|
|
22. |
Engelsen, Britt Ulstrup; Karseth, Berit. Vzdelávací plán ve skolské reformé - pozmenený pohled na znalosti?. I: Vybrané otázky skolského managementu. Norská perspektiva. Masarykov Univerzita Brno: Muni Press 2009 ISBN 978-80-210-5078-5. s. 71-82 UiO
Untitled
|
2008
|
23. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Kunnskapsløftet og skoleeierne. Bedre Skole 2008 (4) s. 42-45 UiO
Untitled
|
2007
|
24. |
Engelsen, Britt Ulstrup; Karseth, Berit. Læreplan for Kunnskapsløftet - et endret kunnskapssyn?. Norsk pedagogisk tidsskrift 2007 ;Volum 91.(5) s. 404-415 UiO
Untitled
|
2006
|
25. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner - Hva, hvordan, hvorfor. Revidert mot L06: Læreplan for kunnskapsløftet. Gyldendal Akademisk 2006 (ISBN 82-05-35596-7) 280 s. UiO
Untitled
|
|
26. |
Engelsen, Britt Ulstrup; Karseth, Berit. Læreplan for kunnskapsløftet (L 06) - utfordringer og dilemmaer. Faglig-pedagogisk dag; 2006-01-03 UiO
Untitled
|
|
27. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Samme sak: Fagdidaktikk i lærerutdanningen og fagdidaktikk som akademisk disiplin?. Norsk pedagogisk tidsskrift 2006 ;Volum 90.(1) s. 5-16 UiO
Untitled
|
2005
|
28. |
Engelsen, Britt Ulstrup; Karseth, Berit. Governing through professionalism or management by objectives?. Nordic Educational Research Association's 33th Congress; 2005-03-10 - 2005-03-12 UiO
Untitled
|
|
29. |
Engelsen, Britt Ulstrup. En fagdidaktikk for dagens og morgendagens skole. Norsk pedagogisk tidsskrift 2005 (Årg. 89, nr 2) s. 89-99 UiO
Untitled
|
2004
|
30. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Læreplanforskning og kunnskapsinnvinning. Bedre Skole 2004 (2) s. 47-53 UiO
Untitled
|
2003
|
31. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Elevrollen i endring - barnets behov består. Bedre Skole 2003 (4) s. 33-39 UiO
Untitled
|
|
32. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Ideer som formet vår skole? Læreplanen som idébærer - et historisk perspektiv. Gyldendal Akademisk 2003 (ISBN 82-05-31545-0) 275 s. UiO
Untitled
|
2002
|
33. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner - hva, hvordan, hvorfor. Revidert utgave. Gyldendal Akademisk 2002 (ISBN 82-05-30403-3) 236 s. UiO
Untitled
|
|
34. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Fagdidaktikk - kunnskap for undervisningsvirkeligheten?. Bedre Skole 2002 (2) s. 13-21 UiO
Untitled
|
2001
|
35. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Er enkeltfagenes didaktikk tilstrekkelig?. I: Acta Didactica. : Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, Universitetet i Oslo 2001 ISBN 82-90904-64-9. s. 59-80 UiO
Untitled
|
|
36. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Et blikk på kirkedidaktikken. Prismet 2001 ;Volum 52.(3) s. 95-102 UiO
Untitled
|
|
37. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Skolefagdidaktikk er ikke allmenndidaktikk!. Norsk pedagogisk tidsskrift 2001 (5) s. 498-500 UiO
Untitled
|
2000
|
38. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Didaktikk: et redskap for aktiv kunnskapssøking - ikke myndighetenes lojale "tjener"!. Norsk pedagogisk tidsskrift 2000 ;Volum 84.(1) s. 4-16 UiO
Untitled
|
|
39. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Enkeltfagenes didaktikk: En amputert skolefagsdidaktikk. Norsk pedagogisk tidsskrift 2000 ;Volum 84.(6) s. 369-383 UiO
Untitled
|
|
40. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Et utdanningspolitisk brudd? Didaktikk på norsk mot år 2000. Del II. : Universitetet i Oslo, Pedagogisk forskningsinstitutt 2000 229 s. Report(4) UiO
Untitled
|
|
41. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Litt lettvint omgang med kildene, eller . . .?. Nordisk Pedagogik 2000 ;Volum 20.(4) s. 237-239+243 UiO
Untitled
|
|
42. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Slik begynte det - - -. Didaktikk på norsk mot år 2000. Del I. : Universitetet i Oslo, Pedagogisk forskningsinstitutt 2000 222 s. Report(3) UiO
Untitled
|
1999
|
43. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Læreplandilemmaer ved et tusenårsskifte. Bedre Skole 1999 (4) s. 18-22 UiO
Untitled
|
|
44. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Læreplanstudier: Forskning på samfunnsfenomener. : Universitetet i Oslo, Pedagogisk forskningsinstitutt 1999 26 s. Report(4) UiO
Untitled
|
|
45. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Utdanningsreformer og læreplansammenheng. Norsk pedagogisk tidsskrift 1999 ;Volum 82.(1) s. 3-12 UiO
Untitled
|
1998
|
46. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Den integrerte lærer: Finnes hun i L97's skole?. Bedre Skole 1998 (1) s. 16-19 UiO
Untitled
|
|
47. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Didaktisk relasjonstenkning - et 20-års jubileum. Norsk pedagogisk tidsskrift 1998 ;Volum 81.(4 - 5) s. 240-251 UiO
Untitled
|
|
48. |
Engelsen, Britt Ulstrup. En læreplanteoretisk analyse av planer for menighetspedagogisk virksomhet i Den norske kirke. : Universitetet i Oslo, Pedagogisk forskningsinstitutt 1998 249 s. Report(3) UiO
Untitled
|
|
49. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Fagprøve og fagforståelse med fragmenter i et bilde av fagopplæring i arbeidslivet. : Universitetet i Oslo, Pedagogisk forskningsinstitutt 1998 233 s. Report UiO
Untitled
|
|
50. |
Engelsen, Britt Ulstrup. Læreplanstudier - forskning på samfunnsfenomener: Løsninger gir vi sjelden, men vår innsikt kan gi grunnlag for refleksjon (og kloke beslutninger). ; 1998 UiO
Untitled
|