Current Research Information SysTem In Norway
 
 

 English version


 
Hovedside
Forskningsresultater/NVI
Forskere
Prosjekter
Forskningsenheter
Logg inn
Om Cristin
 
 
   
Eksporter til


Viser treff 1-50 av 97 << Forrige 1 2    Neste >>

2019
1 Blikstad-Balas, Marte.
Debatten: Nettbrett i skolen. Det er en konflikt som foregår hver dag i alle norske hjem, tiden man bruker på skjerm. Og vi får besøk av to Youtubere som fengsler hundretusener av barn og unge i timesvis. Men hva skal foreldrene slå i bordet med når skolen gir elevene skjermbrett på første skoledag?. NRK [TV] 2019-09-17
UiO Untitled
 
2 Blikstad-Balas, Marte.
Digital teknologi i klasserommet – noen sentrale utfordringer. I: 101 digitale grep – en didaktikk for profesjonsfaglig digital kompetanse.. Fagbokforlaget 2019 ISBN 9788245025354. s. 51-64
UiO Untitled
 
3 Blikstad-Balas, Marte.
I desse dagar. Barn i en digital tidsalder.. NRK P2 [Radio] 2019-04-14
UiO Untitled
 
4 Blikstad-Balas, Marte.
Krever lengdetrening/Klassekampen. Klassekampen [Avis] 2019-09-17
UiO Untitled
 
5 Blikstad-Balas, Marte.
NOKUT Utdanningsfest: Kritisk lesing i høyere utdanning. Utdanningsfest 2019; 2019-01-30 - 2019-01-30
UiO Untitled
 
6 Blikstad-Balas, Marte.
Språkteigen. NRK radio [Radio] 2019-08-11
UiO Untitled
 
7 Blikstad-Balas, Marte.
Using video as data. I: Practical Research Methods in Education: An Early Researcher’s Critical Guide. Routledge 2019 ISBN 0815393563.
UiO Untitled
 
8 Blikstad-Balas, Marte; Aashamar, Peter Nicolai; Tveit, Sverre.
Elleville konspirasjonsteorier Pinlig og mislykket retorisk tokt fra professorene Torgersen og Sæverot.. Dagsavisen 2019
UIA UiO Untitled
 
9 Blikstad-Balas, Marte; Marti, Kristin Torjesen; Tønnesson, Johan.
Den empatiske sakprosaen. Periskop 2019
UiO Untitled
 
10 Blikstad-Balas, Marte; Marti, Kristin Torjesen; Tønnesson, Johan.
Tvilsomt demokratistunt. Dagsavisen 2019
UiO Untitled
 
11 Blikstad-Balas, Marte; Skaug, Sigrid.
Hele tekster versus utdrag – hvilke tekster velger norsklærerne?. Nordic Journal of Literacy Research 2019 ;Volum 5.(1)
UiO Untitled
 
12 Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid.
LISA Nordic Study: Analyzing teaching quality by combining observational and survey data. QUINT Conference; 2019-06-18 - 2019-06-20
UiO Untitled
 
13 Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid.
Observation manuals as lenses into classroom teaching and learning – towards a common language when studying classroom instruction?. Earli 2019; 2019-08-12 - 2019-08-15
UiO Untitled
 
14 Stovner, Roar Bakken; Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte; Radišić, Jelena.
Using video data to research teachers’ feedback practices – a matched comparison approach. QUINT Conference; 2019-06-18 - 2019-06-20
UiO Untitled
 
2018
15 Bjørkvold, Tuva; Blikstad-Balas, Marte.
Students as researchers: What and why seventh-grade students choose to write when investigating their own research question. Science Education 2018 ;Volum 102.(2) s. 304-341
OSLOMET UiO Untitled
 
16 Blikstad-Balas, Marte.
Den om tekstforståelse - NOKUT-podden. En podcast om høyere utdanning.
UiO Untitled
 
17 Blikstad-Balas, Marte.
Elevers kildevurdering på internett - podkast 090418 Rekk opp hånda!.
UiO Untitled
 
18 Blikstad-Balas, Marte.
Fagfornyelse + Nysgjerrigper = sant? Hvorfor er det så viktig å bruke tid på forskning i skolen?. Nysgjerriperkonferanse for lærere 2018; 2018-11-02 - 2018-11-02
UiO Untitled
 
19 Blikstad-Balas, Marte.
Praktisk info med Jon Almaas. Intervju om hvordan vi forholder oss til ulike typer litteratur og hvorfor det er viktig å lese.. TV Norge [TV] 2018-10-11
UiO Untitled
 
20 Blikstad-Balas, Marte.
Skoleforskning - podkast 261118 Rekk opp hånda!.
UiO Untitled
 
21 Blikstad-Balas, Marte.
Skrivediskurser i norskfaget - en analyse av hvordan norsklærere snakker om skriving på åttende trinn. Nordic Journal of Literacy Research 2018 ;Volum 4.(1)
UiO Untitled
 
22 Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid; Klette, Kirsti.
Opportunities to Write: An Exploration of Student Writing During Language Arts Lessons in Norwegian Lower Secondary Classrooms.. Written Communication 2018 ;Volum 35.(2) s. 119-154
UiO Untitled
 
23 Bratland-Sanda, Solfrid; Blikstad-Balas, Marte; De Moor, Katrien; Eriksen, Marianne Hem; Falkum, Ingrid Lossius; Holmen, Heidi; Aronsen, Jan Magnus.
Akademia må satse på undervisningskarrierer. Khrono.no 2018
OSLOMET USN NTNU UiO Untitled
 
24 Gabrielsen, Ida Lodding; Blikstad-Balas, Marte; Tengberg, Michael.
The Role of Literary Texts in Lower Secondary School Language Arts Lessons. NERA - Educational Research: Boundaries, Breaches and Bridges; 2018-03-08 - 2018-03-10
UiO Untitled
 
25 Jensen, Linn Victoria Mørck; Roe, Astrid; Blikstad-Balas, Marte.
Hvor ble det av sjangrene?. Norsklæreren 2018 (1) s. 18-23
UiO Untitled
 
26 Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte.
Observation manuals as lenses to classroom teaching: Pitfalls and possibilities. European Educational Research Journal 2018 ;Volum 17.(1) s. 129-146
UiO Untitled
 
27 Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte; Luoto, Jennifer Maria; Tanner, Marie; Tengberg, Michael; Slotte, Anna; Roe, Astrid; Sahlström, Fritjof.
Justice through participation: student engagement in Nordic classrooms. Education Inquiry 2018 ;Volum 9.(1) s. 57-77
UiO Untitled
 
28 Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Roe, Astrid; Blikstad-Balas, Marte.
To What Extent and How Are Reading Comprehension Strategies Part of Language Arts Instruction? A Study of Lower Secondary Classrooms. Reading Research Quarterly 2018
UiO Untitled
 
2017
29 Berge, Kjell Lars; Blikstad-Balas, Marte.
Skolens viktigste fag. Det gamle norskfaget er dødt – leve det nye norskfaget!. Morgenbladet 2017
UiO Untitled
 
30 Blikstad-Balas, Marte.
Det digitale klasserommet. I: Didaktisk praksis 5.-10.trinn. Gyldendal Akademisk 2017 ISBN 9788205500617. s. 139-152
UiO Untitled
 
31 Blikstad-Balas, Marte.
Hva skjer med en tekst når den kommer inn i klasserommet?. UBlogg 2017
UiO Untitled
 
32 Blikstad-Balas, Marte.
Key challenges of using video when investigating social practices in education: contextualization, magnification, and representation. International Journal of Research & Method in Education 2017 ;Volum 40.(5) s. 511-523
UiO Untitled
 
33 Blikstad-Balas, Marte.
Kronikk:Når ble forskningsbasert argumentasjon en hersketeknikk?. Dagbladet 2017
UiO Untitled
 
34 Blikstad-Balas, Marte.
Math instruction in Norway and Finland – what typical discourses and technologies are prominent in the classrooms?. Nordic Education in Focus: Is there a Common Ground?; 2017-02-06 - 2017-02-07
UiO Untitled
 
35 Blikstad-Balas, Marte.
"NRK Ytring: Folkemøte på Parkteatetret -Hva er galt med norskfaget?". NRK2 [TV] 2017-03-01
UiO Untitled
 
36 Blikstad-Balas, Marte; Davies, Chris.
Assessing the educational value of one-to-one devices: have we been asking the right questions?. Oxford Review of Education 2017 ;Volum 43.(3) s. 311-331
UiO Untitled
 
37 Blikstad-Balas, Marte; Foldvik, Marte Caroline.
Kritisk literacy i norskfaget - hva legger elever vekt på når de vurderer tekster fra internett?. Norsklæreren 2017 (4) s. 28-39
UiO Untitled
 
38 Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti; Roe, Astrid.
Student surveys as measures of instructional quality. EARLI; 2017-08-27 - 2017-09-02
UiO Untitled
 
39 Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti; Roe, Astrid.
What opportunities do students have to engage in writing during their language arts lessons?. EARLI; 2017-08-27 - 2017-09-02
UiO Untitled
 
40 Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid.
Hvor ofte får elevene anledning til å skrive i norsktimene på ungdomskolen – og hva skriver de?. Skriv!Les!; 2017-05-09 - 2017-05-11
UiO Untitled
 
41 Blikstad-Balas, Marte; Tengberg, Michael.
Text Based Interaction in Norway and Sweden: What Opportunities do Students have to Talk about Texts?. ECER; 2017-08-22 - 2017-08-25
UiO Untitled
 
42 Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte; Engelien, Kirsti Lyngvær.
Integrating assessment for learning in the teacher education programme at the University of Oslo. Assessment in education : Principles, Policy & Practice 2017 ;Volum 24.(2) s. 164-184
UiO Untitled
 
43 Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti.
Conference paper: Instructional practices captured in video recorded classroom observations. AERA 2017; 2017-04-27 - 2017-05-01
UiO Untitled
 
44 Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti.
Conference paper: The Quality of Feedback. Instructional practices captured in video recorded classroom observations. EARLI 2017; 2017-08-29 - 2017-09-02
UiO Untitled
 
45 Gabrielsen, Ida Lodding; Blikstad-Balas, Marte; Tengberg, Michael.
Hvordan brukes skjønnlitterære tekster i norsk på ungdomstrinnet? En studie av skjønnlitterære teksters rolle i norsk i 46 8.klasser i Norge. Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy; 2017-05-09 - 2017-05-11
UiO Untitled
 
46 Gabrielsen, Ida Lodding; Blikstad-Balas, Marte; Tengberg, Michael.
Why and How do Students Read Fiction? A Study of The Role of Literary Texts in Lower Secondary Language Arts Lessons. ECER - The European Conference on Educational Research; 2017-08-22 - 2017-08-25
UiO Untitled
 
47 Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte.
The Normativity of Rating Manuals in the Classroom. ECER; 2017-08-22 - 2017-08-25
UiO Untitled
 
48 Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid.
Linking instruction and student achievement : research design for a new generation of classroom studies. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge 2017 ;Volum 11.(3) s. 19-
UiO Untitled
 
49 Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte; Roe, Astrid.
Using classroom videos and student surveys to measure teaching practice. EARLI; 2017-08-27 - 2017-09-02
UiO Untitled
 
50 Luoto, Jennifer Maria; Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte.
Mathematics Instruction in Norway and Finland: Representation of Content. ECER; 2017-08-21 - 2017-08-25
UiO Untitled
 
    Vis neste liste