2023
|
1. |
Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven. Om styring av handlingsrom for tilpasset opplæring i Fagfornyelsen (LK20) og forslag til ny opplæringslov. I: Handlingsrom i utdanningsprofesjoner. Universitetsforlaget 2023 ISBN 9788215059808. s. 55-79 UiO USN
Untitled
|
|
2. |
Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven. Fra intensjoner om inkludering til inkluderende praksiser. I: Inkluderende praksiser i skolen - intensjoner og sentrale aktører. Cappelen Damm Akademisk 2023 ISBN 978-82-02-79372-2. s. 13-46 UiO
Untitled
|
|
3. |
Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven. Inkluderende praksiser i skolen - intensjoner og sentrale aktører. Cappelen Damm Akademisk 2023 (ISBN 978-82-02-79372-2) 239 s. UiO
Untitled
|
|
4. |
Nilsen, Sven. Nasjonale læreplaner og kommunale retningslinjer som rammer for inkluderende praksiser for elever med spesialundervisning. I: Inkluderende praksiser i skolen - intensjoner og sentrale aktører. Cappelen Damm Akademisk 2023 ISBN 978-82-02-79372-2. s. 47-86 UiO
Untitled
|
|
5. |
Nilsen, Sven; Herlofsen, Camilla. Tidlig innsats gjennom spesialundervisningens tiltakskjede.. Tidlig innsats - i en skole for alle?; 2023-04-24 - 2023-04-25 UIA UiO
Untitled
|
2022
|
6. |
Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven. Tidlig innsats – i en skole for alle?. Cappelen Damm Akademisk 2022 (ISBN 9788202762452) 352 s. USN UiO
Untitled
|
|
7. |
Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven. Tidlig innsats i en skole for alle?. I: Tidlig innsats – i en skole for alle?. Cappelen Damm Akademisk 2022 ISBN 9788202762452. s. 17-41 UiO USN
Untitled
|
|
8. |
Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven; Stenshorne, Marit Elisabeth. Lærerrollen i profesjonsfellesskap for tidlig innsats. I: Tidlig innsats – i en skole for alle?. Cappelen Damm Akademisk 2022 ISBN 9788202762452. s. 131-156 UiO USN
Untitled
|
|
9. |
Nilsen, Sven; Herlofsen, Camilla. Tidlig innsats gjennom spesialundervisningens tiltakskjede. I: Tidlig innsats – i en skole for alle?. Cappelen Damm Akademisk 2022 ISBN 9788202762452. s. 89-112 UIA UiO
Untitled
|
2021
|
10. |
Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven. De uferdige utdanningsreformer og Fagfornyelsen (LK20) - Om det som var, det som er og det som ennå ikke er til. Gyldendal Akademisk 2021 (ISBN 9788205542884) 288 s. USN UiO
Untitled
|
|
11. |
Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven. Forslag til ny opplæringslov - til det bedre?. Spesialpedagogikk 2021 ;Volum 86.(2) s. 4-9 UiO USN
Untitled
|
|
12. |
Nilsen, Sven; Herlofsen, Camilla. Tidlig innsats for elever med rett til spesialundervisning - i samspill mellom ordinær opplæring, intensiv opplæring og spesialundervisning. I: Tidlig innsats. Cappelen Damm Akademisk 2021 ISBN 978-82-02-69885-0. s. 111-139 UiO UIA
Untitled
|
2019
|
13. |
Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven; Skogen, Kjell. Inclusion for Pupils With Special Educational Needs in Individualistic and Collaborative School Cultures. International Journal of Special Education 2019 ;Volum 34.(1) s. 68-82 UiO
Untitled
|
|
14. |
Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven; Skogen, Kjell. Inclusion for Pupils with Special Educational Needs in Individualistic and Collaborative School Cultures. NERA 2019; 2019-03-06 - 2019-03-08 UiO
Untitled
|
|
15. |
Nilsen, Sven. Lærernes kompetanse og elevenes læring i et inkluderende læringsmiljø. I: Læringspotensial. Cappelen Damm Akademisk 2019 ISBN 978-82-02-59812-9. s. 62-93 UiO
Untitled
|
|
16. |
Nilsen, Sven. Spesialpedagogisk arbeid i grunnskolen. I: Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk 2019 ISBN 9788202592059. s. 615-642 UiO
Untitled
|
|
17. |
Nilsen, Sven; Herlofsen, Camilla. Spesialundervisningens tiltakskjede. I: Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk 2019 ISBN 9788202592059. s. 218-250 UIA UiO
Untitled
|
2018
|
18. |
Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven. Det uferdige? - Om et uferdig praksisfelt og en uferdig innstilling fra en ekspertgruppe. Spesialpedagogikk 2018 ;Volum 83.(5) s. 4-11 UiO USN
Untitled
|
|
19. |
Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven. Joint reflection on action – a prerequisite for inclusive education? A qualitative study in one local primary/lower secondary school in Norway. International Journal of Inclusive Education 2018 ;Volum 23.(2) s. 158-173 USN UiO
Untitled
|
|
20. |
Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven. Refleksjon mellom lærere kan øke elevers sjanse for å inkluderes i skolen. Forskning.no 2018 UiO USN
Untitled
|
|
21. |
Dalen, Monica; Nilsen, Sven; Tangen, Reidun Synnøve. Den dårligste løsningen. Klassekampen 2018 s. 22-22 UiO
Untitled
|
|
22. |
Nilsen, Sven. Inside but still on the outside? Teachers’ experiences with the inclusion of pupils with special educational needs in general education.. International Journal of Inclusive Education 2018 ;Volum 24.(9) s. 980-996 UiO
Untitled
|
2017
|
23. |
Herlofsen, Camilla; Nilsen, Sven; Bahus, Marianne Klungland; Welstad, Trond-Erik; Breilid, Nils. Spesialundervisning uten spesialpedagog – er det forsvarlig?. Fædrelandsvennen 2017 OSLOMET UiO UIA
Untitled
|
|
24. |
Nilsen, Sven. Høringsuttalelse fra ISP. Høringsuttalelse om forslag til ny generell del av læreplanverket for grunnopplæringen som skal erstatte gjeldende Generell del og Prinsipper for opplæringen. Overordnet del - verdier og prinsipper. Notat datert 1. juni 2017.. Institutt for spesialpedagogikk, UiO Oslo 2017 UiO
Untitled
|
|
25. |
Nilsen, Sven. Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Universitetsforlaget 2017 (ISBN 978-82-15-02776-0) 288 s. UiO
Untitled
|
|
26. |
Nilsen, Sven. "Kom som du er, og bli som oss?". I: Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Universitetsforlaget 2017 ISBN 978-82-15-02776-0. s. 38-64 UiO
Untitled
|
|
27. |
Nilsen, Sven. Presentasjon fra ISP. Notat: Hvordan vi ser på dagens situasjon og utfordringsbildet for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging i barnehage og skole. Noen momenter. (Notat med kildehenvisninger og utfyllende momenter (58 fotnoter) ble senere utarbeidet og ettersendt (datert 06.06. 2017).). Møte i Kunnskapsdepartementets Ekspertgruppe for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging; 2017-05-08 - 2017-05-08 UiO
Untitled
|
|
28. |
Nilsen, Sven. Special education and general education - coordinated or separated? A study of curriculum planning for pupils with special educational needs. International Journal of Inclusive Education 2017 ;Volum 21.(2) s. 205-217 UiO
Untitled
|
|
29. |
Nilsen, Sven. Å møte mangfold og utvikle fellesskap.. I: Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Universitetsforlaget 2017 ISBN 978-82-15-02776-0. s. 15-37 UiO
Untitled
|
2016
|
30. |
Herlofsen, Camilla; Nilsen, Sven. Spesialundervisning i spenningsfeltet mellom juridisk regelverk og lokal praksis. I: Retten i skolen - mellom pedagogikk, juss og politikk. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215026671. s. 138-158 UIA UiO
Untitled
|
2015
|
31. |
Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven. Tilpasset opplæring, tidlig innsats og lærersamarbeid. I: Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Gyldendal Akademisk 2015 ISBN 9788205487871. s. 164-180 USN UiO
Untitled
|
|
32. |
Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven; Skogen, Kjell. Kultur for tilpasset opplæring. Skolelederrollen, lærerrollen og planleggingsarbeid. Cappelen Damm Akademisk 2015 (ISBN 978-82-02-41899-1) 169 s. UiO
Untitled
|
|
33. |
Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven; Skogen, Kjell. På vei mot kultur for tilpasset opplæring. I: Kultur for tilpasset opplæring. Skolelederrollen, lærerrollen og planleggingsarbeid. Cappelen Damm Akademisk 2015 ISBN 978-82-02-41899-1. s. 152-169 UiO
Untitled
|
|
34. |
Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven; Skogen, Kjell. Tilpasset opplæring og kultur for læring. Intensjoner i lys av Kunnskapsløftet. I: Kultur for tilpasset opplæring. Skolelederrollen, lærerrollen og planleggingsarbeid. Cappelen Damm Akademisk 2015 ISBN 978-82-02-41899-1. s. 13-32 UiO
Untitled
|
|
35. |
Nilsen, Sven. Planleggingsarbeid i spesialundervisning. Bruk av individuelle opplæringsplaner. I: Kultur for tilpasset opplæring. Skolelederrollen, lærerrollen og planleggingsarbeid. Cappelen Damm Akademisk 2015 ISBN 978-82-02-41899-1. s. 108-131 UiO
Untitled
|
|
36. |
Nilsen, Sven. Planleggingsarbeid i tilpasset opplæring. Bruk av tilpassede arbeidsplaner i ordinær opplæring og samordning med IOP. I: Kultur for tilpasset opplæring. Skolelederrollen, lærerrollen og planleggingsarbeid. Cappelen Damm Akademisk 2015 ISBN 978-82-02-41899-1. s. 132-151 UiO
Untitled
|
|
37. |
Nilsen, Sven; Herlofsen, Camilla. The legal basis for special needs education in Norway: Changing policy principles. I: Transitions in the field of special education. Theoretical perspectives and implications for practice. Waxmann Verlag 2015 ISBN 978-3-8309-3117-1. s. 35-62 UiO UIA
Untitled
|
2014
|
38. |
Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven. Early educational provision - emphasised in education policy reforms in Norway? An analysis of education policy documents. Curriculum Journal 2014 ;Volum 25.(2) s. 260-281 UiO USN
Untitled
|
|
39. |
Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven. Centrale samspilsfaktorer i kvalitetsudvikling at differentieret undervisning og specialundervisning. I: Kvalitetsudvikling af differentieret undervisning - om forbedring af undervisning for børn og unge med særlige behov. Klim 2014 ISBN 978-87-7955-924-0. s. 11-37 UiO
Untitled
|
|
40. |
Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven. Kvalitetsudvikling af differentieret undervisning - om forbedring af undervisning for børn og unge med særlige behov. Klim 2014 (ISBN 978-87-7955-924-0) 253 s. UiO
Untitled
|
|
41. |
Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven; Skogen, Kjell. Fremtidige udfordringer for kvalitetsudvikling at differentieret undervisning og specialundervisning. I: Kvalitetsudvikling af differentieret undervisning - om forbedring af undervisning for børn og unge med særlige behov. Klim 2014 ISBN 978-87-7955-924-0. s. 223-250 UiO
Untitled
|
|
42. |
Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven; Skogen, Kjell. Inclusive and individually adapted education in Norway results from a survey study in two municipalities focusing the roles of Headteachers, teachers and curriculum planning. International Journal of Special Education 2014 ;Volum 29.(1) s. - UiO
Untitled
|
|
43. |
Nilsen, Sven. Læreplansarbejde og kvalitetsudvikling i differentieret undervisning og specialundervisning. I: Kvalitetsudvikling af differentieret undervisning - om forbedring af undervisning for børn og unge med særlige behov. Klim 2014 ISBN 978-87-7955-924-0. s. 89-111 UiO
Untitled
|
|
44. |
Nilsen, Sven. Spesialundervisning i nasjonale læreplaner - utelatt, uteglemt eller "integrert vekk"? En analyse av nasjonale læreplaner for grunnskolen fra og med 1974. Psykologi i kommunen (PIK) 2014 ;Volum 49.(5) s. 47-62 UiO
Untitled
|
2013
|
45. |
Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven. Intensjoner for tidlig innsats - uttrykt eller utelatt i utdanningspolitiske dokumenter? En analyse av utdanningsreformer fra 1970-årene og fram til i dag. Spesialpedagogikk 2013 ;Volum 78.(3) s. 40-52 UiO USN
Untitled
|
2012
|
46. |
Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven. Tidlig innsats - bedre læring for alle?. Cappelen Damm Akademisk 2012 (ISBN 9788202360931) 165 s. USN UiO
Untitled
|
|
47. |
Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven. Tidlig innsats i en kultur for læring. I: Tidlig innsats - bedre læring for alle?. Cappelen Damm Akademisk 2012 ISBN 9788202360931. s. 11-20 USN UiO
Untitled
|
|
48. |
Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven. Tidlig innsats og framtidige utfordringer for norsk skole. Tidlig innsats - bedre læring for alle; 2012-10-18 USN UiO
Untitled
|
|
49. |
Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven. Tidlig innsats og framtidige utfordringer i norsk skole. I: Tidlig innsats - bedre læring for alle?. Cappelen Damm Akademisk 2012 ISBN 9788202360931. s. 153-162 USN UiO
Untitled
|
|
50. |
Nilsen, Sven. Evaluering i opplæringen som grunnlag for tidlig innsats. I: Tidlig innsats - bedre læring for alle?. Cappelen Damm Akademisk 2012 ISBN 9788202360931. s. 51-69 UiO
Untitled
|