2024
|
1. |
Søfteland, Åshild. Grammatikkdidaktikk anno 2024. Internseminar Nynorsksenteret; 2024-01-25 - 2024-01-25 HIOF
Untitled
|
|
2. |
Søfteland, Åshild; Hagemann, Kristin. Artikkelpresentasjon: ”Et tverrspråkleg perspektiv som utgangspunkt for konseptuell grammatikkundervisning i språkfag”. Lanseringsseminar for temanummeret «Grammatikk i skole og utdanning»; 2024-01-22 - 2024-01-22 HIOF
Untitled
|
2023
|
3. |
Eiesland, Eli Anne; Malmberg, Anja; Søfteland, Åshild; Tiedemann, Therese Lindstrøm. Viktiga grammatiska begrepp & GISS-projektet. Andre møte i GRADIMO-nettverket; 2023-05-02 - 2023-05-04 OSLOMET NTNU
Untitled
|
|
4. |
Gujord, Ann-Kristin Helland; Emilsen, Linda Evenstad; Søfteland, Åshild. Syntaktisk og morfologisk utvikling i munnleg tale blant vaksne innlærarar med lite skulegang. NOA 2023 – Språkleg og kulturelt mangfald i utdanning; 2023-05-25 - 2023-05-26 UiB NTNU HIOF HVL
Untitled
|
|
5. |
Gujord, Ann-Kristin Helland; Søfteland, Åshild; Emilsen, Linda Evenstad. Å forske på språkutviklinga hos innlærere med begrensa skolebakgrunn – metodiske valg og problemstillinger. Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning 2023 ;Volum 18.(2) s. 125-139 UiB HIOF
Untitled
|
|
6. |
Hagemann, Kristin; Hansen, Jessica Pedersen Belisle; Søfteland, Åshild. Utvikling av lærarstudentars kunnskap om og haldningar til språkleg variasjon. SLIK Arena; 2023-11-21 - 2023-11-21 UiO OSLOMET HIOF
Untitled
|
|
7. |
Hagemann, Kristin; Søfteland, Åshild. Et tverrspråklig perspektiv som utgangspunkt for konseptuell grammatikkundervisning i språkfag. Acta Didactica Norden (ADNO) 2023 ;Volum 17.(4) s. - HIOF
Untitled
|
|
8. |
Hagemann, Kristin; Søfteland, Åshild. Hvordan (og hvorfor) forene grammatikkdidaktikken på tvers av språkfagene?. Mer glede med grammatikk; 2023-05-11 HIOF
Untitled
|
|
9. |
Hagemann, Kristin; Søfteland, Åshild. "Kontekstuell", "funksjonell", "i bruk" og andre grunnleggende begreper i diskusjonen om grammatikkundervisninga. GRADIMO-nettverksmøte; 2023-05-02 - 2023-05-04 HIOF
Untitled
|
|
10. |
Malmberg, Anja; Søfteland, Åshild; Tiedemann, Therese Lindstrøm. Viktiga grammatiska begrepp & GISS-projektet. Presentation av en pilotstudie och ett nytt projekt. NNFF9; 2023-10-25 - 2023-10-26 HIOF
Untitled
|
|
11. |
Søfteland, Åshild; Hagemann, Kristin. Den indre språkkjensla og talespråkleg variasjon som utgangspunkt for grunnleggande grammatikkundervisning. ELLA – Education, Literature, Language – Utdanning, litteratur, språk 2023 ;Volum 1.(1) s. - HIOF
Untitled
|
|
12. |
Søfteland, Åshild; Hagemann, Kristin. En flerspråklig tilnærming til grammatikk for lærerstudenter i norsk. NLTL conference 2023 – Flerspråklighet i språkundervisning og språklæring; 2023-09-21 - 2023-09-22 HIOF
Untitled
|
|
13. |
Søfteland, Åshild; Hansen, Jessica Pedersen Belisle. Utvikling av lærarstudentars grunntankar om språk. NNFF9 – Möten och mångfald : förstaspråksdidaktik i Norden; 2023-10-25 - 2023-10-26 UiO OSLOMET HIOF
Untitled
|
2022
|
14. |
Borthen, Kaja; Søfteland, Åshild. Det historiske opphavet til norske finalpartikler. MONS - Møte om norsk språk; 2022-11-23 - 2022-11-25 HIOF NTNU
Untitled
|
|
15. |
Emilsen, Linda Evenstad; Gujord, Ann-Kristin Helland; Søfteland, Åshild. Hvordan studere språkutvikling hos voksne L2-innlærere med lite skolebakgrunn (ALAN). NORDAND 15 - konference om nordens sprog som andetsprog; 2022-05-24 - 2022-05-26 HIOF NTNU UiB
Untitled
|
|
16. |
Emilsen, Linda Evenstad; Søfteland, Åshild. Talemålsvariasjon som faktor i andrespråksinnlæring. Den niende forskningskonferansen om norsk som andrespråk; 2022-02-03 - 2022-02-04 HIOF NTNU
Untitled
|
|
17. |
Gujord, Ann-Kristin Helland; Søfteland, Åshild; Emilsen, Linda Evenstad. Methods for tracking the longitudinal language development of LESLLA learners. 18th Annual Symposium Literacy Education and Second Language Learning for Adults (LESLLA); 2022-10-19 - 2022-10-21 NTNU UiB HIOF
Untitled
|
|
18. |
Hagemann, Kristin; Søfteland, Åshild. Grammatikkforståelse og kunnskapsoverføring mellom språk i skolen. MONS - Møte om norsk språk; 2022-11-23 - 2022-11-25 HIOF
Untitled
|
|
19. |
Putnam, Michael; Søfteland, Åshild. When covert modality sneaks into your grammar: wh-infinitives in American Norwegian. Second Language Research 2022 s. 1-24 HIOF
Untitled
|
|
20. |
Søfteland, Åshild. Pragmatiske analysar av 'veit du' og 'you know' i amerikanorsk. Gramino 3: Grammatik i Norden; 2022-06-09 - 2022-06-10 HIOF
Untitled
|
|
21. |
Søfteland, Åshild; Emilsen, Linda Evenstad. Talemålsvariasjon og andrespråksinnlæring. MONS - Møte om norsk språk; 2022-11-23 - 2022-11-25 HIOF NTNU
Untitled
|
|
22. |
Søfteland, Åshild; Gujord, Ann-Kristin Helland; Emilsen, Linda Evenstad. Om å bygge opp eit munnleg andrespråkskorpus på talaranes premiss. Tolvte nordiske dialektologkonferansen; 2022-08-15 - 2022-08-17 HIOF NTNU UiB
Untitled
|
|
23. |
Søfteland, Åshild; Hagemann, Kristin. Barns indre språkkompetanse som utgangspunkt for grammatikkundervisning.. Lanseringskonferanse for tidsskriftet ELLA; 2022-10-17 - 2022-10-18 HIOF
Untitled
|
|
24. |
Søfteland, Åshild; Hagemann, Kristin. Grammatikkglede og konseptuell kunnskap. Skisser av eit rammeverk for grammatikkundervisning i norsk skole. Nettverksmøte i GRADIMO – nordisk nettverk for grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget; 2022-05-10 - 2022-05-12 HIOF
Untitled
|
2021
|
25. |
Borthen, Kaja; Søfteland, Åshild; Kveen, Perlaug Marie; Karagjosova, Elena; Nøklestad, Anders. Finalpartiklar i norske talemål: Ei undersøking av variasjon knytt til geografi, alder og kjønn. Maal og Minne 2021 ;Volum 113.(1) s. 1-63 HIOF UiO NTNU
Untitled
|
|
26. |
Brynildsen, Stine; Michelsen, Maja; Søfteland, Åshild. Gøy grammatikk! (Norskpraten S3 - Episode 2). Soundcloud (podcast) [Internett] 2021-02-12 HIOF
Untitled
|
|
27. |
Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad; Søfteland, Åshild. Adult Acquisition of Norwegian as a second language (ALAN) - Metodewebinar. Metodewebinar med referansegruppa; 2021-04-26 - 2021-04-26 UiB HIOF NTNU
Untitled
|
|
28. |
Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad; Søfteland, Åshild. Adult Acquisition of Norwegian as a second language (ALAN) - Prosjektpresentasjon for lærarar på Nygård skole. Rekrutteringsmøte for lærarar på Nygård skole; 2021-09-30 - 2021-09-30 HIOF NTNU UiB
Untitled
|
|
29. |
Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad; Søfteland, Åshild. Adult Acquisition of Norwegian as a Second Language (ALAN): Project presentation at the Third LAMUC meeting. Third LAMUC meeting; 2021-05-21 - 2021-05-21 UiB HIOF NTNU
Untitled
|
|
30. |
Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad; Søfteland, Åshild. How do adult learners with limited educational backgrounds develop their communicative abilities in L2 Norwegian? ALAN 2021-2025. Research seminar on usage-based approaches to SLA with Karen Roehr-Brackin; 2021-05-26 - 2021-05-26 UiB HIOF NTNU
Untitled
|
|
31. |
Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad; Søfteland, Åshild. Project presentation ALAN Webinar - Focus on target language variation, pragmatics and learner corpus. ALAN webinar med delar av referansegruppa; 2021-06-02 - 2021-06-02 UiB HIOF NTNU
Untitled
|
|
32. |
Gujord, Ann-Kristin Helland; Arntzen, Ragnar; Emilsen, Linda Evenstad; Søfteland, Åshild. Project presentation ALAN Webinar 22 June - Focus on methods and grammatical development. ALAN webinar med delar av referansegruppa; 2021-06-22 - 2021-06-22 UiB HIOF NTNU
Untitled
|
|
33. |
Hjelde, Arnstein; Søfteland, Åshild. Selected Proceedings of the 10th Workshop on Immigrant Languages in the Americas (WILA 10). Cascadilla Press 2021 (ISBN 978-1-57473-478-2) 85 s. HIOF
Untitled
|
|
34. |
Hjelde, Arnstein; Søfteland, Åshild; Kinn, Kari; Putnam, Michael T.. Preface. I: Selected Proceedings of the 10th Workshop on Immigrant Languages in the Americas (WILA 10). Cascadilla Press 2021 ISBN 978-1-57473-478-2. s. v-vii UiB HIOF
Untitled
|
|
35. |
Putnam, Michael T.; Lohndal, Terje; Søfteland, Åshild. Syntactic change or cross-linguistic influence?: ‘Som’-less relative clauses in American Norwegian. WILA 12; 2021-10-06 - 2021-10-09 UiT HIOF NTNU
Untitled
|
|
36. |
Putnam, Michael T.; Søfteland, Åshild. Mismatches at the syntax-semantics interface: The case of non-finite complementation in American Norwegian. Nordic Journal of Linguistics 2021 ;Volum 45.(3) s. 310-347 HIOF
Untitled
|
|
37. |
Stjernholm, Karine; Laake, Signe; Søfteland, Åshild. Rapport fra forskerfabrikken – vit.ass. på Tekstlab.. Minneseminar for Janne Bondi Johannessen; 2021-10-11 - 2021-10-12 OSLOMET HIOF
Untitled
|
|
38. |
Søfteland, Åshild. Nynorskopplæring med utforskande tilnærming til grammatikk. I: 101 grep om grammatikk - om språket som system og språket i bruk. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245034370. s. 121-138 HIOF
Untitled
|
|
39. |
Søfteland, Åshild; Hjelde, Arnstein. 'Ein må tenke seg om, ser du veit du, kva ord ein skal bruke.' Pragmatiske partiklar i amerikanorsk. I: Språk i arkiva. Ny forsking om eldre talemål frå LIA-prosjektet. Novus Forlag 2021 ISBN 9788283900811. s. 295-320 HIOF
Untitled
|
|
40. |
Søfteland, Åshild; Jansson, Benthe Kolberg; Bjerke, Christian Bjørn. Utforskande samtaler om talespråk i skolen: språklege metaperspektiv på barnetrinnet. I: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden. Universitetsforlaget 2021 ISBN 9788215050980. s. 66-85 HIOF
Untitled
|
|
41. |
Søfteland, Åshild; Putnam, Michael T.; Hjelde, Arnstein. Variation in Infinitive Markers in American Norwegian. I: Selected Proceedings of the 10th Workshop on Immigrant Languages in the Americas (WILA 10). Cascadilla Press 2021 ISBN 978-1-57473-478-2. s. 60-68 HIOF
Untitled
|
2020
|
42. |
Emilsen, Linda Evenstad; Søfteland, Åshild. L2 acquisition in a rich dialectal environment: Some methodological considerations when SLA meets dialectology. I: Interpreting language-learning data. Language Science Press 2020 ISBN 978-3-96110-282-2. s. 9-38 HIOF
Untitled
|
|
43. |
Larsson, Ida; Søfteland, Åshild; Vindenes, Urd. Praktisk grammatikk: øvingar og løysingsforslag. Det Norske Samlaget 2020 (ISBN 9788252199390) 224 s. UiO HIOF USN
Untitled
|
|
44. |
Søfteland, Åshild; Nøklestad, Anders; Priestley, Joel; Hagen, Kristin. Glossa som forskningsverktøy. Hva folk søker etter og hva resultatene brukes til. Oslo Studies in Language (OSLa) 2020 ;Volum 11.(2) s. 449-464 HIOF UiO
Untitled
|
2019
|
45. |
Bjørke, Camilla; Søfteland, Åshild. Gjesteblogg om språksatsinga - Språkfag på lag!. HIOF
Untitled
|
|
46. |
Hjelde, Arnstein; Søfteland, Åshild. "Vi lære te bruke skrivemaskin" – om infinitivsmerket i amerikanorsk. MONS 18 – Møte om norsk språk; 2019-11-27 - 2019-11-29 HIOF
Untitled
|
|
47. |
Jansson, Benthe Kolberg; Søfteland, Åshild; Bjerke, Christian Bjørn. Samtalar om språk i skolen. NNMF7; 2019-10-23 - 2019-10-24 HIOF
Untitled
|
|
48. |
Stjernholm, Karine; Søfteland, Åshild. Talemål i Sør-Østfold. Ideologi, struktur og praksis. Målbryting 2019 ;Volum 10. s. 101-131 HIOF
Untitled
|
|
49. |
Søfteland, Åshild. Grammatikkbøker og grammatikkundervisning i norsklærarutdanning. NNMF 7: Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt; 2019-10-23 - 2019-10-24 HIOF
Untitled
|
|
50. |
Søfteland, Åshild. Subjektsfunksjonen i norsk spontantale. Utbrytingskonstruksjonar / Indefinitte subjekt. LingVib-seminar; 2019-10-31 - 2019-10-31 HIOF
Untitled
|