2023
|
1. |
Furberg, Anniken; Rødnes, Kari Anne; Silseth, Kenneth; Arnseth, Hans Christian; Kvamme, Ole Andreas; Lund, Andreas; Sæther, Elin; Vasbø, Kristin Beate; Ernstsen, Sigrid; Fundingsrud, Marthe Wiseth; Øistad, Jon Hellerud; Slungård, Kristin. Fagfornyelsen i møte med klasseromspraksiser: Læreres planlegging og gjennomføring av undervisning om tverrfaglige tema. Universitetet i Oslo 2023 (ISBN 978-82-93847-11-3) 162 s. UiO
Untitled
|
|
2. |
Kvamme, Ole Andreas. Facets of Justice in Education: A Petroleum Nation Addressing the United Nations Sustainable Development Agenda. I: Justice, Education, and the World of Today. Philosophical Investigations. Routledge 2023 ISBN 9781032355351. s. 112-130 UiO
Untitled
|
|
3. |
Lomsdalen, Christian; Bråten, Oddrun Marie Hovde; Eidhamar, Levi Geir; Jørgensen, Camilla Stabel; Anker, Trine; Kvamme, Ole Andreas. Hvordan formes livssyn? Utforsking i en livssynsåpen skole: Et planlagt bokprosjekt. NoReFo-konferansen 2023; 2023-11-30 - 2023-12-01 UiB UIA NTNU UiO UiT
Untitled
|
2022
|
4. |
Karseth, Berit; Kvamme, Ole Andreas; Ottesen, Eli. Fra politiske intensjoner til nytt læreplanverk: Prosesser, rammer og sammenhenger.. Oslo: Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo 2022 (ISBN 978-82-93847-06-9) 170 s. UiO
Untitled
|
|
5. |
Kvamme, Ole Andreas. Bærekraftagendaen som utfordring for religions- og etikkdidaktikken. Svensk-norsk vårmøte: Hållbar utveckling; 2022-04-07 - 2022-04-07 UiO
Untitled
|
|
6. |
Kvamme, Ole Andreas. Curriculum and the United Nations’ sustainable development goals. I: International Encyclopedia of Education. Elsevier 2022 ISBN 9780128186305. s. 406-413 UiO
Untitled
|
|
7. |
Kvamme, Ole Andreas. Ethical Grounding of Critical Place-Based Education in the Anthropocene. I: Pedagogy in the Anthropocene. Re-Wilding Education for a New Earth. Palgrave Macmillan 2022 ISBN 978-3-030-90979-6. s. 277-294 UiO
Untitled
|
|
8. |
Kvamme, Ole Andreas. EVA2020: Fra politiske intensjoner til nytt læreplanverk: Prosesser, rammer og sammenhenger. Fagpolitisk konferanse; 2022-11-23 - 2022-11-23 UiO
Untitled
|
|
9. |
Kvamme, Ole Andreas. Facets of justice in education: a petroleum nation addressing United Nations sustainable development agenda. Ethics and Education 2022 s. 1-22 UiO
Untitled
|
|
10. |
Kvamme, Ole Andreas; Karseth, Berit; Ottesen, Eli. Verdier på glid. Bedre Skole 2022 ;Volum 34.(4) s. 56-61 UiO HINN
Untitled
|
|
11. |
Kvamme, Ole Andreas; Sinnes, Astrid Tonette; Wals, Arjen. School Strikes as Catalysts for Rethinking Educational Institutions, Purposes and Practices. NORRAG Special Issue 2022 (07) s. 84-89 HVL NMBU UiO
Untitled
|
|
12. |
Kvamme, Ole Andreas; Tronsmo, Eli. Prosessen mot en bærekraftstrategi på UV-fakultetet, UiO – erfaringer og dilemmaer. NABU-konferansen; 2022-11-21 - 2022-11-22 UiO
Untitled
|
2021
|
13. |
Karseth, Berit; Kvamme, Ole Andreas. Fagintegrasjon eller fagkonsentrasjon? Bærekraftig utvikling i fagfornyelsen LK20. Frokostmøte, UV-fakultetets 25-årsjubileum; 2021-11-08 - 2021-11-08 UiO
Untitled
|
|
14. |
Koppang Frøjd, Elise; Espelata, Adrian; Sulejmani, Nora; Guriby, Marianne; Kvamme, Ole Andreas. De unge stemmene i klimasaken. Podkasten Universitetsplassen [Internett] 2021-08-30 UiO
Untitled
|
|
15. |
Koppang Frøjd, Elise; Guriby, Marianne; Kvamme, Ole Andreas. Klimastreikende elever i skolen: Hvordan undervise i bærekraft?. Podkasten Universitetsplassen [Internett] 2021-06-25 UiO
Untitled
|
|
16. |
Kvamme, Ole Andreas. Bærekraft i fagfornyelsen (LK20): Mulige implikasjoner for Kulturhistorisk museum med eksempler fra faget religion og etikk. Omviserseminar; 2021-02-05 - 2021-02-05 UiO
Untitled
|
|
17. |
Kvamme, Ole Andreas. Bærekraft på timeplanen: Handlingsrom og mulige begrensninger. Kaffe og Klima; 2021-02-04 - 2021-02-04 UiO
Untitled
|
|
18. |
Kvamme, Ole Andreas. Democracy and Bildung: Reflections within the Anthropocene. ECER 2021; 2021-09-06 - 2021-09-09 UiO
Untitled
|
|
19. |
Kvamme, Ole Andreas. Det normative grunnlaget for en kritisk stedspedagogikk. Nordisk forskningskonferanse om bærekraft i utdanning; 2021-10-21 - 2021-10-22 UiO
Untitled
|
|
20. |
Kvamme, Ole Andreas. Det samfunnsaktuelle naturfaget - utdanningspolitisk diskusjon. Hell-seminaret 2021; 2021-11-17 - 2021-11-18 UiO
Untitled
|
|
21. |
Kvamme, Ole Andreas. Dialogues on responsibility: 10th graders encountering sustainability in moral education. Webinarrekke arrangert av Sprautumn – nettverk med forskere fra Umeå Universitet, Göteborgs Universitet, Universitetet i Oslo og Rhodes University, Sør-Afrika; 2021-06-03 - 2021-06-03 UiO
Untitled
|
|
22. |
Kvamme, Ole Andreas. Educational positions of justice: Norway addressing Agenda 2030. Justice and Education; 2021-05-10 - 2021-05-12 UiO
Untitled
|
|
23. |
Kvamme, Ole Andreas. Facets of Sustainability Justice: Norway addressing Agenda 2030. NERA 2021; 2021-11-03 - 2021-11-05 UiO
Untitled
|
|
24. |
Kvamme, Ole Andreas. Klimakrisen kalder på en ny pædagogik. Asterisk - DPU's digitale magasin [Fagblad] 2021-08-01 UiO
Untitled
|
|
25. |
Kvamme, Ole Andreas. Miljøetiske verdier i en globalisert verden: Kontekstorienterte studier i etikkdidaktikk. NoReFo-konferansen 2021; 2021-12-02 - 2021-12-03 UiO
Untitled
|
|
26. |
Kvamme, Ole Andreas. Nordic environmental education in the 1990s: the MUVIN project. Nordic Modes of Bildung, Schooling, and Upbringing: The interplay between individualism, collectivism, and institutionalized lives; 2021-04-22 - 2021-04-23 UiO
Untitled
|
|
27. |
Kvamme, Ole Andreas. Om bærekraft i fagfornyelsen (LK20). Lektor Lomsdalen [Internett] 2021-04-20 UiO
Untitled
|
|
28. |
Kvamme, Ole Andreas. On John Wall´s "Theorizing children´s global citizenship". Webinarrekke arrangert av Sprautumn – nettverk med forskere fra Umeå Universitet, Göteborgs Universitet, Universitetet i Oslo og Rhodes University, Sør-Afrika; 2021-04-08 - 2021-04-08 UiO
Untitled
|
|
29. |
Kvamme, Ole Andreas. Prioritization and Reservation – the Norwegian Response to the UN Decade on Education for Sustainable Development. ISREV Session XXI 2021; 2021-07-26 - 2021-07-30 UiO
Untitled
|
|
30. |
Kvamme, Ole Andreas. Promoting Values in the Norwegian National Curriculum: The Sustainability Connections. NERA 2021; 2021-11-03 - 2021-11-05 UiO
Untitled
|
|
31. |
Kvamme, Ole Andreas. Reconsidering the pluralistic approach to environmental and sustainability education. The Issue of (In)Justice and Educational Philosophical Paradigms, Old and New; 2021-11-25 - 2021-11-26 UiO
Untitled
|
|
32. |
Kvamme, Ole Andreas. Rethinking Bildung in the Anthropocene: The Case of Wolfgang Klafki. HTS Theological Studies 2021 ;Volum 77.(3) s. 1-9 UiO
Untitled
|
|
33. |
Kvamme, Ole Andreas. Reworking the Social Order: Skam as an Instance of Public Moral Education. Studies in Philosophy and Education 2021 ;Volum 40. s. 507-521 UiO
Untitled
|
|
34. |
Kvamme, Ole Andreas. Stedspedagogikk i antropocen. I: Å høre hjemme i verden. Introduksjon til en pedagogisk hjemstedsfilosofi.. Spartacus 2021 ISBN 978-82-304-0291-7. s. 61-79 UiO
Untitled
|
|
35. |
Kvamme, Ole Andreas. The climate crisis calls for a new pedagogy. Asterisk - DPU's digitale magasin - Aarhus Universitet [Fagblad] 2021-09-09 UiO
Untitled
|
|
36. |
Kvamme, Ole Andreas. The Critical and Utopian Potential of Environmental Ethical Values. Inequalities and Solidarity: the Role of Critical Global Citizenship Education (GCE) in Responding Glocally to Marginalisation in the Global North; 2021-06-17 - 2021-06-19 UiO
Untitled
|
|
37. |
Kvamme, Ole Andreas; Karseth, Berit; Ottesen, Eli. Skolens satsing på bærekraft. Dagsavisen 2021 UiO
Untitled
|
|
38. |
Kvamme, Ole Andreas; Karseth, Berit; Ottesen, Eli. The concern for Interdisciplinarity in the Renewal of the Norwegian Curriculum. ECER 2021; 2021-09-06 - 2021-09-09 UiO
Untitled
|
|
39. |
Kvamme, Ole Andreas; Ødegaard, Marianne; Knain, Erik; Sæther, Elin. Bærekraft i lærerutdanningen - gi mening til frustrasjon og kompleksitet. NABU-seminaret; 2021-11-23 - 2021-11-23 UiT UiO
Untitled
|
|
40. |
Ramberg Aasen, Kristin; Netland Sørensen, Julie; Sinnes, Astrid Tonette; Nøvik, Hanne; Kvamme, Ole Andreas. Her har de en halv dag i uken med bærekraft. nrk.no [Internett] 2021-10-12 UiO NMBU
Untitled
|
|
41. |
Ødegaard, Marianne; Knain, Erik; Kvamme, Ole Andreas; Sæther, Elin. Making sense of frustration and complexity when introducing sustainability in teacher education. Acta Didactica Norden (ADNO) 2021 ;Volum 15.(3) s. 1-23 UiO
Untitled
|
2020
|
42. |
Karseth, Berit; Kvamme, Ole Andreas; Ottesen, Eli. DETTE SIER EVA2020 Fagfornyelsens læreplanverk: Politiske intensjoner, arbeidsprosesser og innhold. UiO
Untitled
|
|
43. |
Karseth, Berit; Kvamme, Ole Andreas; Ottesen, Eli. Fagfornyelsens læreplanverk: Politiske intensjoner, arbeidsprosesser og innhold. Universitetet i Oslo: Det utdanningsvitenskapelige fakultet 2020 (ISBN 978-82-93847-00-7) 177 s. UiO
Untitled
|
|
44. |
Kvamme, Ole Andreas. Bærekraft på timeplanen for ansatte og elever: Hva kan bærekraftdidaktikk bety i et etisk og politisk danningsperspektiv?. Kurs om selvevaluering; 2020-02-05 - 2020-02-06 UiO
Untitled
|
|
45. |
Kvamme, Ole Andreas. Bærekraftig utvikling og verdier: Kritiske og utopiske muligheter i FNs bærekraftagenda. Seminar i regi av forskningsgruppen Kritisk utbildningsforskning (KRUF); 2020-10-26 - 2020-10-26 UiO
Untitled
|
|
46. |
Kvamme, Ole Andreas. Engagement and Reluctance: The Norwegian Response to the United Nations Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014). NERA 2020; 2020-03-04 - 2020-03-06 UiO
Untitled
|
|
47. |
Kvamme, Ole Andreas. Justice and Education in the Anthropocene: The Case of Norwegian Oil Museum. Justice and Education; 2020-11-19 - 2020-11-19 UiO
Untitled
|
|
48. |
Kvamme, Ole Andreas. Recontextualizing Environmental Ethical Values in a Globalized World: Studies in Moral Education. Oslo: Universitetet i Oslo 2020 182 s. UiO
Untitled
|
|
49. |
Kvamme, Ole Andreas. Situating Moral Education in a Globalized World: Environmental Ethical Values and Student Experiences. I: Rethinking Ethical-Political Education. Springer Nature 2020 ISBN 978-3-030-49524-4. s. 45-65 UiO
Untitled
|
|
50. |
Kvamme, Ole Andreas. Skolestreikene og demokratiet. Harvest Magazine 2020 UiO
Untitled
|