2023
|
1. |
Frost, Jørgen Mogens. Om formell bokstavkunnskap og funksjonelle språkprocesser. Norsk tidsskrift for logopedi 2023 ;Volum 69.(1) s. 22-25 UiO
Untitled
|
2022
|
2. |
Hagtvet, Ragna Bente Eriksen; Frost, Jørgen. Forebyggende og tidlig innsats i skriveopplæringen. I: Skriveutvikling og skrivevansker. Cappelen Damm Akademisk 2022 ISBN 9788202694319. s. 186-208 UiO
Untitled
|
2020
|
3. |
Frost, Jørgen. Merk språket - skriv og les. 4349 Bryne: INFOVEST forlag 2020 (ISBN 978-82-8360-101-5) 188 s. UiO
Untitled
|
|
4. |
Frost, Jørgen; Waaler,, Vigdis, Lothe. Kvalitetssikring av språk- og leseopplæringen for elever med behov for støtte. Spesialpedagogikk 2020 (05) s. 32-39 UiO
Untitled
|
2019
|
5. |
Frost, Jørgen. Dynamisk kortlægning af sprog og læsning. En port til en forebyggende indsats på nye præmisser. Viden om Læsning 2019 s. 80-87 UiO
Untitled
|
2018
|
6. |
Frost, Jørgen. Sprog- og læsestimulering i hjem, dagtilbud og skole. Støttetiltag med basis i forskning.. Psyke & Logos 2018 ;Volum 39.(2) s. 27-44 UiO
Untitled
|
|
7. |
Frost, Jørgen; Ottem, Ernst John. The Value of Assessing Pupils' Academic Self-Concept. Scandinavian Journal of Educational Research 2018 ;Volum 62.(2) s. 264-271 UiO
Untitled
|
2017
|
8. |
Frost, Jørgen. Språkstimulering i et literacy-perspektiv i overgangen barnehage-skole. Spesialpedagogikk 2017 (05) s. 18-27 UiO
Untitled
|
|
9. |
Frost, Jørgen. Støtte til barn med lese- og skrivevansker. Hva kan fosterforeldre bidra med i lesestarten?. Fosterhjemskontakt : tidsskrift om fosterhjemsarbeid 2017 (05) s. 10-15 UiO
Untitled
|
2016
|
10. |
Frost, Jørgen; Ottem, Ernst John; Hagtvet, Bente Eriksen; Snow, Catherine E.. The effects of transfer in teaching vocabulary to school children: An analysis of the dependencies between lists of trained and non-trained words. Scandinavian Journal of Educational Research 2016 ;Volum 60.(6) s. 709-722 UiO
Untitled
|
2015
|
11. |
Hagtvet, Bente Eriksen; Frost, Jørgen; Refsahl, Vigdis. Den intensive leseopplæringen. Dialog og mestring når lesingen har låst seg.. Cappelen Damm Akademisk 2015 (ISBN 978-82-02-27716-1) 425 s. UiO
Untitled
|
2014
|
12. |
Frost, Jørgen. Literacy og læsning. KvaN : et tidsskrift for læreruddannelse og skole 2014 s. 84-99 UiO
Untitled
|
|
13. |
Frost, Jørgen; Ottem, Ernst John; Hagtvet, Bente Eriksen. Samordnet styrking av vokabular og lesing : i intensive arbeidsøkter på mellomtrinnet med tekster fra samfunnsfag. Spesialpedagogikk 2014 ;Volum 79.(2) s. 43-57 UiO
Untitled
|
|
14. |
Frost, Jørgen; Ottem, Ernst John; Snow, Catherine E; Hagtvet, Bente Eriksen; Lyster, Solveig-Alma Halaas; White, Claire. The Conceptual Nature of Gain in Vocabulary Research: An Analysis of Vocabulary Data from Schoolchildren. Scandinavian Journal of Educational Research 2014 ;Volum 58.(4) s. 495-511 UiO
Untitled
|
|
15. |
Vea, Gunvor Dalby; Ottem, Ernst John; Frost, Jørgen. Kartlegging av elevers ferdigheter i språk og lesing - underliggende forskjeller i prøvenes krav til relasjonell tenkning. Psykologi i kommunen (PIK) 2014 (1) s. 9-16 UiO
Untitled
|
2013
|
16. |
Arnesen, Anne; Meek-Hansen, Willhelm; Ottem, Ernst John; Frost, Jørgen. Barns vansker med språk, lesing og sosial atferd i læringsmiljøet: En undersøkelse basert på lærervurderinger og leseprøver i grunnskolens 2.-5.trinn. Psykologi i kommunen (PIK) 2013 ;Volum 48.(6) s. 69-84 UiO
Untitled
|
2012
|
17. |
Frost, Jørgen. Kvalitetssikring af specialpædagogisk arbejde i et skoleudviklingsperspektiv. I: Dysleksi - en fælles nordisk udfordring. København: Landsforeningen af læsepædagoger 2012 ISBN 9788774730439. s. 22-35 UiO
Untitled
|
|
18. |
Frost, Jørgen. Skrivepædagogik fra børnehave til skole. I: Skrivelyst i et specialpædagogisk perspektiv. Dansk Psykologisk Forlag 2012 ISBN 9788777067174. s. 157-176 UiO
Untitled
|
|
19. |
Frost, Jørgen. Spontanskrivning i et forebyggende perspektiv. I: Skrivelyst i børnehaven. Dansk Psykologisk Forlag 2012 ISBN 9788777067181. s. 209-224 UiO
Untitled
|
|
20. |
Frost, Jørgen; Wagner, Åse Kari H.. Stigen og edderkoppen – om det å kunne bygge bro mellom teoretiske oppfatninger av læring og utvikling. nettbasert www.forebygging.no 2012 UIS UiO
Untitled
|
|
21. |
Wagner, Åse Kari H.; Frost, Jørgen. Faren ved å kaste stein i glasshus. Dagbladet 2012 UIS UiO
Untitled
|
2011
|
22. |
ESPENAKK, Unni; Frost, Jørgen; Færevaag, Margaret Klepstad; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari H.. TRAS: Observasjon av språk i daglig samspill. Stavanger: Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking 2011 (ISBN 978-82-7649-072-5) 141 s. HVL UiO UIS
Untitled
|
2010
|
23. |
Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen. Er kartlegging av barns språk farlig?. Utdanning 2010 ;Volum 13.(13) UIS UiO
Untitled
|
|
24. |
Frost, Jørgen. Kvalitet i leseopplæringen. Erfaringer med oppstart av språk- og leseveiledning. Cappelen Damm Akademisk 2010 (ISBN 978-82-02-33512-0) 119 s. UiO
Untitled
|
|
25. |
Frost, Jørgen. Prosessorientert leseundervisning med lydstøtte. Lytt og lær. Statped skriftserier 2010 (83) s. 33-43 UiO
Untitled
|
2009
|
26. |
Frost, Jørgen. Evaluering - i et dialogisk perspektiv. Cappelen Damm Akademisk 2009 (ISBN 978-82-02-29318-5) 221 s. UiO
Untitled
|
|
27. |
Frost, Jørgen. Evaluering - i et dialogisk perspektiv. Cappelen Damm Akademisk 2009 (ISBN 978-82-02-29318-5) 220 s. UiO
Untitled
|
|
28. |
Frost, Jørgen. Introduksjon. I: Evaluering - i et dialogisk perspektiv. Cappelen Damm Akademisk 2009 ISBN 978-82-02-29318-5. s. 7-18 UiO
Untitled
|
|
29. |
Frost, Jørgen. Leseutvikling og utviklingsbestemte aktiviteter. I: Språk- og leseveiledning - i teori og praksis. Cappelen Damm Akademisk 2009 ISBN 978-82-02-283476. s. 253-269 UiO
Untitled
|
|
30. |
Frost, Jørgen. Skoleutvikling i et dialogisk lys. I: Evaluering - i et dialogisk perspektiv. Cappelen Damm Akademisk 2009 ISBN 978-82-02-29318-5. s. 53-73 UiO
Untitled
|
|
31. |
Frost, Jørgen. Språk- og leseveilederen midt i skolens hverdag. I: Språk- og leseveiledning - i teori og praksis. Cappelen Damm Akademisk 2009 ISBN 978-82-02-283476. s. 15-36 UiO
Untitled
|
|
32. |
Frost, Jørgen. Språk- og leseveiledning - i teori og praksis. Cappelen Damm Akademisk 2009 (ISBN 978-82-02-283476) 429 s. UiO
Untitled
|
|
33. |
Frost, Jørgen. Å måle effekt av leseopplæringen. I: Språk- og leseveiledning - i teori og praksis. Cappelen Damm Akademisk 2009 ISBN 978-82-02-283476. s. 271-291 UiO
Untitled
|
|
34. |
Lyster, Solveig-Alma Halaas; Frost, Jørgen. Om evaluering av leseforståelsen. I: Evaluering - i et dialogisk perspektiv. Cappelen Damm Akademisk 2009 ISBN 978-82-02-29318-5. s. 99-116 UiO
Untitled
|
2008
|
35. |
Lyster, Solveig-Alma Halaas; Frost, Jørgen. Lese- og skriveopplæring på språklig grunnlag. Forebygging av vansker. I: Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk 2008 ISBN 978-82-02-27593-8. s. 250-277 UiO
Untitled
|
|
36. |
Ottem, Ernst; Frost, Jørgen. Ordavkoding og lesehastighet - data fra Språk 6-16. Skolepsykologi 2008 (6) s. 43-48 UiO
Untitled
|
2007
|
37. |
Frost, Jørgen. Læsemesteren. Köbenhavn, Danmark: Gyldendal Uddannelse (http://www.gyldendal-uddannelse.dk/) 2007 (ISBN 9788702056839) 254 s. UiO
Untitled
|
|
38. |
Frost, Jørgen. Å gjøre tilpasset opplæring tilpasset. I: Vi har prøvd alt! Systemblikk på pedagogiske utfordringer. Porsgrunn: Lillegården kompetansesenter 2007 ISBN 978-82-997373-5-7. s. 207-218 UiO
Untitled
|
|
39. |
Frost, Jørgen; Sørensen, Peer Møller. The effects of a comprehensive reading intervention programme for Grade 3 children. Journal of Research in Reading 2007 ;Volum 30. s. 270-286 UiO
Untitled
|
2004
|
40. |
Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Færevaag, Margaret Klepstad; Grove, Hans; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen. TRAS - Tidig registrering av språkutveckling. Handbok och schema. Herning: Special-paedagogisk forlag 2004 (ISBN 8776070670) UiO UIS
Untitled
|
2003
|
41. |
Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Færevaag, Margaret Klepstad; Grove, Hans; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen. TRAS : Tidlig registrering av språkutvikling : Håndbok og registreringsskjema. Stavanger: Senter for leseforsking 2003 (ISBN 8276490271) 139 s. UiO UIS
Untitled
|
|
42. |
Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Færevaag, Margaret Klepstad; Grove, Hans; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen. TRAS: Tidlig registrering af sprogudvikling – en håndbog om sprog og sprogudvikling + TRAS – Tidlig registrering af sprogudvikling (registreringsskjema). Oversatt av Inge Post og Jan Katlev i samarbeid med Helen Nielsen. Herning: Special-pædagogisk forlag 2003 (ISBN 8773999407) 112 s. UiO UIS
Untitled
|
2001
|
43. |
Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen. TRAS - Tidlig registrering av språkutvikling. Et forskningstorg; 2001-11-30 - 2001-11-30 UiO UIS
Untitled
|