2023
|
1. |
Tonne, Ingebjørg. Acknowledged multilingualism and emerging metalinguistic awareness: Poetry in the classroom. International Forum; 2023-03-06 - 2023-03-06 UiO
Untitled
|
|
2. |
Tonne, Ingebjørg. Lærerrespons på fagtekster på mellomtrinnet -- et syntaktisk kapittel. I: Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer.. Cappelen Damm Akademisk 2023 ISBN 978-82-02-79538-2. p. 90-110 UiO
Untitled
|
|
3. |
Tonne, Ingebjørg. Pseudocoordination in a second language learners' corpus (and what can it tell us about what's easy and hard to acquire in a second language?). SEMINAR AND DINNER IN HONOUR OF KJELL JOHAN SÆBØ; 2023-12-01 - 2023-12-01 UiO
Untitled
|
|
4. |
Tonne, Ingebjørg. Writing in L2 Norwegian: Investigations of syntactic teacher feedback on student texts (3rd-7th) grade: Do the young L2 writers understand it?. Closing Conference MultiLing; 2023-10-18 - 2023-10-20 UiO
Untitled
|
|
5. |
Tonne, Ingebjørg; Golden, Anne. Alarm!? Hvordan presentere kritiske funn fra tillitsbaserte studier?. NOA-konferansen, Norsk som andrespråk; 2023-05-24 - 2023-05-26 UiO
Untitled
|
|
6. |
Tonne, Ingebjørg; Golden, Anne. Grammatikken og læreren: Det grammatiske fundamentet i lesing. Acta Didactica Norden (ADNO) 2023 ;Volume 17.(4) p. - UiO
Untitled
|
|
7. |
Tonne, Ingebjørg; Golden, Anne. Grammatikken og læreren: Det grammatiske fundamentet i lesing. Acta Didactica Norden (ADNO) 2023 ;Volume 17.(4) p. - UiO
Untitled
|
|
8. |
Tonne, Ingebjørg; Onnis, Luca; Rodina, Yulia; Andersen, Mari J. Wikhaug; Steien, Guri Bordal; Gudmundsen, Jenny; Andresen, Hanna Solberg; Olstad, Anne Marte Haug; Li, Peng; Cameron, Sarah; Jølbo, Ingri Dommersnes; Golden, Anne; Nilsen, Gølin Kaurin. Multilingual/second language acquisition and learning across the lifespan. MultiLing Closing Conference; 2023-10-18 - 2023-10-20 UiO UIS HINN NTNU UiT
Untitled
|
|
9. |
Uri, Helene; Tonne, Ingebjørg; Vestre (illustratør), Linnea. Hvor kommer ordene fra? Etymologi for store og små. Cappelen Damm AS 2023 (ISBN 978-82-02-76362-6) 126 p. UiO
Untitled
|
2022
|
10. |
Opsahl, Toril; Golden, Anne; Tonne, Ingebjørg. 'Norsk som andrespråk’ (Norwegian as a second language) – status quo or in the state of flux?. “What’s in a name?” Labelling concepts and languages 2.0: Expanding the scenery; 2022-10-13 - 2022-10-14 UiO
Untitled
|
|
11. |
Tonne, Ingebjørg. Authentic Linguist?. INTPART sluttkonferanse og phd-sommerskole; 2022-12-05 - 2022-12-09 UiO
Untitled
|
|
12. |
Tonne, Ingebjørg. Profesjonsutvikling hos lærere i grunnskolen i Norge: Lærernes grammatikk-kompetanse og leseopplæring for alle elever. Språkforum, «Lingvistiske identiteter»; 2022-11-03 UiO
Untitled
|
|
13. |
Tonne, Ingebjørg. Profesjonsutvikling hos lærere i grunnskolen i Norge: Lærernes grammatikkompetanse og elevenes lesing på andrespråket. NORDAND; 2022-05-24 - 2022-05-26 UiO
Untitled
|
|
14. |
Tonne, Ingebjørg. Språklig mangfold i læreplanen, Fagfornyelsen. Morsmålsdagen, MultiLing; 2022-02-28 UiO
Untitled
|
|
15. |
Tonne, Ingebjørg; Golden, Anne. Alarm!? How to present critical findings from research data accessed through confidence?. Research ethics: traditional tracks and new technologies Colloquium B: Engaging innovative methodologies in studying multilingualism across the lifespan; 2022-11-10 - 2022-11-11 UiO
Untitled
|
|
16. |
Tonne, Ingebjørg; Golden, Anne. Grammatikk, metaspråklig bevissthet og lesing på andrespråket. NOA-konferansen, Norsk som andrespråk; 2022-02-03 - 2022-02-04 UiO
Untitled
|
|
17. |
Tonne, Ingebjørg; Uri, Helene; Johnsen, Lars Gunnarsønn Bagøien. Om kjønn og adjektiv: «Trond er så eksepsjonell/nydelig/skjønn/grønn». Nordlyd 2022 ;Volume 46.(1) p. 241-258 UiO NB
Untitled
|
2021
|
18. |
De Fina, Anna; Golden, Anne; Tonne, Ingebjørg. Narrative, Identities and Experience in Discourse Practices of Migrants. Seminar in honor of Elizabeth Lanza; 2021-09-17 - 2021-09-17 UiO
Untitled
|
|
19. |
De Fina, Anna; Golden, Anne; Tonne, Ingebjørg. Narrative, Identities, and Experiences in Discourse Practices of Migrants. I: Spaces of Multilingualism. Routledge 2021 ISBN 9781003125839. p. - UiO
Untitled
|
|
20. |
Golden, Anne; Steien, Guri Bordal; Tonne, Ingebjørg. Narrativ metode i andrespråksforskning. NOA - Norsk som andrespråk 2021 ;Volume 37.(1-2) p. 133-155 HINN UiO
Untitled
|
|
21. |
Golden, Anne; Tonne, Ingebjørg. Orddanning i Amerika-norsk i Coon Valley, Westby og Blair anno 2010. Minneseminar for Janne Bondi Johannessen;; 2021-10-11 - 2021-10-12 UiO
Untitled
|
2020
|
22. |
Golden, Anne; Opsahl, Toril; Tonne, Ingebjørg. “One, two, many = one too many?” Conceptualizations of mother tongue.. Oslo Studies in Language (OSLa) 2020 ;Volume 11.(2) p. 135-157 UiO
Untitled
|
|
23. |
Thorvaldsen, Bernt Ø; Tonne, Ingebjørg. Innledning. I: Språk i skolen. Grammatikk. Retorikk.Didaktikk.. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245034301. p. - USN UiO
Untitled
|
|
24. |
Tonne, Ingebjørg. «… noen ganger sitter vi og diskuterer om skolen …» Bruk av pseudokoordinering med positurverb i norsk som andrespråk. I: Språkreiser : festskrift til Anne Golden på 70-årsdagen 14. juli 2020. Novus Forlag 2020 ISBN 9788283900422. p. - UiO
Untitled
|
|
25. |
Tonne, Ingebjørg. Læreres respons på syntaks i elevtekster. Viden om Literacy 2020 (27) p. 114-121 UiO
Untitled
|
2019
|
26. |
Golden, Anne; Opsahl, Toril; Tonne, Ingebjørg; van der Walt, Christa; Xeketwana, Simthembile. Panel 5: Multilingualism: Learning, Globalization, Social Justice – Focus on Education and Research. INPART 2.0 launch; 2019-03-05 - 2019-03-07 UiO
Untitled
|
|
27. |
Golden, Anne; Tonne, Ingebjørg. Troll i ord. Arbeid med ordforråd og ordoppbygging i skolen.. Møte om norsk språk (MONS); 2019-12-27 - 2019-12-29 UiO
Untitled
|
|
28. |
Golden, Anne; Tonne, Ingebjørg. Word Magic. Working with Words and Word Construction in School.. NOFA7, Nordic Conference on Teaching and Learning in Curriculum Subjects; 2019-05-13 - 2019-05-15 UiO
Untitled
|
|
29. |
Tonne, Ingebjørg. Eksplisitt og implisitt kunnskap, læring og undervisning Fra Krashens læring og tilegnelse til avveiningen mellom det eksplisitte og implisitte i moderne andrespråksopplæring (foredrag basert på artikkel: Nordanger og Tonne, 2019 med samme tittel). Den internasjonale sommerskole, UiO, sommerseminar; 2019-06-24 - 2019-06-24 UiO
Untitled
|
|
30. |
Tonne, Ingebjørg. Fagfornyelsen - Med grammatikken i sentrum - norskfagets språklige temaer. Lektorutdanningskonferansen; 2019-11-07 - 2019-11-08 UiO
Untitled
|
|
31. |
Tonne, Ingebjørg. Multilingualism made visible. Sommerskole phd INTPART; 2019-12-08 - 2019-12-13 UiO
Untitled
|
|
32. |
Tonne, Ingebjørg. Å ta telling. Språklig mangfold i fagfornyelsen LK20. Prosa - tidsskrift for skribenter 2019 ;Volume 2019.(6) UiO
Untitled
|
2018
|
33. |
Golden, Anne; Tonne, Ingebjørg. Ordmanøvrering i Oslo-skolen. Multilingualism and Education: Interdisciplinary and International Perspectives; 2018-05-07 - 2018-05-08 UiO
Untitled
|
|
34. |
Nordanger, Marte; Tonne, Ingebjørg. Eksplisitt og implisitt kunnskap, læring og undervisning. Fra Krashens læring og tilegnelse til avveiningen mellom det eksplisitte og implisitte i moderne andrespråksopplæring. I: Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Cappelen Damm Akademisk 2018 ISBN 9788202584702. p. 164-189 HINN UiO
Untitled
|
|
35. |
Tonne, Ingebjørg. Lærarrespons på skriving i grunnskulen Forståing, effekt – og betring?. Erfaringsseminar Kompetanse for kvalitet Norsk; 2018-04-05 - 2018-04-06 UiO
Untitled
|
|
36. |
Tonne, Ingebjørg. Forstår lærar og elev kvarandre? Lærarrespons om setningar i elevtekstar. Språkprat 2018 ;Volume mai. UiO
Untitled
|
|
37. |
Tonne, Ingebjørg. Panel contribution at the conference: Multilingual & Intercultural Education: Theory & Practice from Latin America & Norway. Multilingual & Intercultural Education: Theory & Practice from Latin America & Norway; 2018-08-27 - 2018-08-28 UiO
Untitled
|
|
38. |
Tonne, Ingebjørg; Golden, Anne. Lesesatsning for lærere i Osloskolen: mulige suksesskriterier. NOA2018 NOA-konferansen 2018: Livslang utdanning og læring; 2018-10-11 - 2018-10-13 UiO
Untitled
|
2017
|
39. |
Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Tonne, Ingebjørg. Forord. NOA - Norsk som andrespråk 2017 ;Volume 33.(2) p. 3-4 HINN UiB UiO
Untitled
|
|
40. |
Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Tonne, Ingebjørg. Forord. NOA - Norsk som andrespråk 2017 ;Volume 33.(1) p. 3-4 HINN UiB UiO
Untitled
|
|
41. |
Opsahl, Toril; Tonne, Ingebjørg. Møte med språklig variasjon. Oppstartsseminar for MANO "Master i norsk i skolen"; 2017-08-09 - 2017-08-10 UiO
Untitled
|
|
42. |
Tonne, Ingebjørg. Litterasitet, leselyst og bruk av biblioteket i flerspråklige grupper. Kritisk kulturell literacy/medborgerskap, forskningsprogram UiS; 2017-10-05 - 2017-10-06 UiO
Untitled
|
|
43. |
Tonne, Ingebjørg. Lærarrespons og skriving i grunnskulen. Forståing, effekt og moglegheiter. I: Norsk som reiskaps- og danningsfag. Det Norske Samlaget 2017 ISBN 9788252194104. p. 173-202 UiO
Untitled
|
|
44. |
Tonne, Ingebjørg. Lærarrespons på skriving i grunnskolen Forståing, effekt – og betring?. MONS - møte om norsk språk; 2017-11-22 - 2017-11-24 UiO
Untitled
|
|
45. |
Tonne, Ingebjørg. Lærarrespons på skriving i grunnskolen Forståing, effekt – og betring?. GREP - avslutningskonferanse Normprosjektet; 2017-11-01 - 2017-11-03 UiO
Untitled
|
|
46. |
Tonne, Ingebjørg; Pihl, Joron. Literacy Education, Reading Engagement and Library Use in Multilingual Classes. I: Teacher and Librarian Partnerships in Literacy Education in the 21st Century. Sense Publishers 2017 ISBN 9789463008976. p. 63-74 HIOA UiO
Untitled
|
2016
|
47. |
Alstad, Gunhild Tomter; Gujord, Ann-Kristin Helland; Tonne, Ingebjørg. Innledning i NOA Norsk som andrespråk, Nr 1-2 (2016). NOA - Norsk som andrespråk 2016 ;Volume 32.(1-2) p. - UiO UiB HINN
Untitled
|
|
48. |
Tonne, Ingebjørg. Literacy education, reading engagement and library use in multilingual classes. The fifth annual UKLA research symposium. It draws together significant scholars whose recent research explores the nature of reading for pleasure in different contexts. Chaired by Professor Teresa Cremin (Open University); 2016-03-23 UiO
Untitled
|
|
49. |
Tonne, Ingebjørg. Utvikling av vurderingskriterier for skriving - også når norsk er andrespråket. Hva lærerens formative vurdering av de syntaktiske aspektene ved elevenes førsteutkast avdekker om validiteten til vurderingskriteriene/-normene i Normprosjektet. Norsk andrespråksforskning: teori og praksis; 2016-10-20 - 2016-10-21 UiO
Untitled
|
2015
|
50. |
Alstad, Gunhild Tomter; Svendsen, Bente Ailin; Tonne, Ingebjørg. Innledning, samt planlegging, invitasjon og redaksjonelt arbeid Jubileumsnummer NOA. Norsk som andrespråk 30 år! Totalt 396 sider. NOA - Norsk som andrespråk 2015 ;Volume 30.(1-2) p. 5-9 HINN UiO
Untitled
|