2024
|
1. |
Blikstad-Balas, Marte. Hvordan sikre kvalitet på læring i en digital tid? Paneldebatt BETT 2024. [Deltagelse i paneldebatt Live stream IKT Norge og Atea]. Live stream YouTube [Internet] 2024-01-26 UiO
Untitled
|
|
2. |
Blikstad-Balas, Marte. Nasjonale føringer på profesjonelle læringsfellesskap og bruk av elevdata for å fremme læring. Foredrag BI; 2024-01-23 - 2024-01-23 UiO
Untitled
|
|
3. |
Erstad, Ola Andres; Mangen, Anne; Blikstad-Balas, Marte; Kucirkova, Natalia; Aarsand, Pål André. Ulike lesemåter er viktigere enn krangling om skjerm. Dagsavisen 2024 UIS NTNU UiO
Untitled
|
2023
|
4. |
Blikstad-Balas, Marte. Digitale klasserom og læringsanalysev - en presentasjon av NOU 2023:19. Karlstad forskingssymposium; 2023-10-04 - 2023-10-04 UiO
Untitled
|
|
5. |
Blikstad-Balas, Marte. ”Digitaliseringen har införts helt bakvänt”. Specialpedagogik (populærvitenskapelig tidsskrift for lærere [Business/trade/industry journal] 2023-02-14 UiO
Untitled
|
|
6. |
Blikstad-Balas, Marte. Ekspertutvalg: Anbefaler nye retningslinjer for digital læringsanalyse (intervju). Khrono.no 2023 UiO
Untitled
|
|
7. |
Blikstad-Balas, Marte. Hva vet vi om teknologi i klasserommet - og hva skal til for at det skal gi mer læring?. Nordic Day BETT; 2023-03-29 - 2023-03-29 UiO
Untitled
|
|
8. |
Blikstad-Balas, Marte. Hvad sker der når klasserummet digitaliseres? Danskfagets dag. København, DPU Aarhus. Danskafagets dag; 2023-11-10 - 2023-11-10 UiO
Untitled
|
|
9. |
Blikstad-Balas, Marte. HVORDAN SIKRER VI KVALITET PÅ LÆRING I ET DIGITALT SAMFUNN? Paneldebatt Arendalsuka, med Elisabeth Palmgren, Leder for utdanning, Atea;Marte Blikstad-Balas, Utvalgsleder, Ekspertgruppen for digital læringsanalyse; Trond Ingebretsen, Divisjonsdirektør for tjenesteutvikling, digitalisering og analyse, Oslo Kommune, Utdanningsetaten; Sindre Lysø, Statssekretær, Arbeiderpartiet og Morten Søby, Konsulent, Innovasjon i utdanning. Livestram Arendalsuka [Internet] 2023-08-16 UiO
Untitled
|
|
10. |
Blikstad-Balas, Marte. ICT in the Classroom – Didactical Challenges for Practitioners and Researchers. I: Didactics in a Changing World European Perspectives on Teaching, Learning and the Curriculum. Springer 2023 ISBN 978-3-031-20809-6. p. 217-235 UiO
Untitled
|
|
11. |
Blikstad-Balas, Marte. Intervju om skjermbruk i skolen.. NRK Dagsrevyen [TV] 2023-01-31 UiO
Untitled
|
|
12. |
Blikstad-Balas, Marte. Kunstig intelligens i skolen. Et gode eller onde? Utdanningsdirektoratet, Atea, HP og IKT Norges debatt på BETT 2023 London. Live stream YouTube [Internet] 2023-03-29 UiO
Untitled
|
|
13. |
Blikstad-Balas, Marte. Kuntig intelligens - døråpner eller hengelås for god læring? Paneldebatt Arendalsuka.. KS Arendalsuka livestream paneldebatt [Internet] 2023-08-17 UiO
Untitled
|
|
14. |
Blikstad-Balas, Marte. Literacy i skolen. 2. utg.. Universitetsforlaget 2023 (ISBN 9788215066684) 167 p. UiO
Untitled
|
|
15. |
Blikstad-Balas, Marte. Læringsanalyse – og hva vi kan bruke den til (Intervju om NOU 2023: 19). Bedre Skole 2023 UiO
Untitled
|
|
16. |
Blikstad-Balas, Marte. Podcast Utforsk: Literacy i skolen. Utforsk (Podcast) [Radio] 2023-09-12 UiO
Untitled
|
|
17. |
Blikstad-Balas, Marte. Skriving i chatbotens tid Hva slags skrivekompetanse trenger vi egentlig når KI-genererte språkboter kan skrive for oss? Paneldebatt LNU. Litteraturhuset (og livestream) [Internet] 2023-10-26 UiO
Untitled
|
|
18. |
Blikstad-Balas, Marte. The Fragility of the Norwegian Policy Response: How Relying on Digital Infrastructure and Local Autonomy Led to an Increase in Inequality in Education. I: Schools and Society During the COVID-19 Pandemic How Education Systems Changed and the Road Ahead. Springer 2023 ISBN 978-3-031-42670-4. p. 131-147 UiO
Untitled
|
|
19. |
Blikstad-Balas, Marte. Utvalg vil styrke personvernet til norske elever og studenter (Intervju om NOU 2023:19). Kommunal Rapport [Business/trade/industry journal] 2023-06-06 UiO
Untitled
|
|
20. |
Blikstad-Balas, Marte. Webinar: ChatGPT – en trussel eller en mulighet i skolen?. Webinar; 2023-03-01 - 2023-03-01 UiO
Untitled
|
|
21. |
Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid; Støle, Hildegunn. «For lettvint av Søby». Morgenbladet 2023 UIS UiO
Untitled
|
|
22. |
Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid; Støle, Hildegunn; Mangen, Anne. «For lettvint av Søby». Morgenbladet 2023 UIS UiO
Untitled
|
|
23. |
Blikstad-Balas, Marte; Flø, Øystein Baste. Norm for personvern i grunnopplæringen. Jfr NOU 2023:19. Personvernkonferansen 2023; 2023-12-01 - 2023-12-01 UiO
Untitled
|
|
24. |
Blikstad-Balas, Marte; Spjeldnæs, Kari. NRK Ekko: Bøker og konsentrasjon. Vår evne til langkonsentrasjon blir dårligere og dårligere fordi vi er digitalt påkoplet hele tida.. EKKO NRK p2 [Radio] 2023-12-13 UiO
Untitled
|
|
25. |
Dalland, Cecilie Pedersen; Blikstad-Balas, Marte; Svenkerud, Sigrun. The Eclectic Use of Theory in Educational Research Doctoral Theses. Acta Didactica Norden (ADNO) 2023 ;Volume 17.(1) p. 1-24 USN UiO OSLOMET
Untitled
|
|
26. |
Dversnes, Gunvald; Blikstad-Balas, Marte. The Potential of Podcasts for Exploratory Talk in High School. Computers in The Schools 2023 p. 1-21 UiO UIS
Untitled
|
|
27. |
Erstad, Ola Andres; Kucirkova, Natalia; Mangen, Anne; Aarsand, Pål André; Blikstad-Balas, Marte. Reading in the digital age: Differences and commonalities across research approaches. Nordic Journal of Digital Literacy 2023 ;Volume 18.(4) p. 272-286 UiO UIS NTNU
Untitled
|
|
28. |
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Blikstad-Balas, Marte; Rønneberg, Vibeke; Eriksen, Harald. Lærerstemmer om eksamens påvirkning på norskundervisningen. Norsklæreren 2023 (1) p. 22-27 UiO UIS OSLOMET NTNU
Untitled
|
|
29. |
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Eriksen, Harald; Rønneberg, Vibeke; Blikstad-Balas, Marte. Washback from written exams in the Norwegian L1 subject. Writing Research Across Boarders (WRAB 2023); 2023-02-18 - 2023-02-22 UIS UiO
Untitled
|
|
30. |
Klette, Kirsti; White, Mark; Roe, Astrid; Blikstad-Balas, Marte; Tengberg, Michael. Observation manuals as lenses into classroom teaching – towards a common language of instruction? European Association for Research on Learning and Instruction. EARLI Conference; 2023-08-22 - 2023-08-26 OSLOMET NTNU UiO
Untitled
|
|
31. |
Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte; Luoto, Jennifer Maria. High-Level Classroom Discourse in Language Arts Lessons across Nordic Contexts. Nordic Educational Research Association (NERA) conference; 2023-03-15 - 2023-03-17 OSLOMET NTNU UiO HIOF
Untitled
|
|
32. |
Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Luoto, Jennifer Maria; Blikstad-Balas, Marte. Developing teachers’ literacy scaffolding practices—successes and challenges in a video-based longitudinal professional development intervention. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies 2023 ;Volume 133. p. - UiO
Untitled
|
|
33. |
Mangen, Anne; Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Støle, Hildegunn; Frønes, Tove; Roe, Astrid. For lettvint av Søby. Vi deler "aktivistiske" foreldres bekymring, med god vitenskapelig belegg. Morgenbladet 2023 p. - UIS UiO
Untitled
|
2022
|
34. |
Bjermeland, Monica; Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte; Jordheim, Helge. Språk er livsviktig - ferdig snakka. Podcast Universitetsplassen [Internet] 2022-05-25 UiO
Untitled
|
|
35. |
Blikstad-Balas, Marte. Digitale pensumbøker gir nye muligheter, men kan også påvirke oss negativt, mener professor. Khrono [Newspaper] 2022-12-18 UiO
Untitled
|
|
36. |
Blikstad-Balas, Marte. Hva vil vi med teknologi i skolen? Key Note på skolelederkonferansen 2022. Skolelederkonferansen; 2022-10-28 - 2022-10-28 UiO
Untitled
|
|
37. |
Blikstad-Balas, Marte. Hvordan bruke elevdata for å skape bedre læring?. Teknologi og mennesker (Podcast) [Radio] 2022-09-11 UiO
Untitled
|
|
38. |
Blikstad-Balas, Marte. Læringsanalyse - hva er det og hvordan påvirker det elevers og læreres autonomi?. Lærerliv (Podcast) [Radio] 2022-09-13 UiO
Untitled
|
|
39. |
Blikstad-Balas, Marte. Podacast. DIFO-podden. Om forskningsdesign og hva du må tenke på når du skal komme i gang med masteroppgaven. Med Marte Blikstad-Balas, UiO. 3. januar 2022.. https://eur02.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A [Internet] 2022-01-03 UiO
Untitled
|
|
40. |
Blikstad-Balas, Marte. Teknologi og mennesker: Hvordan bruke elevdata for å skape bedre læring? (Podcast). Teknologi og mennesker (Podcast) [Radio] 2022-10-18 UiO
Untitled
|
|
41. |
Dalland, Cecilie Pedersen; Blikstad-Balas, Marte; Klette, Kirsti; Roe, Astrid. Hjemmeskole under korona: individuelle oppgaver og høye krav til selvregulert læring. Norsk pedagogisk tidsskrift 2022 ;Volume 4.(106) p. 316-330 OSLOMET UiO
Untitled
|
|
42. |
Elgesem, Karoline; Gudmundsdottir, Greta Björk; Blikstad-Balas, Marte. Under nedstengingen tok Maria et drastisk valg for datteren: – Ungen var mye mer uthvilt og glad. Romerikes blad [Newspaper] 2022-09-04 UiO
Untitled
|
|
43. |
Elvebakk, Lisbeth; Blikstad-Balas, Marte. Kritisk lesing i høyere utdanning: Hvordan forholder lærerstudenter seg til tekster som krever kritisk lesing?. Nordic Journal of Literacy Research 2022 ;Volume 8.(2) p. 44-63 UiO OSLOMET
Untitled
|
|
44. |
Fodstad, Lars August; Lånke, May; Minken, Martin; Norendal, Audhild; Blikstad-Balas, Marte; Østmoe, Tor Ivar; Antonsen, Pål Fjeldvig; Hjortland, Ole Thomassen. Moment. Norsk for studieforberedende. VG3. Cappelen Damm AS 2022 (ISBN 9788202597351) USN NTNU UiB UiO
Untitled
|
|
45. |
Hårr, Marit Stangeland; Blikstad-Balas, Marte. Kreativ skriving - med modelltekster. Norsklæreren 2022 (4) p. 53-67 UiO
Untitled
|
|
46. |
Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte. Observation Manuals as Lenses Into Classroom Teaching and Learning: Toward a Common Language When Studying Classroom Instruction?. AERA 2022; 2022-04-24 - 2022-04-24 UiO
Untitled
|
|
47. |
Kure, Astrid Elisabeth; Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte. Digital skills critical for education: Video analysis of students' technology use in Norwegian secondary English classrooms. Journal of Computer Assisted Learning (JCAL) 2022 ;Volume 39.(1) p. 269-285 UiO HIOF
Untitled
|
|
48. |
Luoto, Jennifer Maria; Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte. Patterns of instruction in Finnish and Norwegian lower secondary mathematics classrooms. Research in Comparative and International Education 2022 UiO
Untitled
|
|
49. |
Luoto, Jennifer Maria; Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte. Possible biases in observation systems when applied across contexts: Conceptualizing, operationalizing and sequencing instructional quality. AERA; 2022-04-20 - 2022-04-25 UiO
Untitled
|
|
50. |
Luoto, Jennifer Maria; Klette, Kirsti; Blikstad-Balas, Marte. Possible biases in observation systems when applied across contexts: conceptualizing, operationalizing, and sequencing instructional quality. Educational Assessment, Evaluation and Accountability 2022 UiO
Untitled
|