2023
|
1. |
Jensen, Fredrik; Pettersen, Andreas; Frønes, Tove Stjern; Eriksen, Anna; Løvgren, Maria; Narvhus, Eva Kristin. PISA 2022 Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing. Cappelen Damm Akademisk 2023 (ISBN 9788202830472) UiO
Untitled
|
2021
|
2. |
Nilsen, Trude; Frøyland, Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Jorde, Doris; Korsager, Majken; Knain, Erik; Ødegaard, Marianne; Teig, Nani; Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Bungum, Berit; Løken, Marianne; Stadler, Matthias Gregor. Et kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skole. I: Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021. Universitetsforlaget 2021 ISBN 9788215045092. p. 207-260 UiO UiB NTNU MUS
Untitled
|
|
3. |
Radišić, Jelena; Jensen, Fredrik. Norske 9.-trinnselevers motivasjon for naturfag og matematikk – en latent profilanalyse av TIMSS 2019. I: Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021. Universitetsforlaget 2021 ISBN 9788215045092. p. 103-139 UiO
Untitled
|
2020
|
4. |
Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik. Forord. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. UiO
Untitled
|
|
5. |
Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik. Kapittel 1. Introduksjon: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. p. 10-20 UiO
Untitled
|
|
6. |
Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik. Kapittel 10. Avsluttende bemerkninger: Lesing som portvokter. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. p. 242-249 UiO
Untitled
|
|
7. |
Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik. Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 (ISBN 9788215040059) 280 p. UiO
Untitled
|
|
8. |
Jensen, Fredrik; Frønes, Tove Stjern; Kjærnsli, Marit; Roe, Astrid. Kapittel 2. Lesing i PISA 2000–2018: Norske elevers lesekompetanse i et internasjonalt perspektiv. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. p. 21-45 UiO
Untitled
|
|
9. |
Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Björnsson, Julius Kristjan; Pettersen, Andreas. Kapittel 9. Gir norsk skole alle elever like muligheter til å bli gode lesere?. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. p. 222-241 UiO
Untitled
|
|
10. |
Rasmussen, Ingvill; Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik; Ludvigsen, Sten Runar. Problemløsing ved samarbeid i PISA 2015: En diskusjon av rammeverket og norske elevers resultater. Acta Didactica Norden (ADNO) 2020 UiO
Untitled
|
2019
|
11. |
Jensen, Fredrik; Pettersen, Andreas; Frønes, Tove Stjern; Kjærnsli, Marit; Rohatgi, Anubha; Eriksen, Anna; Narvhus, Eva Kristin. PISA 2018. Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag.. Universitetsforlaget 2019 (ISBN 9788215037356) 32 p. UiO
Untitled
|
2018
|
12. |
Jensen, Fredrik; Henriksen, Ellen Karoline; Holmegaard, Henriette Tholstrup; Madsen, Lene Møller; Ulriksen, Lars. Balancing Cost and Value: Scandinavian Students’ First Year Experiences of Encountering Science and Technology Higher Education. Nordic Studies in Science Education 2018 ;Volume 14.(1) p. 3-21 UiO
Untitled
|
|
13. |
Jensen, Fredrik; Mork, Sonja Merethe; Kjærnsli, Marit. En sammenligning av naturfagkompetanser i PISA-rammeverket 2015 og den norske læreplanen. I: Tjue år med TIMSS og PISA i Norge: Trender og nye analyser. Universitetsforlaget 2018 ISBN 978-82-15-03006-7. p. 94-127 UiO
Untitled
|
|
14. |
Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik. Gir norsk skole like muligheter for alle?. Agenda Magasin 2018 UiO
Untitled
|
2016
|
15. |
Jensen, Fredrik. The role of Recruitment Initiatives in Young People's Choice of STEM Education. : Det matematisk naturvitenskapelige fakultet, UIO 2016 230 p. UiO
Untitled
|
|
16. |
Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit. Elevers oppfatninger av naturfagsundervisning. I: Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215027470. p. 94-107 UiO
Untitled
|
|
17. |
Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit. Holdninger til naturfag. I: Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215027470. p. 72- UiO
Untitled
|
|
18. |
Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik. Naturfag i PISA: Definisjon og oppgaver. I: Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215027470. p. 32-49 UiO
Untitled
|
|
19. |
Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik. PISA 2015 - Gjennomføring og noen sentrale funn. I: Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215027470. p. 11-32 UiO
Untitled
|
|
20. |
Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik. Resultater i naturfag. I: Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215027470. p. 49-72 UiO
Untitled
|
|
21. |
Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik. Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 (ISBN 9788215027470) 227 p. UiO
Untitled
|
2015
|
22. |
Jensen, Fredrik. PISA – mer enn internasjonale rangeringer. Naturfagkonferansen; 2015-10-15 - 2015-10-15 UiO
Untitled
|
|
23. |
Jensen, Fredrik. PISA – mer enn internasjonale rangeringer. UVs Forsker Grand Prix; 2015-08-12 - 2015-08-12 UiO
Untitled
|
|
24. |
Jensen, Fredrik. The Impact of Outreach and Out-of-School Activities on Norwegian Upper Secondary Students’ STEM Motivations. I: Understanding student participation and choice in science and technology education. Springer 2015 ISBN 978-94-007-7792-7. p. 185-199 UiO
Untitled
|
|
25. |
Jensen, Fredrik; Henriksen, Ellen Karoline. Balancing cost and value: Scandinavian students’ first year experiences in STEM higher education. ESERA; 2015-08-31 - 2015-09-04 UiO
Untitled
|
|
26. |
Jensen, Fredrik; Henriksen, Ellen Karoline. Short stories of educational choice – in the words of science and technology students. I: Understanding student participation and choice in science and technology education. Springer 2015 ISBN 978-94-007-7792-7. p. 135-151 UiO
Untitled
|
|
27. |
Jensen, Fredrik; Henriksen, Ellen Karoline. The Importance of Role Models, Social Integration and Academic Integration for Norwegian and Danish Students’ Participation in STEM. NARST; 2015-04-11 - 2015-04-14 UiO
Untitled
|
2014
|
28. |
Henriksen, Ellen Karoline; Jensen, Fredrik; Sjaastad, Jørgen. Role of Out-of-School Experiences and Targeted Recruitment Efforts in Norwegian Science and Technology Students’ Educational Choice. International Journal of Science Education 2014 ;Volume 5.(3) p. 203-222 UiO NIFU
Untitled
|
|
29. |
Jensen, Fredrik. Choosing science and technology education: What matters?. Subsea Valley Conference 2014; 2014-04-02 - 2014-04-03 UiO
Untitled
|
|
30. |
Jensen, Fredrik; Bøe, Maria Vetleseter. Gir et realistisk bilde av realfag. Teknisk Ukeblad 2014 (03) UiO
Untitled
|
|
31. |
Kjærnsli, Marit; Nortvedt, Guri A.; Jensen, Fredrik. Norske elevers kompetanse i problemløsing i PISA 2012. Oslo: Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo 2014 (ISBN 978-82-93292-02-9) 49 p. UiO
Untitled
|
|
32. |
Sjaastad, Jørgen; Carlsten, Tone Cecilie; Opheim, Vibeke; Jensen, Fredrik. Evaluering av Den naturlige skolesekken: Utdanning for bærekraftig utvikling på ulike læringsarenaer. Oslo: NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning 2014 (ISBN 978-82-327-0044-8) 78 p. NIFU-rapport(38) NIFU UiO
Untitled
|
2013
|
33. |
Henriksen, Ellen Karoline; Jensen, Fredrik. Short stories of educational choice – In the words of science and technology students. ESERA; 2013-09-02 - 2013-09-07 UiO
Untitled
|
|
34. |
Jensen, Fredrik. Female STEM participation in Norway: Experiences from the recruitment event “The Girls' Day”. EARLI; 2013-08-27 - 2013-08-31 UiO
Untitled
|
|
35. |
Jensen, Fredrik. Selvtillit på skolen. Dagsavisen 2013 UiO
Untitled
|
|
36. |
Jensen, Fredrik. Ungdoms utdanningsvalg - hva skal til for at de velger landbruket?. Gartnerseminaret 2013; 2013-11-19 - 2013-11-20 UiO
Untitled
|
|
37. |
Jensen, Fredrik; Bøe, Maria Vetleseter. The influence of a recruitment event on female upper secondary students’ motivation for science and technology higher education. ILS' forskningssymposium 2013; 2013-12-12 - 2013-12-12 UiO
Untitled
|
|
38. |
Jensen, Fredrik; Bøe, Maria Vetleseter. The Influence of a Two-Day Recruitment Event on Female Upper Secondary Students’ Motivation for Science and Technology Higher Education. International Journal of Gender, Science and Technology 2013 UiO
Untitled
|
|
39. |
Jensen, Fredrik; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline; Sjaastad, Jørgen; Løken, Marianne. "Barndomsminner og ein god lærar": Om å hjelpe elevar med å sjå utdannings- og yrkesmulegheiter i MNT-fag. Naturfag 2013 (1) p. 27-30 UiO
Untitled
|
|
40. |
Jensen, Fredrik; Henriksen, Ellen Karoline. The importance of role models, social integration and academic integration for STEM students. ESERA; 2013-09-02 - 2013-09-07 UiO
Untitled
|
|
41. |
Jensen, Fredrik; Nortvedt, Guri A.. Holdninger til matematikk. I: Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. Universitetsforlaget 2013 ISBN 978-82-15-02323-6. p. 97-120 UiO
Untitled
|
|
42. |
Jensen, Fredrik; Sjaastad, Jørgen. A Norwegian out-of-school mathematics project's influence on secondary student's stem motivation. International Journal of Science and Mathematics Education 2013 ;Volume 11.(6) p. 1437-1461 NIFU
Untitled
|
|
43. |
Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik. Læringsmiljøet i skolen. I: Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. Universitetsforlaget 2013 ISBN 978-82-15-02323-6. p. 261-276 UiO
Untitled
|
2012
|
44. |
Bøe, Maria Vetleseter; Jensen, Fredrik. Realfagsrekruttering: Dette virker!. Proreal avslutningskonferanse; 2012-09-20 UiO
Untitled
|
|
45. |
Henriksen, Ellen Karoline; Jensen, Fredrik. Interests & Recruitment in Science: Why choose STEM education and career - in 5 European countries?. Public Communication of Science and Technology; 2012-04-18 - 2012-04-20 UiO
Untitled
|
|
46. |
Jensen, Fredrik. Adressing the key challenge - who's going to do all the work?. Underwater Technology Conference; 2012-06-14 - 2012-06-14 UiO
Untitled
|
|
47. |
Jensen, Fredrik. Hva Vidar Teisen og Macgyver har til felles: Om moderne ungdomskultur, utdanningsvalg og rekrutteringstiltak. Seminar om rekruttering til realfag i regi av OLF; 2012-02-13 - 2012-02-13 UiO
Untitled
|
|
48. |
Jensen, Fredrik. Naturfagtriks som kan gjøres på fest. Naturfagkonferansen; 2012-10-18 - 2012-10-19 UiO
Untitled
|
|
49. |
Jensen, Fredrik. Short stories of educational choice: in the words of science and technology students. Seminar on science education and educational choice; 2012-09-27 - 2012-09-27 UiO
Untitled
|
|
50. |
Jensen, Fredrik; Bøe, Maria Vetleseter. Fornuft og følelser - ungdoms valg og bortvalg av realfag. Naturfagkonferansen 2012; 2012-10-18 - 2012-10-19 UiO
Untitled
|