2018
|
1. |
Hohr, Hansjörg. Kunst og æstetisk opdragelse. I: Æstetik og Pædagogik. Akademisk Forlag 2018 ISBN 978-87-500-5300-2. p. 59-76 UiO
Untitled
|
|
2. |
Hohr, Hansjörg. Naturalisierte Bildung. Zum Begriff der Erfahrung bei John Dewey.. I: John Dewey als Pädagoge. Erziehung, Schule, Unterricht.. Verlag Julius Klinkhardt 2018 ISBN 978-3-7815-2228-2. p. 123-146 UiO
Untitled
|
|
3. |
Hohr, Hansjörg. Opplevelse som pedagogisk oppgave - om "å sette lek på verden". I: Barn og deres voksne. Cappelen Damm Akademisk 2018 ISBN 9788202572549. p. 116-127 UiO
Untitled
|
2017
|
4. |
Hohr, Hansjörg. Erfahrungstheoretische Begründung ästhetischer Erziehung. LIT Verlag 2017 (ISBN 978-3-643-90839-1) 289 p. UiO
Untitled
|
2016
|
5. |
Hohr, Hansjörg. Erfaring som menneskets måte å være på.. I: Pedagogiske fenomener. En innføring. Cappelen Damm Akademisk 2016 ISBN 9788202494667. p. 98-105 UiO
Untitled
|
|
6. |
Hohr, Hansjörg. John Dewey og en demokratisk skole. John Dewey og fremtidens lærerutdanning; 2016-11-30 - 2016-11-30 UiO
Untitled
|
|
7. |
Hohr, Hansjörg. John Dewey's Concept of Democracy and Consequences for the School. Democracy and Education: Reversing the Democratic Recession?; 2016-11-26 UiO
Untitled
|
|
8. |
Hohr, Hansjörg. John Deweys tanker om det estetiske og om estetisk oppdragelse. Konferanse; 2016-11-12 - 2016-11-13 UiO
Untitled
|
|
9. |
Hohr, Hansjörg. Mot til livet od lyst på verden - eventyrets moralske prosjekt.. I: Barndom i barnehagen: Læring. Cappelen Damm Akademisk 2016 ISBN 9788202473860. p. 73-94 UiO
Untitled
|
|
10. |
Hohr, Hansjörg. Oppdragelse - noen grunnleggende mønstre.. I: Pedagogiske fenomener. En innføring. Cappelen Damm Akademisk 2016 ISBN 9788202494667. p. 32-46 UiO
Untitled
|
|
11. |
Hohr, Hansjörg. Oppdragelse som moralsk oppgave.. I: Pedagogiske fenomener. En innføring. Cappelen Damm Akademisk 2016 ISBN 9788202494667. p. 127-136 UiO
Untitled
|
2015
|
12. |
Hohr, Hansjörg. Estetisk oppdragelse og kunst. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 2015 ;Volume 1. p. 1-11 UiO
Untitled
|
|
13. |
Hohr, Hansjörg. Oppdragelsen til verdensborgerskap i kunstnerisk perspektiv. Studier i Pædagogisk Filosofi 2015 ;Volume 4.(2) p. 54-67 UiO
Untitled
|
2013
|
14. |
Hohr, Hansjörg. Aesthetic Perspectives on Cosmopolitan Education - The Case of the Tower of Babel. NRK - Kunnskapskanalen [TV] 2013-11-02 UiO
Untitled
|
|
15. |
Hohr, Hansjörg. Aesthetic Perspectives on Cosmopolitan Education - The Case of the Tower of Babel. UiO's forelesningsserie "Global Citizen"; 2013-10-03 UiO
Untitled
|
|
16. |
Hohr, Hansjörg. Den estetiske erkjennelsen. I: Kunstpedagogikk og kunnskapsutvikling. Universitetsforlaget 2013 ISBN 978-82-15-02167-6. p. 219-233 UiO
Untitled
|
|
17. |
Hohr, Hansjörg. Diversity and Sameness as Educational Challenge. 8th International PESGB/Roehampton University Postgraduate Summer School; 2013-06-17 - 2013-06-21 UiO
Untitled
|
|
18. |
Hohr, Hansjörg. Erfaringens estetiske kvalitet og estetisk erfaring – et pedagogisk blikk. PHD-kurs; 2013-11-21 - 2013-11-22 UiO
Untitled
|
|
19. |
Hohr, Hansjörg. Kunst og pedagogikk, en diskusjon med utgangspunkt i kritikken av en estetisk instrumentalisme og en pedagogisk instrumentalisme. Scenekunst, pedagogikk og deltagelse; 2013-05-30 - 2013-05-31 UiO
Untitled
|
|
20. |
Hohr, Hansjörg. Normativity in Fairy Tales: Scope, Range and Modes of Communication. Scandinavian Journal of Educational Research 2013 ;Volume 57.(6) p. 600-611 UiO
Untitled
|
|
21. |
Hohr, Hansjörg. Schiller. Danning som forsoning mellom følelse og fornuft. I: Danningens filosofihistorie. Gyldendal Akademisk 2013 ISBN 9788205444218. p. 160-170 UiO
Untitled
|
|
22. |
Hohr, Hansjörg. The Concept of Experience by John Dewey Revisited: Conceiving, Feeling and "Enliving”. Studies in Philosophy and Education 2013 ;Volume 32.(1) p. 25-38 UiO
Untitled
|
2012
|
23. |
Hohr, Hansjörg. Aesthetic quality in scientific experience. The problem of reference in John Dewey’s aesthetics. Nordic Studies in Education 2012 ;Volume 32.(3) p. 196-208 UiO
Untitled
|
|
24. |
Hohr, Hansjörg. Das Märchen - zwischen Kunst, Mythos und Spiel. Peter Lang Publishing Group 2012 (ISBN 978-3-631-62416-6) 261 p. UiO
Untitled
|
|
25. |
Hohr, Hansjörg. How educational is experience? An excursion into John Dewey’s Art as Experience. Paper session; 2012-03-30 - 2012-04-01 UiO
Untitled
|
|
26. |
Hohr, Hansjörg. Tone Kvernbekk og Lars Løvlie (red.). Nye stemmer i norsk pedagogisk humanioraforskning. Fagbokforlaget 2011. Norsk pedagogisk tidsskrift 2012 (4) p. 331-334 UiO
Untitled
|
|
27. |
Hohr, Hansjörg; Hagtvet, Bernt. Allmenndannelse i høyere utdanning: Avleggs og arkaisk eller nødvendig i spesialiseringens tid?. Vitenskapsteoretisk forum; 2012-01-24 UiO
Untitled
|
2011
|
28. |
Hohr, Hansjörg. Estetikkens plass i forskning og lære. Et essay om et undervurdert felt i moderne dannelsestenkning og estetikk som brobygger mellom tanke og følelse. I: Dannelse. Tenkning - modning - refleksjon. Dreyer Forlag A/S 2011 ISBN 978-82-8265-027-4. p. 519-535 NTNU
Untitled
|
|
29. |
Hohr, Hansjörg. Kategorial danning og kritisk-konstruktiv didaktikk - den didaktiske tilnærmingen hos Wolfgang Klafki. I: Dannelse : Introduksjon til et ullent pedagogisk landskap. Tapir Akademisk Forlag 2011 ISBN 978-82-519-2554-9. p. 163-175 NTNU
Untitled
|
|
30. |
Hohr, Hansjörg. The school building as experience. I: Educational Dimensions of School Buildings. Peter Lang Publishing Group 2011 ISBN 978-3-631-63046-4. p. 99-115 NTNU
Untitled
|
2010
|
31. |
Hohr, Hansjörg. ‘Aesthetic emotion’: an ambiguous concept in John Dewey’s aesthetics. Ethics and Education 2010 ;Volume 5.(3) p. 247-261 NTNU
Untitled
|
|
32. |
Hohr, Hansjörg. Love, Justice, and Education: John Dewey and the Utopians. Teachers College Record (TCR) 2010 NTNU
Untitled
|
|
33. |
Hohr, Hansjörg. The role of emotion in experience - comment on John Dewey's Art as Experience. I: Arts education and beyond. Åbo Akademis Förlag 2010 ISBN 978-952-12-2404-1. p. 21-42 NTNU
Untitled
|
2009
|
34. |
Hohr, Hansjörg. Å føle, å oppleve, å begripe. En rekonstruksjon av John Deweys erfaringsbegrep. I: Verden satt ut av spill : postmoderne pedagogiske perspektiver. Tapir Akademisk Forlag 2009 ISBN 978-82-519-2355-2. p. 65-77 NTNU
Untitled
|
|
35. |
Hohr, Hansjörg; Retter, Hein. Gesellschaft, Religion und Ästhetik in der Erziehungsphilosophie John Deweys. Verlag Julius Klinkhardt 2009 (ISBN 978-3-7815-1650-2) 307 p. NTNU
Untitled
|
2008
|
36. |
Hohr, Hansjörg. "Aesthetic experience" by John Dewey - a comment. Education and multicultural understanding; 2008-08-09 - 2008-08-12 NTNU
Untitled
|
2007
|
37. |
Hohr, Hansjörg. Danning i en ny medietid. I: Mediedanning og mediepedagogikk - fra digital begeistring til kritisk dømmekraft. Gyldendal Akademisk 2007 ISBN 978-82-05-37167-5. p. 173-196 NTNU
Untitled
|
|
38. |
Hohr, Hansjörg. Ethical perspective on fairy tales. Course on imagination and education; 2007-04-19 NTNU
Untitled
|
|
39. |
Hohr, Hansjörg. Voices in Philosophy and Education. Aesthetic perspectives on Education. PHD - Course; 2007-01-22 - 2007-05-07 NTNU
Untitled
|
|
40. |
Vettenranta, Soilikki; Hohr, Hansjörg. Skolemassakren i Beslan mellom myte og folkeeventyr. Nordicom Information 2007 (4) p. 71-80 NTNU
Untitled
|
2006
|
41. |
Hohr, Hansjörg. Infrastruktur og utdanningskvalitet. NOKUT-konferansen 2006; 2006-05-03 - 2006-05-04 NTNU
Untitled
|
|
42. |
Hohr, Hansjörg. Poetics of Friedrich Schiller and some consequences for education. Spring 2006 Colloquia; 2006-02-09 - 2006-02-09 NTNU
Untitled
|
|
43. |
Hohr, Hansjörg. Æstetiske læreprocesser i et socialiseringsperspektiv. KÆL-arrangementer i 2006; 2006-09-12 - 2006-09-12 NTNU
Untitled
|
|
44. |
Vinterbo-Hohr, Aagot; Hohr, Hansjörg. The Neo-Humanistic Concept of Bildung Going Astray: Comments to Friedrich Schiller's thought on education. Educational Philosophy and Theory 2006 ;Volume 38.(2) p. 215-230 NTNU
Untitled
|
|
45. |
Hohr, Hansjörg. Friedrich Schiller über Erziehung: Der schöne Schein. Verlag Julius Klinkhardt 2006 (ISBN 3-7815-1469-2) 188 p. NTNU
Untitled
|
2005
|
46. |
Hohr, Hansjörg. Danning og estetikk. Symposium NORDID, Didaktikk - Kunnskapsoppfattelse; 2005-11-24 - 2005-11-25 NTNU
Untitled
|
|
47. |
Hohr, Hansjörg. Estetikk og erfaring. I: Småbarnspedagogikk Fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Cappelen Damm Akademisk 2005 ISBN 82-02-22637-6. p. 237-253 NTNU
Untitled
|
|
48. |
Hohr, Hansjörg. Estetikk og erfaring. Nasjonal konferanse - Flerfaglig småbarnspedagogikk; 2005-03-31 - 2005-04-01 NTNU
Untitled
|
|
49. |
Hohr, Hansjörg. Kunst i vitenskapsteoretisk perspektiv. Kvalifiseringsprogramm ved DMMH; 2005-01-06 - 2005-01-07 NTNU
Untitled
|
|
50. |
Hohr, Hansjörg. Læring i postmoderne tid. Læring - Et strategisk satsingsområde for NTNU?; 2005-08-19 - 2005-08-19 NTNU
Untitled
|