Current Research Information SysTem In Norway
 
 

 Norsk versjon


 
Mainpage
Research results/NVI
Researchers
Projects
Research units
Log in
About Cristin
 
 
   
Back to search     Short format     Full format    
Export to


Showing results 1-50 of 111 << Previous 1 2 3    Next >>

2023
1 Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven.
Om styring av handlingsrom for tilpasset opplæring i Fagfornyelsen (LK20) og forslag til ny opplæringslov. I: Handlingsrom i utdanningsprofesjoner. Universitetsforlaget 2023 ISBN 9788215059808. p. 55-79
UiO USN Untitled
 
2 Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven.
Fra intensjoner om inkludering til inkluderende praksiser. I: Inkluderende praksiser i skolen - intensjoner og sentrale aktører. Cappelen Damm Akademisk 2023 ISBN 978-82-02-79372-2. p. 13-46
UiO Untitled
 
3 Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven.
Inkluderende praksiser i skolen - intensjoner og sentrale aktører. Cappelen Damm Akademisk 2023 (ISBN 978-82-02-79372-2) 239 p.
UiO Untitled
 
4 Nilsen, Sven.
Nasjonale læreplaner og kommunale retningslinjer som rammer for inkluderende praksiser for elever med spesialundervisning. I: Inkluderende praksiser i skolen - intensjoner og sentrale aktører. Cappelen Damm Akademisk 2023 ISBN 978-82-02-79372-2. p. 47-86
UiO Untitled
 
5 Nilsen, Sven; Herlofsen, Camilla.
Tidlig innsats gjennom spesialundervisningens tiltakskjede.. Tidlig innsats - i en skole for alle?; 2023-04-24 - 2023-04-25
UIA UiO Untitled
 
2022
6 Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven.
Tidlig innsats – i en skole for alle?. Cappelen Damm Akademisk 2022 (ISBN 9788202762452) 352 p.
USN UiO Untitled
 
7 Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven.
Tidlig innsats i en skole for alle?. I: Tidlig innsats – i en skole for alle?. Cappelen Damm Akademisk 2022 ISBN 9788202762452. p. 17-41
UiO USN Untitled
 
8 Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven; Stenshorne, Marit Elisabeth.
Lærerrollen i profesjonsfellesskap for tidlig innsats. I: Tidlig innsats – i en skole for alle?. Cappelen Damm Akademisk 2022 ISBN 9788202762452. p. 131-156
UiO USN Untitled
 
9 Nilsen, Sven; Herlofsen, Camilla.
Tidlig innsats gjennom spesialundervisningens tiltakskjede. I: Tidlig innsats – i en skole for alle?. Cappelen Damm Akademisk 2022 ISBN 9788202762452. p. 89-112
UIA UiO Untitled
 
2021
10 Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven.
De uferdige utdanningsreformer og Fagfornyelsen (LK20) - Om det som var, det som er og det som ennå ikke er til. Gyldendal Akademisk 2021 (ISBN 9788205542884) 288 p.
USN UiO Untitled
 
11 Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven.
Forslag til ny opplæringslov - til det bedre?. Spesialpedagogikk 2021 ;Volume 86.(2) p. 4-9
UiO USN Untitled
 
12 Nilsen, Sven; Herlofsen, Camilla.
Tidlig innsats for elever med rett til spesialundervisning - i samspill mellom ordinær opplæring, intensiv opplæring og spesialundervisning. I: Tidlig innsats. Cappelen Damm Akademisk 2021 ISBN 978-82-02-69885-0. p. 111-139
UiO UIA Untitled
 
2019
13 Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven; Skogen, Kjell.
Inclusion for Pupils With Special Educational Needs in Individualistic and Collaborative School Cultures. International Journal of Special Education 2019 ;Volume 34.(1) p. 68-82
UiO Untitled
 
14 Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven; Skogen, Kjell.
Inclusion for Pupils with Special Educational Needs in Individualistic and Collaborative School Cultures. NERA 2019; 2019-03-06 - 2019-03-08
UiO Untitled
 
15 Nilsen, Sven.
Lærernes kompetanse og elevenes læring i et inkluderende læringsmiljø. I: Læringspotensial. Cappelen Damm Akademisk 2019 ISBN 978-82-02-59812-9. p. 62-93
UiO Untitled
 
16 Nilsen, Sven.
Spesialpedagogisk arbeid i grunnskolen. I: Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk 2019 ISBN 9788202592059. p. 615-642
UiO Untitled
 
17 Nilsen, Sven; Herlofsen, Camilla.
Spesialundervisningens tiltakskjede. I: Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk 2019 ISBN 9788202592059. p. 218-250
UIA UiO Untitled
 
2018
18 Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven.
Det uferdige? - Om et uferdig praksisfelt og en uferdig innstilling fra en ekspertgruppe. Spesialpedagogikk 2018 ;Volume 83.(5) p. 4-11
UiO USN Untitled
 
19 Bjørnsrud, Halvor Inge; Nilsen, Sven.
Joint reflection on action – a prerequisite for inclusive education? A qualitative study in one local primary/lower secondary school in Norway. International Journal of Inclusive Education 2018 ;Volume 23.(2) p. 158-173
USN UiO Untitled
 
20 Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven.
Refleksjon mellom lærere kan øke elevers sjanse for å inkluderes i skolen. Forskning.no 2018
UiO USN Untitled
 
21 Dalen, Monica; Nilsen, Sven; Tangen, Reidun Synnøve.
Den dårligste løsningen. Klassekampen 2018 p. 22-22
UiO Untitled
 
22 Nilsen, Sven.
Inside but still on the outside? Teachers’ experiences with the inclusion of pupils with special educational needs in general education.. International Journal of Inclusive Education 2018 ;Volume 24.(9) p. 980-996
UiO Untitled
 
2017
23 Herlofsen, Camilla; Nilsen, Sven; Bahus, Marianne Klungland; Welstad, Trond-Erik; Breilid, Nils.
Spesialundervisning uten spesialpedagog – er det forsvarlig?. Fædrelandsvennen 2017
OSLOMET UiO UIA Untitled
 
24 Nilsen, Sven.
Høringsuttalelse fra ISP. Høringsuttalelse om forslag til ny generell del av læreplanverket for grunnopplæringen som skal erstatte gjeldende Generell del og Prinsipper for opplæringen. Overordnet del - verdier og prinsipper. Notat datert 1. juni 2017.. Institutt for spesialpedagogikk, UiO Oslo 2017
UiO Untitled
 
25 Nilsen, Sven.
Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Universitetsforlaget 2017 (ISBN 978-82-15-02776-0) 288 p.
UiO Untitled
 
26 Nilsen, Sven.
"Kom som du er, og bli som oss?". I: Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Universitetsforlaget 2017 ISBN 978-82-15-02776-0. p. 38-64
UiO Untitled
 
27 Nilsen, Sven.
Presentasjon fra ISP. Notat: Hvordan vi ser på dagens situasjon og utfordringsbildet for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging i barnehage og skole. Noen momenter. (Notat med kildehenvisninger og utfyllende momenter (58 fotnoter) ble senere utarbeidet og ettersendt (datert 06.06. 2017).). Møte i Kunnskapsdepartementets Ekspertgruppe for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging; 2017-05-08 - 2017-05-08
UiO Untitled
 
28 Nilsen, Sven.
Special education and general education - coordinated or separated? A study of curriculum planning for pupils with special educational needs. International Journal of Inclusive Education 2017 ;Volume 21.(2) p. 205-217
UiO Untitled
 
29 Nilsen, Sven.
Å møte mangfold og utvikle fellesskap.. I: Inkludering og mangfold - sett i spesialpedagogisk perspektiv. Universitetsforlaget 2017 ISBN 978-82-15-02776-0. p. 15-37
UiO Untitled
 
2016
30 Herlofsen, Camilla; Nilsen, Sven.
Spesialundervisning i spenningsfeltet mellom juridisk regelverk og lokal praksis. I: Retten i skolen - mellom pedagogikk, juss og politikk. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215026671. p. 138-158
UIA UiO Untitled
 
2015
31 Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven.
Tilpasset opplæring, tidlig innsats og lærersamarbeid. I: Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. Gyldendal Akademisk 2015 ISBN 9788205487871. p. 164-180
USN UiO Untitled
 
32 Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven; Skogen, Kjell.
Kultur for tilpasset opplæring. Skolelederrollen, lærerrollen og planleggingsarbeid. Cappelen Damm Akademisk 2015 (ISBN 978-82-02-41899-1) 169 p.
UiO Untitled
 
33 Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven; Skogen, Kjell.
På vei mot kultur for tilpasset opplæring. I: Kultur for tilpasset opplæring. Skolelederrollen, lærerrollen og planleggingsarbeid. Cappelen Damm Akademisk 2015 ISBN 978-82-02-41899-1. p. 152-169
UiO Untitled
 
34 Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven; Skogen, Kjell.
Tilpasset opplæring og kultur for læring. Intensjoner i lys av Kunnskapsløftet. I: Kultur for tilpasset opplæring. Skolelederrollen, lærerrollen og planleggingsarbeid. Cappelen Damm Akademisk 2015 ISBN 978-82-02-41899-1. p. 13-32
UiO Untitled
 
35 Nilsen, Sven.
Planleggingsarbeid i spesialundervisning. Bruk av individuelle opplæringsplaner. I: Kultur for tilpasset opplæring. Skolelederrollen, lærerrollen og planleggingsarbeid. Cappelen Damm Akademisk 2015 ISBN 978-82-02-41899-1. p. 108-131
UiO Untitled
 
36 Nilsen, Sven.
Planleggingsarbeid i tilpasset opplæring. Bruk av tilpassede arbeidsplaner i ordinær opplæring og samordning med IOP. I: Kultur for tilpasset opplæring. Skolelederrollen, lærerrollen og planleggingsarbeid. Cappelen Damm Akademisk 2015 ISBN 978-82-02-41899-1. p. 132-151
UiO Untitled
 
37 Nilsen, Sven; Herlofsen, Camilla.
The legal basis for special needs education in Norway: Changing policy principles. I: Transitions in the field of special education. Theoretical perspectives and implications for practice. Waxmann Verlag 2015 ISBN 978-3-8309-3117-1. p. 35-62
UiO UIA Untitled
 
2014
38 Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven.
Early educational provision - emphasised in education policy reforms in Norway? An analysis of education policy documents. Curriculum Journal 2014 ;Volume 25.(2) p. 260-281
UiO USN Untitled
 
39 Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven.
Centrale samspilsfaktorer i kvalitetsudvikling at differentieret undervisning og specialundervisning. I: Kvalitetsudvikling af differentieret undervisning - om forbedring af undervisning for børn og unge med særlige behov. Klim 2014 ISBN 978-87-7955-924-0. p. 11-37
UiO Untitled
 
40 Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven.
Kvalitetsudvikling af differentieret undervisning - om forbedring af undervisning for børn og unge med særlige behov. Klim 2014 (ISBN 978-87-7955-924-0) 253 p.
UiO Untitled
 
41 Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven; Skogen, Kjell.
Fremtidige udfordringer for kvalitetsudvikling at differentieret undervisning og specialundervisning. I: Kvalitetsudvikling af differentieret undervisning - om forbedring af undervisning for børn og unge med særlige behov. Klim 2014 ISBN 978-87-7955-924-0. p. 223-250
UiO Untitled
 
42 Buli-Holmberg, Jorun; Nilsen, Sven; Skogen, Kjell.
Inclusive and individually adapted education in Norway results from a survey study in two municipalities focusing the roles of Headteachers, teachers and curriculum planning. International Journal of Special Education 2014 ;Volume 29.(1) p. -
UiO Untitled
 
43 Nilsen, Sven.
Læreplansarbejde og kvalitetsudvikling i differentieret undervisning og specialundervisning. I: Kvalitetsudvikling af differentieret undervisning - om forbedring af undervisning for børn og unge med særlige behov. Klim 2014 ISBN 978-87-7955-924-0. p. 89-111
UiO Untitled
 
44 Nilsen, Sven.
Spesialundervisning i nasjonale læreplaner - utelatt, uteglemt eller "integrert vekk"? En analyse av nasjonale læreplaner for grunnskolen fra og med 1974. Psykologi i kommunen (PIK) 2014 ;Volume 49.(5) p. 47-62
UiO Untitled
 
2013
45 Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven.
Intensjoner for tidlig innsats - uttrykt eller utelatt i utdanningspolitiske dokumenter? En analyse av utdanningsreformer fra 1970-årene og fram til i dag. Spesialpedagogikk 2013 ;Volume 78.(3) p. 40-52
UiO USN Untitled
 
2012
46 Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven.
Tidlig innsats - bedre læring for alle?. Cappelen Damm Akademisk 2012 (ISBN 9788202360931) 165 p.
USN UiO Untitled
 
47 Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven.
Tidlig innsats i en kultur for læring. I: Tidlig innsats - bedre læring for alle?. Cappelen Damm Akademisk 2012 ISBN 9788202360931. p. 11-20
USN UiO Untitled
 
48 Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven.
Tidlig innsats og framtidige utfordringer for norsk skole. Tidlig innsats - bedre læring for alle; 2012-10-18
USN UiO Untitled
 
49 Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven.
Tidlig innsats og framtidige utfordringer i norsk skole. I: Tidlig innsats - bedre læring for alle?. Cappelen Damm Akademisk 2012 ISBN 9788202360931. p. 153-162
USN UiO Untitled
 
50 Nilsen, Sven.
Evaluering i opplæringen som grunnlag for tidlig innsats. I: Tidlig innsats - bedre læring for alle?. Cappelen Damm Akademisk 2012 ISBN 9788202360931. p. 51-69
UiO Untitled
 
    Show next list