2020
|
1. |
Schaanning, Espen. Den offervillige fredssoldaten. Om å sublimere militære følelser. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2020 ;Volume 32.(4) p. 91-114 UiO
Untitled
|
|
2. |
Schaanning, Espen. Ekskluderende individualisme. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2020 ;Volume 32.(1–2) p. 176-191 UiO
Untitled
|
|
3. |
Schaanning, Espen. En annen verden er mulig. Tidsskrift for samfunnsforskning 2020 ;Volume 61.(4) p. 410-413 UiO
Untitled
|
|
4. |
Schaanning, Espen. Fredsbestrebelser. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2020 ;Volume 32.(4) p. 137-144 UiO
Untitled
|
|
5. |
Schaanning, Espen. Norges KFUK-KFUM-speidere. Store Norske Leksikon (Nettutgaven) 2020 UiO
Untitled
|
|
6. |
Schaanning, Espen. Norges speiderforbund. Store Norske Leksikon (Nettutgaven) 2020 UiO
Untitled
|
|
7. |
Schaanning, Espen. Om å se og bli sett. Speideruniformens semiotikk. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2020 ;Volume 32.(1–2) p. 89-109 UiO
Untitled
|
|
8. |
Schaanning, Espen. Pasifistisk tenkning. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2020 ;Volume 32.(1–2) p. 204-207 UiO
Untitled
|
|
9. |
Schaanning, Espen. Pedagogikkens begrensninger. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2020 ;Volume 32.(3) p. 129-142 UiO
Untitled
|
|
10. |
Schaanning, Espen. Robert Baden-Powell. Store Norske Leksikon (Nettutgaven) 2020 UiO
Untitled
|
|
11. |
Schaanning, Espen. Skoleerfaringer. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2020 ;Volume 32.(1–2) p. 197-201 UiO
Untitled
|
|
12. |
Schaanning, Espen. Skoleløse liv. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2020 ;Volume 32.(1–2) p. 194-197 UiO
Untitled
|
|
13. |
Schaanning, Espen. Speiderbevegelsen. Store Norske Leksikon (Nettutgaven) 2020 UiO
Untitled
|
|
14. |
Schaanning, Espen. 130 år med skole – på tide å tenke nytt?. 130 år med skole – på tide å tenke nytt?; 2020-09-10 UiO
Untitled
|
2019
|
15. |
Schaanning, Espen. Arr 30 år – et tilbakeblikk. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2019 ;Volume 31.(4) p. 3-7 UiO
Untitled
|
|
16. |
Schaanning, Espen. Arr 30 år. Fra Arrs forunderlige historie. Arrs jubileumsseminar; 2019-07-13 - 2019-07-13 UiO
Untitled
|
|
17. |
Schaanning, Espen. Børn barn undervises hjemme? Skolekritikk, John Holt og hjemmeundervisning. Åpent seminar; 2019-11-21 UiO
Untitled
|
|
18. |
Schaanning, Espen. Farvel til skolen. Idéhistorisk lunsjseminar; 2019-11-15 UiO
Untitled
|
|
19. |
Schaanning, Espen. Farvel til skolen. John Holt og skolekritikken på 1960- og 70-tallet. Scandinavian Academic Press 2019 (ISBN 978-82-304-0223-8) 499 p. UiO
Untitled
|
|
20. |
Schaanning, Espen. Foucault-filologi. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2019 ;Volume 31.(3) p. 156-157 UiO
Untitled
|
|
21. |
Schaanning, Espen. Hamsterjulet. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2019 ;Volume 31.(3) p. 136-151 UiO
Untitled
|
|
22. |
Schaanning, Espen. Modernitetens oppløsning. Sentrale skikkelser i etterkrigstidens idéhistorie. Scandinavian Academic Press 2019 (ISBN 978-82-304-0232-0) 325 p. UiO
Untitled
|
|
23. |
Schaanning, Espen. Om idéhistoriefagets nytte. Fagkveld; 2019-02-26 - 2019-02-26 UiO
Untitled
|
|
24. |
Schaanning, Espen. Oppdragende natur. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2019 ;Volume 31.(1–2) p. 170-175 UiO
Untitled
|
|
25. |
Schaanning, Espen. Pasifismer. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2019 ;Volume 31.(4) p. 109-111 UiO
Untitled
|
|
26. |
Schaanning, Espen. Prestasjonspressets pris. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2019 ;Volume 31.(1–2) p. 160-166 UiO
Untitled
|
|
27. |
Schaanning, Espen. Profittmakerne. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2019 ;Volume 31.(4) p. 104-107 UiO
Untitled
|
|
28. |
Schaanning, Espen. Skolen – et inkluderende fellesskap?. Lunsjseminar, NIH; 2019-01-15 - 2019-01-15 UiO
Untitled
|
|
29. |
Schaanning, Espen. Velkommen til dagfengselet. Klassekampen 2019 p. 14-15 UiO
Untitled
|
2018
|
30. |
Schaanning, Espen. Er dagens skole til alle barns beste?. Idéhistorisk lunsjseminar; 2018-08-17 - 2018-08-17 UiO
Untitled
|
|
31. |
Schaanning, Espen. Lek og lær. Morgenbladet 2018 (24) p. 54-55 UiO
Untitled
|
|
32. |
Schaanning, Espen. Makt og kunnskap. Noen poenger hos Foucault illustrert ved skolen som kunnskapsproduksjonsapparat. Seminar; 2018-01-25 - 2018-01-25 UiO
Untitled
|
|
33. |
Schaanning, Espen. MIO, min MIO. Klassekampen 2018 p. 14-15 UiO
Untitled
|
|
34. |
Schaanning, Espen. Måling og mestring. Matematikkopplæring i barnehagen. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2018 ;Volume 30.(1) p. 75-93 UiO
Untitled
|
|
35. |
Schaanning, Espen. Om å snakke sant. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2018 ;Volume 30.(2) p. 122-131 UiO
Untitled
|
|
36. |
Schaanning, Espen. Oppdragelse. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2018 ;Volume 30.(1) p. 1- UiO
Untitled
|
|
37. |
Schaanning, Espen. Prestasjonsskolens ofre. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2018 ;Volume 30.(2) p. 132-138 UiO
Untitled
|
|
38. |
Schaanning, Espen. Speiderhumor. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2018 ;Volume 30.(2) p. 85-94, 96-99 : ill.- UiO
Untitled
|
|
39. |
Schaanning, Espen. Til alle barns beste? Den nordiske modellen under press. Konferanse; 2018-06-14 UiO
Untitled
|
|
40. |
Schaanning, Espen. Til alle barns beste? Intervensjoner i skolefeltet. : Kolofon forlag 2018 (ISBN 978-82-300-1779-1) 302 p. UiO
Untitled
|
|
41. |
Schaanning, Espen. Til skolen for å siles ut. Klassekampen 2018 (197) p. 12-13 UiO
Untitled
|
|
42. |
Schaanning, Espen. Virkelighetens fengsel. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2018 ;Volume 30.(1) p. 99-103 UiO
Untitled
|
2017
|
43. |
Aasgaard, Reidar; Krefting, Ellen Marie; Schaanning, Espen. Grep om fortiden. I: Grep om fortiden: Perspektiver og metoder i idéhistorie. Cappelen Damm Akademisk 2017 ISBN 9788202565282. p. 11-13 UiO
Untitled
|
|
44. |
Aasgaard, Reidar; Krefting, Ellen Marie; Schaanning, Espen. Grep om fortiden: Perspektiver og metoder i idéhistorie. Cappelen Damm Akademisk 2017 (ISBN 9788202565282) 301 p. UiO
Untitled
|
|
45. |
Schaanning, Espen. Forsøket som løp ut i sanden. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2017 ;Volume 29.(3–4) p. 198-200 UiO
Untitled
|
|
46. |
Schaanning, Espen. Heldagsskolens pris. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2017 ;Volume 29.(2) p. 128-135 UiO
Untitled
|
|
47. |
Schaanning, Espen. Om å bruke Foucault: Fire metodestrategier. I: Grep om fortiden: Perspektiver og metoder i idéhistorie. Cappelen Damm Akademisk 2017 ISBN 9788202565282. p. 87-100 UiO
Untitled
|
|
48. |
Schaanning, Espen. Prestasjonsskolen. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2017 ;Volume 29.(3–4) p. 157-171 UiO
Untitled
|
|
49. |
Schaanning, Espen. Skolen og humaniora. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2017 ;Volume 29.(1) p. 87-94 UiO
Untitled
|
|
50. |
Schaanning, Espen. Skolens grep om barna. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2017 ;Volume 29.(3–4) p. 178-187 UiO
Untitled
|