2023
|
1. |
Erdal, Silje Førland; Ryen, Erik. Introduksjon til samfunnsfagdidaktikk. I: Introduksjon til fagdidaktikk. Universitetsforlaget 2023 ISBN 9788215066066. OSLOMET UiO
Untitled
|
|
2. |
Kjøstvedt, Anders Granås; Wetlesen, Annika; Ryen, Erik. Kritisk tenkning i de nordiske samfunnsfagene. Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education 2023 ;Volume 13.(2) p. i-v OSLOMET
Untitled
|
|
3. |
Ryen, Erik. Arrangør for konferansen "Digitalisering ved en skillevei? Fra storsatsning til skepsis". Forum for kritisk tenkning og kritiske perspektiver i skole og lærerutdanning; 2023-05-31 - 2023-05-31 OSLOMET
Untitled
|
|
4. |
Ryen, Erik. Arrangør og innleder for konferansen "Et kritisk blikk på relasjonskompetanse i skole og lærerutdanning". Forum for kritisk tenkning og kritiske perspektiver i skole og lærerutdanning; 2023-11-20 - 2023-11-20 OSLOMET
Untitled
|
|
5. |
Ryen, Erik. How can the current global challenges impact on the bilateral diplomacy?. Konferanse i forbindelse med "Friendship week", markering av 30 år med diplomatiske relasjoner mellom Norge og Nord-Makedonia; 2023-12-08 - 2023-12-08 OSLOMET
Untitled
|
|
6. |
Ryen, Erik. Keynote speech: Tendencies and challenges in Norwegian teacher education and curriculum. KICER - Kosova International Conference on Educational Research; 2023-06-09 - 2023-06-09 OSLOMET
Untitled
|
|
7. |
Ryen, Erik; Jøsok, Evy. Legitimizing the marginalization of civic knowledge: An analysis of the references connected to ‘democracy’ and ‘citizenship’ in two white papers. POLNET: The closing research conference; 2023-11-29 - 2023-12-01 OSLOMET
Untitled
|
|
8. |
Ryen, Erik; Skovmand, Keld. The paradox of learnification and competence-based curricula. NERA Conference 2023; 2023-03-15 - 2023-03-17 OSLOMET
Untitled
|
|
9. |
Æsøy, Knut Ove; Brekke, Øystein; Vanebo, Guro; Aas, Per Anders; Ferrer, Marlen; Ryen, Erik. Alt er ikkje utskiftbart. Klassekampen 2023 NTNU OSLOMET
Untitled
|
|
10. |
Æsøy, Knut Ove; Ryen, Erik. Fagledelse er lærerens kjerneoppgave. Bedre Skole 2023 (3) p. 38-41 NTNU OSLOMET
Untitled
|
2022
|
11. |
Helsvig, Kim Gunnar; Ryen, Erik; Aas, Per Anders; Æsøy, Knut Ove. Pedagogisk mangfold i fare. Khrono.no 2022 OSLOMET
Untitled
|
|
12. |
Helsvig, Kim Gunnar; Æsøy, Knut Ove; Vederhus, Inger; Aas, Per Anders; Jøsok, Evy; Haugen, Torgeir; Ryen, Erik; Vanebo, Guro; Ferrer, Marlen; Seierstad Stokke, Ruth; Kvalvaag, Robert Williams; Aukland, Knut; Hammer, Aina; Skaar, Håvard; Myrebøe, Tonje; Lundberg, Pål; Jahnsen, Vanja Røkkum; Briseid, Eyvind Martol; Lind, Anne; Sletteland, Anja; Mathias, Gro; Paaske, Nanna. Lærerstreiken handler om skolens fremtid (https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/9zEPmp/laererstreiken-handler-om-skolens-fremtid). VG : Verdens gang 2022 OSLOMET
Untitled
|
|
13. |
Ryen, Erik. Arrangør og ordstyrer for konferansen "Forsvinner fagene med fagfornyelsen?". Forum for kritisk tenkning og kritiske perspektiver i skole og lærerutdanning; 2022-11-16 - 2022-11-16 OSLOMET
Untitled
|
|
14. |
Ryen, Erik. Arrangør og ordstyrer for konferansen "Kan og bør man styre elevenes utvikling av holdninger og verdier?". Forum for kritisk tenkning og kritiske perspektiver i skole og lærerutdanning; 2022-06-07 - 2022-06-07 OSLOMET
Untitled
|
|
15. |
Ryen, Erik. Intervjuet av journalist i forbindelse med artikkelen "Overrasket over hvor lite forskningsbasert skolepolitikken er". Khrono 2022 OSLOMET
Untitled
|
|
16. |
Ryen, Erik. Progresjon i kritisk tenkning og dybdelæring. I: Kritisk tenkning i barneskolen – teori og praksis. OSLO: OsloMet Skriftserie 2022 ISBN 978-82-8364-404-3. p. 27-28 OSLOMET
Untitled
|
|
17. |
Ryen, Erik. Til forsvar for faget. Klassekampen 2022 OSLOMET
Untitled
|
|
18. |
Ryen, Erik; Jegstad, Kirsti Marie. Didaktikk som inngang til kritisk tenkning. I: Kritisk tenkning i barneskolen – teori og praksis. OSLO: OsloMet Skriftserie 2022 ISBN 978-82-8364-404-3. p. 36-38 OSLOMET NTNU
Untitled
|
|
19. |
Ryen, Erik; Jegstad, Kirsti Marie. It is like a hammer and toothbrush; you need it for the rest of your life’ – Five Norwegian teachers’ experiences of working at a ‘thinking school. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE) 2022 ;Volume 6.(1) OSLOMET
Untitled
|
|
20. |
Ryen, Erik; Sandvik, Margareth. Nyheter som inngang til kritisk tenkning. I: Kritisk tenkning i barneskolen – teori og praksis. OSLO: OsloMet Skriftserie 2022 ISBN 978-82-8364-404-3. p. 56-61 OSLOMET
Untitled
|
2021
|
21. |
Bjørkvold, Tuva; Ryen, Erik. Exploring the perceived learning of ‘students as researchers’ through two theoretical lenses. Journal of Curriculum Studies 2021 ;Volume 53.(6) p. 784-801 OSLOMET
Untitled
|
|
22. |
Jøsok, Evy; Jegstad, Kirsti Marie; Heggernes, Sissil Lea; Ryen, Erik; Svanes, Ingvill Krogstad; Tørnby, Hilde. Kritisk tenking i klasserommet 1-7. Litteratur review. Nasjonal konferanse for samfunnsfagsdidaktikk 2021; 2021-11-25 - 2021-11-26 OSLOMET
Untitled
|
|
23. |
Ryen, Erik. Aktualisering og bruk av nyheter i samfunnsfag. I: Samfunnsfagdidaktikk. Universitetsforlaget 2021 ISBN 9788215031019. p. 173-190 OSLOMET
Untitled
|
|
24. |
Ryen, Erik. Arrangør og ordstyrer for konferanse om "Den store uenigheten: Utfordringer om muligheter for skolen". Forum for kritisk tenkning og kritiske perspektiver i skole og lærerutdanning; 2021-10-15 - 2021-10-15 OSLOMET
Untitled
|
|
25. |
Ryen, Erik. Bildung, Didaktik and education for Democracy. Delegation Visit to Norway for delgation from Romania to The European Wergeland Centre. Topic: Democratic citizenship and inclusion; 2021-10-11 - 2021-10-11 OSLOMET
Untitled
|
|
26. |
Ryen, Erik. Forskningsbasert kunnskap og fremtidens lærerutdanning. Forum for kritisk tenkning og kritiske perspektiver i skole og lærerutdanning; 2021-06-01 - 2021-06-01 OSLOMET
Untitled
|
|
27. |
Ryen, Erik. Valg av fagstoff og progresjon som didaktiske utfordringer i samfunnsfag. I: Samfunnsfagdidaktikk. Universitetsforlaget 2021 ISBN 9788215031019. p. 44-66 OSLOMET
Untitled
|
|
28. |
Ryen, Erik; Granlund, Lise; Erdal, Silje Førland. Samfunnsfagenes fagdidaktikk. I: Samfunnsfagdidaktikk. Universitetsforlaget 2021 ISBN 9788215031019. p. 13-27 UiO OSLOMET
Untitled
|
|
29. |
Ryen, Erik; Jegstad, Kirsti Marie. Developing a theoretical framework and empirical indicators for developing and researching critical thinking in science, social science and language didactics. Nofa8 - The 8th Nordic Conference on Subject Education; 2021-05-18 - 2021-05-20 OSLOMET
Untitled
|
|
30. |
Ryen, Erik; Jøsok, Evy. Citizenship-as-knowledge: How perspectives from Bildung-centred Didaktik can contribute to European Citizenship Education beyond competence. European Educational Research Journal 2021 p. - OSLOMET
Untitled
|
|
31. |
Ryen, Erik; Sandvik, Margareth; Jøsok, Evy. Aftenposten Junior – A newspaper for children - promoting critical thinking?. Nofa8 - The 8th Nordic Conference on Subject Education; 2021-05-18 - 2021-05-20 OSLOMET
Untitled
|
2020
|
32. |
Aukland, Knut; Breidlid, Halldis; Eie, Siv; Lyngar Einarsen, Silje; Ferrer, Marlen; Hammer, Aina; Helsvig, Kim Gunnar; Jøsok, Evy; Kjøstvedt, Anders Granås; Kvalvaag, Robert Williams; Kvia, Anne Siri; Lind, Andreas Reichelt; Ryen, Erik; Schanke, Åge J.; Storhaug, Marit; Tømmerås, Heidi Hansen; Wetlesen, Annika; Aas, Per Anders. Ansatte ved OsloMet om flytting av campus Kjeller: Vis oss en plan, rektor Rice!. Khrono.no 2020 OSLOMET
Untitled
|
|
33. |
Breidlid, Halldis; Lyngar Einarsen, Silje; Ferrer, Marlen; Hammer, Aina; Helsvig, Kim Gunnar; Kjøstvedt, Anders Granås; Kvalvaag, Robert Williams; Ryen, Erik; Schanke, Åge J.; Skaar, Håvard; Storhaug, Marit; Wetlesen, Annika; Aas, Per Anders. Kontorplass og samlokalisering: Fysisk rom gir handlingsrom. Khrono.no 2020 OSLOMET
Untitled
|
|
34. |
Jegstad, Kirsti Marie; Ryen, Erik. Bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i grunnskolens naturfag og samfunnsfag – en læreplananalyse. Norsk pedagogisk tidsskrift 2020 ;Volume 104.(3) p. 297-312 OSLOMET
Untitled
|
|
35. |
Ryen, Erik. Klasseledelse og kritisk tenkning i samfunnsfag. I: Klasseledelse, fag og danning. 2.utgave. Gyldendal Akademisk 2020 ISBN 9788205531871. p. 242-259 OSLOMET
Untitled
|
2019
|
36. |
Ferrer, Marlen; Jøsok, Evy; Ryen, Erik; Wetlesen, Annika; Aas, Per Anders. Hva er kritisk tenkning i samfunnsfag?. I: Kritisk tenkning i samfunnsfag. Universitetsforlaget 2019 ISBN 9788215031835. p. 11-29 OSLOMET
Untitled
|
|
37. |
Ryen, Erik. Critical thinking and in-depth learning in the Norwegian school curriculum. Delegation Visit to Norway and Poland for Universities of Education from Baden-Württemberg, Germany. Topic: Heterogeneity and Participation as a Basis for Democracy; 2019-09-30 - 2019-09-30 OSLOMET
Untitled
|
|
38. |
Ryen, Erik. Klafki's critical constructive Didaktik and the epistemology of critical thinking. Journal of Curriculum Studies 2019 ;Volume 52.(2) p. 214-229 OSLOMET
Untitled
|
|
39. |
Ryen, Erik. Kunnskap, kompetanse og kritisk tenkning. Forum for kritisk tenkning og kritiske perspektiver i skole og lærerutdanning; 2019-11-27 OSLOMET
Untitled
|
|
40. |
Ryen, Erik. Nyheter og kritisk tenkning i samfunnsfag. I: Kritisk tenkning i samfunnsfag. Universitetsforlaget 2019 ISBN 9788215031835. p. 69-87 OSLOMET
Untitled
|
|
41. |
Ryen, Erik. Tynnslitt tillit til politikerne. Dagsavisen 2019 p. 6-6 OSLOMET
Untitled
|
|
42. |
Ryen, Erik; Jegstad, Kirsti Marie. Kritisk tenkning i fornyelsen av kunnskapsløftet. Foredrag for lærere og ledelse ved Hallagerbakken skole; 2019-04-09 - 2019-04-09 OSLOMET
Untitled
|
|
43. |
Ryen, Erik; Jøsok, Evy; Jegstad, Kirsti Marie; Sandvik, Margareth. Kritisk tenkning. Bedre Skole 2019 ;Volume 31.(2) p. 42-47 OSLOMET
Untitled
|
|
44. |
Ryen, Erik; Jøsok, Evy; Jegstad, Kirsti Marie; Sandvik, Margareth. Kritisk tenkning i læreplanfornyelsen, dag 2. Workshop for lærere i Akershus gjennom ordning for desentralisert kompetanseutvikling (DeKomp); 2019-02-26 - 2019-02-28 OSLOMET
Untitled
|
2018
|
45. |
Ryen, Erik; Jøsok, Evy; Jegstad, Kirsti Marie; Sandvik, Margareth. "Kritisk tenkning i læreplanfornyelsen, dag 1". Workshop for lærere i Akershus gjennom ordning for desentralisert kompetanseutvikling (DeKomp); 2018-11-27 - 2018-11-29 OSLOMET
Untitled
|
2017
|
46. |
Ryen, Erik. Aktualisering, læring og dannelse i samfunnsfag. Bedre Skole 2017 (2) p. 52-56 UiO
Untitled
|
|
47. |
Ryen, Erik. «Breaking news» - Skolen i møte med barn og unges verdensforståelse (panelsamtale). Internasjonaliseringskonferanse for grunnopplæringen (IKG17); 2017-11-20 - 2017-11-20 HIOA
Untitled
|
|
48. |
Ryen, Erik. Paneldebatt med Sten Ludvigsen m.fl. om fremtidens lærerrolle og behov for faglig fordypning i lektorutdanningen for samfunnsfag. Paneldebatt; 2017-04-20 - 2017-04-20 OSLOMET
Untitled
|
2010
|
49. |
Ryen, Erik. EUs nye lederskap. Ny Tid 2010 ;Volume 57.(2) p. 48-49 OSLOMET
Untitled
|
2008
|
50. |
Ryen, Erik Landsverk. Demokratiet i EU. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.) 2008 ;Volume 149.(338) p. 4-4 UiO
Untitled
|