|
1. |
Telhaug, Alfred O.; Kjøl, Per Eivind; Tønnessen, Rolf; Volckmar, Nina; Wallum, Alf Inge. Norsk utdanningspolitisk retorikk 1945-2000. Cappelen Damm Akademisk 1999 (ISBN 8245608238) 1 s. NTNU UIA
Untitled
|
|
2. |
Telhaug, Alfred Oftedal; Volckmar, Nina. Norsk utdanningspolitisk retorikk 1945-2000. Udanningstenkningen i de politiske partiers programmer. I: Både -og. Cappelen Damm Akademisk 1999 ISBN 82-456-0782-7. s. 65-86 NTNU
Untitled
|
|
3. |
Telhaug, Alfred Oftedal; Volckmar, Nina. Norwegian Education Policy Rhetoric 1945-2000: education philosphy in the political party platforms. Scandinavian Journal of Educational Research 1999 ;Volum 43.(3) s. 275-295 NTNU
Untitled
|
|
4. |
Volckmar, Nina. Det nye læreplanverket - hovedlinjer og utfordringer. Ny læreplan for musikkfaget i grunnskolen - Konsekvenser for grunnskole og lærerutdanning; 2005-10-24 - 2005-10-25 NTNU
Untitled
|
|
5. |
Volckmar, Nina. En desisjonistisk tilnærming til L 97: En komentar til Sylvi Stenersen Hovdenaks dr.gradsavhandling. Norsk pedagogisk tidsskrift 2000 (4-5) s. 329-337 NTNU
Untitled
|
|
6. |
Volckmar, Nina. En sammelignende studie av Gudmund Hernes og Helge Sivertsens utdannignspolitiske tenking. Metodiske avveininger. Nasjonal vitenskapelig fagkonferanse i pedagogikk; 2001-11-09 NTNU
Untitled
|
|
7. |
Volckmar, Nina. Et skolepolitisk alternativ?. Dagbladet 2005 NTNU
Untitled
|
|
8. |
Volckmar, Nina. Fra solidarisk samværskultur til kunnskapssolidaritet. Det sosialdemokratiske skoleprosjekt fra Sivertsen til Hernes. Trondheim: Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, NTNU 2005 (ISBN 82-471-6909-6) 285 s. NTNU
Untitled
|
|
9. |
Volckmar, Nina. Gudmund Hernes' normative cultural project. International Network of Philosophers of Education 8th Biennial Conference The Many Faces of Philosophy of Education: Traditions, Problems and Challenges; 2002-08-11 NTNU
Untitled
|
|
10. |
Volckmar, Nina. Helge Sivertsen - Educational Philosophy and Reform Policy in Norway in the 1950s and 60s. Education and Nationbuilding; 2001-06-15 NTNU
Untitled
|
|
11. |
Volckmar, Nina. Helge Sivertsen - ideolog og strateg. I: Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes. Abstrakt forlag 2004 ISBN 82-7935-074-8. s. 227-244 NTNU
Untitled
|
|
12. |
Volckmar, Nina. Helge Sivertsen - ideolog og strateg. Pedagogik-historisk forskning. Perspektiv, metoder, förhållningssätt. 2:a nordiske konferensen; 2003-09-27 NTNU
Untitled
|
|
13. |
Volckmar, Nina. Helge Sivertsen og hans demokratiske oppdragelsesprogram. Norsk pedagogisk tidsskrift 2000 (6) s. ?- NTNU
Untitled
|
|
14. |
Volckmar, Nina. Hernes, danning og modernitetens utfordringer. The End of a Millenium - The End of modernity?; 1999 NTNU
Untitled
|
|
15. |
Volckmar, Nina. Innledning til debatt på Samfunnsmøte 13.11.04, "Ut med de dumme!" Trondheim. Samfunnsmøte (lørdagsmøte); 2004-11-13 - 2004-11-13 NTNU
Untitled
|
|
16. |
Volckmar, Nina. Methodological Aspects of a Critical Approach to L 97: A study of Sylvi Stenersen Hovdenaks's Thesis. Does History matter; Stability and Change in Education; 1999 NTNU
Untitled
|
|
17. |
Volckmar, Nina. Skal universitetet favne alle?. Dagbladet 2000 s. 3- NTNU
Untitled
|
|
18. |
Volckmar, Nina. The Philosophy of Education in Norway in the 1990s: continuity or departure from the social democratic project?. Nordic Educational Research Association 33rd congress; 2005-03-10 - 2005-03-12 NTNU
Untitled
|
|
19. |
Volckmar, Nina; Korsvold, Tora. Velferdspolitikken i skole og barnehage. En reorientering?. I: Pedagogikk og politikk. Cappelen Damm Akademisk 2004 s. 233-246 NTNU
Untitled
|
|
20. |
Imsen, Gunn; Volckmar, Nina. The Development of a School for All in Norway. (Paper in progress.). NordNet seminar; 2010-09-15 - 2010-09-17 NTNU
Untitled
|
|
21. |
Imsen, Gunn; Volckmar, Nina. The Norwegian School for All - Historical Emergence and Neoliberal Confrontation. ECER - European Conference on Educational Research.; 2012-09-18 - 2012-09-21 NTNU
Untitled
|
|
22. |
Imsen, Gunn; Volckmar, Nina. The Norwegian School for All: Historical Emergence and Neoliberal Confrontation. I: The Nordic Education Model. "A School for All" Encounters Neo-Liberal Policy. Springer Science+Business Media B.V. 2014 ISBN 978-94-007-7124-6. s. 35-55 NTNU
Untitled
|
|
23. |
Imsen, Gunn; Volckmar, Nina; Ramberg, Magnus Rye; Korseberg, Karl Arne; Tvedten, Sigrunn; Tommelstad, Kjersti. A School for All - The Case of Norway. Seminar i nettverket NordNet; 2010-03-10 - 2010-03-10 NTNU
Untitled
|
|
24. |
Mjaavatn, Per Egil; Volckmar, Nina. Skolefanen - fra kampduk til merkevare. Trondheims skolefaner 1827-2010. Tapir Akademisk Forlag 2010 (ISBN 978-82-519-2532-7) 163 s. NTNU
Untitled
|
|
25. |
Mjaavatn, Per Egil; Volckmar, Nina. Skolefanen - fra kampduk til merkevare. Trondheims skolefaner 1827-2010. "Kort og godt". Museumsdag på Sveresborg Folkemuesum; 2011-01-31 NTNU
Untitled
|
|
26. |
Mjaavatn, Per Egil; Volckmar, Nina; Ulleberg, Hans Petter. School banners - what do they tell us?. ECER 2007 (European Conference on Educational Research; 2007-09-19 - 2007-09-21 NTNU
Untitled
|
|
27. |
Thuen, Harald; Volckmar, Nina. Postwar school reforms in Norway. I: Oxford Research Encyclopedia of Education. Oxford University Press 2020 ISBN 9780190264093. s. - HINN NTNU
Untitled
|
|
28. |
Volckmar, Nina. Bachelor i samfunnsvitenskap med fordypning i pedagogikk. Fagvalgsdag; 2006-03-30 - 2006-03-30 NTNU
Untitled
|
|
29. |
Volckmar, Nina. Bildung in Norwegian post-war education policy. The European Conference on Educational Research; 2011-09-13 - 2011-09-16 NTNU
Untitled
|
|
30. |
Volckmar, Nina. Bridging the gap between vocational and general eudcation in upper secondary school. NERA's 37th Congress; 2009-03-05 - 2009-03-07 NTNU
Untitled
|
|
31. |
Volckmar, Nina. Comments on "Is There a Nordic School Model?". SJER 50th Anniversary Seminar; 2006-09-02 - 2006-09-02 NTNU
Untitled
|
|
32. |
Volckmar, Nina. Den utvidede enhetsskolen som kunnskapsintegrerende prosjekt. I: Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon.. Gyldendal Akademisk 2016 ISBN 978-82-05-49182-3. s. 87-110 NTNU
Untitled
|
|
33. |
Volckmar, Nina. En grunnleggende kritikk av virksomheten i skole og barnehage. Salongen – nettidsskrift for filosofi og idéhistorie 2018 NTNU
Untitled
|
|
34. |
Volckmar, Nina. "En skole for alle" og privatisering - en analyse av de skandinaviske landenes privatiseringspolitikk. : Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie 2010 (ISBN 978-87-87185-15-8) 17 s. NTNU
Untitled
|
|
35. |
Volckmar, Nina. Enhetsskolen som solidarisk sosialdemokratisk prosjekt. I: Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon.. Gyldendal Akademisk 2016 ISBN 978-82-05-49182-3. s. 51-86 NTNU
Untitled
|
|
36. |
Volckmar, Nina. Et blå-blått utdanningspolitisk skifte? En studie av den utdanningspolitiske retorikken i partiprogrammene til stortingsvalget 2013 og Sundvollen-plattformen. Norsk pedagogisk tidsskrift 2014 ;Volum 98.(6) s. 482-494 NTNU
Untitled
|
|
37. |
Volckmar, Nina. Fanene i et historisk perspektiv. I: Osloskolens faner. Oslo: Smøyg forlag 2019 ISBN 978-82-690744-4-4. s. 12-19 NTNU
Untitled
|
|
38. |
Volckmar, Nina. Fellesskolen som arbeidsmarkedsintegrerende prosjekt. I: Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon.. Gyldendal Akademisk 2016 ISBN 978-82-05-49182-3. s. 111-131 NTNU
Untitled
|
|
39. |
Volckmar, Nina. Folkeskolen som nasjonsintegrerende prosjekt. I: Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon.. Gyldendal Akademisk 2016 ISBN 978-82-05-49182-3. s. 24-50 NTNU
Untitled
|
|
40. |
Volckmar, Nina. Formal education and curricula 1945-present: Scopes and challenges. Valuing the past, sustaining the future - 2nd international seminar; 2017-09-22 - 2017-09-24 NTNU
Untitled
|
|
41. |
Volckmar, Nina. Forskjeller i skolen. Klassekampen 2007 s. 9-9 NTNU
Untitled
|
|
42. |
Volckmar, Nina. Fra kampduk til merkevare. En historisk studie av skolefanene i Trondheim. Fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen; 2009-10-01 - 2009-10-02 NTNU
Untitled
|
|
43. |
Volckmar, Nina. Fra solidarisk samværskultur til kunnskapssolidaritet. - Det sosialdemokratiske skoleprosjekter i endring 1945-2000. Årbok for norsk utdanningshistorie 2008 ;Volum 25. s. 144-158 NTNU
Untitled
|
|
44. |
Volckmar, Nina. Fra solidarisk samværskultur til (solidarisk) kunnskapssamfunn. Etterkrigstidens utdanningspolitikk som danningsprosjekt. I: Dannelse : Introduksjon til et ullent pedagogisk landskap. Tapir Akademisk Forlag 2011 ISBN 978-82-519-2554-9. s. 255-278 NTNU
Untitled
|
|
45. |
Volckmar, Nina. Fra solidarisk samværskultur til (solidarisk) kunnskapssamfunn: Etterkrigstidens utdanningspolitikk som danningsprosjekt. Femte nordiska utbildningshistoriska konferensen; 2012-09-26 - 2012-09-28 NTNU
Untitled
|
|
46. |
Volckmar, Nina. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon. Fra nasjonsbygging til markedstilpasning.. Fredagsseminar; 2017-03-10 - 2017-03-10 NTNU
Untitled
|
|
47. |
Volckmar, Nina. Grunnskolen som samfunnsintegrerende prosjekt. En sammenfattende analyse. I: Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon.. Gyldendal Akademisk 2016 ISBN 978-82-05-49182-3. s. 132-143 NTNU
Untitled
|
|
48. |
Volckmar, Nina. Harald Thuens tiltredelsesforelesning. Norsk pedagogisk tidsskrift 2010 ;Volum 94.(4) s. 291-292 NTNU
Untitled
|
|
49. |
Volckmar, Nina. I nasjonsbyggingens tjeneste. Skolefanen som forskningsmateriale. Kulturuka i Levanger; 2018-06-13 - 2018-06-17 NTNU
Untitled
|
|
50. |
Volckmar, Nina. Independent Schools in Sweden and England. Special Interest Group Comparative Education; 2009-01-19 NTNU
Untitled
|