2022
|
1. |
Schaanning, Espen. En annerledes skole er mulig. Nye intervensjoner i skolefeltet. Oslo: Kolofon 2022 (ISBN 978-82-300-2394-5) 477 s. UiO
Untitled
|
|
2. |
Schaanning, Espen. Kanskje? Historien om en blå prikk. I: Skolens mening. Femti år etter Nils Christies Hvis skolen ikke fantes. Universitetsforlaget 2022 ISBN 978-82-15-05541-1. s. 154-166 UiO
Untitled
|
|
3. |
Schaanning, Espen. Krigen mot krigen. Folkereisning mot krig som opprørsbevegelse. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2022 ;Volum 34.(1) s. 69-89 UiO
Untitled
|
|
4. |
Schaanning, Espen. Meritokratiets historiske betydning. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2022 ;Volum 34.(1) s. 131-143 UiO
Untitled
|
|
5. |
Schaanning, Espen. Oslo-skolen i praksis. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2022 ;Volum 34.(1) s. 144-151 UiO
Untitled
|
|
6. |
Schaanning, Espen; Aagre, Willy. Forord. I: Skolens mening. Femti år etter Nils Christies Hvis skolen ikke fantes. Universitetsforlaget 2022 ISBN 978-82-15-05541-1. s. 11-12 UiO USN
Untitled
|
|
7. |
Schaanning, Espen; Aagre, Willy. Innledning. I: Skolens mening. Femti år etter Nils Christies Hvis skolen ikke fantes. Universitetsforlaget 2022 ISBN 978-82-15-05541-1. s. 13-26 UiO USN
Untitled
|
|
8. |
Schaanning, Espen; Aagre, Willy. Skolens mening. Femti år etter Nils Christies Hvis skolen ikke fantes. Universitetsforlaget 2022 (ISBN 978-82-15-05541-1) 200 s. USN UiO
Untitled
|
|
9. |
Schaanning, Espen; Aagre, Willy; Cone, Lucas; Wiewiura, Joachim S.. En skolekritikk for vår tid. Klassekampen 2022 s. 12-13 UiO USN
Untitled
|
|
10. |
Schaanning, Espen; Aagre, Willy; Cone, Lucas; Wiewiura, Joachim S.. Nils Christies skolekritik har aldrig været mere aktuel. Folkeskolen (København) 2022 USN UiO
Untitled
|
|
11. |
Schaanning, Espen; Thomas, Brodahl. Opprør. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2022 ;Volum 34.(1) s. 1- UiO
Untitled
|
2021
|
12. |
Schaanning, Espen. Den instrumentelle fornuftens inntog i barnehagen. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2021 ;Volum 33.(1) s. 106-119 UiO
Untitled
|
|
13. |
Schaanning, Espen. Den konkurransedrevne skolen. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2021 ;Volum 33.(2) s. 141-145 UiO
Untitled
|
|
14. |
Schaanning, Espen. Den politiske kampen om skolen. blogg.forskning.no 2021 s. - UiO
Untitled
|
|
15. |
Schaanning, Espen. Den vanskelige volden. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2021 ;Volum 33.(2) s. 136-140 UiO
Untitled
|
|
16. |
Schaanning, Espen. Fengselssmerter. Samtiden. Tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål 2021 (4) s. 108-119 UiO
Untitled
|
|
17. |
Schaanning, Espen. Fengslets fallitt. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2021 ;Volum 33.(3-4) s. 204-209 UiO
Untitled
|
|
18. |
Schaanning, Espen. Leksen en lek?. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2021 ;Volum 33.(1) s. 131-135 UiO
Untitled
|
|
19. |
Schaanning, Espen. Livsmetringspress. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2021 ;Volum 33.(2) s. 146-151 UiO
Untitled
|
|
20. |
Schaanning, Espen. Læreren som eksistensvekker. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2021 ;Volum 33.(2) s. 154-157 UiO
Untitled
|
|
21. |
Schaanning, Espen. Meritokrati i skolen. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2021 ;Volum 33.(2) s. 129-135 UiO
Untitled
|
|
22. |
Schaanning, Espen. Meritokrati og verdighet. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2021 ;Volum 33.(3-4) s. 209-215 UiO
Untitled
|
|
23. |
Schaanning, Espen. Om å verdsette elever. Forskjellstenkning i norsk skolepolitikk. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2021 ;Volum 33.(3-4) s. 31-51 UiO
Untitled
|
|
24. |
Schaanning, Espen. Pedagogikkens tilsynelatende paradoks. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2021 ;Volum 33.(1) s. 120-126 UiO
Untitled
|
|
25. |
Schaanning, Espen. På det gamle systemets premisser. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2021 ;Volum 33.(3-4) s. 192-202 UiO
Untitled
|
|
26. |
Schaanning, Espen. Utsatte innsatte. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2021 ;Volum 33.(1) s. 126-131 UiO
Untitled
|
2020
|
27. |
Schaanning, Espen. Den offervillige fredssoldaten. Om å sublimere militære følelser. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2020 ;Volum 32.(4) s. 91-114 UiO
Untitled
|
|
28. |
Schaanning, Espen. Ekskluderende individualisme. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2020 ;Volum 32.(1–2) s. 176-191 UiO
Untitled
|
|
29. |
Schaanning, Espen. En annen verden er mulig. Tidsskrift for samfunnsforskning 2020 ;Volum 61.(4) s. 410-413 UiO
Untitled
|
|
30. |
Schaanning, Espen. Fredsbestrebelser. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2020 ;Volum 32.(4) s. 137-144 UiO
Untitled
|
|
31. |
Schaanning, Espen. Norges KFUK-KFUM-speidere. Store Norske Leksikon (Nettutgaven) 2020 UiO
Untitled
|
|
32. |
Schaanning, Espen. Norges speiderforbund. Store Norske Leksikon (Nettutgaven) 2020 UiO
Untitled
|
|
33. |
Schaanning, Espen. Om å se og bli sett. Speideruniformens semiotikk. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2020 ;Volum 32.(1–2) s. 89-109 UiO
Untitled
|
|
34. |
Schaanning, Espen. Pasifistisk tenkning. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2020 ;Volum 32.(1–2) s. 204-207 UiO
Untitled
|
|
35. |
Schaanning, Espen. Pedagogikkens begrensninger. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2020 ;Volum 32.(3) s. 129-142 UiO
Untitled
|
|
36. |
Schaanning, Espen. Robert Baden-Powell. Store Norske Leksikon (Nettutgaven) 2020 UiO
Untitled
|
|
37. |
Schaanning, Espen. Skoleerfaringer. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2020 ;Volum 32.(1–2) s. 197-201 UiO
Untitled
|
|
38. |
Schaanning, Espen. Skoleløse liv. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2020 ;Volum 32.(1–2) s. 194-197 UiO
Untitled
|
|
39. |
Schaanning, Espen. Speiderbevegelsen. Store Norske Leksikon (Nettutgaven) 2020 UiO
Untitled
|
|
40. |
Schaanning, Espen. 130 år med skole – på tide å tenke nytt?. 130 år med skole – på tide å tenke nytt?; 2020-09-10 UiO
Untitled
|
2019
|
41. |
Schaanning, Espen. Arr 30 år – et tilbakeblikk. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2019 ;Volum 31.(4) s. 3-7 UiO
Untitled
|
|
42. |
Schaanning, Espen. Arr 30 år. Fra Arrs forunderlige historie. Arrs jubileumsseminar; 2019-07-13 - 2019-07-13 UiO
Untitled
|
|
43. |
Schaanning, Espen. Bør barn undervises hjemme? Skolekritikk, John Holt og hjemmeundervisning. Åpent seminar; 2019-11-21 UiO
Untitled
|
|
44. |
Schaanning, Espen. Farvel til skolen. Idéhistorisk lunsjseminar; 2019-11-15 UiO
Untitled
|
|
45. |
Schaanning, Espen. Farvel til skolen. John Holt og skolekritikken på 1960- og 70-tallet. Scandinavian Academic Press 2019 (ISBN 978-82-304-0223-8) 499 s. UiO
Untitled
|
|
46. |
Schaanning, Espen. Foucault-filologi. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2019 ;Volum 31.(3) s. 156-157 UiO
Untitled
|
|
47. |
Schaanning, Espen. Hamsterjulet. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2019 ;Volum 31.(3) s. 136-151 UiO
Untitled
|
|
48. |
Schaanning, Espen. Modernitetens oppløsning. Sentrale skikkelser i etterkrigstidens idéhistorie. Scandinavian Academic Press 2019 (ISBN 978-82-304-0232-0) 325 s. UiO
Untitled
|
|
49. |
Schaanning, Espen. Om idéhistoriefagets nytte. Fagkveld; 2019-02-26 - 2019-02-26 UiO
Untitled
|
|
50. |
Schaanning, Espen. Oppdragende natur. Arr - Idéhistorisk tidsskrift 2019 ;Volum 31.(1–2) s. 170-175 UiO
Untitled
|