Current Research Information SysTem In Norway
 
 

 Norsk versjon


 
Mainpage
Research results/NVI
Researchers
Projects
Research units
Log in
About Cristin
 
 
   
Back to search     Short format     Full format    
Export to


Showing results 1-31 of 31

2024
1 Brevik, Lisbeth M.; Gudmundsdottir, Greta Björk; Aashamar, Peter Nicolai; Barreng, Rebecca Linnéa Söderström; Dodou, Katherina; Doetjes, Gerard; Hartvigsen, Kirsten Marie; Hatlevik, Ove Edvard; Mathé, Nora Elise Hesby; Roe, Astrid; Siljan, Henriette Hogga; Stovner, Roar Bakken.
Å jobbe utforskende på vg1 og vg2. Den enkelte lærers undervisning har mer å si enn fagenes egenart. Rapport 3 fra forsknings- og evalueringsprosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning,. : Universitetet i Oslo 2024 (ISBN 978-82-69249) 146 p.
HIOF OSLOMET UiO Untitled
 
2 Siljan, Henriette Hogga; Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Klette, Kirsti.
Lesson openings in Norwegian language arts: a study of how teachers start reading lessons in 8th grade classrooms. Scandinavian Journal of Educational Research 2024 p. -
UiO Untitled
 
2023
3 Brevik, Lisbeth M.; Gudmundsdottir, Greta Björk; Barreng, Rebecca Linnéa Söderström; Dodou, Katherina; Doetjes, Gerke (Gerard); Evertsen, Ingrid; Goldschmidt-Gjerløw, Beate; Hartvigsen, Kirsten Marie; Hatlevik, Ove Edvard; Isaksen, Anja Ramfjord; Magnusson, Camilla Gudmundsdatter; Mathé, Nora Elise Hesby; Siljan, Henriette Hogga; Stovner, Roar Bakken; Suhr, Mai Lill.
Å mestre livet i 8. klasse. Perspektiver på livsmestring i klasserommet i sju fag. Rapport 2 fra forsknings- og evalueringsprosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Universitetet i Oslo 2023 (ISBN 978-82-692498-4-2) 137 p.
OSLOMET UiO Untitled
 
4 Weyergang, Cecilie; Frønes, Tove; Siljan, Henriette Hogga.
Hvordan vurdere elevers kritiske lesing? Forslag til et praktisk-didaktisk rammeverk.. Nordic Journal of Literacy Research 2023 ;Volume 9.(1) p. 113-140
UiO Untitled
 
2022
5 Siljan, Henriette Hogga.
Grammatikken som system og mulighet Grammatikken forklart og praktisert i to lærebøker for ungdomstrinnet. Acta Didactica Norden (ADNO) 2022 ;Volume 16.(1)
UiO Untitled
 
2021
6 Jørgensen, Camilla Finne; Siljan, Henriette Hogga.
Hva slags grammatikkarbeid inviterer læreboka til? En studie av grammatikkoppgaver i to norsklæreverk for ungdomstrinnet.. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift 2021 ;Volume 39.(2) p. 255-293
UiO Untitled
 
7 Maagerø, Eva; Siljan, Henriette Hogga; Veum, Aslaug.
Going from oral to written discourse: Norwegian students’ grammatical challenges when writing persuasive texts. Linguistics and Education 2021 ;Volume 66. p. -
UiO USN Untitled
 
8 Siljan, Henriette Hogga; Maagerø, Eva.
Gold to Salto. Critical Literacy in a BELMA-Awarded Textbook in Norwegian Language Arts. I: Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020. Brill|Sense 2021 ISBN 978-90-04-44954-1. p. 332-352
UiO USN Untitled
 
2020
9 Moe, Mette; Siljan, Henriette Hogga.
Nettbrett og novelle i norskfaget. Om nettbrett som digitalt redskap i litteraturundervisningen. I: 101 digitale grep – en didaktikk for profesjonsfaglig digital kompetanse.. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245034202. p. 79-96
USN UiO Untitled
 
10 Roås, Sissel E.; Siljan, Henriette Hogga.
Skrive- og leseopplæring i det digitale klasserommet. I: 101 digitale grep – en didaktikk for profesjonsfaglig digital kompetanse.. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245034202. p. 125-146
USN UiO Untitled
 
11 Siljan, Henriette Hogga; Moe, Mette.
Digitale grep/undervisningstips nr 43, 45, 51, 52, 53, 62-71. I: 101 digitale grep – en didaktikk for profesjonsfaglig digital kompetanse.. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245034202.
UiO USN Untitled
 
12 Veum, Aslaug; Siljan, Henriette Hogga; Maagerø, Eva.
Who am I? How Newly Arrived Immigrant Students Construct Themselves Through Multimodal Texts. Scandinavian Journal of Educational Research 2020 p. -
USN UiO Untitled
 
13 Wølner, Tor Arne; Kverndokken, Kåre; Moe, Mette; Siljan, Henriette Hogga.
Forord. I: 101 digitale grep – en didaktikk for profesjonsfaglig digital kompetanse.. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245034202. p. 4-6
UiO USN Untitled
 
14 Wølner, Tor Arne; Kverndokken, Kåre; Moe, Mette; Siljan, Henriette Hogga.
101 digitale grep - didaktikk for profesjonsfaglig digital kompetanse 2.utgave. Fagbokforlaget 2020 (ISBN 9788245034202) 383 p.
UiO OSLOMET USN Untitled
 
15 Wølner, Tor Arne; Kverndokken, Kåre; Moe, Mette; Siljan, Henriette Hogga.
101 digitale grep – en didaktikk for profesjonsfaglig digital kompetanse.. Fagbokforlaget 2020 (ISBN 9788245034202) 382 p.
UiO USN Untitled
 
16 Wølner, Tor Arne; Siljan, Henriette Hogga.
Digitale grep/undervisningstips, nr. 39, 40, 56, 59-61. I: 101 digitale grep – en didaktikk for profesjonsfaglig digital kompetanse.. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245034202.
UiO USN Untitled
 
2018
17 Veum, Aslaug; Siljan, Henriette Hogga; Maagerø, Eva.
Who am I? A multimodal self-presentation by newly arrived young immigrants”. 9th International Conference on Multimodality; 2018-08-15 - 2018-08-17
USN UiO Untitled
 
2017
18 Kverndokken, Kåre; Askeland, Norunn; Siljan, Henriette Hogga.
Kvalitet og kreativitet i klasserommet - ulike perspektiver på undervisning. Fagbokforlaget 2017 (ISBN 978-82-450-2227-8) 314 p.
USN Untitled
 
19 Siljan, Henriette Hogga.
"Være stille og ikke fikle med ting, det er vel det viktigste" - Om lytting som muntlig ferdighet. I: Kvalitet og kreativitet i klasserommet - ulike perspektiver på undervisning. Fagbokforlaget 2017 ISBN 978-82-450-2227-8. p. 121-144
USN Untitled
 
2016
20 Siljan, Henriette.
En verdinøytral fremstilling? En diakron analyse av sigøyner/rom i leksikontekster. I: Folk uten land? Å gi stemme og status til urfolk og nasjonale minoriteter. Portal forlag 2016 ISBN 9788283140941. p. 186-208
USN Untitled
 
21 Siljan, Henriette.
Kunnskap er makt. Om kvener/norskfinner og skogfinner på norsk Wikipedia. I: Folk uten land? Å gi stemme og status til urfolk og nasjonale minoriteter. Portal forlag 2016 ISBN 9788283140941. p. 167-185
USN Untitled
 
2015
22 Siljan, Henriette Hogga.
Nominalisering i et tekst- og kontekstperspektiv. I: Kontekst, språk og multimodalitet: Nyere sosialsemiotiske perspektiver. Fagbokforlaget 2015 ISBN 978-82-321-0433-8. p. 61-80
USN Untitled
 
23 Siljan, Henriette Hogga.
Substantivsyken – en overdreven lidelse. Norsklæreren 2015 (1)
USN Untitled
 
24 Siljan, Henriette Hogga; Maagerø, Eva; Veum, Aslaug.
Elevers skrivekompetanse. Om grammatisk kompleksitet i overbevisende tekster skrevet av elever på 6. trinn.. 11.Workshop i foreningen for sosialsemiotikk og SFL i Norden; 2015-11-05 - 2015-11-06
USN Untitled
 
2013
25 Siljan, Henriette Hogga.
Om substantivsyken og nominaliseringer som en nyttig basill.. NRK [Radio] 2013-04-21
USN Untitled
 
2012
26 Skovholt, Karianne; Siljan, Henriette Hogga.
Pytagoras og leselæreren. Et samarbeid om grunnleggende ferdigheter i lærerutdanningen. I: Å skrive seg inn i læreryrket. Akademika forlag 2012 ISBN 978-82-519-2896-0. p. 131-158
USN Untitled
 
2011
27 Siljan, Henriette Hogga.
Metaforisering, nominalisering og normering - en teoretisk studie av grammatisk metafor og to empiriske undersøkelser av språktrekket i læreboktekster. : 07-Gruppen AS 2011 390 p.
UiO Untitled
 
2010
28 Siljan, Henriette.
Med grammatiske metaforer i fokus: en studie av læreboktekster og elevers lesing av slike tekster. Tekst og tegn. En konferanse om lesing, skriving og multimodalitet i skole og samfunn; 2010-09-20 - 2010-09-21
USN Untitled
 
2009
29 Siljan, Henriette.
Nominalisering som grammatisk metafor i læreboktekster. Lesing av fagtekster som grunnleggende ferdighet i fagene; 2009-03-16 - 2009-03-17
USN Untitled
 
2008
30 Siljan, Henriette.
Grammatiske metaforer i pedagogiske tekster. Forskerkonferanse om lesing av fagtekster i skolen og læremiddelsituasjonen etter LK06; 2008-04-24 - 2008-04-25
USN Untitled
 
2005
31 Siljan, Henriette Hogga.
Grammatiske metaforer: en presentasjon av fenomenet, og en diskusjon rundt begrepet. MONS; 2005-11-24 - 2005-11-26
USN Untitled