Current Research Information SysTem In Norway
 
 

 Norsk versjon


 
Mainpage
Research results/NVI
Researchers
Projects
Research units
Log in
About Cristin
 
 
   




Norwegian as a Second Language: Teaching and learning

Forskningsgruppe-bilde

Research group information

Participants

Marte Nordanger
Bård Uri Jensen
Marit Vik
Lise Iversen Kulbrandstad
Lars Anders Kulbrandstad
Marte Monsen
Gunhild Tomter Alstad
Gunhild Tveit Randen
Anne Marit Vesteraas Danbolt
Anne Golden
Emmarentia Kirchner

Contact

Høgskolen i Innlandet /Inland Norway University of Applied Sciences
Holsetgata 31
Hamar
lise.kulbrandstad@inn.no


Research group manager

Lise Iversen Kulbrandstad

Responsible units(s)

Description

NORWEGIAN AS A SECOND LANGUAGE: TEACHING AND LEARNING (NOA-D) is one of the three research groups forming the interdisciplinary strategic research area Education and diversity / Utdanning og diversitet (UD) at Hedmark University of Applied Sciences (HUAS). Formally the group was established in 2015, building on different kinds of earlier cooperation among the group members. NOA-D’s CURRENT RESEARCH concentrate on three broad themes: literacy, multilingual teaching practices and classroom studies of learning opportunities. The themes of teacher beliefs and professional development of teachers are connecting threads through most projects. THE FOLLOWING PROJECTS ARE ONGOING: * Encounter With Texts in 5th Grade/ Møte med tekster på 5. trinn (Golden & L.I. Kulbrandstad) * Norsk som andrespråk -faghistoriske analyser / Norwegian as a Second Language - historical studies (Kulbrandstad, Kulbrandstad, Randen, Alstad, Monsen) * Learning Spaces (L.A. Kulbrandstad together with Thor Andre Skrefsrud and Joke Dewilde at HUAS, and colleagues from Nordic countries) * Text in Test Settings (Golden & L.A. Kulbrandstad together With Kari Tenfjord, UIB) * Å være gode språklige forbilder i barnehagen -barnehagelæreres refleksjoner om arbeid med andrespråk /Kindergarten teachers' reflections on second language teaching (Alstad, Danbolt, Randen) *Utvikling av pedagogiske praksiser – barnehagen som arena for språklig mangfold/ Development of teaching practices - Kindergarten as arena for Language diversity (Alstad, Randen together with Solveig Aasen, HUAS) * Motivating and engaging Readers - a study of grade 7 Namibian Readers (Kirchner & L.I. Kulbrandstad together With L. Mostert University of Namibia and Jørgen Klein HUAS) * Forskningsbasert lærerutdanning / Research-based teacher education (L.I. Kulbrandstad) EARLIER PROJECTS some are linked below, others are linked at the Cristin home-page of the relevant group member: * Klasseromskulturer for språklæring/ Classroom cultures for Language learning (Danbolt & L.I. Kulbrandstad) * Barnehagen som språklæringsarena./ Kindergarten as Language Learning arena. (Alstad) * Læreroppfatninger om eksterne leseprøver/ Teacher beliefs on external Reading tests (Monsen) * Skolestart for minoritetselever : kartlegging av minoritetsspråklige 6-åringers språkferdigheter / Minority students start School: testing of six year old's langauge skills (Randen) * Norsk som andrespråk - en faghistorisk studie / Norwegian as a Second Language - a historical study (Golden & L.I. Kulbrandstad, together with Kari Tenfjord, UIB) * Lærerutdanningas bidrag til multikulturell nasjonsbygging: En flerfaglig tilnærming / Teacher education as a multicultural nation building, an interdisciplinary approach (L.A. Kulbrandstad together with Thor O. Engen, Sidsel Lied & Anne Skaret, HUAS), * Språkopplæring i den flerkulturelle skolen / Teaching of Languages in linguistic diverse Schools (L.I. Kulbrandstad), * Andrespråkslesing på skandinaviske språk / Second Language Reading in Scandinavian Languages (L.I. Kulbrandstad)

Publications

Norsk andrespråksforskning - utviklingslinjer fra 1980 til 2005 (2007)
Golden, Anne;Kulbrandstad, Lise Iversen;Tenfjord, Kari
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning
Omtale av innvandreres måte å snakke norsk på. En studie av et avismateriale fra Internett (2002)
Kulbrandstad, Lars Anders
Rom for andrespråk. Perspektiver fra klasseromsforskning (2005)
Kulbrandstad, Lise Iversen
NOA - Norsk som andrespråk
Det va' jo norsk da, men det va' kje norsk : Ungdommer møter andrespråkspreget norsk (2006)
Kulbrandstad, Lars Anders
Holdninger til "utenlandsk aksent" (2006)
Kulbrandstad, Lars Anders
Fokus på innhold og samhandling : om å gjøre endringer i andreklassingers språklæringsmiljø (2007)
Danbolt, Anne Marit Vesteraas
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning
Dialekt og aksentpreget norsk : en språkholdningsstudie (2007)
Kulbrandstad, Lars Anders
Å se språklæring som en aktiv prosess en studie av systematisk ordforrådsundervisning i en flerkulturell elevgruppe To see language learning as an active process : a study of systematic vocabulary teaching in a muliticultural group (2008)
Kulbrandstad, Lise Iversen
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning
Klasseromskulturer for språklæring. Didaktisk fornying i den flerkulturelle skolen (2008)
Danbolt, Anne Marit Vesteraas;Kulbrandstad, Lise Iversen
Oplandske Bokforlag
Metaspråk og språklig oppmerksomhet i møte med andrespråkspreget norsk (2008)
Kulbrandstad, Lars Anders
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning
Å tøtsje framtida : om å være norsklærer i en flerspråklig og flerkulturell skole (2008)
Kulbrandstad, Lise Iversen
«Det finnes det vel ikke noe forskning på?» Et eksempel på studentinvolvering i forskning (2009)
Kulbrandstad, Lars Anders
Acta Didactica Norge
Forskningsbasert profesjonsutøvelse, lærerutdanning og andrespråksforskning (2010)
Kulbrandstad, Lise Iversen
Til keiseren hva keiserens er : om minoritetselevenes utdanningsstrategier og skoleprestasjoner : sluttrapport fra prosjektet "Minoritetselevers skoleprestasjoner" (1996)
Engen, Thor Ola;Kulbrandstad, Lars Anders;Sand, Sigrun

Lesing på et andrespråk : en studie av fire innvandrerungdommers lesing av læreboktekster på norsk (1998)
Kulbrandstad, Lise Iversen
Universitetsforlaget
Tospråklighet og minoritetsundervisning (1998)
Engen, Thor Ola;Kulbrandstad, Lars Anders

National or general tolerance for variation? Attitudes to dialect and foreign accent in the media (2011)
Kulbrandstad, Lars Anders
Bilingual home-made dictionaries as bridges between home and school (2011)
Danbolt, Anne Marit Vesteraas
Journal of Teacher Education and Teachers' Work
Flerspråklighet som ressurs : interaksjon og samarbeid i flerspråklige elevgrupper (2012)
Danbolt, Anne Marit Vesteraas;Hugo, Bente Booth
Teacher Reflections under Changing Conditions for Literacy Learning in Multicultural Schools in Oslo (2012)
Danbolt, Anne Marit Vesteraas;Kulbrandstad, Lise Iversen
Tilstrekkelige ferdigheter i norsk? Kartlegging av minoritetsspråklige skolebegynneres språkferdigheter (2013)
Randen, Gunhild Tveit

Store forventninger? Læreroppfatninger om eksterne leseprøver (2014)
Monsen, Marte

Barnehagen som språklæringsarena. En kasusstudie av tre barnehagelæreres andrespråksdidaktiske praksiser (2013)
Alstad, Gunhild Tomter

Fra arbeidsskrift til tidsskrift. En analyse av de første tretti årene av NOA. Norsk som andrespråk (2015)
Kulbrandstad, Lise Iversen
NOA - Norsk som andrespråk
Refleksjoner om flerspråklighet og språklig mangfold i lærerutdanningen (2015)
Randen, Gunhild Tveit;Danbolt, Anne Marit Vesteraas;Palm, Kirsten
Barnehagen som læringsarena for gryende flerspråklighet – en oversikt over forskning 1985–2015 (2015)
Alstad, Gunhild Tomter
NOA - Norsk som andrespråk
Språkholdninger (2015)
Kulbrandstad, Lars Anders
NOA - Norsk som andrespråk
Vurdering av minoritetselevers språkferdigheter i grunnskolen (2015)
Randen, Gunhild Tveit
NOA - Norsk som andrespråk
Andrespråksdidaktisk forskning på voksenopplæring i Norge: En oversikt fra 1985 til i dag (2015)
Monsen, Marte
NOA - Norsk som andrespråk
Vurdering av tekster skrevet til norskprøvene for voksne (2015)
Golden, Anne;Monsen, Marte
Men hva betyr det lærer? Norsk som andrespråk. Fagdidaktiske bidrag (1990)
Kulbrandstad, Lise Iversen;Ryen, Else;Hvenekilde, Anne
J.W. Cappelens Forlag AS


Affiliated projects/research groups

Barnehagen som språklæringsarena. En kasusstudie av tre barnehagelæreres andrespråksdidaktiske praksiser  
Skolestart for minoritetselever : kartlegging av minoritetsspråklige 6-åringers språkferdigheter  
Norsk som andrespråk - en faghistorisk studie  
Lærerutdanningas bidrag til multikulturell nasjonsbygging: En flerfaglig tilnærming  
Læreroppfatninger om eksterne leseprøver  
Learning Spaces for Inclusion and Social Justice. Success Stories from Immigrant Students and School Communities in Four Nordic Countries  
Å være gode språklige forbilder i barnehagen -barnehagelæreres refleksjoner om arbeid med andrespråk  
Utvikling av pedagogiske praksiser – barnehagen som arena for språklig mangfold  
Klasseromskulturer for språklæring  
Møte med tekster på 5. trinn  
Norsk som andrespråk - faghistoriske analyser  
Forskningsbasert lærerutdanning  
Tekst i test  

Links