2019
|
1. |
Hertzberg, Frøydis; Roe, Astrid. Skriving i fagene i norsk skole - en vandring mellom top down og bottom up. I: Genom texter och vârldar. Svenska och litteratur med didaktisk inriktning - festskrift till Ria Heilä-Ylikallio. Åbo Akademis Förlag 2019 ISBN 978-951-765-926-0. p. 103-121 UiO
Untitled
|
2017
|
2. |
Dysthe, Olga; Hertzberg, Frøydis; Krogh, Ellen; Brorsson, Birgitta Norberg. Writing in The Content Areas: A Scandinavian Perspective combining Macro, Meso, and Micro Levels. I: Research on Writing: Multiple Perspectives. : The WAC Clearinghouse 2017 ISBN 978-3-16-148410-0. p. 225-241 UiB UiO
Untitled
|
|
3. |
Saliu-Abdulahi, Drita; Hellekjær, Glenn Ole; Hertzberg, Frøydis. Teachers' (Formative)Feedback Practices in EFL Writing Classes in Norway. Journal of Response to Writing 2017 ;Volume 3.(1) p. 31-55 UiO
Untitled
|
2016
|
4. |
Roe, Astrid; Hertzberg, Frøydis. Fra FoU-arbeid til vitenskapelig publisering. Et case knyttet til feltet Skriving i fagene.. NOLES-konferanse; 2016-02-01 - 2016-02-02 UiO
Untitled
|
2015
|
5. |
Blikstad-Balas, Marte; Hertzberg, Frøydis. Fra sjangerformalisme til sjangeranarki?. Norsklæreren 2015 ;Volume 1. p. 47-51 UiO
Untitled
|
|
6. |
Hertzberg, Frøydis. Innledning: Undervisning i fag. I: Veier til fremragende lærerutdanning. Universitetsforlaget 2015 ISBN 978 - 82-15 - 025. p. 39-44 UiO
Untitled
|
|
7. |
Hertzberg, Frøydis; Roe, Astrid. Writing in the content areas: a Norwegian case study. Reading and writing 2015 ;Volume 29.(3) p. 555-576 UiO
Untitled
|
|
8. |
Penne, Sylvi; Hertzberg, Frøydis. Muntlige tekster i klasserommet. 2. utgave. Universitetsforlaget 2015 (ISBN 978-82-15-02536-0) 146 p. OSLOMET UiO
Untitled
|
2014
|
9. |
Dysthe, Olga; Hertzberg, Frøydis. Skriveopplæring med vekt på prosess og produkt. I: 101 skrivegrep: om skriving, skrivestrategier og elevers tekstskaping. Fagbokforlaget 2014 ISBN 9788245015775. p. 13-35 UiB UiO
Untitled
|
|
10. |
Hellne-Halvorsen, Ellen Beate. Skrivepraksiser i yrkesfaglige utdanningsprogrammer. Akademika forlag 2014 365 p. Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo(212) UiO
Untitled
|
|
11. |
Hertzberg, Frøydis. Grammatikken i skolen - klart for en omkamp?. Bedre Skole 2014 (10) p. 80-83 UiO
Untitled
|
2013
|
12. |
Helstad, Kristin; Hertzberg, Frøydis. Faste mønstre som læringsstøtte i skriveundervisningen. Erfaringer fra et tverrfaglig utviklingsarbeid blant lærere i videregående skole. I: Literacy i læringskontekster. Cappelen Damm Akademisk 2013 ISBN 978-82-02-40598-4. p. 225-248 UiO
Untitled
|
|
13. |
Hertzberg, Frøydis. Refleksjoner om grammatikkundervisning. I: Fra grammatikk til språkpolitikk. Utdrag fra Jon Erik Hagens forfatterskap. Novus Forlag 2013 ISBN 978-82-7099-745-9. p. 76-77 UiO
Untitled
|
2012
|
14. |
Aasen, Petter; Møller, Jorunn; Rye, Ellen Margrethe; Ottesen, Eli; Prøitz, Tine Sophie; Hertzberg, Frøydis. Kunnskapsløftet som styringsreform - et løft eller et løfte? Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle i implementeringen av reformen. Oslo: NIFU 2012 (ISBN 978-82-7218-844-2) 326 p. NIFU-rapport(20) USN NIFU UiO
Untitled
|
|
15. |
Hertzberg, Frøydis. Grunnleggende ferdigheter - hva vet i om skolenes praksis?. I: Å skrive seg inn i læreryrket. Akademika forlag 2012 ISBN 978-82-519-2896-0. p. 33-48 UiO
Untitled
|
|
16. |
Hertzberg, Frøydis. Grunnleggende ferdigheter - åk eller vinger for norsklæreren?. Norsklæreren 2012 (2) p. 15-20 UiO
Untitled
|
|
17. |
Hertzberg, Frøydis. Musisk grammatikk : et foorsømt kapittel av faghistorien. I: Grammatikk, bruk og norm. Festskrift til Svein Lie på 70-årsdagen, 15. april 2012. Novus Forlag 2012 ISBN 978-82-7099-681-0. p. 337-344 UiO
Untitled
|
|
18. |
Hertzberg, Frøydis; Dysthe, Olga. Prosesskriving-hvor står vi i dag?. I: Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser. Universitetsforlaget 2012 ISBN 978-82-15-02044-0. p. 59-72 UiB UiO
Untitled
|
|
19. |
Svenkerud, Sigrun; Klette, Kirsti; Hertzberg, Frøydis. Opplæring i muntlige ferdigheter :. Nordic Studies in Education 2012 ;Volume 32.(1) p. 35-49 USN UiO
Untitled
|
2011
|
20. |
Flyum, Karl Henrik; Hertzberg, Frøydis. Skriv i alle fag! Argumentasjon og kildebruk i videregående skole. Universitetsforlaget 2011 (ISBN 9788215017549) 221 p. UiO
Untitled
|
|
21. |
Helstad, Kristin; Hertzberg, Frøydis; Flyum, Karl Henrik. Skrivekulturer I videregående skole. Ulike normer og praksiser. Literacy - en morsmålsdidaktisk utfordring; 2011-11-02 - 2011-11-04 UiO
Untitled
|
|
22. |
Hertzberg, Frøydis. Oppskrift for god skriving. Bedre Skole 2011 (2) p. 32-33 UiO
Untitled
|
|
23. |
Hertzberg, Frøydis. Skriving i fagene - viktig, riktig og nødvendig. I: Skriv i alle fag! Argumentasjon og kildebruk i videregående skole. Universitetsforlaget 2011 ISBN 9788215017549. p. 9-20 UiO
Untitled
|
|
24. |
Krumsvik, Rune Johan; Westrheim, Kariane; Engelsen, Knut Steinar; Smith, Kari; Cronjé, Johannes; Hertzberg, Frøydis; Ludvigsen, Sten Runar; Matusov, Eugene; Wasson, Barbara; Lillejord, Sølvi; Hattie, John; Hoel, Torlaug Løkensgard; Samara, Akylina; Sutherland, Rosamund; Lunsford, Karen; Rogers, Paul M.. A Tribute To Professor Olga Dysthe. With this booklet colleagues, research collaborators and friends, honour Olga Dysthe on her 70th year anniversary and also mark her retirement from the Department of Education, University of Bergen.. Universitetet i Bergen 2011 40 p. HVL NTNU UiB UiO
Untitled
|
|
25. |
Ongstad, Sigmund; Hertzberg, Frøydis; Matre, Synnøve. "Writing, National Curricula and inter-/national tests. Dilemmas and challenges for research". 4th International Conference on Writing Research Across Borders II; 2011-02-17 - 2011-02-20 OSLOMET NTNU UiO
Untitled
|
2010
|
26. |
Dysthe, Olga; Hertzberg, Frøydis; Hoel, Torlaug Løkensgard. Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning 2. utgave. Abstrakt forlag 2010 (ISBN 978-82-7935-293-8) 224 p. NTNU UiB UiO
Untitled
|
|
27. |
Hertzberg, Frøydis. Arbeid med grunnleggende ferdigheter. I: Underveis, men i svært ulikt tempo. Et blikk inn i ti skoler etter tre år med Kunnskapsløftet. : NIFU 2010 ISBN 978-82-7218-713-1. p. 75-87 UiO
Untitled
|
|
28. |
Hertzberg, Frøydis. Kunnskap i skolen - mange betydnigner. I: Kunnskap i skolen. Tapir Akademisk Forlag 2010 ISBN 978-82-519-2504-4. p. 215-217 UiO
Untitled
|
|
29. |
Hertzberg, Frøydis. Nadderudprosjektet. Norsklæreren 2010 (4) p. 25-28 UiO
Untitled
|
|
30. |
Møller, Jorunn; Ottesen, Eli; Hertzberg, Frøydis. Møtet mellom skolens profesjonsforståelse og Kunnskapsløftet som styringsreform. Acta Didactica Norge 2010 ;Volume 4.(1) p. 1-23 UiO
Untitled
|
2009
|
31. |
Haugaløkken, Ove Kr.; Evensen, Lars Sigfred; Hertzberg, Frøydis; Otnes, Hildegunn. Tekstvurdering som didaktisk utfordring. Universitetsforlaget 2009 (ISBN 978-82-15-01419-7) 164 p. NTNU UiO
Untitled
|
|
32. |
Hertzberg, Frøydis. Nadderudprosjektet i et forskningsperspektiv. I: Skriving i alle fag II – underveisrapport fra et samarbeidsprosjekt mellom Nadderud videregående skole og Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling. Oslo: Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling 2009 ISBN 9788290904918. p. 20-28 UiO
Untitled
|
|
33. |
Hertzberg, Frøydis; Dysthe, Olga. Den nyttige tekstresponsen - hva sier nyere forskning?. I: Tekstvurdering som didaktisk utfordring. Universitetsforlaget 2009 ISBN 978-82-15-01419-7. p. 35-43 UiO
Untitled
|
|
34. |
Hertzberg, Frøydis; Øgreid, Anne Kristine. Argumentation in and across disciplines: two Norwegian cases. Argumentation: an international journal on reasoning 2009 UiO OSLOMET
Untitled
|
2008
|
35. |
Berge, Kjell Lars; Dysthe, Olga; Tønnesson, Johan L.; Løkensgard Hoel, Torlaug; Hertzberg, Frøydis; Smidt, Jon. Vage kunnskapsløfter. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.) 2008 UiO
Untitled
|
|
36. |
Hertzberg, Frøydis. Assessment of writing in Norway: A case of balancing dilemmas. I: Balancing Dilemmas in Assessment and Learning in Contemporary Education. RoutledgeFalmer 2008 ISBN 0-415-95584X. p. 51-60 UiO
Untitled
|
|
37. |
Hertzberg, Frøydis. Grammatikk?. I: Språkdidaktikk for norsklærere - mangfold i språk og tekster. Universitetsforlaget 2008 ISBN 978-82-15-01307-7. p. 17-26 UiO
Untitled
|
|
38. |
Hertzberg, Frøydis. Når risikoskriveren blir student. Norsklæreren 2008 (1) p. 65-66 UiO
Untitled
|
|
39. |
Hertzberg, Frøydis. Sjangerskriving i ungdomsskolen: fortelling er ikke nok. I: Det er språket som bestemmer!. Fagbokforlaget 2008 ISBN 9788245006155. p. 223-241 UiO
Untitled
|
|
40. |
Hertzberg, Frøydis; Penne, Sylvi. Muntlige tekster i klasserommet. Universitetsforlaget 2008 (ISBN 9788215011912) 148 p. UiO
Untitled
|
|
41. |
Hertzberg, Frøydis; Skjelbred, Dagrun; Steinfeld, Torill. The Norwegian Language Textbooks and Teaching in Elementary and Secondary Schools in Norway. I: A Study of First Language Textbooks. Jiangsu, Kina: Jiangsu Education Publishing House 2008 p. 152-164 USN UiO
Untitled
|
2007
|
42. |
Berge, Kjell Lars; Vagle, Wenche; Evensen, Lars Sigfred; Hertzberg, Frøydis. Det umulige er nesten mulig. Om norskeksamen på ungdomsskolen og utvikling av vurderingsnormer. I: Elevvurdering i skolen. Grunnlag for kulturendring. Universitetsforlaget 2007 ISBN 9788215010380. p. 74-84 UiO
Untitled
|
|
43. |
Hertzberg, Frøydis. Vurderingsprosjekt i norskfaget - Kommentar fra KAL-forskerne. Norsklæreren 2007 (2) p. 12-23 UiO
Untitled
|
|
44. |
Hertzberg, Frøydis; Dysthe, Olga. Kunnskap om skriving i utdanning og yrkesliv - hvor står vi i dag?. I: Skrive for nåtid og framtid 1. Tapir Akademisk Forlag 2007 ISBN 978-82519-2215-9. p. 10-28 UiO
Untitled
|
|
45. |
Steinfeld, Torill; Hertzberg, Frøydis; Skjelbred, Dagrun. Nuowei zhongxiaoxue nuoweiyu jiaokeshu yu jiaoxue pingshu. I: Waiguo xuezhe pingshu benguo yuwen jiaocai. Nanjing: Jiangsu jiaoyu chubanshe 2007 ISBN 9787534383014. p. 152-164 UiO
Untitled
|
2006
|
46. |
Hertzberg, Frøydis. "Du vet ikke hva du har skjønt før du kan sette ord på det!". Naturfag 2006 (2) p. 10-11 UiO
Untitled
|
|
47. |
Hertzberg, Frøydis. Genreskriving under senare skolår: att berätta räcker inte. I: Det hänger på språket!. Studentlitteratur AB 2006 ISBN 91-44-03917-4. UiO
Untitled
|
|
48. |
Hertzberg, Frøydis. Skrivekompetanse på tvers av fag. I: Læringsstrategier. Søkelys på lærernes praksis. Universitetsforlaget 2006 ISBN 82-15-00943-3. UiO
Untitled
|
|
49. |
Hertzberg, Frøydis. Å forstå en plan. Norsklæreren 2006 (2) p. 14-19 UiO
Untitled
|
|
50. |
Hertzberg, Frøydis; Dysthe, Olga. "Skriv alt du vet om...". Bruk av mikrooppgaver i undervisningen. I: Når læring er det viktigste. Cappelen Damm Akademisk 2006 ISBN 82-02-24988-0. UiO
Untitled
|