Current Research Information SysTem In Norway
 
 

 Norsk versjon


 
Mainpage
Research results/NVI
Researchers
Projects
Research units
Log in
About Cristin
 
 
   
Back to search     Short format     Full format    
Export to


Showing results 1-50 of 63 << Previous 1 2    Next >>

2023
1 Furnes, Bjarte Reidar.
Barn og unge i risiko for å utvikle lese- og skrivevansker – hva er hensiktsmessige tiltak?. Fagdag for lærere i Sunnfjord kommune; 2023-11-03 - 2023-11-03
UiB Untitled
 
2 Furnes, Bjarte Reidar.
Risiko for lese- og skrivevansker – hva viser forskningen og hva bør vi gjøre?. PPT-Sunnfjord fagsamling; 2023-06-05
UiB Untitled
 
3 Furnes, Bjarte Reidar; Elwér, Åsa; Samuelsson, Stefan; Treiman, Rebecca; Olson, Richard K..
The stability and developmental interplay of word reading and spelling: A cross-linguistic longitudinal study following U.S. and Swedish children from kindergarten to grade 4. International workshop on reading and developmental dyslexia (Iwordd); 2023-06-07 - 2023-06-08
UiB Untitled
 
4 Furnes, Bjarte Reidar; Elwér, Åsa; Samuelsson, Stefan; Treiman, Rebecca; Olson, Richard K..
The stability and developmental interplay of word reading and spelling: a cross-linguistic longitudinal study from kindergarten to grade 4. Reading and writing 2023
UiB Untitled
 
5 Furnes, Bjarte Reidar; Silkstone, Malin Dalby; Morken, Frøydis.
Forskning på dysleksi - historiske utviklingslinjer. I: Spesialpedagogikk mellom profesjon og disiplin. En utviklingslinje i tre deler. Fagbokforlaget 2023 ISBN 9788245044669. p. 159-188
UiB Untitled
 
6 Hesjedal, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar.
Spesialpedagogikk - i fortid, nåtid og fremtid. I: Spesialpedagogikk mellom profesjon og disiplin. En utviklingslinje i tre deler. Fagbokforlaget 2023 ISBN 9788245044669. p. 15-24
UiB Untitled
 
7 Hesjedal, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar.
Spesialpedagogikk mellom profesjon og disiplin. En utviklingslinje i tre deler. Fagbokforlaget 2023 (ISBN 9788245044669) 370 p.
UiB Untitled
 
8 Solli Wandem, Fredrik; Hesjedal, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar.
Norske forskere med ny antologi: — For å sikre spesialpedagogikkens fremtid, er det nødvendig å bevare historien. Universitetet i Oslo [Internet] 2023-11-20
UiB Untitled
 
9 Treiman, Rebecca; Hulslander, Jacqueline; Olson, Richard K.; Samuelsson, Stefan; Elwér, Åsa; Furnes, Bjarte Reidar; Byrne, Brian.
Predicting Later Spelling from Kindergarten Spelling in U.S., Australian, and Swedish Children. Scientific Studies of Reading 2023 ;Volume 27.(5) p. 428-442
UiB Untitled
 
10 Wandem, Fredrik Solli; Melby-Lervåg, Monica; Sætherskar, Ida Kristensen; Furnes, Bjarte Reidar; Næss, Kari-Anne Bottegård; Rønneberg, Vibeke; Solheim, Oddny Judith; Wang, Mari Vaage; Gunnerud, Hilde Lowell.
Podkast: Spesialpedagogisk spørretime #1. Universitetet i Oslo [Internet] 2023-06-19
NORD UIS UiB UiO Untitled
 
11 Wilberg, Marie; Furnes, Bjarte Reidar.
Daniel har dysleksi: – Ein lærar kalla meg dum framfor heile klassa. Framtida [Internet] 2023-09-11
UiB Untitled
 
2022
12 Furnes, Bjarte Reidar.
Stabilitet og sammenheng mellom lesing og skriving på tvers av ulike alfabetiske skriftspråk: En longitudinell studie fra førskolealder til 4. trinn. Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy; 2022-05-09 - 2022-05-11
UiB Untitled
 
13 Furnes, Bjarte Reidar; Hesjedal, Elisabeth.
Nasjonalt forskningssenter for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Lærernes dag; 2022-01-28 - 2022-01-28
UiB Untitled
 
14 Furnes, Bjarte Reidar; Nergård-Nilssen, Trude.
Risiko for svake skriveferdigheter i tidlig skolealder: En retrospektiv studie. I: Skriveutvikling og skrivevansker. Cappelen Damm Akademisk 2022 ISBN 9788202694319. p. 76-95
UiB UiT Untitled
 
15 Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth; Skarpenes, Ove.
"Mer enn bare fine ord?" Pedagogen, psykologen og sosiologen drøfter moteord i skolen.. I: Betydningen av å møtes: Relasjoner som grunnlag for læring og undervisning. Fagbokforlaget 2022 ISBN 9788245037999. p. 35-57
NHH UiT UiB UIA Untitled
 
16 Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Furnes, Bjarte Reidar; Næss, Kari-Anne Bottegård.
Tiltak for barn og unge med eller i risiko for skrivevansker - en systematisk litteraturgjennomgang. I: Skriveutvikling og skrivevansker. Cappelen Damm Akademisk 2022 ISBN 9788202694319. p. 232-249
UiO UiB HVL Untitled
 
17 Wandem, Fredrik Solli; Anmarkrud, Øistein; Furnes, Bjarte Reidar.
Podkast: Hva betyr det egentlig at noe er forskningsbasert?. Universitetet i Oslo [Internet] 2022-11-21
UiB UiO Untitled
 
2021
18 Furnes, Bjarte.
Nasjonalt forskningssenter for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Forskningsdagen; 2021-11-26
UiB Untitled
 
2020
19 Furnes, Bjarte; Hofslundsengen, Hilde Christine; Færevaag, Margaret Klepstad.
Svake skriftspråkferdigheter i barnehagealder kan gi økt risiko for lesevansker i skolen. I: Tilpasset opplæring og spesialpedagogikk i teori og praksis. Fagbokforlaget 2020 ISBN 978-82-450-3453-0. p. 249-273
HVL UiB Untitled
 
20 Furnes, Bjarte Reidar; Hesjedal, Elisabeth; Jones, Lise Øen.
Spesialpedagogikk og spesialundervisning - noen sentrale momenter. I: Praktisk-pedagogisk utdanning – en antologi (2. utg.). Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245033717. p. 457-478
UiB Untitled
 
21 Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth.
Læringsstrategier og metakognisjon. I: Praktisk-pedagogisk utdanning – en antologi (2. utg.). Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245033717. p. 125-153
UiB Untitled
 
22 Hesjedal, Elisabeth; Jones, Lise Øen; Furnes, Bjarte.
Individuelle opplæringsplaner i skolen. I: Praktisk-pedagogisk utdanning – en antologi (2. utg.). Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245033717. p. 479-496
UiB Untitled
 
2019
23 Furnes, Bjarte Reidar.
En direkte sammenligning av dobbeltsvikt-hypotesen i regulære og ikke-regulære skriftspråk: En longitudinell studie av svenske, norske, amerikanske og australske barn som er fulgt fra 5-års alder til og med 3. trinn. Skriv Les - Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy; 2019-05-07 - 2019-09-09
UiB Untitled
 
24 Furnes, Bjarte Reidar.
Tidlig innsats rettet mot barn og unge som er i risikosonen for å utvikle lese- og skrivevansker. Hva virker?. Fagtorg vest 2019; 2019-08-28 - 2019-08-29
UiB Untitled
 
25 Furnes, Bjarte Reidar; Elwér, Åsa; Samuelsson, Stefan; Olson, Richard K.; Byrne, Brian.
Investigating the Double-Deficit Hypothesis in More and Less Transparent Orthographies: A Longitudinal Study from Preschool to Grade 2. Society for the Scientific Study of Reading.Twenty-Sixth Annual Meeting; 2019-07-17 - 2019-07-21
UiB Untitled
 
26 Furnes, Bjarte Reidar; Elwér, Åsa; Samuelsson, Stefan; Olson, Richard K.; Byrne, Brian.
Investigating the double-deficit hypothesis in more and less transparent orthographies: A longitudinal study from preschool to grade 2. Scientific Studies of Reading 2019 p. 1-17
UIS UiB Untitled
 
27 Furnes, Bjarte Reidar; Espevik, Thomas; Tumyr Nilsen, Torbjørn.
Lytte er det nye lese. Klassekampen [Newspaper] 2019-09-20
UiB Untitled
 
28 Sunde, Kristin; Furnes, Bjarte Reidar; Lundetræ, Kjersti.
Does Introducing the Letters Faster Boost the Development of Children’s Letter Knowledge, Word Reading and Spelling in the First Year of School?. Scientific Studies of Reading 2019
UIS UiB Untitled
 
2018
29 Furnes, Bjarte Reidar.
Barns skriftkunnskap og språkutvikling i barnehagen som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring i skolen. I: Utvikling, lek og læring i barnehagen - forskning og praksis. Fagbokforlaget 2018 ISBN 978-82-450-2387-9.
UiB Untitled
 
30 Furnes, Bjarte Reidar.
Tidlig leseutvikling på tvers av ulike alfabetiske skriftspråk – betydningen av forskjeller i ortografisk dybde. Psyke & Logos 2018 ;Volume 39.(2) p. 10-26
UiB Untitled
 
31 Sunde, Kristin; Furnes, Bjarte Reidar; Lundetræ, Kjersti.
Introducing the letters in a faster pace - does it contribute to the development of children's literacy skills in grade 1?. Society for the Scientific Study of Reading; 2018-07-18 - 2018-08-21
UIS UiB Untitled
 
2017
32 Furnes, Bjarte Reidar.
Storskala- og effektstudier innenfor utdanningsforskning. PhD-seminar; 2017-11-16 - 2017-11-16
UiB Untitled
 
33 Furnes, Bjarte Reidar; Sunde, Kristin.
Stasjonsundervisning – bruk, aktiviteter og tilpasning i et utvalg norske klasserom. Skriv! Les! Nordisk konferanse om skriving, lesing og literacy; 2017-05-09 - 2017-05-11
UiB UIS Untitled
 
2016
34 Furnes, Bjarte; Norman, Elisabeth.
Kunnskap om metakognisjon er viktig i skolen. språkløyper 2016
UiB Untitled
 
35 Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth.
Digital lesing - hva vet vi?. I: Digital læring i skole og lærerutdanning. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215020495. p. 236-255
UiB Untitled
 
36 Krumsvik, Rune Johan; Hesjedal, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar; Jones, Lise Øen; Øen, Kristian.
Akutt behov for spesialpedagogisk kompetanse. Dag og Tid 2016 p. 35-35
UiB Untitled
 
37 Norman, Elisabeth; Furnes, Bjarte.
Metakognisjon er et viktig forskningsfelt. språkløyper 2016
UiB Untitled
 
38 Norman, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar.
The relationship between metacognitive experiences and learning: Is there a difference between digital and non-digital study media?. Computers in Human Behavior 2016 ;Volume 54. p. 301-309
UiB Untitled
 
39 Undheim Larsen, Dag Eivind; Furnes, Bjarte Reidar.
Når elever blir pedagoger. Klassekampen [Newspaper] 2016-12-17
UiB Untitled
 
2015
40 Furnes, Bjarte Reidar.
Digital lesing - hva vet vi?. E-bøker i fagbibliotekene; 2015-09-24
UiB Untitled
 
41 Furnes, Bjarte Reidar.
Digital lesing - hva vet vi?. Fagdag i pedagogikk og psykologi; 2015-03-05
UiB Untitled
 
42 Furnes, Bjarte Reidar.
Predicting decoding and reading comprehension in a short- and long-term perspective. Skriv! Les! 2015 - Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy; 2015-05-18 - 2015-05-20
UiB Untitled
 
43 Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth.
Metacognition and reading: Comparing three forms of metacognition in normally developing readers and readers with dyslexia. Dyslexia 2015 ;Volume 21. p. 273-284
UiB Untitled
 
44 Ludvigsen, Kristine; Krumsvik, Rune Johan; Furnes, Bjarte Reidar.
Creating formative feedback spaces in large lectures. Computers & Education 2015 ;Volume 88. p. 48-63
UiB Untitled
 
2014
45 Furnes, Bjarte Reidar.
Barns språkutvikling som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring. I: Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. Fagbokforlaget 2014 ISBN 978-82-321-0160-3. p. 424-439
UiB Untitled
 
46 Furnes, Bjarte Reidar.
Preschool cognitive and language skills predicting Grade 2 and Grade 9 reading and spelling. The 9th British Dyslexia Association International Conference; 2014-03-27 - 2014-03-29
UiB Untitled
 
47 Norman, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar.
The concept of "metaemotion": What is there to learn from research on metacognition?. Emotion Review 2014 ;Volume 8.(2) p. 187-193
UiB Untitled
 
2013
48 Furnes, Bjarte Reidar.
Investigating the Double-Deficit Hypothesis across Different Alphabetic Writing Systems: A longitudinal Study from Preschool to Grade 2. The 4th All European Dyslexia Conference; 2013-09-20 - 2013-09-22
UiB Untitled
 
49 Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth.
Læringsstrategier og metakognisjon. I: Praktisk-pedagogisk utdanning - en antologi. Fagbokforlaget 2013 ISBN 978-82-450-1280-4. p. 117-143
UiB Untitled
 
2012
50 Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth.
The relationship between reading skills and three facets of metacognition. 5th Biennial Meeting of the EARLI Special Interest Group 16 Metacognition; 2012-09-05 - 2012-09-08
UiB Untitled
 
    Show next list