2023
|
1. |
Furnes, Bjarte Reidar. Barn og unge i risiko for å utvikle lese- og skrivevansker – hva er hensiktsmessige tiltak?. Fagdag for lærere i Sunnfjord kommune; 2023-11-03 - 2023-11-03 UiB
Untitled
|
|
2. |
Furnes, Bjarte Reidar. Risiko for lese- og skrivevansker – hva viser forskningen og hva bør vi gjøre?. PPT-Sunnfjord fagsamling; 2023-06-05 UiB
Untitled
|
|
3. |
Furnes, Bjarte Reidar; Elwér, Åsa; Samuelsson, Stefan; Treiman, Rebecca; Olson, Richard K.. The stability and developmental interplay of word reading and spelling: A cross-linguistic longitudinal study following U.S. and Swedish children from kindergarten to grade 4. International workshop on reading and developmental dyslexia (Iwordd); 2023-06-07 - 2023-06-08 UiB
Untitled
|
|
4. |
Furnes, Bjarte Reidar; Elwér, Åsa; Samuelsson, Stefan; Treiman, Rebecca; Olson, Richard K.. The stability and developmental interplay of word reading and spelling: a cross-linguistic longitudinal study from kindergarten to grade 4. Reading and writing 2023 UiB
Untitled
|
|
5. |
Furnes, Bjarte Reidar; Silkstone, Malin Dalby; Morken, Frøydis. Forskning på dysleksi - historiske utviklingslinjer. I: Spesialpedagogikk mellom profesjon og disiplin. En utviklingslinje i tre deler. Fagbokforlaget 2023 ISBN 9788245044669. p. 159-188 UiB
Untitled
|
|
6. |
Hesjedal, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar. Spesialpedagogikk - i fortid, nåtid og fremtid. I: Spesialpedagogikk mellom profesjon og disiplin. En utviklingslinje i tre deler. Fagbokforlaget 2023 ISBN 9788245044669. p. 15-24 UiB
Untitled
|
|
7. |
Hesjedal, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar. Spesialpedagogikk mellom profesjon og disiplin. En utviklingslinje i tre deler. Fagbokforlaget 2023 (ISBN 9788245044669) 370 p. UiB
Untitled
|
|
8. |
Solli Wandem, Fredrik; Hesjedal, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar. Norske forskere med ny antologi: — For å sikre spesialpedagogikkens fremtid, er det nødvendig å bevare historien. Universitetet i Oslo [Internet] 2023-11-20 UiB
Untitled
|
|
9. |
Treiman, Rebecca; Hulslander, Jacqueline; Olson, Richard K.; Samuelsson, Stefan; Elwér, Åsa; Furnes, Bjarte Reidar; Byrne, Brian. Predicting Later Spelling from Kindergarten Spelling in U.S., Australian, and Swedish Children. Scientific Studies of Reading 2023 ;Volume 27.(5) p. 428-442 UiB
Untitled
|
|
10. |
Wandem, Fredrik Solli; Melby-Lervåg, Monica; Sætherskar, Ida Kristensen; Furnes, Bjarte Reidar; Næss, Kari-Anne Bottegård; Rønneberg, Vibeke; Solheim, Oddny Judith; Wang, Mari Vaage; Gunnerud, Hilde Lowell. Podkast: Spesialpedagogisk spørretime #1. Universitetet i Oslo [Internet] 2023-06-19 NORD UIS UiB UiO
Untitled
|
|
11. |
Wilberg, Marie; Furnes, Bjarte Reidar. Daniel har dysleksi: – Ein lærar kalla meg dum framfor heile klassa. Framtida [Internet] 2023-09-11 UiB
Untitled
|
2022
|
12. |
Furnes, Bjarte Reidar. Stabilitet og sammenheng mellom lesing og skriving på tvers av ulike alfabetiske skriftspråk: En longitudinell studie fra førskolealder til 4. trinn. Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy; 2022-05-09 - 2022-05-11 UiB
Untitled
|
|
13. |
Furnes, Bjarte Reidar; Hesjedal, Elisabeth. Nasjonalt forskningssenter for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Lærernes dag; 2022-01-28 - 2022-01-28 UiB
Untitled
|
|
14. |
Furnes, Bjarte Reidar; Nergård-Nilssen, Trude. Risiko for svake skriveferdigheter i tidlig skolealder: En retrospektiv studie. I: Skriveutvikling og skrivevansker. Cappelen Damm Akademisk 2022 ISBN 9788202694319. p. 76-95 UiB UiT
Untitled
|
|
15. |
Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth; Skarpenes, Ove. "Mer enn bare fine ord?" Pedagogen, psykologen og sosiologen drøfter moteord i skolen.. I: Betydningen av å møtes: Relasjoner som grunnlag for læring og undervisning. Fagbokforlaget 2022 ISBN 9788245037999. p. 35-57 NHH UiT UiB UIA
Untitled
|
|
16. |
Hofslundsengen, Hilde Christine; Hjetland, Hanne Næss; Furnes, Bjarte Reidar; Næss, Kari-Anne Bottegård. Tiltak for barn og unge med eller i risiko for skrivevansker - en systematisk litteraturgjennomgang. I: Skriveutvikling og skrivevansker. Cappelen Damm Akademisk 2022 ISBN 9788202694319. p. 232-249 UiO UiB HVL
Untitled
|
|
17. |
Wandem, Fredrik Solli; Anmarkrud, Øistein; Furnes, Bjarte Reidar. Podkast: Hva betyr det egentlig at noe er forskningsbasert?. Universitetet i Oslo [Internet] 2022-11-21 UiB UiO
Untitled
|
2021
|
18. |
Furnes, Bjarte. Nasjonalt forskningssenter for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Forskningsdagen; 2021-11-26 UiB
Untitled
|
2020
|
19. |
Furnes, Bjarte; Hofslundsengen, Hilde Christine; Færevaag, Margaret Klepstad. Svake skriftspråkferdigheter i barnehagealder kan gi økt risiko for lesevansker i skolen. I: Tilpasset opplæring og spesialpedagogikk i teori og praksis. Fagbokforlaget 2020 ISBN 978-82-450-3453-0. p. 249-273 HVL UiB
Untitled
|
|
20. |
Furnes, Bjarte Reidar; Hesjedal, Elisabeth; Jones, Lise Øen. Spesialpedagogikk og spesialundervisning - noen sentrale momenter. I: Praktisk-pedagogisk utdanning – en antologi (2. utg.). Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245033717. p. 457-478 UiB
Untitled
|
|
21. |
Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth. Læringsstrategier og metakognisjon. I: Praktisk-pedagogisk utdanning – en antologi (2. utg.). Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245033717. p. 125-153 UiB
Untitled
|
|
22. |
Hesjedal, Elisabeth; Jones, Lise Øen; Furnes, Bjarte. Individuelle opplæringsplaner i skolen. I: Praktisk-pedagogisk utdanning – en antologi (2. utg.). Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245033717. p. 479-496 UiB
Untitled
|
2019
|
23. |
Furnes, Bjarte Reidar. En direkte sammenligning av dobbeltsvikt-hypotesen i regulære og ikke-regulære skriftspråk: En longitudinell studie av svenske, norske, amerikanske og australske barn som er fulgt fra 5-års alder til og med 3. trinn. Skriv Les - Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy; 2019-05-07 - 2019-09-09 UiB
Untitled
|
|
24. |
Furnes, Bjarte Reidar. Tidlig innsats rettet mot barn og unge som er i risikosonen for å utvikle lese- og skrivevansker. Hva virker?. Fagtorg vest 2019; 2019-08-28 - 2019-08-29 UiB
Untitled
|
|
25. |
Furnes, Bjarte Reidar; Elwér, Åsa; Samuelsson, Stefan; Olson, Richard K.; Byrne, Brian. Investigating the Double-Deficit Hypothesis in More and Less Transparent Orthographies: A Longitudinal Study from Preschool to Grade 2. Society for the Scientific Study of Reading.Twenty-Sixth Annual Meeting; 2019-07-17 - 2019-07-21 UiB
Untitled
|
|
26. |
Furnes, Bjarte Reidar; Elwér, Åsa; Samuelsson, Stefan; Olson, Richard K.; Byrne, Brian. Investigating the double-deficit hypothesis in more and less transparent orthographies: A longitudinal study from preschool to grade 2. Scientific Studies of Reading 2019 p. 1-17 UIS UiB
Untitled
|
|
27. |
Furnes, Bjarte Reidar; Espevik, Thomas; Tumyr Nilsen, Torbjørn. Lytte er det nye lese. Klassekampen [Newspaper] 2019-09-20 UiB
Untitled
|
|
28. |
Sunde, Kristin; Furnes, Bjarte Reidar; Lundetræ, Kjersti. Does Introducing the Letters Faster Boost the Development of Children’s Letter Knowledge, Word Reading and Spelling in the First Year of School?. Scientific Studies of Reading 2019 UIS UiB
Untitled
|
2018
|
29. |
Furnes, Bjarte Reidar. Barns skriftkunnskap og språkutvikling i barnehagen som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring i skolen. I: Utvikling, lek og læring i barnehagen - forskning og praksis. Fagbokforlaget 2018 ISBN 978-82-450-2387-9. UiB
Untitled
|
|
30. |
Furnes, Bjarte Reidar. Tidlig leseutvikling på tvers av ulike alfabetiske skriftspråk – betydningen av forskjeller i ortografisk dybde. Psyke & Logos 2018 ;Volume 39.(2) p. 10-26 UiB
Untitled
|
|
31. |
Sunde, Kristin; Furnes, Bjarte Reidar; Lundetræ, Kjersti. Introducing the letters in a faster pace - does it contribute to the development of children's literacy skills in grade 1?. Society for the Scientific Study of Reading; 2018-07-18 - 2018-08-21 UIS UiB
Untitled
|
2017
|
32. |
Furnes, Bjarte Reidar. Storskala- og effektstudier innenfor utdanningsforskning. PhD-seminar; 2017-11-16 - 2017-11-16 UiB
Untitled
|
|
33. |
Furnes, Bjarte Reidar; Sunde, Kristin. Stasjonsundervisning – bruk, aktiviteter og tilpasning i et utvalg norske klasserom. Skriv! Les! Nordisk konferanse om skriving, lesing og literacy; 2017-05-09 - 2017-05-11 UiB UIS
Untitled
|
2016
|
34. |
Furnes, Bjarte; Norman, Elisabeth. Kunnskap om metakognisjon er viktig i skolen. språkløyper 2016 UiB
Untitled
|
|
35. |
Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth. Digital lesing - hva vet vi?. I: Digital læring i skole og lærerutdanning. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215020495. p. 236-255 UiB
Untitled
|
|
36. |
Krumsvik, Rune Johan; Hesjedal, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar; Jones, Lise Øen; Øen, Kristian. Akutt behov for spesialpedagogisk kompetanse. Dag og Tid 2016 p. 35-35 UiB
Untitled
|
|
37. |
Norman, Elisabeth; Furnes, Bjarte. Metakognisjon er et viktig forskningsfelt. språkløyper 2016 UiB
Untitled
|
|
38. |
Norman, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar. The relationship between metacognitive experiences and learning: Is there a difference between digital and non-digital study media?. Computers in Human Behavior 2016 ;Volume 54. p. 301-309 UiB
Untitled
|
|
39. |
Undheim Larsen, Dag Eivind; Furnes, Bjarte Reidar. Når elever blir pedagoger. Klassekampen [Newspaper] 2016-12-17 UiB
Untitled
|
2015
|
40. |
Furnes, Bjarte Reidar. Digital lesing - hva vet vi?. E-bøker i fagbibliotekene; 2015-09-24 UiB
Untitled
|
|
41. |
Furnes, Bjarte Reidar. Digital lesing - hva vet vi?. Fagdag i pedagogikk og psykologi; 2015-03-05 UiB
Untitled
|
|
42. |
Furnes, Bjarte Reidar. Predicting decoding and reading comprehension in a short- and long-term perspective. Skriv! Les! 2015 - Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy; 2015-05-18 - 2015-05-20 UiB
Untitled
|
|
43. |
Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth. Metacognition and reading: Comparing three forms of metacognition in normally developing readers and readers with dyslexia. Dyslexia 2015 ;Volume 21. p. 273-284 UiB
Untitled
|
|
44. |
Ludvigsen, Kristine; Krumsvik, Rune Johan; Furnes, Bjarte Reidar. Creating formative feedback spaces in large lectures. Computers & Education 2015 ;Volume 88. p. 48-63 UiB
Untitled
|
2014
|
45. |
Furnes, Bjarte Reidar. Barns språkutvikling som grunnlag for tidlig lese- og skriveinnlæring. I: Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. Fagbokforlaget 2014 ISBN 978-82-321-0160-3. p. 424-439 UiB
Untitled
|
|
46. |
Furnes, Bjarte Reidar. Preschool cognitive and language skills predicting Grade 2 and Grade 9 reading and spelling. The 9th British Dyslexia Association International Conference; 2014-03-27 - 2014-03-29 UiB
Untitled
|
|
47. |
Norman, Elisabeth; Furnes, Bjarte Reidar. The concept of "metaemotion": What is there to learn from research on metacognition?. Emotion Review 2014 ;Volume 8.(2) p. 187-193 UiB
Untitled
|
2013
|
48. |
Furnes, Bjarte Reidar. Investigating the Double-Deficit Hypothesis across Different Alphabetic Writing Systems: A longitudinal Study from Preschool to Grade 2. The 4th All European Dyslexia Conference; 2013-09-20 - 2013-09-22 UiB
Untitled
|
|
49. |
Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth. Læringsstrategier og metakognisjon. I: Praktisk-pedagogisk utdanning - en antologi. Fagbokforlaget 2013 ISBN 978-82-450-1280-4. p. 117-143 UiB
Untitled
|
2012
|
50. |
Furnes, Bjarte Reidar; Norman, Elisabeth. The relationship between reading skills and three facets of metacognition. 5th Biennial Meeting of the EARLI Special Interest Group 16 Metacognition; 2012-09-05 - 2012-09-08 UiB
Untitled
|