2019
|
1. |
Karlsen, Jannicke; Røe-Indregård, Hanne; Wold, Astri Heen; Hagtvet, Bente Eriksen. Amount, diversity and density of words in book reading dialogues with preschool teachers and children with Norwegian language-majority and -minority backgrounds. RASK: Internationalt tidsskrift for sprog og kommunikation 2019 p. 49-66 UiO
Untitled
|
2018
|
2. |
Karlsen, Jannicke; Røe-Indregård, Hanne; Wold, Astri Heen; Hagtvet, Bente. Stille barn: Hvordan pedagoger legger til rette for godt samspill i dialoger med flerspråklige barn som snakker lite. 15. Nordiske Symposium om Børnesprog; 2018-05-23 - 2018-05-24 UiO
Untitled
|
|
3. |
Karlsen, Jannicke; Røe-Indregård, Hanne; Wold, Astri Heen; Lykkenborg, Marta; Hagtvet, Bente Eriksen. Initiativ og responsmønstre i boklesingsdialoger mellom barnehagelærer og barn med minoritetsspråklig bakgrunn.. NOA - Norsk som andrespråk 2018 ;Volume 1-2. p. 66-92 UiO
Untitled
|
|
4. |
Westeren, Ingelin; Halberg, Anne-Marie; Ledesma, Heloise Marie Lee; Wold, Astri Heen; Oppedal, Brit. Effects of mother's and father's education level and age at migration on children's bilingual vocabulary. Applied Psycholinguistics 2018 ;Volume 39.(5) p. 811-833 OUS FHI UiO
Untitled
|
2016
|
5. |
Hogstad, Ingrid Johnsen; Wold, Astri Heen. Meninger om liv og død blant åtteåringer i norsk skole. Barn – forskning om barn og barndom i Norden 2016 ;Volume 34.(2) p. 9-23 UiO HIM
Untitled
|
|
6. |
Sæbø, Signe; Wie, Ona Bø; Wold, Astri Heen. Barn med tidlig, tosidig cochleaimplantasjon: Muligheter og utfordringer for sosial deltakelse. Spesialpedagogikk 2016 ;Volume 81.(4) p. 55-68 UiO OUS
Untitled
|
2015
|
7. |
Almbakk, Marianne Ligaard; Wold, Astri Heen; Brandsborg, Knut Birger. Balansekunst: Identitet og selvfølelse hos ungdom som har en synsnedsettelse. Spesialpedagogikk 2015 ;Volume 50.(3) p. 47-63 UiO
Untitled
|
2014
|
8. |
Biringvad, Anita; Wold, Astri Heen. Østeuropeiske elever i naturfagstimen - en kasus-studie av ordforståelse. NOA - Norsk som andrespråk 2014 ;Volume 30.(1) p. 74-103 UiO
Untitled
|
2013
|
9. |
Wold, Astri Heen. Accuracy of teachers' predictions of language minority and majority students' language comprehension. Language and Education 2013 ;Volume 27.(6) p. 498-525 UiO
Untitled
|
|
10. |
Wold, Astri Heen. Opplæring for barn: Norsk skole i møte med samiske barn og barn fra nyere språklige minoriteter. Impuls : Tidsskrift for psykologi 2013 (no.3) p. - UiO
Untitled
|
2012
|
11. |
Timofeeva, Julia; Wold, Astri Heen. Cross-linguistic Russian-Norwegian families in Norway: Language choice, family contexts and bilingual development. NOA - Norsk som andrespråk 2012 ;Volume 28.(1) p. 50-90 UiO
Untitled
|
2011
|
12. |
Almbakk, Marianne Ligaard; Wold, Astri Heen; Brandsborg, Knut. Balansekunst: Sosiale relasjoner hos ungdom som har en synsnedsettelse. Spesialpedagogikk 2011 ;Volume 76.(4) p. 43-55 UiO
Untitled
|
|
13. |
Wold, Astri Heen. Mangelfull vurdering av elever fra språklige minoriteter. Tidsskrift for Norsk Psykologforening 2011 ;Volume 48.(10) p. 1010-1013 UiO
Untitled
|
2009
|
14. |
Ryen, Else; Wold, Astri Heen; Pastoor, Lutine de Wal. "Det er egen tolkning, ikke direkte regler" Minoritetsspråklige elevers morsmålsopplæring og bruk av morsmål. I: Flerspråklighet i skolen. Universitetsforlaget 2009 ISBN 978-82-15-01196-7. p. 139-166 UiO
Untitled
|
|
15. |
Ryen, Else; Wold, Astri Heen; Pastoor, Lutine de Wal. "Det er egen tolkning, ikke direkte regler." Minoritetsspråklige elevers morsmålsopplæring og bruk av morsmål. I: Flerspråklighet i skolen. Universitetsforlaget 2009 ISBN 978-82-15-01196-7. p. 139-166 OSLOMET NKVTS UiO
Untitled
|
|
16. |
Wold, Astri Heen; Rommetveit, Ragnar. Drømmen om enhet. I: Klinikk og laboratorium. Psykologi i hundre år. Universitetsforlaget 2009 ISBN 978-82-15-01563-7. p. 85-98 UiO
Untitled
|
2008
|
17. |
Wold, Astri Heen. Kommunikasjon, språkutvikling og en gutt med spesifikke språkvansker. I: Språkvansker. Teoretiske perspektiver og praktiske utfordringer. Cappelen Damm Akademisk 2008 ISBN 978-82-02-27724-6. p. 121-146 UiO
Untitled
|
|
18. |
Wold, Astri Heen. Utvikling av ordforråd med fokus på norsk som andrespråk. I: Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Cappelen Damm Akademisk 2008 ISBN 978-82-02-27707-9. p. 195-221 UiO
Untitled
|
2006
|
19. |
Wold, Astri Heen. Sprogpsykologi. Utvalgte kerneemner. Redigeret af Marianne Rathje og Linda Svenstrup. Københavns Universitet Museum Tusculanums Forlag 2004. RASK: Internationalt tidsskrift for sprog og kommunikation 2006 p. - UiO
Untitled
|
|
20. |
Wold, Astri Heen. "Kan for lite norsk, stemples som dum". Pedagogisk-psykologisk tjeneste og sakkyndige vurderinger av barn fra språklige minoriteter. Tidsskrift for Norsk Psykologforening 2006 ;Volume 43.(12) p. 1320-1329 UiO
Untitled
|
2005
|
21. |
Bezemer, Jeff; Wold, Astri Heen; Pastoor, Lutine de Wal; Kroon, Sjaak; Ryen, Else. Teaching and learning in multicultural contexts: a comparative analysis of language teaching and learning in a Norwegian and Dutch primary school classroom. Intercultural Education 2005 ;Volume 16.(5) p. 453-467 UiO
Untitled
|
|
22. |
Tuveng, Elena; Wold, Astri Heen. The collaboration of teacher and language-minority children in masking comprehension problems in the language of instruction: A case study in an urban Norwegian school. Language and Education 2005 ;Volume 19.(6) p. 513-536 UiO
Untitled
|
|
23. |
Wold, Astri Heen. Pykologi og etnisk mangfold i skolen. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.) 2005 p. - UiO
Untitled
|
|
24. |
Ryen, Else; Wold, Astri Heen; Pastoor, Lutine de Wal. "Det er egen tolkning, ikke direkte regler." Kasusstudier av minoritetsspråklige elevers morsmålsopplæring og bruk av morsmål ved tre grunnskoler. NOA - Norsk som andrespråk 2005 ;Volume 21.(1-2) p. 39-66 OSLOMET UiO NKVTS
Untitled
|
2004
|
25. |
Bezemer, Jeff; Kroon, Sjaak; Pastoor, Lutine de Wal; Ryen, Else; Wold, Astri Heen. Language teaching and learning in a multicultural context. Case studies from elementary education in the Netherlands and Norway. Novus Forlag 2004 195 p. UiO
Untitled
|
|
26. |
Bezemer, Jeff; Pastoor, Lutine de Wal; Wold, Astri Heen. Teaching and learning in multilingual contexts. A comparative analysis of language learning and teaching in a Norwegian and Duch primary school classroom. Oxford Ethnography and Education Conference; 2004-09-13 - 2004-09-14 UiO
Untitled
|
|
27. |
Wold, Astri Heen. Utvikling av ordforråd med fokus på norsk som andrespråk. I: Med språklige minoriteter i klassen. Andrespråkslæring og andrespråksundervisning. Cappelen Damm Akademisk 2004 ISBN 82-02-21772-5. p. 97-124 UiO
Untitled
|
2003
|
28. |
Hagtvet, Bente Eriksen; Wold, Astri Heen. On the Dialogical Basis of Meaning: Inquiries into Ragnar Rommetveit's Writings on Language, Thought and Communication. Mind, Culture, and Activity 2003 p. 186-204 UiO
Untitled
|
|
29. |
Wold, Astri Heen. Om å forske på læring av andrespråk med klasserommet som ramme. I: Når barn erobrer språket. Ulike perspektiv på barns språkutvikling. Cappelen Damm Høyskoleforlaget 2003 p. 127-146 UiO
Untitled
|
2002
|
30. |
Wold, Astri Heen. En kasusstudie av språklig interaksjon i timer med norsk som andrespråk. I: Forskning i nordiske sprog som andet- og fremmedsprog. Rapport fra konference i reykjavik 23. - 25. maj 2001. Reykjavik: Hàskòli Ìslands 2002 p. 326-346 UiO
Untitled
|
1997
|
31. |
Wold, Astri Heen. Hva gir best resultater? Morsmålsundervisning for barn fra språklige minoriteter. Arbeider bladet 1997 UiO
Untitled
|
1996
|
32. |
Wold, Astri Heen. Dekontekstualisering og forholdet mellom muntlig og skriftlig språk. I: Skriftspråkutvikling. Om hvordan barn lærer å lese og skrive. Cappelen Damm Akademisk 1996 ISBN 82-456-0131-4. p. 59-93 UiO
Untitled
|
|
33. |
Wold, Astri Heen. Innledning. I: Skriftspråkutvikling. Om hvordan barn lærer å lese og skrive. Cappelen Damm Akademisk 1996 ISBN 82-456-0131-4. p. 7-21 UiO
Untitled
|
|
34. |
Wold, Astri Heen. Skriftspråkutvikling. Om hvordan barn lærer å lese og skrive. Cappelen Damm Akademisk 1996 (ISBN 82-456-0131-4) -1 p. UiO
Untitled
|
1994
|
35. |
Horn, Erna; Vedeler, Liv; Wold, Astri Heen. Femte nordiske sympopsium om barnespråk. Lysebu, Oslo - 18. - 20. november, 1994. Oslo: Institutt for spesialpedagogikk og Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo 1994 (ISBN 82-90363-50-8) 189 p. UiO
Untitled
|
|
36. |
Wold, Astri Heen. Tospråklig utvikling. Momenter til en teoretisk forståelse. I: Femte nordiske sympopsium om barnespråk. Lysebu, Oslo - 18. - 20. november, 1994. Oslo: Institutt for spesialpedagogikk og Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo 1994 ISBN 82-90363-50-8. p. 40-59 UiO
Untitled
|
1993
|
37. |
Wold, Astri Heen. Kommunikasjon i klasserommet og læring av andrespråk. Norsk pedagogisk tidsskrift 1993 ;Volume 77. p. 17-31 UiO
Untitled
|
|
38. |
Wold, Astri Heen. Er muntlig språk kontekstavhengig og skriftlig språk kontekstuavhengig?. I: Fjerde nordiske symposium om børnesprog. København, 13. - 15. november 1992. København: institutt for småbørnspædagogik, Danmarks lærerhøjskole 1993 ISBN 87-7701-340-9. p. 167-181 UiO
Untitled
|
|
39. |
Wold, Astri Heen. Klasserommet som kontekst for læring av andrespråket. I: Rapport fra det andre forskersymposiet om Nordens språk som andrespråk i Oslo den 19. - 20. mars 1993. Oslo: Avdeling for norsk som andrespråk, Institutt for lingvistiske fag, Universitetet i Oslo 1993 ISBN 82-91298-01-7. p. 98-109 UiO
Untitled
|
1992
|
40. |
Wold, Astri Heen. Debatten om morsmålsundervisning for språklige minoriteter. Norsk pedagogisk tidsskrift 1992 ;Volume 76. p. 232-241 UiO
Untitled
|
|
41. |
Wold, Astri Heen. The dialogical alternative. Towards a theory of language and mind. : Scandinavian University Press 1992 (ISBN 82-00-21651-9) 315 p. UiO
Untitled
|
|
42. |
Wold, Astri Heen. Introduction. I: The dialogical alternative. Towards a theory of language and mind. : Scandinavian University Press 1992 ISBN 82-00-21651-9. p. 1-18 UiO
Untitled
|
|
43. |
Wold, Astri Heen. Oral and written language: arguments against a simple dichotomy. I: The dialogical alternative. Towards a theory of language and mind. : Scandinavian University Press 1992 ISBN 82-00-21651-9. p. 175-193 UiO
Untitled
|
1991
|
44. |
Lie, Suzanne Stiver; Wold, Astri Heen. Linguistic minority children's comprehension of language in the classroom and teachers' adjustment to their pupils' performance. A Norwegian case study. Journal of Multilingual and Multicultural Development (JMMD) 1991 ;Volume 12. p. 363-381 UiO
Untitled
|
1990
|
45. |
Wold, Astri Heen; Reinvang, Ivar. The relation between integration, sequence of information, short-term memory and Token Test performance of aphasic subjects. Journal of Communication Disorders 1990 ;Volume 23. p. 31-59 UiO
Untitled
|
1989
|
46. |
Wold, Astri Heen. Muntlig og skriftlig språk. Argumenter mot en dikotomisering. NLT - Norsk lingvistisk tidsskrift 1989 ;Volume 7. p. 155-175 UiO
Untitled
|
|
47. |
Wold, Astri Heen. Tospråklighet. Språklige, intellektuelle og skolemessige konsekvenser. Tidsskrift for samfunnsforskning 1989 ;Volume 30. p. 3-26 UiO
Untitled
|
1988
|
48. |
Gundersen, Martha; Wold, Astri Heen. Vurdering av fremmedspråklige barn i forbindelse med fremskutt skolestart. I. Tidsskrift for Norsk Psykologforening 1988 ;Volume 25. p. 727-740 UiO
Untitled
|
|
49. |
Gundersen, Martha; Wold, Astri Heen. Vurdering av fremmedspråklige barn i forbindelse med fremskutt skolestart.II. Tidsskrift for Norsk Psykologforening 1988 ;Volume 25. p. 824-829 UiO
Untitled
|
1984
|
50. |
Austbø, T.; Fæhn, W.; Mitthassel, I.; Wold, Astri Heen. Lov om barn og foreldre(Barneloven) av 8.april 1981 nr.7. Notat fra en arbeidsgruppe ved Ped.psyk. tjeneste i Oslo. Skolepsykologi 1984 ;Volume 19.(4) p. 18-25 UiO
Untitled
|