Diversity and intercultural communication in education (FLEKS)
Research group information
Participants
Anne Line Seime Svedal
Maria Kjosås Berge
Randi Høyland
Sigrid Bøyum
Eli Bjørhusdal
Merete Nornes-Nymark
Anne Grethe Sønsthagen
Ane Bergersen
Hans Mark Svedal
Monica Tove Vattedal
Ingibjørg Kristin Jonsdottir
Contact
Høgskulen på Vestlandet
Sogndal
ane.bergersen@hvl.no
Research group manager
Ane Bergersen
Responsible units(s)
Description
The research group is interdisciplinary and emphasizes social sustainability. The focus areas are, among other things, children and adults with a minority language background and their everyday life in kindergarten, school, and higher education.
Publications
Praksis i utlandet - den nye dannelsesreisen?
(2013)
Bergersen,
Ane
Mannlige førskolelærerstudenter
(2013)
Bøyum,
Sigrid
Hva mener zambiske studenter at ett år i Norge som kvotestudent har betydd for egen profesjonsutøvelse i hjemlandet?
(2014)
Bergersen,
Ane
Danning og tverrkulturell kompetanse
(2015)
Bergersen,
Ane
A comparative look at social justice in South African education and Norwegian introduction programme for refugees
(2015)
Sønsthagen,
Anne Grethe
Kultursensitive læringsformer – økt bevissthet gjennom tverrkulturell kompetanse?
(2016)
Bergersen,
Ane
Global forståelse. Barnehagelæreren som kulturell brobygger
(2017)
Bergersen,
Ane
Fagbokforlaget
Estetiske læreprosesser og kulturutrykk- ein veg til kulturell brubyggjing?
(2017)
Harbitz,
Henriette;Svedal,
Hans Mark
«Jeg savner barnet mitt». Møter mellom somaliske mødre og barnehagen
(2018)
Sønsthagen,
Anne Grethe
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE)
Zambian Civic Education Teacher Students in Norway for a Year-How Do They Describe Their Transformative Learning?
(2019)
Bergersen,
Ane;Muleya,
Gistered
Sustainability
Early childcare as arenas of inclusion: the contribution of staff to recognising parents with refugee backgrounds as significant stakeholders
(2020)
Sønsthagen,
Anne Grethe
European Early Childhood Education Research Journal
‘Learning by talking?’ – The role of local line leadership in organisational learning
(2020)
Sønsthagen,
Anne Grethe;Glosvik,
Øyvind
Forskning og forandring
Interkulturell kompetanseutvikling - ein studie om leiing av barnehagepersonalet som lærer å lære om foreldresamarbeid
(2021)
Sønsthagen,
Anne Grethe ;Bøyum,
Sigrid
Å vere ein fleirkulturell barnehage - moglegheiter og utfordringar i kvardagspraksis.
(2021)
Nornes-Nymark,
Merete;Bergersen,
Ane
"Vi blander alt sammen" - Barnehagelærerstudenters forståelse av begrepet pedagogisk ledelse.
(2021)
Bergersen,
Ane;Nornes-Nymark,
Merete;Fimreite,
Hege
Utenlandspraksis for lærerstudenter
Global og interkulturell kompetanse
(2022)
Klein,
Jørgen;Bergersen,
Ane;Larsen,
Ann Sylvi
Universitetsforlaget
Introduksjon: global bevissthet og interkulturell kompetanse
gjennom studentmobilitet og praksis
(2022)
Bergersen,
Ane;Klein,
Jørgen;Larsen,
Ann Sylvi
Bærekraftdidaktikk gjennom internasjonal studentmobilitet – nye perspektiver på bærekraftig utvikling etter tre måneders opphold i det globale sør?
(2022)
Bergersen,
Ane;Vågenes,
Vibeke
En analyse av makt og kultursensitivitet blant utvekslingsstudenter til og fra det globale sør gjennom faget Global Knowledge
(2022)
Bergersen,
Ane;Massao ,
Prisca Bruno
Intercultural communication as an important element in student mobility
(2022)
Vattedal,
Monica Tove;Bergersen,
Ane
Affiliated projects/research groups
Barnehage som tillitsarena. Hvordan lages den flerkulturelle samfunnskontrakten?
Faglig ledelse og tverrkulturell kompetane
“How do former CIVIC Education Students from University of Zambia describe the benefits of one year study in Norway for themselves as teachers and for the University of Zambia?”
Leadership and responsibility: A study of early childcare institutions as inclusion arenas for parents with refugee backgrounds
Student mobilitet i Afrika: Interkulturelle kommunikasjonsferdigheter gjennom faget Utdanning og Bærekraft
Teacher in a globalized world. The long-term impact of international practicum on teachers's professional development