2024
|
1. |
Sollid, Hilde. Om kolonialitet, håp og fotball i språklige landskap. SONE-konferansen 2024: Språklige landskap; 2024-04-11 - 2024-04-12 UiT
Untitled
|
|
2. |
Sollid, Hilde. Sanhet og forsoning med kvensk perspektiv - og veien videre. Panelsamtale: Sannhet og forsoning med kvensk perspektiv - og veien videre; 2024-03-11 - 2024-03-11 UiT
Untitled
|
|
3. |
Sollid, Hilde. Tromsødialekten – en omsvermet skjønnhet. Senioruniversitetet; 2024-04-10 - 2024-04-10 NORD UiT
Untitled
|
|
4. |
Sollid, Hilde. Vil pensjonere ordet hverdagsrasisme. NRK [Internet] 2024-03-01 UiT
Untitled
|
|
5. |
Sollid, Hilde; Johansen, Åse Mette. Mellom inkludering og indigenisering: Om utvikling av norskdidaktisk forskning om samiske tema. I: Norskdidaktiske klassikere. Fagbokforlaget 2024 ISBN 978-82-450-4533-8. p. 321-334 UiT
Untitled
|
2023
|
6. |
Johansen, Åse Mette; Sollid, Hilde. Indigenous Sámi language learning in transition - a longitudinal study of biographical junctures. The 10th International Conference of the Education and Linguistic and Cultural Diversity Association (EDiLiC); 2023-06-27 - 2023-06-30 UiT
Untitled
|
|
7. |
Johansen, Åse Mette; Sollid, Hilde. Om samisk i norskfaget og et garnnøste. Gjesteforelesning; 2023-09-16 - 2023-09-16 UiT
Untitled
|
|
8. |
Johansen, Åse Mette; Sollid, Hilde. Samisk i norskfaget – fra plan til praksis. Fagbokforlaget 2023 (ISBN 9788245038552) 160 p. UiT
Untitled
|
|
9. |
Johansen, Åse Mette; Sollid, Hilde. Samisk i norskfaget – fagdidaktisk skisse. LNU-konferansen 2023: Nordiske nøkler – Norden som inngang til fagfornyede, norskfaglige rom; 2023-03-17 - 2023-03-18 UiT
Untitled
|
|
10. |
Johansen, Åse Mette; Sollid, Hilde. Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis. Bokpresentasjon for lærere i grunnskole og videregående skole; 2023-01-26 - 2023-01-26 UiT
Untitled
|
|
11. |
Johansen, Åse Mette; Sollid, Hilde. Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis. Foredrag for lektor- og lærerstudenter; 2023-01-27 - 2023-01-27 UiT
Untitled
|
|
12. |
Mathisen, Per-Henning. «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet. UiT Norges arktiske universitet 2023 79 p. UiT
Untitled
|
|
13. |
Olsen, Torjer Andreas; Sollid, Hilde. Urfolk og nasjonale minoriteter i lærerutdanningen – muligheter, utfordringer, usikkerhet og mot. Urfolk og nasjonale minoriteter i lærerutdanninger: perspektiver fra forskning og undervisning; 2023-12-06 - 2023-12-07 UiT
Untitled
|
|
14. |
Sollid, Hilde. Border-region multilingualism - encounters between Sami, Kven and Norwegian in North Norway. Kolloquium Kleine und regionale Sprachen; 2023-11-29 - 2023-11-29 UiT
Untitled
|
|
15. |
Sollid, Hilde. “Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk. Målbryting 2023 (14) p. 53-73 UiT
Untitled
|
|
16. |
Sollid, Hilde. Dialektkrangel, dommeravgang og ramsalt kritikk av «Nordlyskvartalet». Snakkis - podcast produsert av avisa Nordlys [Newspaper] 2023-04-19 UiT
Untitled
|
|
17. |
Sollid, Hilde. Flerspråklighet i grenseland – møter mellom samisk, kvensk og norsk i Nord-Norge. Nordkalotte. Sprache, Kultur und Gesellschaft jenseits des Polarkreises; 2023-11-27 - 2023-11-27 UiT
Untitled
|
|
18. |
Sollid, Hilde. Team ethnography and ethically sustainable relations in multilingualism research. Sustainable linguistics: theories and methods; 2023-08-24 - 2023-08-25 UiT
Untitled
|
|
19. |
Sollid, Hilde. Tidsskalaer og affekt i diskurser om revitalisering av samisk språk. SONE-konferansen 2023: Språk og tid; 2023-04-20 - 2023-04-21 UiT
Untitled
|
|
20. |
Sollid, Hilde. Å synliggjøre nasjonale minoritetsspråk – perspektiver fra Norge. Nye initiativ for nordisk språkforståelse - Kontaktseminar for Nordplus Nordens språk; 2023-09-18 - 2023-09-20 UiT
Untitled
|
|
21. |
Sollid, Hilde; Hiss, Florian; Pesch, Anja Maria. Learnings from/about diversity in space and time. Høgskolen i Innlandets digitale konferanse om samiske perspektiver i opplæring og utdanning; 2023-02-10 - 2023-02-10 NORD UiT NTNU HINN
Untitled
|
|
22. |
Sollid, Hilde; Hiss, Florian; Pesch, Anja Maria. Learnings from/about diversity in space and time: discursive constructions in the semiotic landscape of a teacher education building in Norway. International Journal of Multilingualism 2023 p. 1-17 HINN UiT
Untitled
|
|
23. |
Sollid, Hilde; Johansen, Åse Mette. Norskfaget og forsoning: Hvilken rolle kan skolen største fag ha?. Sannhet og forsoning i Troms og Finnmark - veien videre; 2023-11-01 - 2023-11-02 UiT
Untitled
|
|
24. |
Sollid, Hilde; Johansen, Åse Mette. Om norskfaget, forsoning og solidarisk lytting. Urfolk og nasjonale minoriteter i lærerutdanninger: Perspektiver fra forskning og undervisning; 2023-12-06 - 2023-12-07 UiT
Untitled
|
|
25. |
Sollid, Hilde; Johansen, Åse Mette. Om samisk i norskfaget: Fra minorisende til solidarisk lyttende subjekt. NNFF9: Möten och mångfald – förstaspråksdidaktik i Norden; 2023-10-25 - 2023-10-26 UiT
Untitled
|
|
26. |
Johnsen, Ragni Vik; Sollid, Hilde; Szabó, Tamás Péter. Sámi in the main street of Tromsø, Norway – projectification or permanent responsibility?. 14th Linguistic Landscape Workshop - Utopia and Dystopia; 2023-09-06 - 2023-09-08 UiT
Untitled
|
|
27. |
Sollid, Hilde; Johnsen, Ragni Vik; Szabó, Tamás Péter. Historically minoritized languages in public spaces – why does it matter?. 14th Linguistic Landscape Workshop - Utopia and Dystopia; 2023-09-06 - 2023-09-08 UiT
Untitled
|
|
28. |
Vedeler, Gørill Warvik; Saus, Merete; Wara, Tatiana; Strandbu, Astrid; Sollid, Hilde. To juggle social media challenges how to live well for youth in the Arctic. NERA; 2023-03-15 - 2023-03-24 OSLOMET UiT
Untitled
|
2022
|
29. |
Bewalitz, Katharina Andersen. «Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget. Tromsø: Institutt for språk og kultur, UiT Norges arktiske universitet 2022 83 p. UiT
Untitled
|
|
30. |
Diepeveen, Aafke; Lomeu Gomes, Rafael; Goodchild, Samantha; Ims, Ingunn Indrebø; Johnsen, Ragni Vik; Sollid, Hilde; Svendsen, Bente Ailin; Svennevig, Jan. Language, Globalisation and the Nation. The workshop series from a Norwegian perspective. Language, Globalisation and the Nation; 2022-01-21 USN UiT UiO
Untitled
|
|
31. |
Fossli, Sofie Pernille Nilsen. «Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske». En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget. Tromsø: Institutt for språk og kultur, UiT Norges arktiske universitet 2022 88 p. UiT
Untitled
|
|
32. |
Hiss, Florian; Sollid, Hilde. Språklig og kulturelt mangfold i det semiotiske landskapet på Institutt for lærerutdanning og pedagogikk. SONE-konferansen: Språk, kolonial fortid og dekolonisering; 2022-04-21 - 2022-04-22 UiT
Untitled
|
|
33. |
Hiss, Florian; Sollid, Hilde. The semiotic landscape of a ECEC teacher education - links to past and present diversity?. The 13th Linguistic Landscape Workshop; 2022-09-07 - 2022-12-09 NORD UiT
Untitled
|
|
34. |
Johnsen, Ragni Vik; Sollid, Hilde. Byen som kanskje ville være samisk likevel? Utviklinger i det språklige og semiotiske landskapet i Tromsø sentrum. SONE; 2022-04-21 - 2022-04-22 UiT
Untitled
|
|
35. |
Johnsen, Ragni Vik; Sollid, Hilde. Tracing multilingulism as language choice in educational statistics. NOS-HS workshop; 2022-06-09 - 2022-06-10 UiT
Untitled
|
|
36. |
Lomeu Gomes, Rafael; Goodchild, Samantha; Ims, Ingunn Indrebø; Johnsen, Ragni Vik; Sollid, Hilde; Svendsen, Bente Ailin. Sociolinguistic change in Norway - from unity («felleskulturen» eller «enhetskulturen”) to linguistic and cultural pluralism?. Language, Globalisation and the Nation; 2022-11-24 - 2022-11-25 USN UiT UiO
Untitled
|
|
37. |
Olsen, Torjer Andreas; Sollid, Hilde. Indigenising Education and Citizenship: Perspectives on Policies and Practices from Sápmi and beyond. Universitetsforlaget 2022 (ISBN 978-82-15-05342-4) 320 p. UiT
Untitled
|
|
38. |
Olsen, Torjer Andreas; Sollid, Hilde. Introducing Indigenising education and citizenship. I: Indigenising Education and Citizenship: Perspectives on Policies and Practices from Sápmi and beyond. Universitetsforlaget 2022 ISBN 978-82-15-05342-4. UiT
Untitled
|
|
39. |
Pesch, Anja Maria; Sollid, Hilde. Flerspråklighet i overganger i utdanningssystemet. Urfolkskonferanse; 2022-02-04 - 2022-02-04 HINN UiT
Untitled
|
|
40. |
Sollid, Hilde. Constructions of colonial relationships in Sámi language education policy in Norway. Language, Coloniality and Nordic Exceptionalism; 2022-12-05 - 2022-12-06 UiT
Untitled
|
|
41. |
Sollid, Hilde. Sámi language education policy and citizenship in Norway. I: Indigenising Education and Citizenship: Perspectives on Policies and Practices from Sápmi and beyond. Universitetsforlaget 2022 ISBN 978-82-15-05342-4. p. 133-152 UiT
Untitled
|
|
42. |
Sollid, Hilde. Urfolk og utdanning. UHR-seminar: Samisk språk og kultur i en ny tid – muligheter og utfordringer; 2022-06-13 - 2022-06-13 UiT
Untitled
|
|
43. |
Fogarty, William; Sollid, Hilde. The power of place and the ‘good citizen’. I: Indigenising Education and Citizenship: Perspectives on Policies and Practices from Sápmi and beyond. Universitetsforlaget 2022 ISBN 978-82-15-05342-4. p. 313-330 UiT
Untitled
|
|
44. |
Sollid, Hilde; Hiss, Florian. The semiotic landscape of a ECEC teacher education - links to past and present diversity?. The 13th Linguistic Landscape Workshop; 2022-09-07 - 2022-09-09 UiT
Untitled
|
|
45. |
Sollid, Hilde; Olsen, Torjer Andreas. Seaibi. I: Indigenising Education and Citizenship: Perspectives on Policies and Practices from Sápmi and beyond. Universitetsforlaget 2022 ISBN 978-82-15-05342-4. p. 331-335 UiT
Untitled
|
|
46. |
Sollid, Hilde; Olsen, Torjer Andreas. Utdanning for, av og om urfolk – fra politikk til praksis. Nord-konferansen samisk og urfolk 2022; 2022-10-20 UiT
Untitled
|
|
47. |
Sollid, Hilde; Pesch, Anja Maria. Investigating multilingualism in educational transitions. Making plurilingual/pluricultural education accessible: International perspectives; 2022-09-13 - 2022-09-15 UiT
Untitled
|
|
48. |
Sollid, Hilde; Pesch, Anja Maria. Views on Sámi language - past and present. M.A. Program in Intercultural Communication; 2022-10-13 - 2022-10-13 UiT
Untitled
|
|
49. |
Sveinsen, Julie Listad. “Jeg er tysk, og sånn er det, og jeg skal snakke uansett språk”. En kvalitativ studie av en tysk-norsk ungdom sin opplevelse av flerspråklighet i overgangen til ungdomsskolen. Tromsø: Institutt for språk og kultur, UiT Norges arktiske universitet 2022 81 p. UiT
Untitled
|
2021
|
50. |
Evju, Kristin; Sollid, Hilde; Olsen, Torjer Andreas. Samiske tema i skole og barnehage: Mellom politikk og praksis. Samisk kulturforståelse i skolen; 2021-09-27 - 2021-09-28 UiT
Untitled
|