Current Research Information SysTem In Norway
 
 

 Norsk versjon


 
Mainpage
Research results/NVI
Researchers
Projects
Research units
Log in
About Cristin
 
 
   
Back to search     Short format     Full format    
Export to


Showing results 1-50 of 244 << Previous 1 2 3 4 5    Next >>

2024
1 Sollid, Hilde.
Om kolonialitet, håp og fotball i språklige landskap. SONE-konferansen 2024: Språklige landskap; 2024-04-11 - 2024-04-12
UiT Untitled
 
2 Sollid, Hilde.
Sanhet og forsoning med kvensk perspektiv - og veien videre. Panelsamtale: Sannhet og forsoning med kvensk perspektiv - og veien videre; 2024-03-11 - 2024-03-11
UiT Untitled
 
3 Sollid, Hilde.
Tromsødialekten – en omsvermet skjønnhet. Senioruniversitetet; 2024-04-10 - 2024-04-10
NORD UiT Untitled
 
4 Sollid, Hilde.
Vil pensjonere ordet hverdagsrasisme. NRK [Internet] 2024-03-01
UiT Untitled
 
5 Sollid, Hilde; Johansen, Åse Mette.
Mellom inkludering og indigenisering: Om utvikling av norskdidaktisk forskning om samiske tema. I: Norskdidaktiske klassikere. Fagbokforlaget 2024 ISBN 978-82-450-4533-8. p. 321-334
UiT Untitled
 
2023
6 Johansen, Åse Mette; Sollid, Hilde.
Indigenous Sámi language learning in transition - a longitudinal study of biographical junctures. The 10th International Conference of the Education and Linguistic and Cultural Diversity Association (EDiLiC); 2023-06-27 - 2023-06-30
UiT Untitled
 
7 Johansen, Åse Mette; Sollid, Hilde.
Om samisk i norskfaget og et garnnøste. Gjesteforelesning; 2023-09-16 - 2023-09-16
UiT Untitled
 
8 Johansen, Åse Mette; Sollid, Hilde.
Samisk i norskfaget – fra plan til praksis. Fagbokforlaget 2023 (ISBN 9788245038552) 160 p.
UiT Untitled
 
9 Johansen, Åse Mette; Sollid, Hilde.
Samisk i norskfaget – fagdidaktisk skisse. LNU-konferansen 2023: Nordiske nøkler – Norden som inngang til fagfornyede, norskfaglige rom; 2023-03-17 - 2023-03-18
UiT Untitled
 
10 Johansen, Åse Mette; Sollid, Hilde.
Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis. Bokpresentasjon for lærere i grunnskole og videregående skole; 2023-01-26 - 2023-01-26
UiT Untitled
 
11 Johansen, Åse Mette; Sollid, Hilde.
Samisk i norskfaget – fra læreplan til praksis. Foredrag for lektor- og lærerstudenter; 2023-01-27 - 2023-01-27
UiT Untitled
 
12 Mathisen, Per-Henning.
«Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet. UiT Norges arktiske universitet 2023 79 p.
UiT Untitled
 
13 Olsen, Torjer Andreas; Sollid, Hilde.
Urfolk og nasjonale minoriteter i lærerutdanningen – muligheter, utfordringer, usikkerhet og mot. Urfolk og nasjonale minoriteter i lærerutdanninger: perspektiver fra forskning og undervisning; 2023-12-06 - 2023-12-07
UiT Untitled
 
14 Sollid, Hilde.
Border-region multilingualism - encounters between Sami, Kven and Norwegian in North Norway. Kolloquium Kleine und regionale Sprachen; 2023-11-29 - 2023-11-29
UiT Untitled
 
15 Sollid, Hilde.
“Det er kult å lære samisk” – om investering og affekt i samisk språkutdanningspolitikk. Målbryting 2023 (14) p. 53-73
UiT Untitled
 
16 Sollid, Hilde.
Dialektkrangel, dommeravgang og ramsalt kritikk av «Nordlyskvartalet». Snakkis - podcast produsert av avisa Nordlys [Newspaper] 2023-04-19
UiT Untitled
 
17 Sollid, Hilde.
Flerspråklighet i grenseland – møter mellom samisk, kvensk og norsk i Nord-Norge. Nordkalotte. Sprache, Kultur und Gesellschaft jenseits des Polarkreises; 2023-11-27 - 2023-11-27
UiT Untitled
 
18 Sollid, Hilde.
Team ethnography and ethically sustainable relations in multilingualism research. Sustainable linguistics: theories and methods; 2023-08-24 - 2023-08-25
UiT Untitled
 
19 Sollid, Hilde.
Tidsskalaer og affekt i diskurser om revitalisering av samisk språk. SONE-konferansen 2023: Språk og tid; 2023-04-20 - 2023-04-21
UiT Untitled
 
20 Sollid, Hilde.
Å synliggjøre nasjonale minoritetsspråk – perspektiver fra Norge. Nye initiativ for nordisk språkforståelse - Kontaktseminar for Nordplus Nordens språk; 2023-09-18 - 2023-09-20
UiT Untitled
 
21 Sollid, Hilde; Hiss, Florian; Pesch, Anja Maria.
Learnings from/about diversity in space and time. Høgskolen i Innlandets digitale konferanse om samiske perspektiver i opplæring og utdanning; 2023-02-10 - 2023-02-10
NORD UiT NTNU HINN Untitled
 
22 Sollid, Hilde; Hiss, Florian; Pesch, Anja Maria.
Learnings from/about diversity in space and time: discursive constructions in the semiotic landscape of a teacher education building in Norway. International Journal of Multilingualism 2023 p. 1-17
HINN UiT Untitled
 
23 Sollid, Hilde; Johansen, Åse Mette.
Norskfaget og forsoning: Hvilken rolle kan skolen største fag ha?. Sannhet og forsoning i Troms og Finnmark - veien videre; 2023-11-01 - 2023-11-02
UiT Untitled
 
24 Sollid, Hilde; Johansen, Åse Mette.
Om norskfaget, forsoning og solidarisk lytting. Urfolk og nasjonale minoriteter i lærerutdanninger: Perspektiver fra forskning og undervisning; 2023-12-06 - 2023-12-07
UiT Untitled
 
25 Sollid, Hilde; Johansen, Åse Mette.
Om samisk i norskfaget: Fra minorisende til solidarisk lyttende subjekt. NNFF9: Möten och mångfald – förstaspråksdidaktik i Norden; 2023-10-25 - 2023-10-26
UiT Untitled
 
26 Johnsen, Ragni Vik; Sollid, Hilde; Szabó, Tamás Péter.
Sámi in the main street of Tromsø, Norway – projectification or permanent responsibility?. 14th Linguistic Landscape Workshop - Utopia and Dystopia; 2023-09-06 - 2023-09-08
UiT Untitled
 
27 Sollid, Hilde; Johnsen, Ragni Vik; Szabó, Tamás Péter.
Historically minoritized languages in public spaces – why does it matter?. 14th Linguistic Landscape Workshop - Utopia and Dystopia; 2023-09-06 - 2023-09-08
UiT Untitled
 
28 Vedeler, Gørill Warvik; Saus, Merete; Wara, Tatiana; Strandbu, Astrid; Sollid, Hilde.
To juggle social media ​challenges how to live well ​for youth in the Arctic. NERA; 2023-03-15 - 2023-03-24
OSLOMET UiT Untitled
 
2022
29 Bewalitz, Katharina Andersen.
«Å ta språklig mangfold nord». En studie av lærerens bruk av læremidler i undervisning om samiske tema i norskfaget. Tromsø: Institutt for språk og kultur, UiT Norges arktiske universitet 2022 83 p.
UiT Untitled
 
30 Diepeveen, Aafke; Lomeu Gomes, Rafael; Goodchild, Samantha; Ims, Ingunn Indrebø; Johnsen, Ragni Vik; Sollid, Hilde; Svendsen, Bente Ailin; Svennevig, Jan.
Language, Globalisation and the Nation. The workshop series from a Norwegian perspective. Language, Globalisation and the Nation; 2022-01-21
USN UiT UiO Untitled
 
31 Fossli, Sofie Pernille Nilsen.
«Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske». En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget. Tromsø: Institutt for språk og kultur, UiT Norges arktiske universitet 2022 88 p.
UiT Untitled
 
32 Hiss, Florian; Sollid, Hilde.
Språklig og kulturelt mangfold i det semiotiske landskapet på Institutt for lærerutdanning og pedagogikk​. SONE-konferansen: Språk, kolonial fortid og dekolonisering; 2022-04-21 - 2022-04-22
UiT Untitled
 
33 Hiss, Florian; Sollid, Hilde.
The semiotic landscape of a ECEC teacher education - links to past and present diversity?. The 13th Linguistic Landscape Workshop​; 2022-09-07 - 2022-12-09
NORD UiT Untitled
 
34 Johnsen, Ragni Vik; Sollid, Hilde.
Byen som kanskje ville være samisk likevel? Utviklinger i det språklige og semiotiske landskapet i Tromsø sentrum. SONE; 2022-04-21 - 2022-04-22
UiT Untitled
 
35 Johnsen, Ragni Vik; Sollid, Hilde.
Tracing multilingulism as language choice in educational statistics. NOS-HS workshop; 2022-06-09 - 2022-06-10
UiT Untitled
 
36 Lomeu Gomes, Rafael; Goodchild, Samantha; Ims, Ingunn Indrebø; Johnsen, Ragni Vik; Sollid, Hilde; Svendsen, Bente Ailin.
Sociolinguistic change in Norway - from unity («felleskulturen» eller «enhetskulturen”) to linguistic and cultural pluralism?. Language, Globalisation and the Nation; 2022-11-24 - 2022-11-25
USN UiT UiO Untitled
 
37 Olsen, Torjer Andreas; Sollid, Hilde.
Indigenising Education and Citizenship: Perspectives on Policies and Practices from Sápmi and beyond. Universitetsforlaget 2022 (ISBN 978-82-15-05342-4) 320 p.
UiT Untitled
 
38 Olsen, Torjer Andreas; Sollid, Hilde.
Introducing Indigenising education and citizenship. I: Indigenising Education and Citizenship: Perspectives on Policies and Practices from Sápmi and beyond. Universitetsforlaget 2022 ISBN 978-82-15-05342-4.
UiT Untitled
 
39 Pesch, Anja Maria; Sollid, Hilde.
Flerspråklighet i overganger i utdanningssystemet. Urfolkskonferanse; 2022-02-04 - 2022-02-04
HINN UiT Untitled
 
40 Sollid, Hilde.
Constructions of colonial relationships in Sámi language education policy in Norway. Language, Coloniality and Nordic Exceptionalism; 2022-12-05 - 2022-12-06
UiT Untitled
 
41 Sollid, Hilde.
Sámi language education policy and citizenship in Norway. I: Indigenising Education and Citizenship: Perspectives on Policies and Practices from Sápmi and beyond. Universitetsforlaget 2022 ISBN 978-82-15-05342-4. p. 133-152
UiT Untitled
 
42 Sollid, Hilde.
Urfolk og utdanning. UHR-seminar: Samisk språk og kultur i en ny tid – muligheter og utfordringer; 2022-06-13 - 2022-06-13
UiT Untitled
 
43 Fogarty, William; Sollid, Hilde.
The power of place and the ‘good citizen’. I: Indigenising Education and Citizenship: Perspectives on Policies and Practices from Sápmi and beyond. Universitetsforlaget 2022 ISBN 978-82-15-05342-4. p. 313-330
UiT Untitled
 
44 Sollid, Hilde; Hiss, Florian.
The semiotic landscape of a ECEC teacher education - links to past and present diversity?. The 13th Linguistic Landscape Workshop​; 2022-09-07 - 2022-09-09
UiT Untitled
 
45 Sollid, Hilde; Olsen, Torjer Andreas.
Seaibi. I: Indigenising Education and Citizenship: Perspectives on Policies and Practices from Sápmi and beyond. Universitetsforlaget 2022 ISBN 978-82-15-05342-4. p. 331-335
UiT Untitled
 
46 Sollid, Hilde; Olsen, Torjer Andreas.
Utdanning for, av og om urfolk – fra politikk til praksis. Nord-konferansen samisk og urfolk 2022; 2022-10-20
UiT Untitled
 
47 Sollid, Hilde; Pesch, Anja Maria.
Investigating multilingualism in educational transitions. Making plurilingual/pluricultural education accessible: International perspectives; 2022-09-13 - 2022-09-15
UiT Untitled
 
48 Sollid, Hilde; Pesch, Anja Maria.
Views on Sámi language - past and present​. M.A. Program in Intercultural Communication; 2022-10-13 - 2022-10-13
UiT Untitled
 
49 Sveinsen, Julie Listad.
“Jeg er tysk, og sånn er det, og jeg skal snakke uansett språk”. En kvalitativ studie av en tysk-norsk ungdom sin opplevelse av flerspråklighet i overgangen til ungdomsskolen. Tromsø: Institutt for språk og kultur, UiT Norges arktiske universitet 2022 81 p.
UiT Untitled
 
2021
50 Evju, Kristin; Sollid, Hilde; Olsen, Torjer Andreas.
Samiske tema i skole og barnehage: Mellom politikk og praksis. Samisk kulturforståelse i skolen; 2021-09-27 - 2021-09-28
UiT Untitled
 
    Show next list