Current Research Information SysTem In Norway
 
 

 Norsk versjon


 
Mainpage
Research results/NVI
Researchers
Projects
Research units
Log in
About Cristin
 
 
   
Back to search     Short format     Full format    
Export to


Showing results 1-50 of 175 << Previous 1 2 3 4    Next >>

2023
1 Kersting, Magdalena; Karlsen, Solveig; Ødegaard, Marianne; Olufsen, Magne; Kjærnsli, Marit; Suhr, Mai Lill.
Studying the quality of inquiry-based teaching in science classrooms. A systematic video study of inquiry-based science teaching in primary and lower-secondary schools. International Journal of Science Education 2023 p. 1-22
HINN UiO UiT Untitled
 
2021
2 Karlsen, Solveig; Kersting, Magdalena; Ødegaard, Marianne; Kjærnsli, Marit; Olufsen, Magne; Lunde, Mai Lill Suhr; Sæleset, Johannes.
Kjennetegn på utforskende undervisning i naturfag. I: Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245038439.
UiO UiT Untitled
 
3 Kersting, Magdalena; Karlsen, Solveig; Ødegaard, Marianne; Kjærnsli, Marit; Olufsen, Magne; Lunde, Mai Lill Suhr; Sæleset, Johannes.
Ulike dilemmaer knyttet til utforskende undervisning i naturfag. I: Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245038439.
UiO UiT Untitled
 
4 Kjærnsli, Marit; Olufsen, Magne; Bjørnsson, Julius Kristjan.
Hva har betydning for elevenes læringsutbytte i naturfag?. I: Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245038439.
UiO UiT Untitled
 
5 Lunde, Mai Lill Suhr; Sæleset, Johannes; Karlsen, Solveig; Kjærnsli, Marit; Kersting, Magdalena; Olufsen, Magne; Ødegaard, Marianne.
Hvordan vurdere undervisningskvalitet i naturfag. I: Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245038439.
UiO UiT Untitled
 
6 Lunde, Mai Lill Suhr; Sæleset, Johannes; Kjærnsli, Marit; Kersting, Magdalena; Karlsen, Solveig; Olufsen, Magne; Ødegaard, Marianne.
Forskningsdesign og metode. I: Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245038439.
UiO UiT Untitled
 
7 Nilsen, Trude; Frøyland, Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Jorde, Doris; Korsager, Majken; Knain, Erik; Ødegaard, Marianne; Teig, Nani; Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Bungum, Berit; Løken, Marianne; Stadler, Matthias Gregor.
Et kritisk og konstruktivt blikk på naturfaget i norsk skole. I: Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021. Universitetsforlaget 2021 ISBN 9788215045092. p. 207-260
UiO UiB NTNU MUS Untitled
 
8 Olufsen, Magne; Lunde, Mai Lill Suhr; Kjærnsli, Marit.
Praktiske aktiviteter i naturfag - muligheter for økt elevaktivitet og faglig fordypning?. I: Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245038439.
UiO UiT Untitled
 
9 Ødegaard, Marianne; Kjærnsli, Marit; Karlsen, Solveig; Kersting, Magdalena; Lunde, Mai Lill Suhr; Olufsen, Magne; Sæleset, Johannes.
Tett på naturfag i klasserommet (Linking Instruction in Science & Student Impact). : Utdanningsdirektoratet 2021 113 p.
UiO UiT Untitled
 
10 Ødegaard, Marianne; Kjærnsli, Marit; Kersting, Magdalena.
En studie av kvalitet i naturfagundervisning. I: Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245038439.
UiO Untitled
 
11 Ødegaard, Marianne; Kjærnsli, Marit; Kersting, Magdalena.
Forord. I: Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245038439.
UiO Untitled
 
12 Ødegaard, Marianne; Kjærnsli, Marit; Kersting, Magdalena.
Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 (ISBN 9788245038439) 290 p.
UiO Untitled
 
13 Ødegaard, Marianne; Kjærnsli, Marit; Kersting, Magdalena; Karlsen, Solveig; Lunde, Mai Lill Suhr; Olufsen, Magne; Sæleset, Johannes.
Diskusjon - tettere på naturfag i klasserommet. I: Tettere på naturfag i klasserommet. Fagbokforlaget 2021 ISBN 9788245038439.
UiO UiT Untitled
 
2020
14 Jensen, Fredrik; Frønes, Tove Stjern; Kjærnsli, Marit; Roe, Astrid.
Kapittel 2. Lesing i PISA 2000–2018: Norske elevers lesekompetanse i et internasjonalt perspektiv. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. p. 21-45
UiO Untitled
 
15 Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit; Björnsson, Julius Kristjan; Pettersen, Andreas.
Kapittel 9. Gir norsk skole alle elever like muligheter til å bli gode lesere?. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. p. 222-241
UiO Untitled
 
16 Rasmussen, Ingvill; Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik; Ludvigsen, Sten Runar.
Problemløsing ved samarbeid i PISA 2015: En diskusjon av rammeverket og norske elevers resultater. Acta Didactica Norden (ADNO) 2020
UiO Untitled
 
17 Teig, Nani; Scherer, Ronny; Kjærnsli, Marit.
Identifying patterns of students' performance on simulated inquiry tasks using PISA 2015 logā€file data. Journal of Research in Science Teaching 2020 ;Volume 57. p. 1400-1429
UiO Untitled
 
2019
18 Jensen, Fredrik; Pettersen, Andreas; Frønes, Tove Stjern; Kjærnsli, Marit; Rohatgi, Anubha; Eriksen, Anna; Narvhus, Eva Kristin.
PISA 2018. Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag.. Universitetsforlaget 2019 (ISBN 9788215037356) 32 p.
UiO Untitled
 
19 Karlsen, Solveig; Suhr Lunde, Mai Lill; Kjærnsli, Marit; Narvhus, Eva Kristin; Sæleset, Johannes; Ødegaard, Marianne.
Utforskende aktiviteter og lærerens rolle på barne- og ungdomstrinnet. LISSI – Linking Instruction in Science and Student Impact. Hell-seminaret; 2019-11-13 - 2019-11-14
UiT UiO Untitled
 
2018
20 Jensen, Fredrik; Mork, Sonja Merethe; Kjærnsli, Marit.
En sammenligning av naturfagkompetanser i PISA-rammeverket 2015 og den norske læreplanen. I: Tjue år med TIMSS og PISA i Norge: Trender og nye analyser. Universitetsforlaget 2018 ISBN 978-82-15-03006-7. p. 94-127
UiO Untitled
 
21 Kjærnsli, Marit.
Betydningen av PISA. Agenda Magasin 2018
UiO Untitled
 
22 Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik.
Gir norsk skole like muligheter for alle?. Agenda Magasin 2018
UiO Untitled
 
23 Oskarsson, Magnus; Kjærnsli, Marit; Sørensen, Helene; Eklöf, Hanna.
Nordic students' interest and self-belief in science. I: Northern Lights on TIMSS and PISA 2018. Copenhagen: Nordic Council of Ministers: 2018 ISBN 978-92-893-5565-0. p. 95-122
UiO Untitled
 
2016
24 Hopfenbeck, Therese Nerheim; Kjærnsli, Marit.
Students' test motivation in PISA: the case of Norway. Curriculum Journal 2016 ;Volume 27.(3) p. 406-422
UiO Untitled
 
25 Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit.
Elevers oppfatninger av naturfagsundervisning. I: Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215027470. p. 94-107
UiO Untitled
 
26 Jensen, Fredrik; Kjærnsli, Marit.
Holdninger til naturfag. I: Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215027470. p. 72-
UiO Untitled
 
27 Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik.
Naturfag i PISA: Definisjon og oppgaver. I: Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215027470. p. 32-49
UiO Untitled
 
28 Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik.
PISA 2015 - Gjennomføring og noen sentrale funn. I: Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215027470. p. 11-32
UiO Untitled
 
29 Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik.
Resultater i naturfag. I: Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215027470. p. 49-72
UiO Untitled
 
30 Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik.
Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 (ISBN 9788215027470) 227 p.
UiO Untitled
 
31 Kjærnsli, Marit; Rohatgi, Anubha.
Læringsmiljøet i skolen. I: Stø kurs Norske elevers kompetanse i naturfag,matematikk og lesing i PISA 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 9788215027470. p. 172-190
UiO Untitled
 
32 Müller, Katharina; Prenzel, Manfred; Seidel, Tina; Schiepe-Tiska, Anja; Kjærnsli, Marit.
Theoretical and Empirical Foundations for Investigating Classroom-Level Processes. I: Assessing Contexts of Learning. An International Perspective. Springer Publishing Company 2016 ISBN 978-3-319-45356-9. p. 423-447
UiO Untitled
 
2014
33 Kjærnsli, Marit; Nortvedt, Guri A.; Jensen, Fredrik.
Norske elevers kompetanse i problemløsing i PISA 2012. Oslo: Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo 2014 (ISBN 978-82-93292-02-9) 49 p.
UiO Untitled
 
2013
34 Kjærnsli, Marit.
Naturfag i PISA. I: Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. Universitetsforlaget 2013 ISBN 978-82-15-02323-6. p. 157-177
UiO Untitled
 
35 Kjærnsli, Marit; Jensen, Fredrik.
Læringsmiljøet i skolen. I: Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. Universitetsforlaget 2013 ISBN 978-82-15-02323-6. p. 261-276
UiO Untitled
 
36 Kjærnsli, Marit; Olsen, Rolf Vegar.
Feiltolkninger av PISA-data. Stavanger Aftenblad 2013
UiO Untitled
 
37 Kjærnsli, Marit; Olsen, Rolf Vegar.
Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. Universitetsforlaget 2013 (ISBN 978-82-15-02323-6) 324 p.
UiO Untitled
 
38 Kjærnsli, Marit; Olsen, Rolf Vegar.
PISA 2012 - sentrale funn. I: Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. Universitetsforlaget 2013 ISBN 978-82-15-02323-6. p. 13-42
UiO Untitled
 
39 Roe, Astrid; Kjærnsli, Marit.
Resultater fra skolespørreskjemaet. I: Fortsatt en vei å gå. Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012. Universitetsforlaget 2013 ISBN 978-82-15-02323-6. p. 237-259
UiO Untitled
 
2012
40 Angell, Carl; Kjærnsli, Marit.
"Viking Rubrics" - Vurdering og koding av åpne oppgaver i internasjonale komparative studier. I: Kvalitet i norsk skole: Internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning. Universitetsforlaget 2012 ISBN 978-82-15-02004-4. p. 97-110
UiO Untitled
 
41 Hopfenbeck, Therese Nerheim; Eklöf, Hanna; Kjærnsli, Marit.
Hva vet vi om elevers testmotivasjon?Erfaringer fra internasjonale og nasjonale undersøkelser i Norge og Sverige. I: Kvalitet i norsk skole: Internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning. Universitetsforlaget 2012 ISBN 978-82-15-02004-4. p. 84-96
UiO Untitled
 
42 Hopfenbeck, Therese Nerheim; Kjærnsli, Marit; Olsen, Rolf Vegar.
Kvalitet i norsk skole: Internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning. Universitetsforlaget 2012 (ISBN 978-82-15-02004-4) 294 p.
UiO Untitled
 
43 Kjærnsli, Marit.
Om naturfagundervisning i Norge og Verden – fra internasjonale undersøkelser. Seminar på naturfagsenteret, UiO; 2012-12-14
UiO Untitled
 
44 Kjærnsli, Marit; Lie, Svein.
Naturfag i PISA. Naturfag 2012 (1) p. 110-114
UiO Untitled
 
45 Kjærnsli, Marit; Lie, Svein.
Norske jenters og gutters framtidsplaner om realfagrelaterte yrker sett i et internajonalt perspektiv. Norsk pedagogisk tidsskrift 2012 (6) p. 491-505
UiO Untitled
 
2011
46 Kjærnsli, Marit.
Hva forteller PISA-resultatene oss om rekruttering til realfagene?. Det nytter! Nasjonal konferanse om rekruttering til realfag; 2011-03-28
UiO Untitled
 
47 Kjærnsli, Marit.
Hva kan PISA og andre internasjonale undersøkelser si om norsk skole?. Seminar for tillitsvalgte i Utdanningsforbundet Aust-Agder; 2011-03-14
UiO Untitled
 
48 Kjærnsli, Marit.
Hva kan vi lære av PISA?. Skoleledersamling i Oslo; 2011-01-25
UiO Untitled
 
49 Kjærnsli, Marit.
PISA 2009 i et nordisk perspektiv. Nordisk Råd; 2011-01-26
UiO Untitled
 
50 Kjærnsli, Marit.
PISA 2009: Norske resultater i et nordisk og internasjonalt perspektiv. Spredningskonferanse; 2011-03-29 - 2011-03-30
UiO Untitled
 
    Show next list