2023
|
1. |
Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid; Støle, Hildegunn. «For lettvint av Søby». Morgenbladet 2023 UIS UiO
Untitled
|
|
2. |
Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid; Støle, Hildegunn; Mangen, Anne. «For lettvint av Søby». Morgenbladet 2023 UIS UiO
Untitled
|
|
3. |
Frønes, Tove. Hva skjer når vi leser og forstår? Utvikling av leseforståelse blant unge lesere.. I: 101 måter å lese på: en teoretisk og praktisk lesedidaktikk. Fagbokforlaget 2023 ISBN 9788245045574. s. 91-117 UiO
Untitled
|
|
4. |
Jensen, Fredrik; Pettersen, Andreas; Frønes, Tove Stjern; Eriksen, Anna; Løvgren, Maria; Narvhus, Eva Kristin. PISA 2022 Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing. Cappelen Damm Akademisk 2023 (ISBN 9788202830472) UiO
Untitled
|
|
5. |
Mangen, Anne; Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Støle, Hildegunn; Frønes, Tove; Roe, Astrid. For lettvint av Søby. Vi deler "aktivistiske" foreldres bekymring, med god vitenskapelig belegg. Morgenbladet 2023 s. - UIS UiO
Untitled
|
|
6. |
Simers, Celine; Dewilde, Joke; Frønes, Tove Stjern. “Det er veldig fristende å synge med”: Ungdomsskoleelevers kritiske tilnærming til flerspråklige sangtekster i norskfaget. Målbryting 2023 ;Volum 14. s. 27-52 UiO
Untitled
|
|
7. |
Tønnessen, Elise Seip; Frønes, Tove Stjern. Kritisk literacy og kritisk tenking i framtidas skole. Oppsummering og refleksjoner. Kritisk literacy og kritisk tenking; 2023-09-14 - 2023-09-14 UIA UiO
Untitled
|
|
8. |
Wagner, Åse Kari H.; Frønes, Tove Stjern. Hvordan står det til med norske elevers leseferdigheter?. Norske elevers skrive- og leseferdigheter 20 år etter innføringen av Kunnskapsløftet - et seminar; 2023-12-14 - 2023-12-14 UiO UIS
Untitled
|
|
9. |
Weyergang, Cecilie; Frønes, Tove; Siljan, Henriette Hogga. Hvordan vurdere elevers kritiske lesing? Forslag til et praktisk-didaktisk rammeverk.. Nordic Journal of Literacy Research 2023 ;Volum 9.(1) s. 113-140 UiO
Untitled
|
2022
|
10. |
Frønes, Tove Stjern; Folkeryd, Jenny; Børhaug, Kjetil; Sillasen, Martin Krabbe. Kritisk literacy på fagenes premisser - med eksempler fra morsmålsfag, naturfag og samfunnsfag.. Acta Didactica Norden (ADNO) 2022 ;Volum 16.(2) s. 1-28 UiB UiO
Untitled
|
2021
|
11. |
Anly, Ingeborg; Frønes, Tove Stjern; Kvinge, Stig Erlend. Norsk 7 fra Cappelen Damm Lærerveiledning. Cappelen Damm AS 2021 (ISBN 9788202644413) 262 s. UiO
Untitled
|
|
12. |
Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas. Spørreundersøkelser i utdanningsforskning. I: Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Universitetsforlaget 2021 ISBN 9788215047508. s. 167-208 UiO
Untitled
|
|
13. |
Lehre, Anne- Catherine W G; Frønes, Tove Stjern; Kaarstein, Hege. TIMSS 2019: Hverdagsspråk og naturfaglig diskurs i elevenes svar på åpne oppgaver. I: Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021. Universitetsforlaget 2021 ISBN 9788215045092. s. 73-102 UiO
Untitled
|
2020
|
14. |
Anly, Ingeborg; Frønes, Tove Stjern; Kvinge, Stig Erlend. NORSK 5 fra Cappelen Damm. Lærerveiledning. Cappelen Damm AS 2020 (ISBN 9788202638412) 254 s. UiO
Untitled
|
|
15. |
Anly, Ingeborg; Frønes, Tove Stjern; Kvinge, Stig Erlend. NORSK 6 fra Cappelen Damm. Lærerveiledning. Cappelen Damm AS 2020 (ISBN 9788202644406) 264 s. UiO
Untitled
|
|
16. |
Buchholtz, Nils; Stuart, Amelie; Frønes, Tove Stjern. Equity, equality and diversity—Putting educational justice in the Nordic model to a test. I: Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education. Springer 2020 ISBN 9783030616472. s. 13-41 UiO
Untitled
|
|
17. |
Frønes, Tove Stjern. Å lese kritisk på nettet – les deg til gode nettsøk. I: 101 digitale grep – en didaktikk for profesjonsfaglig digital kompetanse.. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245034202. s. 306-307 UiO
Untitled
|
|
18. |
Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik. Forord. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. UiO
Untitled
|
|
19. |
Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik. Kapittel 1. Introduksjon: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. s. 10-20 UiO
Untitled
|
|
20. |
Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik. Kapittel 10. Avsluttende bemerkninger: Lesing som portvokter. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. s. 242-249 UiO
Untitled
|
|
21. |
Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik. Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 (ISBN 9788215040059) 280 s. UiO
Untitled
|
|
22. |
Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas; Radišić, Jelena; Buchholtz, Nils. Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education – Final thoughts and looking ahead. I: Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education. Springer 2020 ISBN 9783030616472. s. 397-412 UiO
Untitled
|
|
23. |
Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas; Radišić, Jelena; Buchholtz, Nils. Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education. Springer 2020 (ISBN 9783030616472) 412 s. UiO
Untitled
|
|
24. |
Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas; Radišić, Jelena; Buchholtz, Nils. Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education – Contributions from Large-Scale Studies.. I: Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education. Springer 2020 ISBN 9783030616472. s. 1-10 UiO
Untitled
|
|
25. |
Frønes, Tove Stjern; Rasmusson, Maria; Bremholm, Jesper. Equity and diversity in reading comprehension—A case study of PISA 2000–2018.. I: Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education. Springer 2020 ISBN 9783030616472. s. 305-335 UiO
Untitled
|
|
26. |
Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid. Kapittel 8. Hva skjer i norsktimene? Elevers oppfatning av norskundervisningen på skolen. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. s. 196-221 UiO
Untitled
|
|
27. |
Jensen, Fredrik; Frønes, Tove Stjern; Kjærnsli, Marit; Roe, Astrid. Kapittel 2. Lesing i PISA 2000–2018: Norske elevers lesekompetanse i et internasjonalt perspektiv. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. s. 21-45 UiO
Untitled
|
|
28. |
Magnusson, Camilla G.; Frønes, Tove Stjern. Kapittel 4. Norske elevers kunnskap om strategier for leseforståelse. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. s. 79-106 UiO
Untitled
|
|
29. |
Ryen, Jostein Andresen; Frønes, Tove Stjern. Kapittel 6. Å forstå det man leser – å trekke slutninger i skjønnlitteratur og sakprosa. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. s. 135-165 UiO
Untitled
|
|
30. |
Weyergang, Cecilie; Frønes, Tove Stjern. Kapittel 7. Å lese kritisk: Elevers vurderinger av teksters troverdighet og pålitelighet. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. s. 166-195 UiO
Untitled
|
2019
|
31. |
Frønes, Tove Stjern. En del unge sliter med å vurdere tekster på nettet. Barnevakten [Fagblad] 2019-06-06 UiO
Untitled
|
|
32. |
Frønes, Tove Stjern. Navigation, når vi læser på nettet. Forskerklumme, Viden om læsning.. UiO
Untitled
|
|
33. |
Frønes, Tove Stjern. Å lese på nett. Forskningsdagene; 2019-09-26 - 2019-09-26 UiO
Untitled
|
|
34. |
Frønes, Tove Stjern; Jostein Andresen, Ryen. Øyeskanneranalyser i prøveutvikling. Elevers øyebevegelser når de leser og løser oppgaver. Skriv!Les! 2019; 2019-05-07 - 2019-05-09 UiO
Untitled
|
|
35. |
Frønes, Tove Stjern; Skar, Morten. Åpne tekstoppgaver i leseprøver – trenger vi dem egentlig?. Skriv!Les! 2019; 2019-05-07 - 2019-05-09 UiO
Untitled
|
|
36. |
Jensen, Fredrik; Pettersen, Andreas; Frønes, Tove Stjern; Kjærnsli, Marit; Rohatgi, Anubha; Eriksen, Anna; Narvhus, Eva Kristin. PISA 2018. Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag.. Universitetsforlaget 2019 (ISBN 9788215037356) 32 s. UiO
Untitled
|
2018
|
37. |
Frønes, Tove Stjern. Bli en målrettet navigatør. NDLA Norge 2018 UiO
Untitled
|
|
38. |
Frønes, Tove Stjern. Forskar slår alarm: – 15-åringar slit med å finne fram på nett. NRK [Radio] 2018-08-20 UiO
Untitled
|
|
39. |
Frønes, Tove Stjern. Forskar slår alarm: – 15-åringar slit med å finne fram på nett. NRK [Internett] 2018-08-20 UiO
Untitled
|
|
40. |
Frønes, Tove Stjern. Ungdommers forståelse og navigasjon i nett-tekster. Klart språk og medborgerskap – Skandinavisk forskningskonferanse om Klarspråk; 2018-05-22 - 2018-05-23 UiO
Untitled
|
|
41. |
Frønes, Tove Stjern. Å lese og navigere på nettet. 666 elevers navigasjonsstrategier når de leste på nettet.. Status for Literacy 2018. Tænd for teksterne - digital literacy i skolen; 2018-09-06 - 2018-09-06 UiO
Untitled
|
|
42. |
Støle, Hildegunn; Mangen, Anne; Frønes, Tove Stjern; Thomson, Jenny. Digitisation of reading assessment. I: Learning to read in a digital world. John Benjamins Publishing Company 2018 ISBN 9789027201225. s. 205-224 UiO UIS
Untitled
|
2017
|
43. |
Anly, Ingeborg; Frønes, Tove Stjern; Kvinge, Stig Erlend. Kaleido 7 Lærerens bok. Cappelen Damm AS 2017 (ISBN 9788202542849) 245 s. UiO
Untitled
|
|
44. |
Anly, Ingeborg; Frønes, Tove Stjern; Kvinge, Stig Erlend. Kaleido 7 Tekstbok. Cappelen Damm AS 2017 (ISBN 9788202530211) 304 s. UiO
Untitled
|
|
45. |
Frønes, Tove Stjern. Navigasjon som nettlesing - femtenåringers navigasjonsstrategier. Skriv!Les! Nordisk forskerkonferanse om skriving, lesing og literacy; 2017-05-09 - 2017-05-11 UiO
Untitled
|
|
46. |
Frønes, Tove Stjern. Navigating while reading online - a log file case study of navigational strategies. Books and screens and the reading brain; 2017-09-27 - 2017-09-29 UiO
Untitled
|
|
47. |
Frønes, Tove Stjern. Å lese og navigere på nettet - hva bør vi lære elevene?. Oppstartsseminar for MANO "Master i norsk i skolen"; 2017-08-09 - 2017-08-10 UiO
Untitled
|
|
48. |
Frønes, Tove Stjern. Å lese og navigere på nettet. En studie av elevers navigasjonsstrategier. Avhandling for graden phd. Oslo: Universitetet i Oslo, 2017 342 s. Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo(277) UiO
Untitled
|
|
49. |
Frønes, Tove Stjern; Anly, Ingeborg; Kvinge, Stig Erlend. Kaleido 7 Grunnbok A. Cappelen Damm AS 2017 (ISBN 9788202530181) 187 s. UiO
Untitled
|
|
50. |
Frønes, Tove Stjern; Anly, Ingeborg; Kvinge, Stig Erlend. Kaleido 7 Grunnbok B. Cappelen Damm AS 2017 (ISBN 9788202530235) 190 s. UiO
Untitled
|