Current Research Information SysTem In Norway
 
 

 English version


 
Hovedside
Forskningsresultater/NVI
Forskere
Prosjekter
Forskningsenheter
Logg inn
Om Cristin
 
 
   
Eksporter til


Viser treff 1-50 av 73 << Forrige 1 2    Neste >>

2023
1 Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid; Støle, Hildegunn.
«For lettvint av Søby». Morgenbladet 2023
UIS UiO Untitled
 
2 Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid; Støle, Hildegunn; Mangen, Anne.
«For lettvint av Søby». Morgenbladet 2023
UIS UiO Untitled
 
3 Frønes, Tove.
Hva skjer når vi leser og forstår? Utvikling av leseforståelse blant unge lesere.. I: 101 måter å lese på: en teoretisk og praktisk lesedidaktikk. Fagbokforlaget 2023 ISBN 9788245045574. s. 91-117
UiO Untitled
 
4 Jensen, Fredrik; Pettersen, Andreas; Frønes, Tove Stjern; Eriksen, Anna; Løvgren, Maria; Narvhus, Eva Kristin.
PISA 2022 Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing. Cappelen Damm Akademisk 2023 (ISBN 9788202830472)
UiO Untitled
 
5 Mangen, Anne; Blikstad-Balas, Marte; Anmarkrud, Øistein; Støle, Hildegunn; Frønes, Tove; Roe, Astrid.
For lettvint av Søby. Vi deler "aktivistiske" foreldres bekymring, med god vitenskapelig belegg. Morgenbladet 2023 s. -
UIS UiO Untitled
 
6 Simers, Celine; Dewilde, Joke; Frønes, Tove Stjern.
“Det er veldig fristende å synge med”: Ungdomsskoleelevers kritiske tilnærming til flerspråklige sangtekster i norskfaget. Målbryting 2023 ;Volum 14. s. 27-52
UiO Untitled
 
7 Tønnessen, Elise Seip; Frønes, Tove Stjern.
Kritisk literacy og kritisk tenking i framtidas skole. Oppsummering og refleksjoner. Kritisk literacy og kritisk tenking; 2023-09-14 - 2023-09-14
UIA UiO Untitled
 
8 Wagner, Åse Kari H.; Frønes, Tove Stjern.
Hvordan står det til med norske elevers leseferdigheter?. Norske elevers skrive- og leseferdigheter 20 år etter innføringen av Kunnskapsløftet - et seminar; 2023-12-14 - 2023-12-14
UiO UIS Untitled
 
9 Weyergang, Cecilie; Frønes, Tove; Siljan, Henriette Hogga.
Hvordan vurdere elevers kritiske lesing? Forslag til et praktisk-didaktisk rammeverk.. Nordic Journal of Literacy Research 2023 ;Volum 9.(1) s. 113-140
UiO Untitled
 
2022
10 Frønes, Tove Stjern; Folkeryd, Jenny; Børhaug, Kjetil; Sillasen, Martin Krabbe.
Kritisk literacy på fagenes premisser - med eksempler fra morsmålsfag, naturfag og samfunnsfag.. Acta Didactica Norden (ADNO) 2022 ;Volum 16.(2) s. 1-28
UiB UiO Untitled
 
2021
11 Anly, Ingeborg; Frønes, Tove Stjern; Kvinge, Stig Erlend.
Norsk 7 fra Cappelen Damm Lærerveiledning. Cappelen Damm AS 2021 (ISBN 9788202644413) 262 s.
UiO Untitled
 
12 Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas.
Spørreundersøkelser i utdanningsforskning. I: Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Universitetsforlaget 2021 ISBN 9788215047508. s. 167-208
UiO Untitled
 
13 Lehre, Anne- Catherine W G; Frønes, Tove Stjern; Kaarstein, Hege.
TIMSS 2019: Hverdagsspråk og naturfaglig diskurs i elevenes svar på åpne oppgaver. I: Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021. Universitetsforlaget 2021 ISBN 9788215045092. s. 73-102
UiO Untitled
 
2020
14 Anly, Ingeborg; Frønes, Tove Stjern; Kvinge, Stig Erlend.
NORSK 5 fra Cappelen Damm. Lærerveiledning. Cappelen Damm AS 2020 (ISBN 9788202638412) 254 s.
UiO Untitled
 
15 Anly, Ingeborg; Frønes, Tove Stjern; Kvinge, Stig Erlend.
NORSK 6 fra Cappelen Damm. Lærerveiledning. Cappelen Damm AS 2020 (ISBN 9788202644406) 264 s.
UiO Untitled
 
16 Buchholtz, Nils; Stuart, Amelie; Frønes, Tove Stjern.
Equity, equality and diversity—Putting educational justice in the Nordic model to a test. I: Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education. Springer 2020 ISBN 9783030616472. s. 13-41
UiO Untitled
 
17 Frønes, Tove Stjern.
Å lese kritisk på nettet – les deg til gode nettsøk. I: 101 digitale grep – en didaktikk for profesjonsfaglig digital kompetanse.. Fagbokforlaget 2020 ISBN 9788245034202. s. 306-307
UiO Untitled
 
18 Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik.
Forord. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059.
UiO Untitled
 
19 Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik.
Kapittel 1. Introduksjon: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. s. 10-20
UiO Untitled
 
20 Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik.
Kapittel 10. Avsluttende bemerkninger: Lesing som portvokter. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. s. 242-249
UiO Untitled
 
21 Frønes, Tove Stjern; Jensen, Fredrik.
Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 (ISBN 9788215040059) 280 s.
UiO Untitled
 
22 Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas; Radišić, Jelena; Buchholtz, Nils.
Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education – Final thoughts and looking ahead. I: Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education. Springer 2020 ISBN 9783030616472. s. 397-412
UiO Untitled
 
23 Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas; Radišić, Jelena; Buchholtz, Nils.
Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education. Springer 2020 (ISBN 9783030616472) 412 s.
UiO Untitled
 
24 Frønes, Tove Stjern; Pettersen, Andreas; Radišić, Jelena; Buchholtz, Nils.
Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education – Contributions from Large-Scale Studies.. I: Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education. Springer 2020 ISBN 9783030616472. s. 1-10
UiO Untitled
 
25 Frønes, Tove Stjern; Rasmusson, Maria; Bremholm, Jesper.
Equity and diversity in reading comprehension—A case study of PISA 2000–2018.. I: Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education. Springer 2020 ISBN 9783030616472. s. 305-335
UiO Untitled
 
26 Frønes, Tove Stjern; Roe, Astrid.
Kapittel 8. Hva skjer i norsktimene? Elevers oppfatning av norskundervisningen på skolen. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. s. 196-221
UiO Untitled
 
27 Jensen, Fredrik; Frønes, Tove Stjern; Kjærnsli, Marit; Roe, Astrid.
Kapittel 2. Lesing i PISA 2000–2018: Norske elevers lesekompetanse i et internasjonalt perspektiv. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. s. 21-45
UiO Untitled
 
28 Magnusson, Camilla G.; Frønes, Tove Stjern.
Kapittel 4. Norske elevers kunnskap om strategier for leseforståelse. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. s. 79-106
UiO Untitled
 
29 Ryen, Jostein Andresen; Frønes, Tove Stjern.
Kapittel 6. Å forstå det man leser – å trekke slutninger i skjønnlitteratur og sakprosa. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. s. 135-165
UiO Untitled
 
30 Weyergang, Cecilie; Frønes, Tove Stjern.
Kapittel 7. Å lese kritisk: Elevers vurderinger av teksters troverdighet og pålitelighet. I: Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget 2020 ISBN 9788215040059. s. 166-195
UiO Untitled
 
2019
31 Frønes, Tove Stjern.
En del unge sliter med å vurdere tekster på nettet. Barnevakten [Fagblad] 2019-06-06
UiO Untitled
 
32 Frønes, Tove Stjern.
Navigation, når vi læser på nettet. Forskerklumme, Viden om læsning..
UiO Untitled
 
33 Frønes, Tove Stjern.
Å lese på nett. Forskningsdagene; 2019-09-26 - 2019-09-26
UiO Untitled
 
34 Frønes, Tove Stjern; Jostein Andresen, Ryen.
Øyeskanneranalyser i prøveutvikling. Elevers øyebevegelser når de leser og løser oppgaver. Skriv!Les! 2019; 2019-05-07 - 2019-05-09
UiO Untitled
 
35 Frønes, Tove Stjern; Skar, Morten.
Åpne tekstoppgaver i leseprøver – trenger vi dem egentlig?. Skriv!Les! 2019; 2019-05-07 - 2019-05-09
UiO Untitled
 
36 Jensen, Fredrik; Pettersen, Andreas; Frønes, Tove Stjern; Kjærnsli, Marit; Rohatgi, Anubha; Eriksen, Anna; Narvhus, Eva Kristin.
PISA 2018. Norske elevers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag.. Universitetsforlaget 2019 (ISBN 9788215037356) 32 s.
UiO Untitled
 
2018
37 Frønes, Tove Stjern.
Bli en målrettet navigatør. NDLA Norge 2018
UiO Untitled
 
38 Frønes, Tove Stjern.
Forskar slår alarm: – 15-åringar slit med å finne fram på nett. NRK [Radio] 2018-08-20
UiO Untitled
 
39 Frønes, Tove Stjern.
Forskar slår alarm: – 15-åringar slit med å finne fram på nett. NRK [Internett] 2018-08-20
UiO Untitled
 
40 Frønes, Tove Stjern.
Ungdommers forståelse og navigasjon i nett-tekster. Klart språk og medborgerskap – Skandinavisk forskningskonferanse om Klarspråk; 2018-05-22 - 2018-05-23
UiO Untitled
 
41 Frønes, Tove Stjern.
Å lese og navigere på nettet. 666 elevers navigasjonsstrategier når de leste på nettet.. Status for Literacy 2018. Tænd for teksterne - digital literacy i skolen; 2018-09-06 - 2018-09-06
UiO Untitled
 
42 Støle, Hildegunn; Mangen, Anne; Frønes, Tove Stjern; Thomson, Jenny.
Digitisation of reading assessment. I: Learning to read in a digital world. John Benjamins Publishing Company 2018 ISBN 9789027201225. s. 205-224
UiO UIS Untitled
 
2017
43 Anly, Ingeborg; Frønes, Tove Stjern; Kvinge, Stig Erlend.
Kaleido 7 Lærerens bok. Cappelen Damm AS 2017 (ISBN 9788202542849) 245 s.
UiO Untitled
 
44 Anly, Ingeborg; Frønes, Tove Stjern; Kvinge, Stig Erlend.
Kaleido 7 Tekstbok. Cappelen Damm AS 2017 (ISBN 9788202530211) 304 s.
UiO Untitled
 
45 Frønes, Tove Stjern.
Navigasjon som nettlesing - femtenåringers navigasjonsstrategier. Skriv!Les! Nordisk forskerkonferanse om skriving, lesing og literacy; 2017-05-09 - 2017-05-11
UiO Untitled
 
46 Frønes, Tove Stjern.
Navigating while reading online - a log file case study of navigational strategies. Books and screens and the reading brain; 2017-09-27 - 2017-09-29
UiO Untitled
 
47 Frønes, Tove Stjern.
Å lese og navigere på nettet - hva bør vi lære elevene?. Oppstartsseminar for MANO "Master i norsk i skolen"; 2017-08-09 - 2017-08-10
UiO Untitled
 
48 Frønes, Tove Stjern.
Å lese og navigere på nettet. En studie av elevers navigasjonsstrategier. Avhandling for graden phd. Oslo: Universitetet i Oslo, 2017 342 s. Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo(277)
UiO Untitled
 
49 Frønes, Tove Stjern; Anly, Ingeborg; Kvinge, Stig Erlend.
Kaleido 7 Grunnbok A. Cappelen Damm AS 2017 (ISBN 9788202530181) 187 s.
UiO Untitled
 
50 Frønes, Tove Stjern; Anly, Ingeborg; Kvinge, Stig Erlend.
Kaleido 7 Grunnbok B. Cappelen Damm AS 2017 (ISBN 9788202530235) 190 s.
UiO Untitled
 
    Vis neste liste