2023
|
1. |
Tømte, Cathrine Edelhard; Smedsrud, Jørgen. Governance and digital transformation in schools with 1:1 tablet coverage. Frontiers in Education 2023 ;Volume 8. p. - NIFU BI UiB UIA
Untitled
|
|
2. |
Wendelborg, Christian; Andrews, Therese Marie; Caspersen, Joakim; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Hammer Smedsrud, Jørgen; Grøgaard, Jens Brandi; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Buland, Trond Hallgeir; Bliksvær, Trond. Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 2. : NTNU Samfunnsforskning AS 2023 (ISBN 978-82-7570-733-6) 107 p. SAMFORSK NF NIFU
Untitled
|
2022
|
3. |
Hammer Smedsrud, Jørgen; Nordahl-Hansen, Anders; Idsøe, Ella Maria Cosmovici. Mathematically Gifted Students’ Experience With Their Teachers’ Mathematical Competence and Boredom in School: A Qualitative Interview Study. Frontiers in Psychology 2022 ;Volume 13. p. - HIOF UiO NIFU
Untitled
|
|
4. |
Hammer Smedsrud, Jørgen; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Wendelborg, Christian. Tilskuddsordning for kompetanseutvikling: Sammenstilling og rapportering. Oslo: Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU 2022 (ISBN 978-82-327-0563-4) 72 p. NIFU-rapport(14) NIFU SAMFORSK
Untitled
|
|
5. |
Hermstad, Ingrid Holmedahl; Hammer Smedsrud, Jørgen; Hybertsen, Ingunn Dahler. Forståelser av de sårbare elevene under koronapandemien: Fra inkluderende praksis i klasserom til mulighetsrom?. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 2022 ;Volume 8.(3386) p. 204-218 NTNU SAMFORSK NIFU
Untitled
|
|
6. |
Høst, Håkon; Hammer Smedsrud, Jørgen. Vg3 fagopplæring i skole – av akseptabel kvalitet? Evaluering av tiltak rettet mot videregående opplæring i Utdanningsløftet 2020. Oslo: Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU 2022 (ISBN 978-82-327-0566-5) 63 p. NIFU-rapport(16) NIFU
Untitled
|
|
7. |
Wendelborg, Christian; Gjerustad, Cay; Andrews, Therese Marie; Caspersen, Joakim; Hammer Smedsrud, Jørgen. Evaluering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 1. : NTNU Samfunnsforskning 2022 (ISBN 978-82-7570-688-9) 54 p. NIFU NF SAMFORSK
Untitled
|
2021
|
8. |
Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Hybertsen, Ingunn Dahler; Lynnebakke, Brit; Vika, Karl Solbue; Hammer Smedsrud, Jørgen; Wendelborg, Christian; Federici, Roger Andre. Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser. Trondheim/Oslo: NTNU Samfunnsforskning og NIFU 2021 (ISBN 978-82-7570-646-9) SAMFORSK NIFU
Untitled
|
|
9. |
Daus, Stephan; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Siddiq, Fazilat; Hammer Smedsrud, Jørgen; Håland, Tine Weise; Bugge, Markus Michaelsen. Hvordan fungerer Dragonbox Skole på elevenes matematikkferdigheter og lærelyst?. NIFU-webinar 3. juni 2021; 2021-06-03 - 2021-06-03 USN NIFU UiO
Untitled
|
|
10. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. Det er ikke bare sunt å la barna kjede seg. Forskning.no 2021 NIFU
Untitled
|
|
11. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. Evnerike barn med Jørgen Smedsrud. youtube [Internet] 2021-07-01 NIFU
Untitled
|
|
12. |
Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Alne, Ragnar; Smedsrud, Jørgen. Lærertetthet i koronapandemiens første år: Analyse av GSI og intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere. Fjerde delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet. Oslo: Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU 2021 (ISBN 978-82-327-0511-5) 116 p. NIFU Arbeidsnotat(6) NIFU
Untitled
|
|
13. |
Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Siddiq, Fazilat; Hammer Smedsrud, Jørgen; Bugge, Markus; Daus, Stephan. Innovativ matematikkundervisning på barnetrinnet førte til positive resultater. NIFU
Untitled
|
2020
|
14. |
Bredberg, Johan Per Ivar Bo; Nordahl-Hansen, Anders Johan; Hammer Smedsrud, Jørgen. Evnerike elever og spesialundervisning. 50-årsjubileum Spesialpedagogikk Høgskolen i Østfold; 2020-10-27 - 2020-10-27 NIFU HIOF
Untitled
|
|
15. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. De evnerike elevene. Forelesning; 2020-02-20 - 2020-02-20 NIFU
Untitled
|
|
16. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. Explaining the Variations of Definitions in Gifted Education. Nordic Studies in Education 2020 ;Volume 40.(1) p. 79-97 NIFU
Untitled
|
|
17. |
Lødding, Berit; Bergene, Ann Cecilie; Bungum, Berit; Sølberg, Jan; Hammer Smedsrud, Jørgen; Vennerød-Diesen, Frida Felicia. Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019). Oslo: Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU 2020 (ISBN 978-82-327-0478-1) 126 p. NIFU-rapport(20) NIFU NTNU
Untitled
|
|
18. |
Vestengen, Pernille; Hammer Smedsrud, Jørgen. På tide å gi de evnerike skoleelevene et løft. Dagsavisen [Newspaper] 2020-12-11 NIFU
Untitled
|
|
19. |
Wollscheid, Sabine; Ramberg, Inge; Hammer Smedsrud, Jørgen. Norske elevers engasjement og motivasjon i naturfag og matematikk : Litteraturkartlegging og pilotundersøkelse. Oslo: Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU 2020 (ISBN 978-82-327-0456-9) 76 p. NIFU-rapport(6) NIFU
Untitled
|
2019
|
20. |
Gjerustad, Cay; Hammer Smedsrud, Jørgen; Federici, Roger Andre. Systematisk arbeid med psykisk helse: Spredning, bruk og implementering av eksterne skoleprogram. Oslo: Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU 2019 (ISBN 978-82-327-0438-5) 95 p. NIFU-rapport(25) NIFU
Untitled
|
|
21. |
Gjerustad, Cay; Hammer Smedsrud, Jørgen; Pedersen, Cathrine; Tømte, Cathrine Edelhard. Deltakerundersøkelsen for «Profesjonsfaglig Digital Kompetanse». Oslo: Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU 2019 (ISBN 978-82-327-0429-3) 73 p. NIFU-rapport(21) NIFU
Untitled
|
|
22. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. Dagsrevyen innslag om evnerike elever. NRK [TV] 2019-07-02 NIFU
Untitled
|
|
23. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. Evnerike barn: Her er kjennetegnene. Plusstid [Internet] 2019-06-15 NIFU
Untitled
|
|
24. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. Høyt intelligente jenter oppdages ikke av læreren. Utdanningsnytt [Internet] 2019-11-14 NIFU
Untitled
|
|
25. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. Kan løfte evnerike elever ut av en uheldig skolegang. NRK [Newspaper] 2019-06-10 NIFU
Untitled
|
|
26. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. Maja Lena (10) kunne lese som fireåring Dette er tegn på at barnet ditt er evnerikt. Klikk.no [Internet] 2019-10-23 NIFU
Untitled
|
|
27. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. Mathematically gifted adolescents in Norway: Exploring mathematically gifted adolescents' experience with the school system in Norway. Universitetet i Oslo 2019 165 p. Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo(308) NIFU
Untitled
|
|
28. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. What is giftedness? Identification and definition.. Lecture; 2019-01-10 - 2019-01-10 NIFU
Untitled
|
|
29. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. Which issues of validity are central to how we identify and service mathematically gifted students in Norway and what are the future research needs to further develop gifted education in Norway. Trial Lecture; 2019-08-30 - 2019-08-30 NIFU
Untitled
|
|
30. |
Markussen, Eifred; Carlsten, Tone Cecilie; Grøgaard, Jens Brandi; Smedsrud, Jørgen. «… respekten for forskjelligheten …» : En studie av spesialundervisning i videregående opplæring i Norge skoleåret 2018–2019. Oslo: Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU 2019 (ISBN 978-82-327-0409-5) 200 p. NIFU-rapport(12) NIFU
Untitled
|
2018
|
31. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. Evnerike barn kan bli ensomme. Forskning.no [Business/trade/industry journal] 2018-10-03 NIFU
Untitled
|
|
32. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. Evnerike elever underyter i norsk skole. vårt land [Newspaper] 2018-09-19 NIFU
Untitled
|
|
33. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. For high-ability students it can be lonely at the top. http://sciencenordic.com/high-ability-students-it-can-be-lon [Business/trade/industry journal] 2018-10-10 NIFU
Untitled
|
|
34. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. Hvordan tilpasse opplæringen for evnerike elever?. Forelesning for lektorstudenter på UIO; 2018-10-12 - 2018-10-12 NIFU
Untitled
|
|
35. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. Matematisk Evnerike elever i norsk skole. Konferanse: lykkelige barn; 2018-09-07 - 2018-09-07 UiO
Untitled
|
|
36. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. Skal evnerike elever har rett på spesialundervisning?. NIFU frokostseminar (forskningsdagene); 2018-09-21 NIFU
Untitled
|
|
37. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. Vilde ble syk av å gå på skolen. Aftenposten [Newspaper] 2018-11-18 NIFU
Untitled
|
|
38. |
Hammer Smedsrud, Jørgen; NRK, Norgesglasset. Evnerike barn kan bli ensomme. NRK Radio [Radio] 2018-10-03 NIFU
Untitled
|
|
39. |
Smedsrud, Jørgen. Evnerike elever er ikke alltid skoleflinke. Forskning.no [Business/trade/industry journal] 2018-08-28 NIFU
Untitled
|
|
40. |
Smedsrud, Jørgen. Forsering og akselerasjon for evnerike elever - Det dårligste av de beste alternativene. Psykologi i kommunen (PIK) 2018 ;Volume 53.(3) p. 5-9 UiO
Untitled
|
|
41. |
Smedsrud, Jørgen. Mathematically gifted accelerated students participating in an ability group: a qualitative interview study. Frontiers in Psychology 2018 UiO
Untitled
|
|
42. |
Smedsrud, Jørgen; Nordahl-Hansen, Anders; Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Ulvund, Stein Erik; Idsøe, Thormod; Lang-Ree, Ole Christian. The Associations Between Math Achievement and Perceived Relationships in School Among High Intelligent Versus Average Adolescents. Scandinavian Journal of Educational Research 2018 p. 1-15 UiO FORSV
Untitled
|
2017
|
43. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. De sensitive Evnerike. Konferanse: lykkelige barn; 2017-09-16 - 2017-09-16 UiO
Untitled
|
|
44. |
Smedsrud, Jørgen. Fem trekk som kjennetegner evnerike barn. Slik vet du om barnet ditt har spesielle evner.. Aftenposten [Newspaper] 2017-09-15 UiO
Untitled
|
|
45. |
Smedsrud, Jørgen. Superintelligente barn. Nrk [Radio] 2017-01-02 UiO
Untitled
|
2016
|
46. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. Evnerike elever i Norge, hva sier forskningen?. Forelesning for lektorstudenter på UIO; 2016-10-12 - 2016-10-12 UiO
Untitled
|
|
47. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. Tilpasset opplæring for evnerike elever. Foredrag for lærerstudenter OsloMet; 2016-10-18 - 2016-10-18 UiO
Untitled
|
|
48. |
Smedsrud, Jørgen. Har du et evnerik barn? Dette er tegnene du skal se etter.. KK [Internet] 2016-08-08 UiO
Untitled
|
|
49. |
Smedsrud, Jørgen; Skogen, Kjell. Evnerike elever og tilpasset opplæring. Fagbokforlaget 2016 (ISBN 9788245016765) 320 p. UiO
Untitled
|
2015
|
50. |
Hammer Smedsrud, Jørgen. De evnerike elevene. Foredrag for avgåtte studenter ved UV-fakultetet; 2015-12-12 - 2016-12-12 UiO
Untitled
|