2013
|
1. |
Fjeldstad, Dag; Mikkelsen, Rolf. Demokrati og lærerbevissthet. Konferanserapport Nordisk demokratikonferanse for lærerutdanninger på Voksenåsen i Oslo 22. og 23. oktober 2012. Oslo: Acta Didactica Oslo 2013 (ISBN 978-82-93292-00-5) 270 p. UiO
Untitled
|
2011
|
2. |
Mikkelsen, Rolf; Fjeldstad, Dag; Lauglo, Jon. Morgendagens samfunnsborgere. Norske ungdomsskolers prestasjoner og svar på spørsmål. Universitetet i Oslo: Institutt for lærerutdanning og skoleforskning 2011 (ISBN 978-82-90904-94-9) 298 p. Acta Didactica Oslo(2) UiO
Untitled
|
2010
|
3. |
Fjeldstad, Dag; Mikkelsen, Rolf; Lauglo, Jon. Demokratisk beredskap. Kortrapport om norske ungdomsskoleelevers prestasjoner og svar på spørsmål i den internasjonale demokratiundersøkelsen International Civic and Citizenship Education Study (ICCS 2009). Oslo: Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo 2010 49 p. UiO
Untitled
|
|
4. |
Mikkelsen, Rolf; Fjeldstad, Dag; Lauglo, Jon. Hva vet og hva mener norske ungdomsskoleelever om Holocaust, nazisme og rasisme?. Universitetet i Oslo: Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling 2010 (ISBN 978-82-90904-92-5) 31 p. Acta Didactica Oslo(1) UiO
Untitled
|
2009
|
5. |
Fjeldstad, Dag. Lesing i samfunnsfag . opplevelse, innlevelse og erkjennelse. I: Grunnleggende ferdigheter i alle fag. Universitetsforlaget 2009 ISBN 978-82-15-01388-6. p. - UiO
Untitled
|
|
6. |
Fjeldstad, Dag. Om bruk av skjønnlitteratur som kilde i samfunnsfagene. 2. nordiske konferanse i fagdidaktikk; 2009-05-13 - 2009-05-15 UiO
Untitled
|
|
7. |
Fjeldstad, Dag. Om den gode lærer - idag. Personalseminar Berg vgs.; 2009-09-13 UiO
Untitled
|
|
8. |
Fjeldstad, Dag. Samfunnskunnskap som samtidskunnskap - og litt til. I: Lektor - adjunkt - lærer Artikler for studiet i praktisk-pedagogisk utdanning. Universitetsforlaget 2009 ISBN 978-82-15-01455-5. p. 251-272 UiO
Untitled
|
|
9. |
Fjeldstad, Dag. Undervisning - virksomhet med mange ansikter. I: Lektor - adjunkt - lærer Artikler for studiet i praktisk-pedagogisk utdanning. Universitetsforlaget 2009 ISBN 978-82-15-01455-5. p. 89-105 UiO
Untitled
|
2008
|
10. |
Mikkelsen, Rolf; Fjeldstad, Dag. Samfunnsfaglig dannelse som demokratiforberedelse - konvensjon og kritikk. I: Fag og danning -- mellom individ og fellesskap. Fagbokforlaget 2008 ISBN 978-82-450-0740-4. p. 125-141 UiO
Untitled
|
2007
|
11. |
Fjeldstad, Dag. Innledning til arbeid med læreplanen i samfunnsfag: Konkretisering av k-mål, årstrinn, arbeidsmåter, progresjon, ferdigheter, temaer. Læreplankonkretisering; 2007-01-17 - 2007-03-24 UiO
Untitled
|
|
12. |
Fjeldstad, Dag. Kunnskapssyn og pedagogisk praksis. Jubileumsmøte Steinerskolen; 2007-11-15 - 2007-11-15 UiO
Untitled
|
|
13. |
Fjeldstad, Dag. Lesing i samfunnsfag: "...erkjennelse, opplevelse, innlevelse...". Kurs for fylkesmannnettverket Kysten rundt; 2007-10-03 - 2007-11-06 UiO
Untitled
|
|
14. |
Fjeldstad, Dag. Læreren som leder i klasserommet. Foredrag PLOG-prosjektet, Oslo Handelsgymnasium. Veiledningskurs; 2007-04-18 - 2007-04-18 UiO
Untitled
|
|
15. |
Fjeldstad, Dag. Muntlig eksamen samfunnsfag 2007 – oppgavetyper, vurdering og vurderingskriterier. Kurs i vurdering; 2007-03-12 - 2007-03-12 UiO
Untitled
|
|
16. |
Fjeldstad, Dag. Said, Saabye Christensen og Enzensberger: Tre trinn til terrorforståelse - en fagdidaktiserende drøfting forankret i fire læreplanformuleringer. Faglig-pedagogisk dag; 2007-01-03 UiO
Untitled
|
|
17. |
Fjeldstad, Dag. Samfunnskunnskap som samtidskunnskap - og litt til. I: Lektor-adjunkt-lærer: Innføringsbok i praktisk-pedagogisk utdanning. Universitetsforlaget 2007 ISBN 978-82-15-01182-0. p. 247-268 UiO
Untitled
|
|
18. |
Fjeldstad, Dag. Studiefagets møte med skolefaget -og studentens møte med fagdidaktikken. Universitetenes lærerutdanning - et faglig og pedagogisk ansvar; 2007-07-26 - 2007-07-26 UiO
Untitled
|
|
19. |
Fjeldstad, Dag. Tilpasset undervisning og skolefagene: Differensiering og tilpasning i samfunnsfag(ene). Differensiering og fag.; 2007-11-08 - 2007-11-08 UiO
Untitled
|
|
20. |
Fjeldstad, Dag. Undervisning - virksomhet med mange ansikter. I: Lektor-adjunkt-lærer: Innføringsbok i praktisk-pedagogisk utdanning. Universitetsforlaget 2007 ISBN 978-82-15-01182-0. p. 85-102 UiO
Untitled
|
2005
|
21. |
Fjeldstad, Dag. Ironien er ikke postmoderene: om onsdsinnet og vennligsinnet bruk av humor i skolens undervisning. Åpen dag for elever i videregående skole.; 2005-03-08 UiO
Untitled
|
|
22. |
Fjeldstad, Dag. Proposal for setting up a teacher education programme to meet the requirements of the teachers' new professional roles and key competencies in the knowledge based society. 4th Prague Forum: Teacher Education in Europe: achievements, trends and prospects.; 2005-11-21 - 2005-11-23 UiO
Untitled
|
2004
|
23. |
Fjeldstad, Dag; Mikkelsen, Rolf. Strong democratic competence does not automatically lead to strong engagement and participation. International Journal of Educational Research 2004 ;Volume 39.(6) p. 621-632 UiO
Untitled
|
|
24. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Det er morsomt å undervise. Men er det like morsomt å lære?. Åpen dag for elever i videregående skole.; 2004-03-11 UiO
Untitled
|
|
25. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. P.O. Enquist som sosiolog: Et forbilde for undervisningen i samfunnskunnskap?. Faglig-pedagoisk dag; 2004-01-05 UiO
Untitled
|
|
26. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Tekstidealer og formidlingsidealer: forsøk på å nå dem i lærebøker. Nasjonalt fagdidaktisk seminar 2004: Fagdidaktiske perspektiver på fagenes tekster og lærebøker; 2004-10-20 - 2004-10-22 UiO
Untitled
|
2003
|
27. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Demokratiundervisning og verdier. Verdier, demokrati og medvirkning i klasserommet.; 2003-11-14 - 2003-11-14 UiO
Untitled
|
|
28. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Om skjønnlitteratur som erkjennelsesform I samfunnskunnskap: Fagdidaktiske refleksjoner over "Populærmusikk fra Vittula.". Faglig-pedagogisk dag; 2003-01-03 UiO
Untitled
|
|
29. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. On teaching democracy, democratic education and political socialization within the classroom. Cross Curricular Approach to Education for Democratic Citizenship Teaching and Teacher Training.; 2003-11-17 - 2003-11-18 UiO
Untitled
|
|
30. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Pedagogiske bølgebevegelser. Eller er det egentlig mot(e)kulturer?. Pedagogisk profil 2003 ;Volume 10.(3) p. 4-6 UiO
Untitled
|
|
31. |
Mikkelsen, Rolf; Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Skole og demokratiopplæring. I: Ungdom, makt og mening. Gyldendal Akademisk 2003 ISBN 82-05-31533-7. p. 21-48 UiO
Untitled
|
2002
|
32. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Demokratiundervisning som ferdighetstrening. Faglig-pedagogisk dag; 2002-01-03 UiO
Untitled
|
|
33. |
Mikkelsen, Rolf; Fjeldstad, Dag T Oddssøn; Ellingsen, Hein. Demokratisk beredskap og engasjement hos elever i videregående skole i Norge og 13 andre land. Civic Education Study Norge 2002. UiO: Institutt for lærerutdanning. 2002 (ISBN 82-90904-70-3) ;Volume 4/2002.256 p. Acta Didactica(4) UiO
Untitled
|
|
34. |
Ekman, Tiina; Fjeldstad, Dag T Oddssøn; Munck, Ingrid. Learning Democracy. I: Learning Democracy. : Skolverket 2002 p. 82-90 UiO
Untitled
|
2001
|
35. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Barn og unge mellom varige verdier og flyktige valg. Mellom hastighet og evighet.Felleskonferanse for Steinerskolelærere.; 2001-10-26 UiO
Untitled
|
|
36. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Conceptions of Democracy among 14'ers in Norway. International Summer School, HiH; 2001-08-07 UiO
Untitled
|
|
37. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Concepts of Confidence and Political Participation in Norden and other European Regions. Learning Democracy.; 2001-05-10 UiO
Untitled
|
|
38. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Demokratiske holdninger og fredelige handlinger - en kombinasjon for temperamenter på lavbluss? Noen synspunkter på politiske holdninger blant norske 14-åringer i Civic Education Study. Fredsseminaret, Universitetet i Oslo; 2001-01-19 UiO
Untitled
|
|
39. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Humaniora i videregående skole: Katekese, kanon eller katarsis?. Formidlingskurs for hovedfagsstudenter, HF.; 2001-10-29 UiO
Untitled
|
|
40. |
Mikkelsen, Rolf; Buk-Berge, Elisabeth; Ellingsen, Hein; Fjeldstad, Dag T Oddssøn; Sund, Annette. Demokratisk beredskap og engasjement hos 9. klassinger i Norge og 27 andre land. : Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, Universitetet i Oslo 2001 ;Volume 1.271 p. Acta Didactica UiO
Untitled
|
2000
|
41. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Lærerne og demokratiopplæring. Nasjonal konferanse for samfunnsfagenes didaktikk.; 2000-10-27 UiO
Untitled
|
|
42. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Bymiljøet som skolestue. Kursdag for lærere i Osloskolen.; 2000-04-25 UiO
Untitled
|
|
43. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Demokratisk kompetanse kan ikke måles, men kan vi si noe om den likevel?. 9. nasjonale konferanse i pedagogikk.; 2000-11-30 UiO
Untitled
|
|
44. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Prosjektrapport 2: Forbrukerlære i lærebøkene for 6. og 9. klasse - L 97. : Forbrukerrådet / Barne- og familiedepartementet 2000 34 p. UiO
Untitled
|
|
45. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Prosjektrapport 3: Forbrukerlære i lærebøkene for 7. og 10. klasse - L 97. : Forbrukerrådet / Barne- og familiedepartementet 2000 24 p. UiO
Untitled
|
|
46. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. What is Democratic Competence?. Fagdidaktisk møte for lærere fra Nederland og Latvia.; 2000-09-29 UiO
Untitled
|
1999
|
47. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Eksamensformenes uutholdelige variasjon. SUOAs konferanse om muntlige avslutningsprøver i grunn- og videregående skole; 1999-10-29 UiO
Untitled
|
|
48. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. For mye teori kan være upraktisk. Pedagogisk profil 1999 ;Volume 3. p. 3-5 UiO
Untitled
|
|
49. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Kunnskapen er en hengemyr. La oss prøve å holde oss så høyt oppe som mulig. Pedagogisk profil 1999 ;Volume 1. p. 3-8 UiO
Untitled
|
|
50. |
Fjeldstad, Dag T Oddssøn. Prosjektrapport 1: Forbrukerlære i lærebøkene for 5. og 8. klasse - L 97. : Forbrukerrådet og Barne- og familedepartementet 1999 100 p. UiO
Untitled
|