2021
|
1. |
Teig, Nani; Bergem, Ole Kristian; Nilsen, Trude; Senden, Bas. Gir utforskende arbeidsmåter i naturfag bedre læringsutbytte?. I: Med blikket mot naturfag. Nye analyser av TIMSS-data og trender 2015-2021. Universitetsforlaget 2021 ISBN 9788215045092. p. 46-72 UiO
Untitled
|
2020
|
2. |
Bergem, Ole Kristian; Nilsen, Trude; Mittal, Oleksandra; Ræder, Henrik Galligani. Can teachers’ instruction increase low-SES students’ motivation to learn mathematics?. I: Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education. Springer 2020 ISBN 9783030616472. p. 251-272 UiO
Untitled
|
|
3. |
Kaarstein, Hege; Radišić, Jelena; Lehre, Anne- Catherine W G; Nilsen, Trude; Bergem, Ole Kristian. TIMSS 2019 - Kortrapport. Oslo: Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo 2020 60 p. UiO
Untitled
|
|
4. |
Nilsen, Trude; Bergem, Ole Kristian. Teacher Competence and Equity in the Nordic Countries. Mediation and moderation of the relation between SES and achievement. Acta Didactica Norden (ADNO) 2020 ;Volume 14.(1) UiO
Untitled
|
2019
|
5. |
Canrinus, Esther Tamara; Klette, Kirsti; Hammerness, Karen; Bergem, Ole Kristian. Opportunities to enact practice in campus courses: Taking a student perspective. Teachers and Teaching: theory and practice 2019 ;Volume 25.(1) p. 110-124 UIA UiO
Untitled
|
|
6. |
Klette, Kirsti; Hammerness, Karen; Bergem, Ole Kristian. Diversity in coherence: Strengths and opportunities of three programs.. Journal of Teacher Education 2019 ;Volume 25.(1) p. 110-124 UiO
Untitled
|
2018
|
7. |
Bergem, Ole Kristian. Undervisningskvalitet i norsk skole: status, trender og utfordringer. Analyser basert på data fra PISA og TIMSS i perioden 2000-2015.. I: Tjue år med TIMSS og PISA i Norge: Trender og nye analyser. Universitetsforlaget 2018 ISBN 978-82-15-03006-7. p. 199-218 UiO
Untitled
|
2017
|
8. |
Canrinus, Esther Tamara; Bergem, Ole Kristian; Klette, Kirsti; Hammerness, Karen Moore; Ballester Pedroso, S.; Gonzalez Dosil, C.. Opportunities to enact practice: Taking a student perspective.. Annual meeting of the American Educational Research Association; 2017-04-27 - 2017-05-01 UiO
Untitled
|
|
9. |
Canrinus, Esther Tamara; Klette, Kirsti; Bergem, Ole Kristian; Hammerness, Karen Moore. A student perspective: Opportunities to enact practice in campus courses.. Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction; 2017-08-29 - 2017-09-02 UIA UiO
Untitled
|
|
10. |
Jenset, Inga Staal; Klette, Kirsti; Hammerness, Karen; Bergem, Ole Kristian; Dossil, Cristina González; Pedroso, Sergio Ballester. Panel: Coherencia entre la teoría y la práctica en la formación de profesores. Congreso Pedagogía 2017; 2017-01-30 - 2017-02-03 UiO
Untitled
|
2016
|
11. |
Bergem, Ole Kristian. Hovedresultater i matematikk. I: Vi kan lykkes i realfag - Resultater og analyser fra TIMSS 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 978-82-15-02798-2. p. 22-43 UiO
Untitled
|
|
12. |
Bergem, Ole Kristian. Hovedresultater i naturfag. I: Vi kan lykkes i realfag - Resultater og analyser fra TIMSS 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 978-82-15-02798-2. p. 44-62 UiO
Untitled
|
|
13. |
Bergem, Ole Kristian. Vi kan lykkes i realfag - viktige funn fra TIMSS 2015. I: Vi kan lykkes i realfag - Resultater og analyser fra TIMSS 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 978-82-15-02798-2. p. 173-177 UiO
Untitled
|
|
14. |
Bergem, Ole Kristian; Kaarstein, Hege; Nilsen, Trude. TIMSS 2015. I: Vi kan lykkes i realfag - Resultater og analyser fra TIMSS 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 978-82-15-02798-2. p. 11-21 UiO
Untitled
|
|
15. |
Bergem, Ole Kristian; Kaarstein, Hege; Nilsen, Trude. Vi kan lykkes i realfag - Resultater og analyser fra TIMSS 2015. Universitetsforlaget 2016 (ISBN 978-82-15-02798-2) 206 p. UiO
Untitled
|
|
16. |
Bergem, Ole Kristian; Nilsen, Trude; Scherer, Ronny. Undervisningskvalitet i Matematikk. I: Vi kan lykkes i realfag - Resultater og analyser fra TIMSS 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 978-82-15-02798-2. p. 120-136 UiO
Untitled
|
|
17. |
Canrinus, Esther Tamara; Klette, Kirsti; Hammerness, Karen Moore; Bergem, Ole Kristian. Diversity in coherence: A comparison of coherence across three teacher education programs. Annual meeting of the American Educational Research Association (AERA); 2016-04-08 - 2016-04-12 UiO
Untitled
|
|
18. |
Nilsen, Trude; Bergem, Ole Kristian. Hjemmebakgrunn. I: Vi kan lykkes i realfag - Resultater og analyser fra TIMSS 2015. Universitetsforlaget 2016 ISBN 978-82-15-02798-2. p. 158-172 UiO
Untitled
|
2015
|
19. |
Bergem, Ole Kristian. "I Prefer to Take One Subject a Day". I: Teaching and Learning in Lower Secondary Schools in the Era of PISA and TIMSS. Springer Publishing Company 2015 ISBN 978-3-319-17301-6. p. 149-164 UiO
Untitled
|
|
20. |
Bergem, Ole Kristian. "Mathematics Is My Favorite Subject!". I: Teaching and Learning in Lower Secondary Schools in the Era of PISA and TIMSS. Springer Publishing Company 2015 ISBN 978-3-319-17301-6. p. 165-180 UiO
Untitled
|
|
21. |
Bergem, Ole Kristian. "Usually We Are Not Where the Teacher is". I: Teaching and Learning in Lower Secondary Schools in the Era of PISA and TIMSS. Springer Publishing Company 2015 ISBN 978-3-319-17301-6. p. 47-62 UiO
Untitled
|
|
22. |
Bergem, Ole Kristian; Canrinus, Esther Tamara; Klette, Kirsti; Hammerness, Karen Moore. Opportunities to enact practice, taking a student perspective. European Conference on Educational Research (ECER); 2015-09-08 - 2015-09-11 UiO
Untitled
|
|
23. |
Bergem, Ole Kristian; Goodchild, Simon; Henriksen, Ellen Karoline; Kolstø, Stein Dankert; Nortvedt, Guri A.; Reikerås, Elin Kristi Lie. REALFAG. Relevante-Engasjerende-Attraktive-Lærerike. Rapport fra ekspertgruppa for realfagene. Oslo: Kunnskapsdepartementet 2015 102 p. UIA UiB UiO UIS
Untitled
|
|
24. |
Bergem, Ole Kristian; Klette, Kirsti. Conversations as Learning Tools in Mathematics: What Do Pupils Actually Learn?. I: Teaching and Learning in Lower Secondary Schools in the Era of PISA and TIMSS. Springer Publishing Company 2015 ISBN 978-3-319-17301-6. p. 129-148 UiO
Untitled
|
|
25. |
Canrinus, Esther Tamara; Bergem, Ole Kristian; Klette, Kirsti; Hammerness, Karen Moore. Coherent teacher education programmes: taking a student perspective. Journal of Curriculum Studies 2015 ;Volume 49.(3) p. 313-333 UiO
Untitled
|
|
26. |
Canrinus, Esther Tamara; Bergem, Ole Kristian; Klette, Kirsti; Hammerness, Karen Moore. Coherentie binnen de lerarenopleiding, de perceptie van de student. Onderwijs Research Dagen 2015; 2015-06-17 - 2015-06-19 UiO
Untitled
|
|
27. |
Klette, Kirsti; Bergem, Ole Kristian; Roe, Astrid. Teaching and Learning in Lower Secondary Schools in the Era of PISA and TIMSS. Springer Publishing Company 2015 (ISBN 978-3-319-17301-6) 195 p. UiO
Untitled
|
2014
|
28. |
Bergem, Ole Kristian. The Cate-study; developing a student survey to measure coherence between theory and practice in teacher education programs.. Revista Congreso Universidad 2014 ;Volume 3.(3) UiO
Untitled
|
|
29. |
Nilsen, Trude; Scherer, Ronny; Gustafsson, Jan-Eric; Bergem, Ole Kristian; Lehre, Anne- Catherine W G. Quality of Instruction and Teacher Motivation mediating the effect of School Emphasis on Academic Success on achievement. ECER 2014; 2014-09-02 UiO
Untitled
|
|
30. |
Pepin, Birgit; Bergem, Ole Kristian; Klette, Kirsti. Rethinking Algebra Teaching in the Light of "Orchestration of Signs" - Exploring the "Equal Sign" in a Norwegian Mathematics Classroom. I: Algebra Teaching around the World. Brill|Sense 2014 ISBN 9789462097063. p. 39-57 UiO
Untitled
|
2013
|
31. |
Bergem, Ole Kristian; Pepin, Birgit. Developing mathematical proficiency and democratic agency through participation : an analysis of teacher-student dialogues in a Norwegian 9th grade classroom. I: Student voice in mathematics classrooms around the world. Brill|Sense 2013 ISBN 978-94-6209-348-5. p. 143-160 NTNU UiO
Untitled
|
2012
|
32. |
Bergem, Ole Kristian. Arbeidsplaner, lærerstøtte og elevinnsats. I: FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011. Tapir Akademisk Forlag 2012 ISBN 978-82-519-2918-9. p. 35-47 UiO
Untitled
|
|
33. |
Bergem, Ole Kristian; Klette, Kirsti. Samtaler som læringsverktøy i matematikk: Hva lærer elevene?. I: Kvalitet i norsk skole: Internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning. Universitetsforlaget 2012 ISBN 978-82-15-02004-4. p. 223-237 UiO
Untitled
|
|
34. |
Klette, Kirsti; Bergem, Ole Kristian. TALIS Video Study: Report Backround Paper. Paris: OECD 2012 30 p. UiO
Untitled
|
|
35. |
Maugesten, Marianne; Bergem, Ole Kristian; Wæge, Kjersti; Sanne, Anders. God regneopplæring-for lærere på ungdomstrinnet. Oslo: Utdanningsdirektoratet 2012 24 p. NTNU UiO HIOF
Untitled
|
|
36. |
Maugesten, Marianne; Bergem, Ole Kristian; Wæge, Kjersti; Sanne, Anders. God regneopplæring-for lærere på ungdomstrinnet. Etterutdanningskonferanse for matematikklærerutdannere; 2012-09-24 - 2012-09-27 NTNU UiO HIOF
Untitled
|
|
37. |
Sanne, Anders; Bergem, Ole Kristian; Leer, Lene Grøterud; Maugesten, Marianne; Randahl, Mira; Settemsdal, May Renate; Sørensen, Lill; Torkildsen, Svein Hallvard; Wæge, Kjersti. Teoretisk bakgrunnsdokument for arbeid med regning på ungdomstrinnet. Oslo: Utdanningsdirektoratet 2012 22 p. UiO NTNU HIOF
Untitled
|
2010
|
38. |
Bergem, Ole Kristian. Differences in Student Strategies in Work Plan Regulated Mathematics Classrooms in Norway. Learners Perspective Conference; 2010-12-06 - 2010-12-11 UiO
Untitled
|
|
39. |
Bergem, Ole Kristian; Dalland, Cecilie. Arbeidsplaner, læringsmål og vurdering. Hva gjør vi?. Universitetsforlaget 2010 (ISBN 978-82-15-01599-6) 110 p. UiO
Untitled
|
|
40. |
Bergem, Ole Kristian; Klette, Kirsti. Mathematical Tasks as Catalysts for Student Talk: Analysing Discourse in a Norwegian Mathematics Classroom. I: Mathematical Tasks in Classrooms Around The World. Sense Publishers 2010 ISBN 978-94-6091-148-4. UiO
Untitled
|
|
41. |
Dalland, Cecilie; Bergem, Ole Kristian. Arbeidsplaner alle forstår. Bedre Skole 2010 (3) p. 42-45 UiO
Untitled
|
2009
|
42. |
Bergem, Ole Kristian. Arbeidsplaner. Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning 2009 (4) UiO
Untitled
|
|
43. |
Bergem, Ole Kristian. Et kritisk blikk på arbeidsplaner. Analyser fra det videobaserte klasseromsprosjektet PISA+. Utdanningskonferanse for Møre og Romsdal; 2009-05-27 UiO
Untitled
|
|
44. |
Bergem, Ole Kristian. Hva forteller studiene TIMSS og PISA+ om norsk matematikkundervisning?. Matematikk i Nord, sluttkonferanse; 2009-09-15 UiO
Untitled
|
|
45. |
Bergem, Ole Kristian. HVA SKJER I KLASSEROMMETPISA+, FORSKNINGSBASERT OPPFØLGING AV PISA. PISA 2006 Nordic Conference; 2009-08-17 - 2009-08-18 UiO
Untitled
|
|
46. |
Bergem, Ole Kristian. Hva skjer i matematikklasserommet i norsk skole?. Fagkonferanse om TIMSS og nasjonale prøver; 2009-01-08 - 2009-01-08 UiO
Untitled
|
|
47. |
Bergem, Ole Kristian. Matematikk og arbeidsplanmetodikk. Analyser fra det videobaserte klasseromsprosjektet PISA+. Nasjonal matematikkdidaktisk konferanse; 2009-09-21 - 2009-09-23 UiO
Untitled
|
|
48. |
Bergem, Ole Kristian. Student Strategies in Work Plan Regulated Classrooms. ECER; 2009-09-28 - 2009-09-30 UiO
Untitled
|
|
49. |
Bergem, Ole Kristian. TIMSS og PISA+ , Resultater, analyser og refleksjoner med hovedvekt på matematikkfaget. Seminar for styrerepresentanter og ledere ved private grunn- og videregående skoler i Oslo, Akershus, Buskerud, Telemark, Vestfold, Østfold og utlandet.; 2009-02-10 - 2009-02-11 UiO
Untitled
|
|
50. |
Bergem, Ole Kristian; Grønmo, Liv Sissel. Undervisning i matematikk. I: TIMSS 2007: Tegn til bedring?. Unipub forlag 2009 ISBN 978-82-7477-385-1. UiO
Untitled
|