2024
|
1. |
Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. Lek, undervisning og læring. Högare seminariet; 2024-03-05 NTNU
Untitled
|
|
2. |
Øksnes, Maria; Olaussen, Ingvild Olsen; Smeby, Kristine Warhuus; Lyngseth, Else Marie Johansen. Teachers` ethic of play care. I: Teacher Ethics and Teaching Quality in Scandinavian Schools: New Reflections, Future Challenges, and Global Impacts. Routledge 2024 ISBN 978-1-032-50930-3. NTNU DMMH
Untitled
|
|
3. |
Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. Overgang barnehage-skole. Universitetet i Malmö, Sverige; 2024-03-05 NTNU
Untitled
|
|
4. |
Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. Play and The Curriculum. NERA; 2024-03-06 NTNU
Untitled
|
2023
|
5. |
Andersson-Bakken, Emilia; Becher, Aslaug Andreassen; Hogsnes, Hilde Dehnæs; Eik, Liv Torunn; Øksnes, Maria. Lite lek i skolen skaper bekymring. Aftenposten [Avis] 2023-06-28 USN OSLOMET NTNU
Untitled
|
|
6. |
Bjørnestad, Elisabeth; Øksnes, Maria. Lek i skole, lærerutdanning og forskning. Nasjonalt nettverk for lek i begynneropplæringen; 2023-09-29 NTNU NORD
Untitled
|
|
7. |
Fugelsnes, Elin; Svensson, Helene Berntsen; Øksnes, Maria. Lærte en lekse om samarbeid. Forskning.no [Internett] 2023-06-15 NTNU
Untitled
|
|
8. |
Isaksen, Gunilla Elisabeth Eide; Norderhus, Ragnhild Røe; Øksnes, Maria. “It wasn’t really allowed, but it was fun!” Rough play for generations. Høgskulen på Vestlandet BIN-Norden 2023 Conference "Child-Cultures: Landscapes for play, art, and explorations" , Bergen 2023-05-10 - 2023-05-11; 2023-05-10 - 2023-05-11 NTNU
Untitled
|
|
9. |
Leonhardsen, Ina. Inkludering og lekens betydning i førsteklasse. En kvalitativ studie av læreres perspektiver. : Institutt for lærerutdanning, NTNU 2023 67 s. NTNU
Untitled
|
|
10. |
Nerheim, Eline; Øksnes, Maria. Professor: – Du blir aldri for stor til å leika. Framtida junior [Internett] 2023-10-20 NTNU
Untitled
|
|
11. |
Olaussen, Ingvild Olsen; Smeby, Kristine Warhuus; Øksnes, Maria. Ethics of play care in a Norwegian school. EECERA; 2023-09-01 NTNU DMMH
Untitled
|
|
12. |
Olsson, Maja Reinåmo; Øksnes, Maria. Pedagogers forståelser av lek i barnehage og skole. I: Barndom i barnehage: Eldst. Cappelen Damm Akademisk 2023 ISBN 9788202759728. s. 156-180 NTNU
Untitled
|
|
13. |
Schanke, Tuva; Øksnes, Maria. Barns steder i skolen - steder for lek?. Lek i begynneropplæringen; 2023-11-23 NTNU
Untitled
|
|
14. |
Schanke, Tuva; Øksnes, Maria. "We don't need curriculum being pushed down on kindergartens" Interview with Sue Dockett and Bob Perry. I: Barndom i barnehage: Eldst. Cappelen Damm Akademisk 2023 ISBN 9788202759728. s. 233-251 NTNU
Untitled
|
|
15. |
Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Schanke, Tuva. Selvvirksomhet og selvbestemmelse i barnehagen. I: Barndom i barnehage: Eldst. Cappelen Damm Akademisk 2023 ISBN 9788202759728. s. 25-50 NTNU
Untitled
|
|
16. |
Svensson, Helene Berntsen; Øksnes, Maria. Roller, makt og frivillighet i et samarbeidsprosjekt. Seminar NTNU; 2023-03-08 NTNU
Untitled
|
|
17. |
Øksnes, Maria. Barns lek i SFO. NRK Nyhetsmorgen [Radio] 2023-12-28 NTNU
Untitled
|
|
18. |
Øksnes, Maria. «I barnehagen bestemte vi ikke så mye, vi lekte bare» Barns liv og lek i barnehagen. Jubileumsseminar Nesna barnehagelærerutdanning; 2023-10-04 NTNU
Untitled
|
|
19. |
Øksnes, Maria. Professor vil kaste tester av 6-åringer. Klassekampen [Avis] 2023-09-29 NTNU
Untitled
|
|
20. |
Øksnes, Maria; Isaksen, Gunilla Elisabeth Eide; Norderhus, Ragnhild Røe. Lek i barndommen – før og nå. Telhaugseminaret; 2023-09-27 NTNU
Untitled
|
|
21. |
Øksnes, Maria; Schanke, Tuva. Barndom i barnehage: Eldst. Cappelen Damm Akademisk 2023 (ISBN 9788202759728) 256 s. NTNU
Untitled
|
|
22. |
Øksnes, Maria; Schanke, Tuva. Children's places in school. BIN Norden; 2023-05-10 NTNU
Untitled
|
|
23. |
Øksnes, Maria; Schanke, Tuva. Eldst i barnehagen - i spennet mellom her og nå og fremtid. I: Barndom i barnehage: Eldst. Cappelen Damm Akademisk 2023 ISBN 9788202759728. s. 11-24 NTNU
Untitled
|
|
24. |
; Skaaland, Hanne. Foreldreperspektiver på lekens betydning ved skolestart. En kvalitativ studie av foreldres perspektiver på lekens betydning ved skolestart, knyttet opp mot forestillinger om tidlig innsats. : Institutt for lærerutdanning, NTNU 2023 71 s. NTNU
Untitled
|
|
25. |
Øksnes, Maria; Smeby, Kristine Warhuus. Bedre skolestart for alle - et innovasjonsprosjekt i Trondheim kommune. Bakgrunn og gjennomføring.. Foreldremøte skole; 2023-09-13 NTNU
Untitled
|
|
26. |
Øksnes, Maria; Smeby, Kristine Warhuus; Olaussen, Ingvild Olsen; Lyngseth, Else Marie Johansen; Rotli, Ingrid Torgersen. Forståelser av forberedelse til (skole)livet. I: Barndom i barnehage: Eldst. Cappelen Damm Akademisk 2023 ISBN 9788202759728. s. 207-232 DMMH NTNU
Untitled
|
|
27. |
Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar. Freedom to play and explore in Norwegian out-of-school hours care. NERA; 2023-03-15 NTNU
Untitled
|
|
28. |
Øksnes, Maria; Sundsdal, Einar; Schanke, Tuva. The role of children`s curiosity and playfulness in transition pedagogy. EECERA; 2023-09-01 NTNU
Untitled
|
|
29. |
Øksnes, Maria; Svensson, Helene Berntsen. Teachers´ epistemic curiosity – a starting point for a better school start. EECERA; 2023-09-01 NTNU
Untitled
|
2022
|
30. |
Falkner, Carin; Ludvigsson, Ann; Øksnes, Maria; Knutas, Kerstin Agneta; Kjær, Bjørg. Förskjutningar i innehåll i SFO/fritidshem i Skandinavien - mellan den nordiska modellen och konkurransstatens logik.. Pedagogisk Forskning i Sverige 2022 NTNU
Untitled
|
|
31. |
Norderhus, Ragnhild Røe; Isaksen, Gunilla Eide; Øksnes, Maria. «Det var egentlig ikke lov, men det var artig!» Røff lek i generasjoner. Barn – forskning om barn og barndom i Norden 2022 ;Volum 40.(2) s. 11-24 NTNU
Untitled
|
|
32. |
Schanke, Tuva; Øksnes, Maria. Barns lek som deltakelse i skolehverdagen. Nordic Studies in Education 2022 ;Volum 42.(4) s. 361-375 NTNU
Untitled
|
|
33. |
Schanke, Tuva; Øksnes, Maria. "Å være på skolen uten lekser er faktisk ganske gøy!" Barns tanker om å begynne på skolen.. Kunnskapslunsj Lysholm Biblioteket; 2022-09-15 NTNU
Untitled
|
|
34. |
Smeby, Kristine Warhuus; Lyngseth, Else Johansen; Olaussen, Ingvild Olsen; Øksnes, Maria; Rotli, Ingrid Torgersen. Different cultures of play at play in the transition from ECEC to school. EECERA annual conference; 2022-08-23 - 2022-08-26 NTNU DMMH
Untitled
|
|
35. |
Smeby, Kristine Warhuus; Øksnes, Maria; Olaussen, Ingvild Olsen; Lyngseth, Else Johansen; Rotli, Ingrid Torgersen. Practitioners' perspective on play and learning in the children's transition from kindergarten to school. NERA - Nordic Educational Research Association; 2022-06-01 - 2022-06-03 NTNU DMMH
Untitled
|
|
36. |
Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. Forskningsetikk i innovasjonsprosjektet Bedre skolestart for alle. CeDif forskningsseminar; 2022-03-18 NTNU
Untitled
|
|
37. |
Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. Skolen - et sted å leke?. I: Skolens mening. Femti år etter Nils Christies Hvis skolen ikke fantes. Universitetsforlaget 2022 ISBN 978-82-15-05541-1. s. 167-182 NTNU
Untitled
|
|
38. |
Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. Skolen - et sted å leke?. CeDif forskningsseminar; 2022-05-03 NTNU
Untitled
|
|
39. |
Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. Skolens mangel på mening. Adressavisen 2022 NTNU
Untitled
|
|
40. |
Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. The Values of Play in Education. NERA conference; 2022-06-01 - 2022-06-03 NTNU
Untitled
|
|
41. |
Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria. Å være et ugagns menneske. Barnehagefolk 2022 (2) NTNU
Untitled
|
|
42. |
Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Schanke, Tuva. "It's complicated." Scheduled play. NERA conference; 2022-06-01 - 2022-06-03 NTNU
Untitled
|
|
43. |
Sundsdal, Einar; Øksnes, Maria; Smeby, Kristine Warhuus; Olaussen, Ingvild Olsen; Svensson, Helene Berntsen. Bedre skolestart forskningsverksted 10 nov.. Bedre skolestart forskningsverksted 10 nov.; 2022-11-10 NTNU
Untitled
|
|
44. |
Svensson, Helene Berntsen; Øksnes, Maria. Bedre skolestart for alle - politisk og forskningsmessig bakgrunn for et innovasjonsprosjekt i Trondheim kommune. Foreldremøte skole; 2022-09-13 NTNU
Untitled
|
|
45. |
Svensson, Helene Berntsen; Øksnes, Maria. Politisk og forskningsmessig bakgrunn for samarbeid om overgangen barnehage og skole. Personalseminar barnehage og skole; 2022-08-19 NTNU
Untitled
|
|
46. |
Venæs, Heidi; Øksnes, Maria. Bør bli mere lek i første klasse. TV2 nyheter og nett [TV] 2022-08-21 NTNU
Untitled
|
|
47. |
Øksnes, Maria. Forskningsetikk – erfaringer fra forskning på barn. Kurs: Forskningsetikk – om å forske på barn; 2022-04-07 NTNU
Untitled
|
2021
|
48. |
Ãksnes, Maria; Bergesen, Norunn; Svensson, Helene Berntsen. Vil la skolebarna leke mye mer. Adressa [Avis] 2021-08-27 NTNU
Untitled
|
|
49. |
Ãksnes, Maria; Hole, Kari Mette. Ikke greit å forby barn å leke, mener lekforsker. Aftenposten [Internett] 2021-10-27 NTNU
Untitled
|
|
50. |
Ãksnes, Maria; Moren, Selma. Navn i nyhetene. Dagsavisen [Avis] 2021-10-30 NTNU
Untitled
|