Current Research Information SysTem In Norway
 
 

 English version


 
Hovedside
Forskningsresultater/NVI
Forskere
Prosjekter
Forskningsenheter
Logg inn
Om Cristin
 
 
   
Eksporter til


Viser treff 1-42 av 42

2023
1 Engdal, Marte.
Togreiser (Essay om å skrive og lese), under publisering, Norsklæreren, Tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk. nr 1 eller 2/2023. Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk 2023
NTNU Untitled
 
2020
2 Engdal, Marte.
Om å skrive for å holde ut i koronaens tid – og om hva vi kan lære av Montaigne. Norsklæreren 2020 ;Volum 44.(4) s. 33-37
NTNU Untitled
 
2019
3 Engdal, Marte.
Essayets muligheter for studenter. Norsklæreren 2019
NTNU Untitled
 
2017
4 Engdal, Marte.
Liksomessay? om Montaigne og essayet som forfallsfenomen - og om konsekvensene dette kan ha for skrivende studenter. Vinduet 2017 (4) s. 130-147-
NTNU Untitled
 
2016
5 Engdal, Marte.
Fingrenes kraft: Om skrivepedagogikk og hjerneforskning. Norsklæreren 2016 (4) s. 34-38
NTNU Untitled
 
2015
6 Engdal, Marte.
Å skrive seg fram og ha lesere som venter på teksten. Et bidrag til historien om da prosessorientert skrivepedagogikk kom til Norge og skriveforskning etablerte seg som eget felt.. Novus Forlag 2015 (ISBN 978-82-7099-823-4) 395 s.
NTNU Untitled
 
2013
7 Stavsøien, Marion Gimsøy.
"Sommerlesing. En analyse av sommerkampanjen Leseknappen 2012". Trondheim: NTNU 2013 61 s.
NTNU Untitled
 
2012
8 Engdal, Marte.
Om å skrive seg fram og ha lesere som venter på teksten - og om skrivelyst og skriveverksted på universitetet. I: Skrift som livstegn: Festskrift til Sissel Lie. Tapir Akademisk Forlag 2012 ISBN 978-82-321-0030-9. s. 81-97
NTNU Untitled
 
2005
9 Engdal, Marte.
Ricoeur and the Girls. On the Playful Presentation of Being a Girl in a Threatening Wolrd and Ricoeur's Paradigm of Reading. The European Journal of Women's Studies 2005 ;Volum 12.(4) s. 453-469
NTNU Untitled
 
2001
10 Halse, Marte.
"Can we let go of the narrative - or will the narrative let go of us?,or: On the researcher as narrator, Ricoeur and girl's short stories". Genres and Discourses in Education, Work and Cultural Life: Encounters of Academic Disciplines on Theories and Practices.International,interdisciplinaray conference, nr. 3.; 2001
NTNU Untitled
 
11 Halse, Marte.
Hvem er jeg og hvem kan jeg være når jeg skriver? Om å skrive seg til erkjennelse, se med leserens blikk og framstå i forskerens posisjon som en forteller. Kvinneforskning 2001 ;Volum nummer 1, 2001. s. 11-34
NTNU Untitled
 
12 Halse, Marte.
"Å tenke fra lærerens liv i forskerens posisjon, eller: Om forskeren som forteller og skriving som kunnskapspraksis. [Mangler data]; 2001
NTNU Untitled
 
2000
13 Halse, Marte.
Råd til den utforskende skriver, eller: Om hvordan bruke logg, finne sin stemme og oppdra sine lesere. I: Fagskriving som dialog. Gyldendal Akademisk 2000 ISBN 82-05-28050-9. s. 114-119
NTNU Untitled
 
14 Halse, Marte.
Skriving som samtale og erkjennelse. Å kunne henvende seg til Bakhtin for å se seg selv, finne ord og en egen posisjon å skrive fra. I: Fagskriving som dialog. Gyldendal Akademisk 2000 ISBN 82-05-28050-9. s. 89-105
NTNU Untitled
 
15 Halse, Marte.
Uten fortellingen er jeg ingen? Om fortellingens potensiale i arbeidet med å forme et selv og gripe den menneskelige erfaring. "Subjektdannelse, erfaring og skriftlig framstillingsform"; 2000
NTNU Untitled
 
1998
16 Halse, Marte.
Førtitre skriveråd. Skrivingens rom. Om å skrive fagtekster 1998 s. 65-70
NTNU Untitled
 
17 Halse, Marte.
Å skrive om seg selv og å skrive for andre. Skrivingens rom. Om å skrive fagtekster 1998 s. 50-65
NTNU Untitled
 
1996
18 Halse, Marte.
Hvem snakker jeg med hos meg selv når jeg skriver, og hva har jeg å si andre? : om skriving som dobbel dialog. Skrivandet som redskap 1996 s. 207-230
NTNU Untitled
 
19 Halse, Marte.
"Om skriving som dobbel dialog". I Ingegerd Bãckstrøm (red): Skrivandet som redskap. Stockholm: Svensklãrarfõreningens skriftserie nr.217. Natur och Kultur 1996
NTNU Untitled
 
20 Halse, Marte.
Om å skrive vitenskapelig : hva gjør vi med skrivelysten på universitetet?. [Mangler data]; 1996
NTNU Untitled
 
1995
21 Halse, Marte.
Analyse av skriveerfaringer og skriveprosesser blant kvinnelige hovedfagsstudenter og doktorgradsstipendiater. : [Mangler utgivernavn] 1995
NTNU Untitled
 
1993
22 Halse, Marte.
En saa kjønslig Bog kjender vi hidtil ikke i vor Literatur. Om respesjonen av Amalie Skrams roman Constance Ring. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning 1993 (Hefte4) s. 315-335
NTNU Untitled
 
23 Halse, Marte.
Hem snakker jeg med hos meg selv når jeg skriver og hva har jeg å si til andre? Om skriving som dobbel dialog. Kunnskapsproduksjon: Forskersubjekt, kjønn og språk; 1993
NTNU Untitled
 
24 Halse, Marte.
Loggen, novellen og jentene. Ansatser til en bakhtinsk lesing av en prosessorientert skrivekultur. I: Skrivepedagogisk fornying. Oslo: Ad Notam Gyldendal 1993 ISBN 82-417-0326-0. s. 49-100
NTNU Untitled
 
1992
25 Halse, Marte.
Den prosessorienterte skrivekulturen - en kvinnekultur?. Norsklæreren 1992 s. 22-34
NTNU Untitled
 
26 Halse, Marte.
Den prosessorienterte skrivekulturen - en kvinnekultur?. Utdanningskultur og kjønn; 1992
NTNU Untitled
 
1991
27 Evensen, Lars Sigfred; Halse, Marte; Hoel, Torlaug Løkensgard; Lorentzen, Rutt T.; Moslet, Inge; Smidt, Jon.
Utvikling av skriftspråklig kompetanse. Forskningsbakgrunn og kunnskapsutfordringer. Trondheim: Senter for sammfunnsforskning, ALLFORSK UNIT (nå NTNU) 1991 (ISBN 82-7570-007-8) 189 s.
NTNU Untitled
 
28 Halse, Marte.
Elevtekster i et tekstrom. Trondheim: senter for samfunnsforskning, Universitetet i Trondheim 1991 (ISBN 82-7570-014-0) 35 s.
NTNU Untitled
 
29 Halse, Marte.
Global interaksjon? Om barnetekster i symbolske og sosiale verdener. Foredrag om den amerikanske forskeren Anne Haas Dyson. SKRIVE-PUFF. Om amerikansk skriveforskning.; 1991
NTNU Untitled
 
30 Halse, Marte.
Nynorsken, kulturen og klasserommet. Norsklæreren 1991 (1) s. 14-19
NTNU Untitled
 
31 Halse, Marte.
Subjektet, teksten og klasserommet. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning 1991 s. 45-55
NTNU Untitled
 
1989
32 Halse, Marte.
Hva har teksten på hjertet? Om hermeneutikk og skrivepedagogikk. Norsklæreren 1989 (hefte 5) s. 38-47
NTNU Untitled
 
33 Halse, Marte.
"Why shouldn't Johnny learn to write? Om forskning og skriveopplæring i California.". I: Skriving i skolen. Halvårsskrift for prosessorientert skrivepedagogikk. Oslo: LNU/Cappelen Forlag 1989 ISBN 82-02-11731-3. s. 100-109
NTNU Untitled
 
34 Halse, Marte; Hoel, Torlaug Løkensgard; Smidt, Jon.
Skriving i skolen. Oslo: LNU/Cappelen Forlag 1989 (ISBN 82-02-11731-3) 118 s.
NTNU Untitled
 
1987
35 Halse, Marte.
"Det har noe med skaping å gjøre.". Norsklæreren 1987 (5) s. 33-35
NTNU Untitled
 
36 Halse, Marte.
"Et fristed for tanken: Om loggskriving i skolen.". Norsklæreren 1987 (5) s. 35-49
NTNU Untitled
 
37 Halse, Marte.
Innovasjon i klasserommet? En rapport om prosessorientert skrivepedagogikk. Trondheim: Nordisk institutt, Universitetet i Trondheim (nå INL, NTNU) 1987 140 s.
NTNU Untitled
 
1986
38 Halse, Marte.
Behovet for å søke tilbake. Om Anne Karin Elstad og Innhaugfolket. Motskrift : tidsskrift for språk og litteratur 1986 (1) s. 17-50
NTNU Untitled
 
1984
39 Halse, Marte.
Senere Lena.Om Anne Karin Elstads Forfatterskap. Arena (Foreningen for kandidater med hovedfag i økonomiske og adm) 1984 (2) s. 8-16
NTNU Untitled
 
1982
40 Halse, Marte.
En psykoanalytisk tilnærming til Constance Ring. Motskrift : tidsskrift for språk og litteratur 1982 (1) s. 61-101
NTNU Untitled
 
41 Halse, Marte.
Om Amalie Skrams roman Constance Ring. Unitekst. Litterært Fagskrift 1982 (2) s. 1-15
NTNU Untitled
 
1981
42 Halse, Marte.
Constance Ring en roman fra 1885 av Amalie Skram. En analyse. Trondheim: Nordisk institutt, Universitetet i Trondheim (nå INL, NTNU) 1981 212 s.
NTNU Untitled