2023
|
1. |
Engdal, Marte. Togreiser (Essay om å skrive og lese), under publisering, Norsklæreren, Tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk. nr 1 eller 2/2023. Norsklæreren tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk 2023 NTNU
Untitled
|
2020
|
2. |
Engdal, Marte. Om å skrive for å holde ut i koronaens tid – og om hva vi kan lære av Montaigne. Norsklæreren 2020 ;Volum 44.(4) s. 33-37 NTNU
Untitled
|
2019
|
3. |
Engdal, Marte. Essayets muligheter for studenter. Norsklæreren 2019 NTNU
Untitled
|
2017
|
4. |
Engdal, Marte. Liksomessay? om Montaigne og essayet som forfallsfenomen - og om konsekvensene dette kan ha for skrivende studenter. Vinduet 2017 (4) s. 130-147- NTNU
Untitled
|
2016
|
5. |
Engdal, Marte. Fingrenes kraft: Om skrivepedagogikk og hjerneforskning. Norsklæreren 2016 (4) s. 34-38 NTNU
Untitled
|
2015
|
6. |
Engdal, Marte. Å skrive seg fram og ha lesere som venter på teksten. Et bidrag til historien om da prosessorientert skrivepedagogikk kom til Norge og skriveforskning etablerte seg som eget felt.. Novus Forlag 2015 (ISBN 978-82-7099-823-4) 395 s. NTNU
Untitled
|
2013
|
7. |
Stavsøien, Marion Gimsøy. "Sommerlesing. En analyse av sommerkampanjen Leseknappen 2012". Trondheim: NTNU 2013 61 s. NTNU
Untitled
|
2012
|
8. |
Engdal, Marte. Om å skrive seg fram og ha lesere som venter på teksten - og om skrivelyst og skriveverksted på universitetet. I: Skrift som livstegn: Festskrift til Sissel Lie. Tapir Akademisk Forlag 2012 ISBN 978-82-321-0030-9. s. 81-97 NTNU
Untitled
|
2005
|
9. |
Engdal, Marte. Ricoeur and the Girls. On the Playful Presentation of Being a Girl in a Threatening Wolrd and Ricoeur's Paradigm of Reading. The European Journal of Women's Studies 2005 ;Volum 12.(4) s. 453-469 NTNU
Untitled
|
2001
|
10. |
Halse, Marte. "Can we let go of the narrative - or will the narrative let go of us?,or: On the researcher as narrator, Ricoeur and girl's short stories". Genres and Discourses in Education, Work and Cultural Life: Encounters of Academic Disciplines on Theories and Practices.International,interdisciplinaray conference, nr. 3.; 2001 NTNU
Untitled
|
|
11. |
Halse, Marte. Hvem er jeg og hvem kan jeg være når jeg skriver? Om å skrive seg til erkjennelse, se med leserens blikk og framstå i forskerens posisjon som en forteller. Kvinneforskning 2001 ;Volum nummer 1, 2001. s. 11-34 NTNU
Untitled
|
|
12. |
Halse, Marte. "Å tenke fra lærerens liv i forskerens posisjon, eller: Om forskeren som forteller og skriving som kunnskapspraksis. [Mangler data]; 2001 NTNU
Untitled
|
2000
|
13. |
Halse, Marte. Råd til den utforskende skriver, eller: Om hvordan bruke logg, finne sin stemme og oppdra sine lesere. I: Fagskriving som dialog. Gyldendal Akademisk 2000 ISBN 82-05-28050-9. s. 114-119 NTNU
Untitled
|
|
14. |
Halse, Marte. Skriving som samtale og erkjennelse. Å kunne henvende seg til Bakhtin for å se seg selv, finne ord og en egen posisjon å skrive fra. I: Fagskriving som dialog. Gyldendal Akademisk 2000 ISBN 82-05-28050-9. s. 89-105 NTNU
Untitled
|
|
15. |
Halse, Marte. Uten fortellingen er jeg ingen? Om fortellingens potensiale i arbeidet med å forme et selv og gripe den menneskelige erfaring. "Subjektdannelse, erfaring og skriftlig framstillingsform"; 2000 NTNU
Untitled
|
1998
|
16. |
Halse, Marte. Førtitre skriveråd. Skrivingens rom. Om å skrive fagtekster 1998 s. 65-70 NTNU
Untitled
|
|
17. |
Halse, Marte. Å skrive om seg selv og å skrive for andre. Skrivingens rom. Om å skrive fagtekster 1998 s. 50-65 NTNU
Untitled
|
1996
|
18. |
Halse, Marte. Hvem snakker jeg med hos meg selv når jeg skriver, og hva har jeg å si andre? : om skriving som dobbel dialog. Skrivandet som redskap 1996 s. 207-230 NTNU
Untitled
|
|
19. |
Halse, Marte. "Om skriving som dobbel dialog". I Ingegerd Bãckstrøm (red): Skrivandet som redskap. Stockholm: Svensklãrarfõreningens skriftserie nr.217. Natur och Kultur 1996 NTNU
Untitled
|
|
20. |
Halse, Marte. Om å skrive vitenskapelig : hva gjør vi med skrivelysten på universitetet?. [Mangler data]; 1996 NTNU
Untitled
|
1995
|
21. |
Halse, Marte. Analyse av skriveerfaringer og skriveprosesser blant kvinnelige hovedfagsstudenter og doktorgradsstipendiater. : [Mangler utgivernavn] 1995 NTNU
Untitled
|
1993
|
22. |
Halse, Marte. En saa kjønslig Bog kjender vi hidtil ikke i vor Literatur. Om respesjonen av Amalie Skrams roman Constance Ring. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning 1993 (Hefte4) s. 315-335 NTNU
Untitled
|
|
23. |
Halse, Marte. Hem snakker jeg med hos meg selv når jeg skriver og hva har jeg å si til andre? Om skriving som dobbel dialog. Kunnskapsproduksjon: Forskersubjekt, kjønn og språk; 1993 NTNU
Untitled
|
|
24. |
Halse, Marte. Loggen, novellen og jentene. Ansatser til en bakhtinsk lesing av en prosessorientert skrivekultur. I: Skrivepedagogisk fornying. Oslo: Ad Notam Gyldendal 1993 ISBN 82-417-0326-0. s. 49-100 NTNU
Untitled
|
1992
|
25. |
Halse, Marte. Den prosessorienterte skrivekulturen - en kvinnekultur?. Norsklæreren 1992 s. 22-34 NTNU
Untitled
|
|
26. |
Halse, Marte. Den prosessorienterte skrivekulturen - en kvinnekultur?. Utdanningskultur og kjønn; 1992 NTNU
Untitled
|
1991
|
27. |
Evensen, Lars Sigfred; Halse, Marte; Hoel, Torlaug Løkensgard; Lorentzen, Rutt T.; Moslet, Inge; Smidt, Jon. Utvikling av skriftspråklig kompetanse. Forskningsbakgrunn og kunnskapsutfordringer. Trondheim: Senter for sammfunnsforskning, ALLFORSK UNIT (nå NTNU) 1991 (ISBN 82-7570-007-8) 189 s. NTNU
Untitled
|
|
28. |
Halse, Marte. Elevtekster i et tekstrom. Trondheim: senter for samfunnsforskning, Universitetet i Trondheim 1991 (ISBN 82-7570-014-0) 35 s. NTNU
Untitled
|
|
29. |
Halse, Marte. Global interaksjon? Om barnetekster i symbolske og sosiale verdener. Foredrag om den amerikanske forskeren Anne Haas Dyson. SKRIVE-PUFF. Om amerikansk skriveforskning.; 1991 NTNU
Untitled
|
|
30. |
Halse, Marte. Nynorsken, kulturen og klasserommet. Norsklæreren 1991 (1) s. 14-19 NTNU
Untitled
|
|
31. |
Halse, Marte. Subjektet, teksten og klasserommet. Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning 1991 s. 45-55 NTNU
Untitled
|
1989
|
32. |
Halse, Marte. Hva har teksten på hjertet? Om hermeneutikk og skrivepedagogikk. Norsklæreren 1989 (hefte 5) s. 38-47 NTNU
Untitled
|
|
33. |
Halse, Marte. "Why shouldn't Johnny learn to write? Om forskning og skriveopplæring i California.". I: Skriving i skolen. Halvårsskrift for prosessorientert skrivepedagogikk. Oslo: LNU/Cappelen Forlag 1989 ISBN 82-02-11731-3. s. 100-109 NTNU
Untitled
|
|
34. |
Halse, Marte; Hoel, Torlaug Løkensgard; Smidt, Jon. Skriving i skolen. Oslo: LNU/Cappelen Forlag 1989 (ISBN 82-02-11731-3) 118 s. NTNU
Untitled
|
1987
|
35. |
Halse, Marte. "Det har noe med skaping å gjøre.". Norsklæreren 1987 (5) s. 33-35 NTNU
Untitled
|
|
36. |
Halse, Marte. "Et fristed for tanken: Om loggskriving i skolen.". Norsklæreren 1987 (5) s. 35-49 NTNU
Untitled
|
|
37. |
Halse, Marte. Innovasjon i klasserommet? En rapport om prosessorientert skrivepedagogikk. Trondheim: Nordisk institutt, Universitetet i Trondheim (nå INL, NTNU) 1987 140 s. NTNU
Untitled
|
1986
|
38. |
Halse, Marte. Behovet for å søke tilbake. Om Anne Karin Elstad og Innhaugfolket. Motskrift : tidsskrift for språk og litteratur 1986 (1) s. 17-50 NTNU
Untitled
|
1984
|
39. |
Halse, Marte. Senere Lena.Om Anne Karin Elstads Forfatterskap. Arena (Foreningen for kandidater med hovedfag i økonomiske og adm) 1984 (2) s. 8-16 NTNU
Untitled
|
1982
|
40. |
Halse, Marte. En psykoanalytisk tilnærming til Constance Ring. Motskrift : tidsskrift for språk og litteratur 1982 (1) s. 61-101 NTNU
Untitled
|
|
41. |
Halse, Marte. Om Amalie Skrams roman Constance Ring. Unitekst. Litterært Fagskrift 1982 (2) s. 1-15 NTNU
Untitled
|
1981
|
42. |
Halse, Marte. Constance Ring en roman fra 1885 av Amalie Skram. En analyse. Trondheim: Nordisk institutt, Universitetet i Trondheim (nå INL, NTNU) 1981 212 s. NTNU
Untitled
|