2023
|
1. |
Anglade, Inka; Dahl, Thomas; Kristensen, Bjørn; Hagemann, Andreas; Malzahn, Arne; Reitan, Kjell Inge. Biochemical composition of Hediste diversicolor (OF Müller, 1776) (Annelida: Nereidae) reared on different types of aquaculture sludge. Frontiers in Marine Science 2023 ;Volum 10. s. - NTNU OCEAN
Untitled
|
|
2. |
Anglade, Inka; Kristensen, Bjørn Stian Broberg; Dahl, Thomas; Hagemann, Andreas; Malzahn, Arne; Reitan, Kjell Inge. Upcycling of carbon, nitrogen, and phosphorus from aquaculture sludge using the polychaete Hediste diversicolor (OF Müller, 1776) (Annelida: Nereididae). Frontiers in Sustainable Food Systems 2023 ;Volum 7. s. - NTNU OCEAN
Untitled
|
|
3. |
Dahl, Thomas; Caspersen, Joakim. Finsk og norsk lærerutdanning og syn på læreryrket – to forskjellige verdener?. I: En forskningsbasert skole? Forskningens plass i lærerutdanning og skole. Universitetsforlaget 2023 ISBN 9788215065540. NTNU SAMFORSK OSLOMET
Untitled
|
|
4. |
Hygen, Beate Wold; Hybertsen, Ingunn Dahler; Røe, Melina; Dahl, Thomas; Buland, Trond Hallgeir; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Wendelborg, Christian. Inkludering og ekskludering i elevers digitale verden : Dypdykk i elevers aktivitet i sosiale medier og gaming og betydning for motivasjon og trivsel på skolen. : NTNU Samfunnsforskning AS 2023 (ISBN 978-82-7570-738-1) 86 s. SAMFORSK
Untitled
|
2022
|
5. |
Dahl, Thomas. Læringsmiljøet i norsk skole: Har pandemien påvirket utviklingen?. Trondheim: NTNU Samfunnsforskning 2022 (ISBN 978-82-7570-672-8) 42 s. SAMFORSK
Untitled
|
|
6. |
Dahl, Thomas. Statistikk, kunstig intelligens og profesjonelt skjønn. Om ulike former for kunnskaping. Universitetsforlaget 2022 (ISBN 9788215057705) 270 s. NTNU
Untitled
|
|
7. |
Dahl, Thomas; Irgens, Eirik J.. Organizational learning the Nordic way: learning through participation. Learning Organization 2022 ;Volum 29.(3) s. 229-242 NTNU
Untitled
|
|
8. |
Dahl, Thomas; Utmo, Ida Fjærestad. Kunnskap om elevar sitt læringsmiljø: Ein gjennomgang av undersøkingar av læringsmiljøet i skulen i Noreg og fire andre land. Trondheim: NTNU Samfunnsforskning AS 2022 (ISBN 978-82-7570-678-0) 216 s. SAMFORSK
Untitled
|
|
9. |
Hermstad, Ingrid Holmedahl; Haraldsvik, Marianne; Dahl, Thomas; Hybertsen, Ingunn Dahler. Evaluering av KS`Led skole : Skolelederutvikling mellom rammeverk og skreddersøm. : NTNU Samfunnsforskning AS 2022 (ISBN 978-82-7570-689-6) 96 s. SAMFORSK
Untitled
|
|
10. |
Hybertsen, Ingunn Dahler; Dahl, Thomas; Hallquist, Ingrid; Røe, Melina; Wendelborg, Christian. Videregående elevers erfaringer med koronapandemien og konsekvenser for skolehverdagen 2021 : Elevundersøkelsens dypdykk i elevenes læringsmiljø på utvalgte utdanningsprogram. : NTNU Samfunnsforskning 2022 (ISBN 978-82-7570-694-0) 60 s. SAMFORSK
Untitled
|
|
11. |
Hygen, Beate Wold; Dahl, Thomas; Wendelborg, Christian. Voksenopplæringsundersøkelsen i skolen : Analyse av Voksenopplæringsundersøkelsen i skolen for skoleårene 2017/18 til 2021/22. : NTNU Samfunnsforskning AS 2022 (ISBN 978-82-7570-707-7) 30 s. SAMFORSK
Untitled
|
|
12. |
Hygen, Beate Wold; Wendelborg, Christian; Dahl, Thomas. Foreldreundersøkelsen 2021/22 : Analyse av Foreldreundersøkelsen i skolen høst 21 og vår 22. : NTNU Samfunnsforskning AS 2022 (ISBN 978-82-7570-704-6) 130 s. SAMFORSK
Untitled
|
|
13. |
Hygen, Beate Wold; Wendelborg, Christian; Dahl, Thomas. Lærerundersøkelsen 2021/22 : Analyse av Lærerundersøkelsen i skolen høst 21 og vår 22. : NTNU Samfunnsforskning AS 2022 (ISBN 978-82-7570-705-3) 44 s. SAMFORSK
Untitled
|
|
14. |
Øyum, Lisbeth; Fjørtoft, Siw Olsen; Letnes, Mari-Ann; Dahl, Thomas; Caspersen, Joakim. Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid. Trondheim: SINTEF 2022 (ISBN 978-82-14-07578-6) 98 s. SINTEF Rapport(2022:00963) NTNU SAMFORSK SINTEF
Untitled
|
2021
|
15. |
Dahl, Thomas. Bidrag fra «Utviklingsmidler» under Program for undervisningskvalitet ved Universitetet i Tromsø. Trondheim: Institutt for lærerutdanning, NTNU 2021 (ISBN 978-82-7923-094-6) 40 s. NTNU
Untitled
|
|
16. |
Dahl, Thomas. Hjernen er ikke alene - all læring er kroppslig. I: Kroppslig læring - perspektiver og praksiser. Universitetsforlaget 2021 ISBN 978-82-15-04370-8. s. 31-43 NTNU
Untitled
|
|
17. |
Dahl, Thomas. Skoleutvikling i Fosen. En kartlegging av erfaringer med utviklingsarbeid, profesjonsutvikkling og kompetansebehov. Trondheim: Institutt for lærerutdanning, NTNU 2021 (ISBN 978-82-7923-093-9) 40 s. NTNU
Untitled
|
|
18. |
Dahl, Thomas; Irgens, Eirik J.. Making Schools into Learning Organizations – Building Capacity for Organizational Learning Through National Competence Programs. I: Current Practices in Workplace and Organizational Learning: Revisiting the Classics and Advancing Knowledge. Springer 2021 ISBN 978-3-030-85059-3. s. 185-201 NTNU
Untitled
|
2020
|
19. |
Dahl, Thomas. The epistemology of campus design: Rhizomatic and parasitic or isolated fabrics?. Nordisk arkitekturforskning 2020 ;Volum 32.(2) s. 13-36 NTNU
Untitled
|
|
20. |
Dahl, Thomas. The epistemology of campus design: Rhizomatic and parasitic or isolated fabrics?. Nordisk arkitekturforskning 2020 ;Volum 32.(2) s. 13-36 NTNU
Untitled
|
|
21. |
Dahl, Thomas; Irgens, Eirik J.. Managing and supporting professional judgement – Do we need a more developed epistemology?. NERA 2020; 2020-03-04 - 3030-04-06 NTNU
Untitled
|
|
22. |
Eliassen, Øyvind; Dahl, Thomas. Fremtidskompetanse. Klassekampen 2020 s. 20-21 NTNU
Untitled
|
|
23. |
Schreier, Margrit; Janssen, Markus; Stamann, Christoph; Whittal, Amanda; Dahl, Thomas. Qualitative Content Analysis: Disciplinary Perspectives and Relationships between Methods—Introduction to the FQS Special Issue "Qualitative Content Analysis II". Forum Qualitative Sozialforschung 2020 ;Volum 21.(1) s. - NTNU
Untitled
|
|
24. |
Wendelborg, Christian; Dahl, Thomas; Røe, Melina; Buland, Trond Hallgeir. Elevundersøkelsen 2019 : Analyse av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser. : NTNU Samfunnsforskning AS 2020 (ISBN 978-82-7570-622-3) 316 s. SAMFORSK
Untitled
|
2019
|
25. |
Dahl, Thomas. Epilog - Læring gjennom intra-aksjoner. I: Dybde//læring - en flerfaglig, relasjonell og skapende tilnærming. Universitetsforlaget 2019 ISBN 978-82-15-02972-6. NTNU
Untitled
|
|
26. |
Dahl, Thomas. Humboldt i betong. Universitas som idé og materialitet. I: Universitetskamp. Scandinavian Academic Press 2019 ISBN 978-82-304-0247-4. s. 332-360 NTNU
Untitled
|
|
27. |
Dahl, Thomas. Prepared to Teach for Sustainable Development? Student Teachers’ Beliefs in Their Ability to Teach for Sustainable Development.. Sustainability 2019 ;Volum 11.(7) s. 1-10 NTNU
Untitled
|
|
28. |
Dahl, Thomas. The poesis and mimesis of learning. I: Performative Approaches in Arts Education: Artful Teaching, Learning and Research. Routledge 2019 ISBN 978-1-138-33487-8. s. 11-24 NTNU
Untitled
|
|
29. |
Dahl, Thomas. Unversitetsskoler - Kunnskapsproduksjon i lærerutdanninga?. I: Universitetsskolen. Mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling.. Dafolo Forlag 2019 ISBN 978-87-7160-759-8. s. 51-66 NTNU
Untitled
|
|
30. |
Dahl, Thomas; Østern, Tone Pernille. Dybde//læring med overflate og dybde. I: Dybde//læring - en flerfaglig, relasjonell og skapende tilnærming. Universitetsforlaget 2019 ISBN 978-82-15-02972-6. s. 39-54 NTNU
Untitled
|
|
31. |
Dahl, Thomas; Østern, Tone Pernille. Læring uten kropp - fagfornyelsens kognitivistiske slagside. Bedre Skole 2019 (3) NTNU
Untitled
|
|
32. |
Schreier, Margrit; Stamann, Christoph; Janssen, Markus; Dahl, Thomas; Whittal, Amanda. Qualitative Content Analysis: Conceptualizations and Challenges in Research Practice. Forum Qualitative Sozialforschung 2019 ;Volum 20.(3) s. - NTNU
Untitled
|
|
33. |
Østern, Maria Anna-Lena Viola; Dahl, Thomas. En scenekunstprosess med dybde//læring hos de medskapende kunstnerne. I: Dybde//læring - en flerfaglig, relasjonell og skapende tilnærming. Universitetsforlaget 2019 ISBN 978-82-15-02972-6. s. 163-186 NTNU
Untitled
|
|
34. |
Østern, Tone Pernille; Dahl, Thomas. Performativ forskning – sentrale teoretiske og analytiske begreper i boka. I: Dybde//læring - en flerfaglig, relasjonell og skapende tilnærming. Universitetsforlaget 2019 ISBN 978-82-15-02972-6. s. 29-38 NTNU
Untitled
|
2018
|
35. |
Dahl, Thomas. Kjære skoleeier - hvem du enn er. Kommunal rapport 2018 NTNU
Untitled
|
|
36. |
Dahl, Thomas. Mobbing er et skolefenomen. Kommunal rapport 2018 NTNU
Untitled
|
|
37. |
Dahl, Thomas. Mye snakk - men ellers er alt som før. Kommunal rapport 2018 NTNU
Untitled
|
|
38. |
Dahl, Thomas. Må skolen repareres?. Kommunal rapport 2018 NTNU
Untitled
|
|
39. |
Dahl, Thomas; Engvik, Gunnar. Universitets- og høgskolemiljøenes involvering i satsingen - læring i UH-sektoren og i skolene?. I: Skole- og utdanningssektoren i utvikling. Fagbokforlaget 2018 ISBN 9788245023671. s. 273-297 NTNU
Untitled
|
|
40. |
Dahl, Thomas; Postholm, May Britt; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.; Normann, Anita. Forskningens design. I: Skole- og utdanningssektoren i utvikling. Fagbokforlaget 2018 ISBN 9788245023671. s. 93-98 NTNU
Untitled
|
|
41. |
Engvik, Gunnar; Dahl, Thomas; Normann, Anita; Postholm, May Britt. Ungdomstrinn i utvikling - hva har forskningsrapporter, evalueringer og erfaringer vist så langt?. I: Skole- og utdanningssektoren i utvikling. Fagbokforlaget 2018 ISBN 9788245023671. s. 33-50 NTNU
Untitled
|
|
42. |
Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. Innledning. I: Skole- og utdanningssektoren i utvikling. Fagbokforlaget 2018 ISBN 9788245023671. s. 13-29 NTNU
Untitled
|
|
43. |
Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. Lærerutdanning, nasjonale sentre og ungdomstrinn i utvikling. Læring og implikasjoner for rammer for og organisering av framtidig utviklingsarbeid. I: Skole- og utdanningssektoren i utvikling. Fagbokforlaget 2018 ISBN 9788245023671. s. 299-319 NTNU
Untitled
|
|
44. |
Postholm, May Britt; Normann, Anita; Dahl, Thomas; Dehlin, Erlend; Engvik, Gunnar; Irgens, Eirik J.. Skole- og utdanningssektoren i utvikling. Fagbokforlaget 2018 (ISBN 9788245023671) 370 s. NTNU
Untitled
|
2017
|
45. |
Brumo, John; Dahl, Thomas; Fodstad, Lars August. Norsklærer – en egen profesjon?. Norsklæreren 2017 (4) s. 70-81 NTNU
Untitled
|
|
46. |
Dahl, Thomas. En differensiert lærerrolle?!. Samling for lærerspesialiserter; 2017-01-12 - 2017-01-12 NTNU
Untitled
|
|
47. |
Dahl, Thomas. Internationalization of Teacher Education. Future Teachers and the Erasmus+ Programme; 2017-10-26 - 2017-10-27 NTNU
Untitled
|
|
48. |
Dahl, Thomas. Kommentarer til utkast til overordnet del av læreplanverket. Høringskonferanse, utkast, overordnet del av læreplan; 2017-04-20 - 2017-04-20 NTNU
Untitled
|
|
49. |
Dahl, Thomas. Lærerrollen i endring. Etterutdanningsdag for lærere i Nord- og Sør-Trøndelag; 2017-02-07 - 2017-02-07 NTNU
Untitled
|
|
50. |
Dahl, Thomas. Lærerrollen i endring - ny rolle for ledelsen?. Rektorsamling, Hordaland fylkeskommune; 2017-03-29 - 2017-03-29 NTNU
Untitled
|