2023
|
1. |
Hiim, Hilde. Developing teacher professionalism in an era of neo-liberalism. I: Representations of the Academic: Challenging Assumptions in Higher Education. Routledge 2023 ISBN 9781351053372. OSLOMET
Untitled
|
2022
|
2. |
Hiim, Hilde. How Can Collaboration between Schools and Workplaces Contribute to Relevant Vocational Education?: Results of an Action Research Project in the School-based Part of Norwegian Vocational Education and Training. Vocations and Learning 2022 s. - OSLOMET
Untitled
|
|
3. |
Hiim, Hilde. The Quality and status of Norwegian VET. I: The Standing of Vocational Education and the Occupations It Serves Current Concerns and Strategies For Enhancing That Standing. Springer 2022 ISBN 978-3-030-96237-1. s. 201-222 OSLOMET
Untitled
|
|
4. |
Husebø, Dag; Hiim, Hilde; Gjøtterud, Sigrid; Karlsen, James Tommy; Ludvigsen, Kristine; Grevle, Tessa Eriksen; Rubilar, Kristine Haugen; Holen, Rasa; Teigland, Oliva; Thorvaldsen, Tor. National AR-network as grounds for building knowledge ecologies and democratization of academic communities . CARN Conference 2022 - Changing Lives through Action Research; 2022-10-28 - 2022-10-30 NMBU UIA UIS VID OSLOMET UiB HVL USN UiT
Untitled
|
2021
|
5. |
Sylte, Ann Lisa; Hiim, Hilde; Eikeland, Olav. Lærerutdanningsskoler i yrkesfaglærerutdanning (LUSY). NordYrk 2021; 2021-06-07 - 2021-06-09 OSLOMET
Untitled
|
2020
|
6. |
Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene. Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. Cappelen Damm Akademisk 2020 (ISBN 9788202652296) 597 s. OSLOMET USN UIS NMBU
Untitled
|
|
7. |
Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene. Innledning. I: Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. Cappelen Damm Akademisk 2020 ISBN 9788202652296. OSLOMET USN UIS NMBU
Untitled
|
|
8. |
Hiim, Hilde. Likheter og forskjeller mellom tilnærminger til aksjonsforskning. I: Aksjonsforskning i Norge : Grunnlagstenkning forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster : volum 2. Cappelen Damm Akademisk 2020 ISBN 9788202652296. OSLOMET
Untitled
|
|
9. |
Hiim, Hilde. The quality and standing of school-based Norwegian VET. Journal of Vocational Education and Training 2020 ;Volum 72.(2) s. 228-249 OSLOMET
Untitled
|
|
10. |
Hiim, Hilde. Å vurdere yrkeskompetanse. Hva er yrkeskompetanse og hvordan kan den vurderes?. Nordic Journal of Vocational Education and Training 2020 ;Volum 10.(3) s. 45-66 OSLOMET
Untitled
|
|
11. |
Johnsen, Kjersti Lisbeth; Hiim, Hilde. Å utvikle yrkeskompetanse gjennom arbeidslivspraksis i helsesekretærutdanningen. Nordic Journal of Vocational Education and Training 2020 ;Volum 11. s. 1-20 OSLOMET
Untitled
|
2019
|
12. |
Aakernes, Nina; Hiim, Hilde. Yrkesrelevant skoleopplæring for fremtidens mediegrafikere. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling 2019 ;Volum 4.(1) s. 81-108 OSLOMET
Untitled
|
|
13. |
Hiim, Hilde; Eva, Schwencke. Hvordan kan skoler, bedrifter og universitet samarbeide om å utvikle innhold og kvalitet i yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning?. forskningskonferanse; 2019-03-13 - 2019-03-13 OSLOMET
Untitled
|
2018
|
14. |
Hiim, Hilde; Stålhane, Jan. Yrkesdidaktisk aksjonsforskning Yrkesfaglærere som forskere i et prosjekt om relevant yrkesutdanning. I: Vitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene. Universitetsforlaget 2018 ISBN 9788215028644. s. - OSLOMET
Untitled
|
2017
|
15. |
Gjøtterud, Sigrid; Hiim, Hilde; Husebø, Dag; Jensen, Liv Helene; Steen-Olsen, Tove Herborg; Stjernstrøm, Else. Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold. Cappelen Damm Akademisk 2017 (ISBN 9788202529819) 471 s. OSLOMET USN NTNU UIS UiT NMBU
Untitled
|
|
16. |
Hiim, Hilde. Developing teacher professionalism through epistemological insight, analyses of pedagogical relations and practitioner research.. forskningskonferanse; 2017-06-13 - 2017-06-16 NTNU
Untitled
|
|
17. |
Hiim, Hilde. Ensuring Curriculum Relevance in Vocational Education and Training: Epistemological Perspectives in a Curriculum Research Project. International Journal for Research in Vocational Education and Training 2017 ;Volum 4.(1) Suppl. APR2017 s. 1-19 OSLOMET
Untitled
|
|
18. |
Hiim, Hilde. Om å forske i egen praksis. Aksjonsforskning og praktikerforskning. Foredrag på fellesseminar HiOA / LUI og UCC / FoU 28.- 29. september 2017. UCC København.. FoU fellesseminar HiOA / LUI og UCC (University College of Copenhagen); 2017-09-28 - 2017-09-29 NTNU
Untitled
|
|
19. |
Hiim, Hilde. Relevant lærerutdanning og aksjonsforskning. I: Aksjonsforskning i Norge : teoretisk og empirisk mangfold. Cappelen Damm Akademisk 2017 ISBN 9788202529819. s. 45-71 HIOA
Untitled
|
|
20. |
Hiim, Hilde; Eva, Schwencke. Relevant yrkesutdanning og samarbeid høgskole \ skole \ bedrift. Noen foreløpige resultater fra forskningssamarbeid med masterstudenter. Forskningsformidlingskonferanse; 2017-12-06 - 2017-12-06 NTNU
Untitled
|
|
21. |
Lensjø, Marit. Læring og opplæring i rørleggerfaget. En etnografisk studie av fag- og yrkesopplæring i opplæringskontor og på byggeplass.. Roskilde: Roskilde Universitet 2017 307 s. HIOA
Untitled
|
|
22. |
Stålhane, Jan; Hiim, Hilde. Evaluating vocational knowledge: What is vocational knowledge and how can it be evaluated and assessed?. ATEE-konferanse; 2017-10-23 - 2017-10-25 OSLOMET NTNU
Untitled
|
2016
|
23. |
Breidlid, Anders; Henriksen, Øyvind H.; Hiim, Hilde; Holmarsdottir, Halla Bjørk; Otterstad, Ann Merete; Walseth, Kristin; Rossholt, Nina. Skandaløs prosess rundt fordeling av stipendiater. Khrono.no 2016 OSLOMET NTNU
Untitled
|
|
24. |
Hiim, Hilde. Didaktikk, yrkesdidaktikk og aksjonsforskning i utdanning av yrkesfaglærere.. Keynote, Seminar om didaktikk; 2016-03-03 - 2016-03-04 NTNU
Untitled
|
|
25. |
Hiim, Hilde. Educational action Research and the Development of Professional teacher knowledge. I: Action research for democracy: New ideas and perspectives from Scandinavia. Routledge 2016 ISBN 978-1-138-96122-7. s. 147-161 HIOA
Untitled
|
|
26. |
Hiim, Hilde. Keynote. Aksjonsforskning og Practitioner Research.. Keynote, Dansk aktionsforskningskonferance; 2016-01-28 - 2016-01-29 NTNU
Untitled
|
|
27. |
Hiim, Hilde. Relevant yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning. Presentasjon av et forskningsprosjekt på HiOA og NTNU.. Keynote, Nettverksamling for fag- og yrkesopplæring i høyere utdanning; 2016-09-14 - 2016-09-15 NTNU
Untitled
|
|
28. |
Hiim, Hilde. The Vocational Teacher as Researcher.. Paperpresentasjon, ECER-konferansen 2016; 2016-08-22 - 2016-08-26 NTNU
Untitled
|
|
29. |
Hiim, Hilde. Yrkesdidaktiske perspektiver på veiledning i yrkesfaglærerutdanning.. Foredrag, konferanse for praksisveiledere i yrkesfaglærerutdanningen.; 2016-03-15 - 2016-03-15 NTNU
Untitled
|
|
30. |
Hiim, Hilde; Schwencke, Eva. Relevant yrkesutdanning og samarbeid høgskole/skole/bedrift. Presentasjon av et forskningsprosjekt. Konferanse for prosjektet Relevant Yrkesutdanning; 2016-10-26 - 2016-10-26 OSLOMET NTNU
Untitled
|
|
31. |
Hiim, Hilde; Schwencke, Eva. Relevant yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning. Presentasjon av et forskningsprosjekt. Presentasjon for høyskolestyret HiOA; 2016-05-10 - 2016-05-10 OSLOMET NTNU
Untitled
|
|
32. |
Hiim, Hilde; Schwencke, Eva; Stålhane, Jan. Relevant yrkesutdanning. Et yrkesdidaktisk forsknings- og utviklingsprosjekt i samarbeid mellom høgskoleforskere og yrkesfaglærere på et masterstudium i yrkespedagogikk.. Paperpresentasjon, NORDYRK – konferansen i Roskilde.; 2016-06-08 - 2016-06-10 OSLOMET NTNU UiO
Untitled
|
|
33. |
Hiim, Hilde; Schwencke, Eva; Stålhane, Jan. Relevant yrkesutdanning og samarbeid høgskole \ skole \ bedrift. Presentasjon av et forskningsprosjekt.. Keynote, konferansen "Relevant yrkesutdanning”, HiOA, Kjeller; 2016-10-26 - 2016-10-26 OSLOMET NTNU UiO
Untitled
|
|
34. |
Hiim, Hilde; Stålhane, Jan. The Vocational Teacher as Researcher. Paperpresentasjon, ECER-konferansen 2016; 2016-08-22 - 2016-08-26 NTNU UiO
Untitled
|
|
35. |
Schwencke, Eva; Hiim, Hilde. Relevant yrkesutdanning og yrkesfaglærerutdanning - Et felles prosjekt om yrkesforankret utdanningsinnhold – med fokus på samarbeid mellom høgskoleforskere og yrkesfaglærere på et masterstudium i yrkespedagogikk.. Nordisk forskningskonferanse; 2016-06-07 - 2016-06-09 OSLOMET NTNU
Untitled
|
2015
|
36. |
Eikeland, Olav; Hiim, Hilde; Schwencke, Eva. Yrkespedagogiske perspektiver. Gyldendal Akademisk 2015 (ISBN 9788205482661) 270 s. OSLOMET NTNU
Untitled
|
|
37. |
Hiim, Hilde. Erfaringer med practitioner research.. Keynote på felleseminaret UCC \ HIOA: Praksisrelevant forskning i spændningsfeltet mellem forskning, uddannelse og praksis. Et blik på professionshøjskoler.; 2015-09-21 - 2015-09-22 NTNU
Untitled
|
|
38. |
Hiim, Hilde. Kvalitet i yrkesutdanningen: Resultater fra et aksjonsforskningsprosjekt om yrkesforankring av innholdet i yrkesutdanningen. Norsk pedagogisk tidsskrift 2015 ;Volum 99.(2) s. 136-148 NTNU
Untitled
|
|
39. |
Hiim, Hilde. Læreren som forsker. I: Yrkespedagogiske perspektiver. Gyldendal Akademisk 2015 ISBN 9788205482661. s. 74-93 HIOA
Untitled
|
|
40. |
Hiim, Hilde. Praksisbasert yrkesutdanning. Resultater fra et aksjonsforskningsprosjekt.. Foredrag på forskerkonferanse NTNU, YFL 18 juni 2015; 2015-06-18 - 2015-06-18 NTNU
Untitled
|
|
41. |
Hiim, Hilde. Relevant Vocational Education and Training (VET). A project on curriculum development in VET and in VET teacher education – the overall project.. Paper presented in symposium at the CARN conference; 2015-11-06 - 2015-11-06 NTNU
Untitled
|
|
42. |
Hiim, Hilde; Stålhane, Jan. Relevant Curriculum in VET.. Paper presented at the ECER-conference,; 2015-09-11 - 2015-09-11 OSLOMET NTNU
Untitled
|
|
43. |
Schwencke, Eva; Hiim, Hilde; Stålhane, Jan; Herudsløkken, Karin; Johnsen, Kjersti Lisbeth; Lensjø, Marit; Aakernes, Nina. Relevant curriculum Development in vocational education and training (VET). Carn Conference 2015; 2015-11-06 - 2015-11-08 OSLOMET NTNU
Untitled
|
2014
|
44. |
Hiim, Hilde. Yrkesretting av fellesfag. Yrkesfaglæreres og elevers erfaringer i forsøk med yrkesretting av fellesfag. I: Profesjonsrettet pedagogikk 8-13. Cappelen Damm Akademisk 2014 ISBN 978-82-02-41927-1. s. 178-200 HIOA
Untitled
|
|
45. |
Hiim, Hilde; Stålhane, Jan. Relevant, practice based vocational education. Results from an action research project on curriculum development in Norwegian vocational high school education. Action Research Network of the Americas 2nd Annual Conference. ARNA 2014; 2014-05-22 - 2014-05-24 HIOA
Untitled
|
|
46. |
Schwencke, Eva; Hiim, Hilde. "Første PhD-kurs i yrkesdidaktisk forskning - prinsipper, gjennomføring og oppsummering». Nordyrk; 2014-06-10 - 2014-06-12 HIOA
Untitled
|
2013
|
47. |
Hiim, Hilde. Frafall og kvalitet i yrkesutdanningen. Utdanning 2013 (17) s. 46-49 OSLOMET
Untitled
|
|
48. |
Hiim, Hilde. Praksisbasert yrkesutdanning. Hvordan utvikle relevant yrkesutdanning for elever og arbeidsliv?. Gyldendal Akademisk 2013 (ISBN 978-82-05-45429-3) 358 s. HIOA
Untitled
|
|
49. |
Hiim, Hilde. Relevant praksisbasert yrkesutdanning. NORDYRK 2013; 2013-06-12 - 2013-06-14 HIOA
Untitled
|
|
50. |
Hiim, Hilde; Stålhane, Jan. How can university researchers and teachers cooperate on extensive action research projects?. 10th Annual Action Research Conference: Developing our capacity for action research and inquiry through dialogues that matter; 2013-05-03 - 2013-05-04 HIOA
Untitled
|